Arkadaşlar Subaru camiasına yeni katılanlar pek bilmez ama Subaruseverlerin genelde bildiği bir konudur Forester S-Turbo, 2,0 XT ve 2,5 XT lerin hararet problemi ve hatta 2.5 XT lerin radyatör patlatma vakaları vardır.
Bunun sebebini de ele alayım da herkes bir aydınlansın istedim.
Öncelikle bu problemin genelde Otomatik şanzımanlı araçlarda baş gösterdiğini belirtmekte fayda var. Zaten XT lerin manueli çok az var piyasada bunların da bir kısmı sonrada STİ şanzıman kullanılarak manuele çevrilmiştir.
Bu hararetin yükselmesinin sebebi nedir?
İlk önce açıklanması gereken mevzu budur. Otomatik şanzımanlı araçların hemen hemen hepsinde radyatörlerde şanzıman yağının da dolaştığı kanalar mevcuttur. Araçlardaki hararet problemi de yokuş çıkarken ve ya yüksek devirde giderken ortaya çıkmaktadır. Radyatörler hem motor soğutma sıvısını hem de şanzıman yağını aynı anda soğutmakla yükümlüdür. Foresterlarda yüksek devirli kullanımlarda radyatörün kapasitesi soğutma suyu yani antifrizi soğuturken şanzıman yağını soğutmakta yetersiz kalmaktadır. Burada bir şeyi de açıklığa kavuşturayım hararetin yükselmesinde bir problem yoktur asıl sıkıntı hararetin düşmüyor olmasıdır. Genellikle araç yokuş çıkarken ya da yüksek hızlarda ortaya çıkan bu durum hararet ibresi takip edilmediği zaman hüsranla sonuçlanmaktadır en basitinden conta yakmaktadır. Hararet yüksekken ısrarlı bir şekilde gaza abanmanın faturası yaklaşık 15 binlirayı bulmaktadır. Hararet yükselmesinin ana sebebi radyatör kapasitesinin yetersiz olmasıdır bunun önüne geçebilmek için genelde daha fazla hacimli antifriz alan radyatörler tercih edilmektedir yani 2.0 XT normalde 6 LT civarı antifriz almaktadır bu radyatör hacmi 9-10 lt miktarında antifriz kapasitesine sahip radyatörlerle değiştirilip bu durumun önüne geçmek ilk yapılan işlemdir.
Daha farklı bir işlem de yağ soğutucu takmaktır. Bir çok araçta fabrika çıkışı bulunan bu yağ soğutucuların Subaru da bulunmaması da bir hayli tartışmaya yol açmaktadır. Ama XT ler sakin kullanıcıya problem çıkarmayan hararet problemi de yaşatmayan araçlar olmalarına rağmen bir çok aracı da ezip geçebilecek kapasiteye sahip performansları da kullanıcıyı kendiliğinden gaza getirmektedir desek yalan olmaz. Yağ soğutucusu iki tip olarak ve farklı kapasitelerde bulunabilmektedir. Tercih edilmesi gereken ve pahalı olan tip yağ soğutucu radyatörü+Sandviç denen aparatlı olan soğutucudur. Sandviç dediğimiz kısım şanzıman yağ filtresi sökülerek oraya takılan daha sonra üzerine şanzıman filtresini takabildiğimiz kısımdır. Diğer kısım ise normal radyatörümüze benzeyen değişik ebatlarda tel ızgaralı küçük bir radyatördür. Bu küçük radyatör direk rüzgarı alan panjurun hemen arkasında ön tamponla klima radyatörünün arasına monte edilmelidir. Yani soğutma işlemini yine havayla yapmaktadır anlayacağınız.
Diğer tip ise sandviç denen aparatın bulunmadığı sadece radyatörün bulunduğu yağ soğutucusudur. Bunların montajı da basittir. Şanzımandan radyatöre giren hortum önce yağ soğutucuya takılır yağ soğutucudan çıkan hortum tekrar normal radyatöre bağlanır yani yağ iki kademeli olarak soğutulur.
