Merhaba Arkadaşlar
Ara ara konulara yazsam da uzun zamandır konu açmıyordum ama bu konuyu açmam gerekiyor çünkü cidden beni uğraştıran tam olarak Terzi'nin Dikemediği Sökük olmuştu benim için. Çoğu zaman foruma yansıyan ya da yansımayan bir çok konuya çözüm getirmişizdir forum ekibi olarak ama kendi sorunuma gelince çıkış yol bulamadan ortada kalmışlığımız da olmuyor değil.
Gelelim sorunumuza; Sorunum şöyleydi 2010 Legacy aracımda aldığımda mevcut olan alırken de çok takılmadığım durmaya 1-1,5 Metre kala ayağım frendeyken gelen bir titreme durumu vardı aracın gidişinde vs. hiçbir sıkıntı yokken sadece bu sıkıntı vardı.
İlk aldığım zaman (biraz olaya da hakim olduğum için CVT yağı değişmez diye bir uygulama yapılıyordu servislerde ve halen müşteri zorlamadıkça değişme niyetinde değiller 120 bin km de kontrol edilir diyorlar kullanıcılara) ben muhtemelen yağ değişince düzelecek diye üzerinde durmamıştım tabi. Zaten araç alır almaz yaptığım ilk işlerden biri bütün sıvıları değiştirmek olur onun için titreme olmasa da değişim zaten yapacaktım. Tabi bu durumdan da anlayacağınız üzere ilk şüpheli şanzıman yağı değişmediği için titreme yapan şanzıman görünüyordu.
İlk sıvı değişimleri yapıldıktan sonra biraz daha azalan titreme zamanla eski halini aldı zamanla derken aylar geçmedi bir iki gün sonra yine aynıydı ve biraz canım sıkılmıştı tabi.
Sonra araştırınca yurt dışında bu modellerin akslarından çok şikayet aldığını okudum mesela XV lerde aks başı yeni foresterlarda porya sıkıntılarının yaygınlığı ve outbacklerde de kule bilyası şikayetleri yaygın. Hemen gidip aksları sağ sol yaptırdım (Gözünü Sevdiğimin Simetrik AWD si sağ sol ayrımı yok ön arka ayrımı var bir çok parçasında başka marka olsa sol aks uzun sağ kısa olacaktı)
Aks yön değişimi olumlu sonuç verdi ama titremeye değil aracın gidişinde vibrasyon varmış meğer ask yönleri değişince bir pürüzsüz gidişe kavuştum ama Evet Titremeye Devam... :(
Sonra aracı lifte alıp boşluk araştırmaya başladık (Bu arada benden önce de bu aracın titreme problemine eğilmişler bobin takımı 2 kere buji değişimi Tork konventörü revizyonu sonra yeni Tork konventörü alınıp değişimi yapılmış vs... ben alana kadar da yetkili servis bakımlı olduğu görülüyor tek elden kullanılmış oldukça temiz bir araçmış kayıtlara bakınca) neyse sanırım şanzıman inip takılınca düzgün takılmayan sıkılmayan motor kulağı civatalarını fark ettik onlar sıkıldı sonuç : Evet yine titremeye devam...
Ama bu arada farkettiğimiz bir şey var her yapılan işlemle aracın durumu daha iyiye gidiyor ilk başlarda deli gibi çırpan araç 2-3 saniyeye düşürdü titremeyi ama hemen değil.
Kafa karışık araştırmaya devam ediliyor aradan aylar geçiyor ve forumda açtığım titremenin sonuna geldiğimiz konusunda yanılıyorum tabi ki o konuda motor kulağı değiştirmiştim ilk önce tek değiştirdim titreşim daha da arttı sonra ikinciyi aldım eskiye döndü 3. yü aldım bayağı bir iyileşme oldu titreme süresinin kısalması motor kulakları değişiminden sonra oldu.
ÖNEMLİ!!! SUBARU İLE İLGİLİ PARÇA ARARKEN BULDUĞUNUZ PARÇALAR TAKIM HALİNDEYSE TEK ALMAYIN TEK İSE TAKIM ALMAYIN, ÇÜNKÜ BEN ARAŞTIRIRKEN MOTOR KULAĞI HEP YA 3LÜ OLARAK (ÖN , SAĞ, SOL) YA DA 4LÜ OLARAK (+ŞANZIMAN KULAĞI) SATILIYORDU BEN HEPSİNİ TEK TEK ALDIM AMA TÜM PARÇALARI ALDIM DEMEK Kİ TAKIM OLARAK ALINIP UĞRAŞILMAMASI GEREKİYORMUŞ TAKIM SATILIYORSA BU PARÇALAR TAKIM OLARAK SORUN ÇIKARIYOR VE BİRBİRİNE YAKIN ÖMÜRLERİ VARMIŞ.
