Arkadaşlar konu üzerinden epeyce vakit geçmiş ama uzun gözlemlerim sonucu bir geri bildirim yapmak istiyorum.
Bu konu başlığında ki sorunumuz bilindiği üzere aracın düşük devirlerde çekmemesi ve motorun boğulması ile ilgiliydi. Nedenleri olarak avcs valfi, ateşleme zamanı gecikmesi gibi sorunlardan bahsetmiştik önce ki mesajlarda.
Ben bu durumu düzeltebilmek için daha önce sekonder hava valfleri, egr valfi, ve boğaz kelebeği temizliği gibi işlemler yapmıştım. Yaptığım bu işlemlerden egr ve boğaz kelebeği temizliği aracın rolantisini daha düzgün hale getirmiş ve araç boşta veya park konumun da iken gaza basıp çektiğimizde rolantinin aşırı düşüp stop edecekmiş gibi olmasının önüne geçmişti. Düşük devirde çekmeme toparlayamama ve boğulma gibi durumlar ise az miktarda belli etmişti benim gördüğüm kadarıyla ama tamamen ortadan kalkmamıştı.
Aracım da birinci oksijen sensörü denen aslında afr olan sensörün ısıtıcı devresi bozuktu ama yetkili serviste ölçümün doğru olduğunu gözlemlemiştik. Fakat ısıtıcı devresi yüzünden arıza ışığı yanıyordu. Bu sensörlerin belli bir ömrü olduğundan yurtdışı servisler de 100K km de değiştirildiğinden de bahsetmiştik. Yani sensörün belli bir ömrü var ve işin içine lpg girince sensör ömrü biraz daha azalıyor galiba.
Bildiğim kadarıyla bu sensörün afr yi ayarlaması düşük devirlerde daha çok hissettiriyor kendini. Tam gazda open loop denilen durumda ise belli bir devirden sonra işler değişiyor galiba ki sensörün durumu pek farketmiyor bu durumda. Bu kısıma tam hakim değilim ama tam gaz durumunda değerler sabit ve sensörün afr yi ayarlaması veya sürekli değişken değer vermesi söz konusu değil gibi galiba. Tam gaz open loop durumun da afr sensörü avans ayarı gibi durumları konuya hakim arkadaşlar daha iyi açıklayabilir.
Bu konu da benim yaşadıklarım ve edindiğim tecrübeye göre işin ucu birinci oksijen sensörü yani AFR sensörüne çıktı. Aslında @
nitro37 Mehmet abi önce bunu değiştirip sonra devam edilmesini önermişti fakat o zaman sensörü alacak maddi durumum olmaması ve aracımın üzerinde ki afr sensörünün ısıtıcı devresinin bozuk olup serviste değerleri normal okuduğunu söyledikleri için problemi başka yerlerde aradım.
Bu düşük devirler de çekiş düşüklüğü, boğulma sorunu yüzünden benim aracın önce ki sahibi yetkili servise gittiğinde avcs valflerini, eksantrik sensörünü ve dişlisini kusurlu bulup değiştirmişlerdi ve çıkan parçaları da aracın bagajında bulmuştum daha sonra. Valfleri çalıştırıp denediğim de hiç bir sorun yoktu ve aynı durumu @
Emrakc arkadaşımızın aracında da denedik baktık ki yine düzelmemişti problem.
Benim yaptığım gözlemler sonucu AFR sensörü doğru değerler vermediği için araç avansı ayarlayamıyor veya yanlış avans ayarladığı için biz araç çekmiyor ve boğuluyor diyorduk. Avans düzgün ayarlanamayınca avcs valfi, eksantrik dişlisi ve sensörü iş görmüyor zannettik. Bu da ateşleme zamanın da +/- gecikmelere neden oluyordu. Durum bundan ibaret..
Şu an için düşük devirler de çekmeme, boğulma toparlayamama gibi sorunlar tamamen bitti benim araçta. Bunları afr sensörünü değiştirdikten sonra epeyce tecrübe ettim ve artık sorunun tamamen çözüldüğüne inandığım için şimdi yazdım.
Bu problemin sekonder hava pompası ve valfleri ile alakalı kısmı, valflerin kurum bağlayarak açık kalması ile ilgisini varmı yokmu emin değilim. Yine egr valfinin de aynı şekilde kurum bağlayarak eksoz gazını belli bir oranda tekrar emiş hattına göndermesinde ki düzensizlik de bu duruma ne kadar etki eder bilmiyorum açıkçası.
Sonuç olarak ben sekonder hava valfleri temizliğinden sonra bir düzelme hissetmemiştim ama egr valfi ve boğaz kelebeği temizliğinden sonra rolanti dalgalanması ve düzensizliğini giderebilmiştim. Asıl düzelme afr sensörünü değiştirdikten sonra oldu.