Yağı soğutmanın başka yöntemi ise araca manuel şanzımanlı bir aracın radyatörü takılır genellikle ya WRX ya da STİ'ın radyatörü tercih edilir. Daha sonra yağ soğutucusu ayrı olarak bağlanır. Aracın performansına bağlı olarak yapılacak işler bunlardır tabi şi iyi bilen ustalarla çalışmak da önemli.
Standart kullanıcı için radyatör büyütmek yeterlidir.
Bu arada hararetin yükselmesinin farklı sebeplerine de değineyim. 1- Termostat arızası 2- Devirdaim su pompası arızası 3- Silindir kapak contası yanması 4- Radyatör tıkanması
Genellikle bu sebeplerden dolayı hararet yükselir bu sebepler turbolu ya da turbosuz tüm araçlar için geçerlidir. Ancak yukarıda bahsettiğim olay Forester XT lerin genelinde görülen problemdir.
Şayet bütçeniz varsa radyatör değişiminde de MishiMoto markasını tercih etmeniz de önerilir.
Sadece radyatör tipi şanzıman soğutucusu
Sandviçli şanzıman yağ soğutucusu
Sandviç dediğimiz kısım.
Radyatörün büyütülmesi aracın soğutma suyunun daha geç ısınmasına sebebiyet vereceği için LPG li bir aracınız varsa LPG ye geçmesi gecikecektir, kaloriferin sıcak üflemesi gecikecektir doğal olarak ilk çalıştırmalardaki benzin sarfiyatınız artacaktır. Özelikle de bu durumların hepsi kışın yaşanacaktır.
Ayrıca yolda başınıza gelirse ki muhtemelen yazın başınıza gelme ihtimali var klimayı kapatın aracı LPG liyse benzine alın gaza çok yüklenmeden seyrinize devam edin. Hatta cvamları açıp kaloriferi de sıcak konuma alarak hararetin daha hızlı düşmesine de yardımcı olabilirsiniz.
Değinmediğim bir nokta kaldı şayet Aracınıza takacağınız yağ soğutucusu çok dandik bir şey olursa bu sefer şanzıman yağ basıncını düşürerek vites geçişlerinde vuruntu ya sebep olacaktır Bu da göz önüne alınarak doğru düzgün bir şey takmanız da fayda var.
Bunun sebebini de ele alayım da herkes bir aydınlansın istedim.
Öncelikle bu problemin genelde Otomatik şanzımanlı araçlarda baş gösterdiğini belirtmekte fayda var. Zaten XT lerin manueli çok az var piyasada bunların da bir kısmı sonrada STİ şanzıman kullanılarak manuele çevrilmiştir.
Bu hararetin yükselmesinin sebebi nedir?
İlk önce açıklanması gereken mevzu budur. Otomatik şanzımanlı araçların hemen hemen hepsinde radyatörlerde şanzıman yağının da dolaştığı kanalar mevcuttur. Araçlardaki hararet problemi de yokuş çıkarken ve ya yüksek devirde giderken ortaya çıkmaktadır. Radyatörler hem motor soğutma sıvısını hem de şanzıman yağını aynı anda soğutmakla yükümlüdür. Foresterlarda yüksek devirli kullanımlarda radyatörün kapasitesi soğutma suyu yani antifrizi soğuturken şanzıman yağını soğutmakta yetersiz kalmaktadır. Burada bir şeyi de açıklığa kavuşturayım hararetin yükselmesinde bir problem yoktur asıl sıkıntı hararetin düşmüyor olmasıdır. Genellikle araç yokuş çıkarken ya da yüksek hızlarda ortaya çıkan bu durum hararet ibresi takip edilmediği zaman hüsranla sonuçlanmaktadır en basitinden conta yakmaktadır. Hararet yüksekken ısrarlı bir şekilde gaza abanmanın faturası yaklaşık 15 binlirayı bulmaktadır. Hararet yükselmesinin ana sebebi radyatör kapasitesinin yetersiz olmasıdır bunun önüne geçebilmek için genelde daha fazla hacimli antifriz alan radyatörler tercih edilmektedir yani 2.0 XT normalde 6 LT civarı antifriz almaktadır bu radyatör hacmi 9-10 lt miktarında antifriz kapasitesine sahip radyatörlerle değiştirilip bu durumun önüne geçmek ilk yapılan işlemdir.