Neyse çalışmalarım devam ediyordu bu konuyla ilgili bende araştırırken bu 2010 sonrası kullanılan CVT şanzımanlardan TR690 kodlu olanlarda Yani Legacy Outback Forester XT lerde kullanılanlarda Tork Konventörü sıkıntısının yaygın olduğunu yurtdışı çağırılıp değişim yapıldığını okudum Aracımın LPG si de 30 bin km yi geçmişti Raci Ustaya götürüp hem subap ayarı hem tork konventörü revizyonu yaptırdım Sonuç: Az Titremem Düşen Yakıt Ama Halen Bitmeyen Titreme yani yola devam :(
Derken bir yandan yabancı dilim de gelişiyor tabi yeni araştırmalar devam ediyor ipuçları beni şanzıman Solenoidlerine götürüyordu ama çok emin adımlarla ilerliyordum, derken LOCK UP denen Solenoid e kadar ulaştı ipin ucu bu nedir ne iş yapar diyeceksiniz evet açıklıyorum Lock Up Solenoid Valve manuel araçlardaki baskı balata işini yapıyor yani kavramayı gerçekleştiren valf kendisi Tork Konventörü de aynı Baskı Balata Debriyaj görevlerini tek başına üstlenen bir parçaymış Bunu Öğrenmiş olarak aydınlanıyoruz tabi ve 6 ve ya 7 tane Solenoid varmış şanzıman beyinlerinde (Sadece Subaru değil tüm Otomatik Şanzımanlarda) Vites büyüten vites küçülten kavrama yaptıran bizimki gibi AWD lerde aracı 4 çekere alan ( @ficasso nun yaşadığı sorundu sanırım yanlış hatırlamıyorsam) Dediğim gibi yukarıda büyük harflerle yaptığım uyarıya tekrar burada dönüyoruz ve TR690 Solenoid Valve diye Google da yazınca hemen LOCK UP solenoidler ve AWD solenoidler geliyordu yani takım değil Ucuzdan Pahalıya sıralayınca da En sonlarda takım (Ama Revizyon görmüş) Beyin ( yani Solenoid Body) ve Komple Şanzımana kadar gidiyordu işler. Bu arada aklınızda bulunsuz Solenoidlerin bazısında LOCK UP yazıyor ama OHM değeri önemli çünkü bizimki 10-13,5 arası değer verirken onlar 1-3-5 gibi değerler veriyor Ama AWD Solenoidi 3,2 - 3,5 OHM arası çalışıyor yani LOCK UP Solenoidde bu düşük değerleri görürseniz almayın.
Bu arada bu Solenoidler sarılabiliyor aciliyetiniz varsa bir bobinajcıda sardırın sıfırını beklemeyin yurtdışı uzun sürüyor ya da pahalı oluyor. Neyse Solenoidimiz geldi şanzıman beynimiz söküldü 9.5 LT şanzıman yağımız değişti. Lock Up Solenoidimiz de değişti. ( Bu arada Solenoid yetkili serviste sadece VALVE BODY olarak var tek tek satılmıyor Subaru da Dünyada tek satışı yok ben yurtdışından aldım EBAY AMAZON ALİEXPRESS bakabilirsiniz )
DİKKAT !!! Bu vesileyle bu şanzımanların neden sorunlu (!) diye adının çıktığını da anlamış olduk. Karterden çıkan yağ pırıl pırıldı cam gibiydi emin olun ama solenoid beyni sökülüp karter iç filtresi de çıkınca gelen yağ katran rengi ve kıvamındaydı yani 120 binde kontrol dedikleri kontrolü karter yağıyla yapıyorsalar vay geldi o şanzımanın haline çünkü karterde hep süzülmüş yağ mevcut bu çıkan yağ nerden geldi o zaman dedirtiyor. Şanzıman 12LT civarı yağ alıyor ben 9,5 LT değişebildim geri kalan 2,5 LT nerde derseniz o da Tork Konventörünün içinde onu da çıkarak bir yöntem yok varsa o da makinedir. Bu konuya ayrıyeten değineceğim başka bir konuda.
Neyse sonuç gaza çökünce nazlanmayan bir şanzıman yapıştırıp gidiyor sanırsınız CVT değil 4EAT yani bayağı yakın tepkilere kavuştuk CVT nin nazlanarak hızlanması bayağı törpülendi tepkiler güzelleşti diyorlar ki CVT geçiş hissettirmiyor ama öyle değilmiş asıl şimdi hissettirmiyormuş. Peki SORUN ÇÖZÜLDÜ MÜ? Hayır maalesef titremeye hafifte olsa devam buna gaz kokusu ve ışıklarda beklerken başlayan ve kalkana kadar devam eden bir titreme daha eklendi.
Benden bu kadar deyip kaderime razı olmuştum Sömestr tatilinde Hanımın İmpreza ile memlekete giderken Sürpriiizz İmpreza kol boşalttı yani piston aşşaaa indi. Sonraki 1,5 aylık süreç yurtdışı parça siparişi rektefiye ve motor toplama ile geçti bu konulara da ayrıca girmem gerekecek. Derken İmprezaya aldığımız conta takımındaki parçaları kontrol ediyordum Ustama bu enjektör oringleri de değişecek mi ye sordum getir hemen değişelim dedi hazır tezgahtaki motorda enjektörlerin bir tarafını ben diğer tarafını ustam söktü oringler enjektörlere yapışmıştı zor söktük ama çıkan malzeme çıtır çıtırdı bunlar hava kaçırmıştır dedi ustamız şimdi güzel olacak dedik taktık.
Ben de 175 bindeki araçta böyleyse 215 bindekinde ne haldedir diye bir takım sipariş ettim bu arada sabırsızlanıyordum ki gelsin değiştireyim diye sonra dedim ki yarın olacak da sanayiye gideceğim de değişeceğim kim beklesin dedim bakayım Legacy de kolaymı kaputu açtım bir baktım ki çocuk oyuncağı (Benim aracımda LPG takılırken benzin enjektörüne yakın olsun emme rahat olsun diye LPG enjektörleri dibe takılmış ve Enjektör muahafazası da LPg enjektörleri yüzünden geri takılamamıştı yani bende muhafaza olmadığı için 4 civata söküyorum sizinkilerde durum değişebilir olay benim için çocuk oyuncağı yanlış anlaşılmasın) Neyse söktüm enjektörleri yukarı kaldırdım birinde oring var diğerinde yok üzerinde oring olan zaten dokununca bıraktı oringi hani yüzüğünüz parmağınıza bol gelirde düşer ya aynı öyle diğer yuvadaki oringi çıkarmak için ayrı bir telden aparat yaptım o yuvadan kolay çıkmadı yani tutacak yeri yoktu ucu kancalı bir aparat yapmam gerekti neyse yeni oringleri yağlayıp taktım sol taraf kolay oldu sonra sağ tarafı söktüm enjektörleri kaldırdım bu sefer biri yuvada kaldı biride bakarken düştü onları değiştirdikten toplayıp aracı çalıştırdım. Dediğim ki artık gaz kokusu olmayacak çünkü ben gaz kokusunu bu yapıyordur diye bir tahminle değiştirmek istemiştim ama durum öyle olmadı aracın titremesi gitti D ye ve R ye aldığımda yaptığı titreme de gitti (Evet durmaya yakın titremeye vites konum değişimlerindeki titreme aldığımdan beri eşlik ederken sonradan ışıklardaki beklerken gelen titreme katılmıştı) Deli olacağım Allahım nasıl olur diyorum bir yandan vitesi alıyorum D ye titreme yok R ye alıyorum yine aynı titreme yok saat gece 10 sokağa çıkma yasağı var çatlıyorum frende titreme var mı diye bekliyorum gaz kokusu yok titreşimli çalışma da gitmiş motor ısınsın diyorum kesin geri gelecek şimdi devir yüksek ondan yapmıyor bunları 15-20 dakika geçiyor motor ısınıyor yine başlıyorum vitesi değiştirmeye yine aynı yok arkadaş titreme bitmiş. Ertesi gün oluyor 250 mt mesafedeki okuluma yolu uzatarak gidiyorum ARABAYLA normalde yürürüm. Yok titreme falan bitmiş.