Daha farklı bir işlem de yağ soğutucu takmaktır. Bir çok araçta fabrika çıkışı bulunan bu yağ soğutucuların Subaru da bulunmaması da bir hayli tartışmaya yol açmaktadır. Ama XT ler sakin kullanıcıya problem çıkarmayan hararet problemi de yaşatmayan araçlar olmalarına rağmen bir çok aracı da ezip geçebilecek kapasiteye sahip performansları da kullanıcıyı kendiliğinden gaza getirmektedir desek yalan olmaz. Yağ soğutucusu iki tip olarak ve farklı kapasitelerde bulunabilmektedir. Tercih edilmesi gereken ve pahalı olan tip yağ soğutucu radyatörü+Sandviç denen aparatlı olan soğutucudur. Sandviç dediğimiz kısım şanzıman yağ filtresi sökülerek oraya takılan daha sonra üzerine şanzıman filtresini takabildiğimiz kısımdır. Diğer kısım ise normal radyatörümüze benzeyen değişik ebatlarda tel ızgaralı küçük bir radyatördür. Bu küçük radyatör direk rüzgarı alan panjurun hemen arkasında ön tamponla klima radyatörünün arasına monte edilmelidir. Yani soğutma işlemini yine havayla yapmaktadır anlayacağınız.
Diğer tip ise sandviç denen aparatın bulunmadığı sadece radyatörün bulunduğu yağ soğutucusudur. Bunların montajı da basittir. Şanzımandan radyatöre giren hortum önce yağ soğutucuya takılır yağ soğutucudan çıkan hortum tekrar normal radyatöre bağlanır yani yağ iki kademeli olarak soğutulur.
Yağı soğutmanın başka yöntemi ise araca manuel şanzımanlı bir aracın radyatörü takılır genellikle ya WRX ya da STİ'ın radyatörü tercih edilir. Daha sonra yağ soğutucusu ayrı olarak bağlanır. Aracın performansına bağlı olarak yapılacak işler bunlardır tabi şi iyi bilen ustalarla çalışmak da önemli.
Standart kullanıcı için radyatör büyütmek yeterlidir.
Bu arada hararetin yükselmesinin farklı sebeplerine de değineyim. 1- Termostat arızası 2- Devirdaim su pompası arızası 3- Silindir kapak contası yanması 4- Radyatör tıkanması
Genellikle bu sebeplerden dolayı hararet yükselir bu sebepler turbolu ya da turbosuz tüm araçlar için geçerlidir. Ancak yukarıda bahsettiğim olay Forester XT lerin genelinde görülen problemdir.
Şayet bütçeniz varsa radyatör değişiminde de MishiMoto markasını tercih etmeniz de önerilir.
Sadece radyatör tipi şanzıman soğutucusu
Sandviçli şanzıman yağ soğutucusu
Sandviç dediğimiz kısım.
Radyatörün büyütülmesi aracın soğutma suyunun daha geç ısınmasına sebebiyet vereceği için LPG li bir aracınız varsa LPG ye geçmesi gecikecektir, kaloriferin sıcak üflemesi gecikecektir doğal olarak ilk çalıştırmalardaki benzin sarfiyatınız artacaktır. Özelikle de bu durumların hepsi kışın yaşanacaktır.
Ayrıca yolda başınıza gelirse ki muhtemelen yazın başınıza gelme ihtimali var klimayı kapatın aracı LPG liyse benzine alın gaza çok yüklenmeden seyrinize devam edin. Hatta cvamları açıp kaloriferi de sıcak konuma alarak hararetin daha hızlı düşmesine de yardımcı olabilirsiniz.
Değinmediğim bir nokta kaldı şayet Aracınıza takacağınız yağ soğutucusu çok dandik bir şey olursa bu sefer şanzıman yağ basıncını düşürerek vites geçişlerinde vuruntu ya sebep olacaktır Bu da göz önüne alınarak doğru düzgün bir şey takmanız da fayda var.