3,5 yıl ben ve ben almadan yaklaşık 50-60 bin km önce de eski sahibi uğraşmaya başlamış bu sorunla yani takriben 120-130 bin km lerde baş gösteren bir problem olduğunu tahmin ediyorum. ben 182 bin km de aldım çünkü. Meğer 4 tane enjektör Oringi (Ben Yetkili Servisten aldım teki 30 TL) 120 liraya çözülecek soruna 4500 lira civarı ben harcamışım benden öncekiler herşeyi yetkili servsiten alıp orada yaptırmışlar o fiyatları hayal gücünüze bırakıyorum.
Ben artık kabullenmiştim Oringleri değişirkenki niyetim gaz kokusunun sebebi onlarsa bari onu çözeyim diye düşünerek yaptığım bir işti.
İmpreza Motor sarma hikayesi ve Şanzıman yağı değişimini başka başlıklarda açacağım inşallah.
Bunlar da O-ringler.
Değinmediğim bir kaç nokta kalmış sanki konuyu okuyunca dikkatimi çekti, Oringlerden yapan hava kaçağı aracı neden dururken titretiyormuş diye araştırınca araçlarda hepimiz motora bir miktar aşinalık kazandık az çok parçaların adını yerini de öğrendik sayılır dikkat ettiyseniz motorsun şoför taradında Fren Merkezine giden bir hortum bulunur (teknik adı Westinghouse sanayi ağzıyla fren tamburu ya da vestinoğus da derler) o hortum içi valfli bir ucu da motordaki silindirlerden birine bağlıdır frene bastığınız zaman motorda pistonların sıkıştırma anında bastığı havanın bir kısmını Westinghouse a gönderir o da içeride oluşan basınçla fren hidroliğini iter fren hidroliği de kaliper pistonlarına ve varsa kampanalara yağı iteleyip balataları sıkıştırarak fren yapmamızı sağlar. İşte o-ringlerde kaçak varsa pistonların gönderdiği basınçlı havanın bir kısmını westinghouse alırken diğer kısmı da oringlerden kaçarak ilgili pistonun her sıkıştırmasında motorda titreme oluşturuyordu. Westinghouse kendisine en yakın pistondan havayı alır bu arada Subarularda şoför tarafında arkadaki silindirden alıyor (1-3, 2-4 diye sıralanıyor ama kaçıncı olduğuna halen emin olamadığım bir silindir sıralamamız var evet)
Başka nasıl teşhis edebiliriz derseniz motoru stop ederken dinleyin Pıfff diye bir hava emiş sesi yapar kontak kapanınca 2-3 saniye boyunca o dikkatimi çekiyordu aslında İmprezada öyle bir ses yok gibiydi ama Legacy de uzunca bir zorlanarak soluk alıyormuş gibi bir ses vardı.
Bir önemli husus da şu AFR ayarı yaptırırken LPG de ayarlanabiliyor ama benzinde hafiften sürekli bir zengin karışım durumu mevcuttu bunu @AkifTezel kardeşimiz ayar yaparken her defasında söylemişti ama bulamamıştık( evet her Sivas'a gelişinde ayarlarımı kontrol ediyor ve tazeliyorduk)
Şimdi burayı okuyan bazı arkadaşlar fren yapınca titreme varmış diyerek yamulmuş disklerini balansı bozuk lastiklerini de bu konuya yormasınlar çünkü yamuk diskler ön disklerse direksiyonda da titreşim yapar yaklaşık 30 km hızın üzeri her hızda titretir hem aracı hem direksiyonu, Arka disk yamuksa fren pedalını teper araç titrer direksiyon titremez fren pedalında tepme hissiyatı oluşur bu kısım disklerinizle ilgilidir. Balansı bozuk lastik belli hızların üstünde direksiyonu ve aracı hafif titretir gazı kesince kesilmeye başlar hız düştükçe araç rahatlar titreme kesilir frene basınca anlık titreme yapabilir. Benim araçtaki titreme tam durmak üzereyken 1-2 mt kala ayak frendeyken aracın ortasından gelen sanki vites topuzunun oradan geliyormuş gibi değişik bir titremedir. fren pedalıyla direksiyonla hiç alakası olmayan bir titremedir.
Ara ara konulara yazsam da uzun zamandır konu açmıyordum ama bu konuyu açmam gerekiyor çünkü cidden beni uğraştıran tam olarak Terzi'nin Dikemediği Sökük olmuştu benim için. Çoğu zaman foruma yansıyan ya da yansımayan bir çok konuya çözüm getirmişizdir forum ekibi olarak ama kendi sorunuma gelince çıkış yol bulamadan ortada kalmışlığımız da olmuyor değil.
Gelelim sorunumuza; Sorunum şöyleydi 2010 Legacy aracımda aldığımda mevcut olan alırken de çok takılmadığım durmaya 1-1,5 Metre kala ayağım frendeyken gelen bir titreme durumu vardı aracın gidişinde vs. hiçbir sıkıntı yokken sadece bu sıkıntı vardı.
İlk aldığım zaman (biraz olaya da hakim olduğum için CVT yağı değişmez diye bir uygulama yapılıyordu servislerde ve halen müşteri zorlamadıkça değişme niyetinde değiller 120 bin km de kontrol edilir diyorlar kullanıcılara) ben muhtemelen yağ değişince düzelecek diye üzerinde durmamıştım tabi. Zaten araç alır almaz yaptığım ilk işlerden biri bütün sıvıları değiştirmek olur onun için titreme olmasa da değişim zaten yapacaktım. Tabi bu durumdan da anlayacağınız üzere ilk şüpheli şanzıman yağı değişmediği için titreme yapan şanzıman görünüyordu.
İlk sıvı değişimleri yapıldıktan sonra biraz daha azalan titreme zamanla eski halini aldı zamanla derken aylar geçmedi bir iki gün sonra yine aynıydı ve biraz canım sıkılmıştı tabi.
Sonra araştırınca yurt dışında bu modellerin akslarından çok şikayet aldığını okudum mesela XV lerde aks başı yeni foresterlarda porya sıkıntılarının yaygınlığı ve outbacklerde de kule bilyası şikayetleri yaygın. Hemen gidip aksları sağ sol yaptırdım (Gözünü Sevdiğimin Simetrik AWD si sağ sol ayrımı yok ön arka ayrımı var bir çok parçasında başka marka olsa sol aks uzun sağ kısa olacaktı)
Aks yön değişimi olumlu sonuç verdi ama titremeye değil aracın gidişinde vibrasyon varmış meğer ask yönleri değişince bir pürüzsüz gidişe kavuştum ama Evet Titremeye Devam... :(
Sonra aracı lifte alıp boşluk araştırmaya başladık (Bu arada benden önce de bu aracın titreme problemine eğilmişler bobin takımı 2 kere buji değişimi Tork konventörü revizyonu sonra yeni Tork konventörü alınıp değişimi yapılmış vs... ben alana kadar da yetkili servis bakımlı olduğu görülüyor tek elden kullanılmış oldukça temiz bir araçmış kayıtlara bakınca) neyse sanırım şanzıman inip takılınca düzgün takılmayan sıkılmayan motor kulağı civatalarını fark ettik onlar sıkıldı sonuç : Evet yine titremeye devam...
Ama bu arada farkettiğimiz bir şey var her yapılan işlemle aracın durumu daha iyiye gidiyor ilk başlarda deli gibi çırpan araç 2-3 saniyeye düşürdü titremeyi ama hemen değil.
Kafa karışık araştırmaya devam ediliyor aradan aylar geçiyor ve forumda açtığım titremenin sonuna geldiğimiz konusunda yanılıyorum tabi ki o konuda motor kulağı değiştirmiştim ilk önce tek değiştirdim titreşim daha da arttı sonra ikinciyi aldım eskiye döndü 3. yü aldım bayağı bir iyileşme oldu titreme süresinin kısalması motor kulakları değişiminden sonra oldu.
ÖNEMLİ!!! SUBARU İLE İLGİLİ PARÇA ARARKEN BULDUĞUNUZ PARÇALAR TAKIM HALİNDEYSE TEK ALMAYIN TEK İSE TAKIM ALMAYIN, ÇÜNKÜ BEN ARAŞTIRIRKEN MOTOR KULAĞI HEP YA 3LÜ OLARAK (ÖN , SAĞ, SOL) YA DA 4LÜ OLARAK (+ŞANZIMAN KULAĞI) SATILIYORDU BEN HEPSİNİ TEK TEK ALDIM AMA TÜM PARÇALARI ALDIM DEMEK Kİ TAKIM OLARAK ALINIP UĞRAŞILMAMASI GEREKİYORMUŞ TAKIM SATILIYORSA BU PARÇALAR TAKIM OLARAK SORUN ÇIKARIYOR VE BİRBİRİNE YAKIN ÖMÜRLERİ VARMIŞ.
Neyse çalışmalarım devam ediyordu bu konuyla ilgili bende araştırırken bu 2010 sonrası kullanılan CVT şanzımanlardan TR690 kodlu olanlarda Yani Legacy Outback Forester XT lerde kullanılanlarda Tork Konventörü sıkıntısının yaygın olduğunu yurtdışı çağırılıp değişim yapıldığını okudum Aracımın LPG si de 30 bin km yi geçmişti Raci Ustaya götürüp hem subap ayarı hem tork konventörü revizyonu yaptırdım Sonuç: Az Titremem Düşen Yakıt Ama Halen Bitmeyen Titreme yani yola devam :(
Derken bir yandan yabancı dilim de gelişiyor tabi yeni araştırmalar devam ediyor ipuçları beni şanzıman Solenoidlerine götürüyordu ama çok emin adımlarla ilerliyordum, derken LOCK UP denen Solenoid e kadar ulaştı ipin ucu bu nedir ne iş yapar diyeceksiniz evet açıklıyorum Lock Up Solenoid Valve manuel araçlardaki baskı balata işini yapıyor yani kavramayı gerçekleştiren valf kendisi Tork Konventörü de aynı Baskı Balata Debriyaj görevlerini tek başına üstlenen bir parçaymış Bunu Öğrenmiş olarak aydınlanıyoruz tabi ve 6 ve ya 7 tane Solenoid varmış şanzıman beyinlerinde (Sadece Subaru değil tüm Otomatik Şanzımanlarda) Vites büyüten vites küçülten kavrama yaptıran bizimki gibi AWD lerde aracı 4 çekere alan ( @ficasso nun yaşadığı sorundu sanırım yanlış hatırlamıyorsam) Dediğim gibi yukarıda büyük harflerle yaptığım uyarıya tekrar burada dönüyoruz ve TR690 Solenoid Valve diye Google da yazınca hemen LOCK UP solenoidler ve AWD solenoidler geliyordu yani takım değil Ucuzdan Pahalıya sıralayınca da En sonlarda takım (Ama Revizyon görmüş) Beyin ( yani Solenoid Body) ve Komple Şanzımana kadar gidiyordu işler. Bu arada aklınızda bulunsuz Solenoidlerin bazısında LOCK UP yazıyor ama OHM değeri önemli çünkü bizimki 10-13,5 arası değer verirken onlar 1-3-5 gibi değerler veriyor Ama AWD Solenoidi 3,2 - 3,5 OHM arası çalışıyor yani LOCK UP Solenoidde bu düşük değerleri görürseniz almayın.
Bu arada bu Solenoidler sarılabiliyor aciliyetiniz varsa bir bobinajcıda sardırın sıfırını beklemeyin yurtdışı uzun sürüyor ya da pahalı oluyor. Neyse Solenoidimiz geldi şanzıman beynimiz söküldü 9.5 LT şanzıman yağımız değişti. Lock Up Solenoidimiz de değişti. ( Bu arada Solenoid yetkili serviste sadece VALVE BODY olarak var tek tek satılmıyor Subaru da Dünyada tek satışı yok ben yurtdışından aldım EBAY AMAZON ALİEXPRESS bakabilirsiniz )
DİKKAT !!! Bu vesileyle bu şanzımanların neden sorunlu (!) diye adının çıktığını da anlamış olduk. Karterden çıkan yağ pırıl pırıldı cam gibiydi emin olun ama solenoid beyni sökülüp karter iç filtresi de çıkınca gelen yağ katran rengi ve kıvamındaydı yani 120 binde kontrol dedikleri kontrolü karter yağıyla yapıyorsalar vay geldi o şanzımanın haline çünkü karterde hep süzülmüş yağ mevcut bu çıkan yağ nerden geldi o zaman dedirtiyor. Şanzıman 12LT civarı yağ alıyor ben 9,5 LT değişebildim geri kalan 2,5 LT nerde derseniz o da Tork Konventörünün içinde onu da çıkarak bir yöntem yok varsa o da makinedir. Bu konuya ayrıyeten değineceğim başka bir konuda.
Neyse sonuç gaza çökünce nazlanmayan bir şanzıman yapıştırıp gidiyor sanırsınız CVT değil 4EAT yani bayağı yakın tepkilere kavuştuk CVT nin nazlanarak hızlanması bayağı törpülendi tepkiler güzelleşti diyorlar ki CVT geçiş hissettirmiyor ama öyle değilmiş asıl şimdi hissettirmiyormuş. Peki SORUN ÇÖZÜLDÜ MÜ? Hayır maalesef titremeye hafifte olsa devam buna gaz kokusu ve ışıklarda beklerken başlayan ve kalkana kadar devam eden bir titreme daha eklendi.
Benden bu kadar deyip kaderime razı olmuştum Sömestr tatilinde Hanımın İmpreza ile memlekete giderken Sürpriiizz İmpreza kol boşalttı yani piston aşşaaa indi. Sonraki 1,5 aylık süreç yurtdışı parça siparişi rektefiye ve motor toplama ile geçti bu konulara da ayrıca girmem gerekecek. Derken İmprezaya aldığımız conta takımındaki parçaları kontrol ediyordum Ustama bu enjektör oringleri de değişecek mi ye sordum getir hemen değişelim dedi hazır tezgahtaki motorda enjektörlerin bir tarafını ben diğer tarafını ustam söktü oringler enjektörlere yapışmıştı zor söktük ama çıkan malzeme çıtır çıtırdı bunlar hava kaçırmıştır dedi ustamız şimdi güzel olacak dedik taktık.
Ben de 175 bindeki araçta böyleyse 215 bindekinde ne haldedir diye bir takım sipariş ettim bu arada sabırsızlanıyordum ki gelsin değiştireyim diye sonra dedim ki yarın olacak da sanayiye gideceğim de değişeceğim kim beklesin dedim bakayım Legacy de kolaymı kaputu açtım bir baktım ki çocuk oyuncağı (Benim aracımda LPG takılırken benzin enjektörüne yakın olsun emme rahat olsun diye LPG enjektörleri dibe takılmış ve Enjektör muahafazası da LPg enjektörleri yüzünden geri takılamamıştı yani bende muhafaza olmadığı için 4 civata söküyorum sizinkilerde durum değişebilir olay benim için çocuk oyuncağı yanlış anlaşılmasın) Neyse söktüm enjektörleri yukarı kaldırdım birinde oring var diğerinde yok üzerinde oring olan zaten dokununca bıraktı oringi hani yüzüğünüz parmağınıza bol gelirde düşer ya aynı öyle diğer yuvadaki oringi çıkarmak için ayrı bir telden aparat yaptım o yuvadan kolay çıkmadı yani tutacak yeri yoktu ucu kancalı bir aparat yapmam gerekti neyse yeni oringleri yağlayıp taktım sol taraf kolay oldu sonra sağ tarafı söktüm enjektörleri kaldırdım bu sefer biri yuvada kaldı biride bakarken düştü onları değiştirdikten toplayıp aracı çalıştırdım. Dediğim ki artık gaz kokusu olmayacak çünkü ben gaz kokusunu bu yapıyordur diye bir tahminle değiştirmek istemiştim ama durum öyle olmadı aracın titremesi gitti D ye ve R ye aldığımda yaptığı titreme de gitti (Evet durmaya yakın titremeye vites konum değişimlerindeki titreme aldığımdan beri eşlik ederken sonradan ışıklardaki beklerken gelen titreme katılmıştı) Deli olacağım Allahım nasıl olur diyorum bir yandan vitesi alıyorum D ye titreme yok R ye alıyorum yine aynı titreme yok saat gece 10 sokağa çıkma yasağı var çatlıyorum frende titreme var mı diye bekliyorum gaz kokusu yok titreşimli çalışma da gitmiş motor ısınsın diyorum kesin geri gelecek şimdi devir yüksek ondan yapmıyor bunları 15-20 dakika geçiyor motor ısınıyor yine başlıyorum vitesi değiştirmeye yine aynı yok arkadaş titreme bitmiş. Ertesi gün oluyor 250 mt mesafedeki okuluma yolu uzatarak gidiyorum ARABAYLA normalde yürürüm. Yok titreme falan bitmiş.
3,5 yıl ben ve ben almadan yaklaşık 50-60 bin km önce de eski sahibi uğraşmaya başlamış bu sorunla yani takriben 120-130 bin km lerde baş gösteren bir problem olduğunu tahmin ediyorum. ben 182 bin km de aldım çünkü. Meğer 4 tane enjektör Oringi (Ben Yetkili Servisten aldım teki 30 TL) 120 liraya çözülecek soruna 4500 lira civarı ben harcamışım benden öncekiler herşeyi yetkili servsiten alıp orada yaptırmışlar o fiyatları hayal gücünüze bırakıyorum.
Ben artık kabullenmiştim Oringleri değişirkenki niyetim gaz kokusunun sebebi onlarsa bari onu çözeyim diye düşünerek yaptığım bir işti.
İmpreza Motor sarma hikayesi ve Şanzıman yağı değişimini başka başlıklarda açacağım inşallah.
Bunlar da O-ringler.
Değinmediğim bir kaç nokta kalmış sanki konuyu okuyunca dikkatimi çekti, Oringlerden yapan hava kaçağı aracı neden dururken titretiyormuş diye araştırınca araçlarda hepimiz motora bir miktar aşinalık kazandık az çok parçaların adını yerini de öğrendik sayılır dikkat ettiyseniz motorsun şoför taradında Fren Merkezine giden bir hortum bulunur (teknik adı Westinghouse sanayi ağzıyla fren tamburu ya da vestinoğus da derler) o hortum içi valfli bir ucu da motordaki silindirlerden birine bağlıdır frene bastığınız zaman motorda pistonların sıkıştırma anında bastığı havanın bir kısmını Westinghouse a gönderir o da içeride oluşan basınçla fren hidroliğini iter fren hidroliği de kaliper pistonlarına ve varsa kampanalara yağı iteleyip balataları sıkıştırarak fren yapmamızı sağlar. İşte o-ringlerde kaçak varsa pistonların gönderdiği basınçlı havanın bir kısmını westinghouse alırken diğer kısmı da oringlerden kaçarak ilgili pistonun her sıkıştırmasında motorda titreme oluşturuyordu. Westinghouse kendisine en yakın pistondan havayı alır bu arada Subarularda şoför tarafında arkadaki silindirden alıyor (1-3, 2-4 diye sıralanıyor ama kaçıncı olduğuna halen emin olamadığım bir silindir sıralamamız var evet)
Başka nasıl teşhis edebiliriz derseniz motoru stop ederken dinleyin Pıfff diye bir hava emiş sesi yapar kontak kapanınca 2-3 saniye boyunca o dikkatimi çekiyordu aslında İmprezada öyle bir ses yok gibiydi ama Legacy de uzunca bir zorlanarak soluk alıyormuş gibi bir ses vardı.
Bir önemli husus da şu AFR ayarı yaptırırken LPG de ayarlanabiliyor ama benzinde hafiften sürekli bir zengin karışım durumu mevcuttu bunu @AkifTezel kardeşimiz ayar yaparken her defasında söylemişti ama bulamamıştık( evet her Sivas'a gelişinde ayarlarımı kontrol ediyor ve tazeliyorduk)
Şimdi burayı okuyan bazı arkadaşlar fren yapınca titreme varmış diyerek yamulmuş disklerini balansı bozuk lastiklerini de bu konuya yormasınlar çünkü yamuk diskler ön disklerse direksiyonda da titreşim yapar yaklaşık 30 km hızın üzeri her hızda titretir hem aracı hem direksiyonu, Arka disk yamuksa fren pedalını teper araç titrer direksiyon titremez fren pedalında tepme hissiyatı oluşur bu kısım disklerinizle ilgilidir. Balansı bozuk lastik belli hızların üstünde direksiyonu ve aracı hafif titretir gazı kesince kesilmeye başlar hız düştükçe araç rahatlar titreme kesilir frene basınca anlık titreme yapabilir. Benim araçtaki titreme tam durmak üzereyken 1-2 mt kala ayak frendeyken aracın ortasından gelen sanki vites topuzunun oradan geliyormuş gibi değişik bir titremedir. fren pedalıyla direksiyonla hiç alakası olmayan bir titremedir.