Evet arkadaşlar Subaru Outback Dizel Araçlarımızın Bakım Periyodu ve Değişmesi/Gözlenmesi Gereken Parçalar şu şekilde.
Bakım periyodlarımız 12.500 km olarak belirlenmiş. Bu km yoğun kullanım için değil. Sık sık şehir içi kullanımı varsa, araç yüksek devirlerde kullanılıyorsa, çok fazla dur kalk ya da stop start yapılıyorsa, araç şehir dışında sürekli tozlu ortamlarda kullanılıyorsa 10.000 km.de bakım yapmak daha faydalı olacak hem de takip daha kolay olacaktır.
Motor Yağı : Her bakımda 6 lt motor yağı kullanıyoruz arkadaşlar. Burada en sık yapılan hata motor yağı ilk konulduğunda rengi kararmamış olduğundan yağ çubuğunda tam olarak hangi seviyede olduğu anlaşılmıyor. Bir kez 6.5 lt koyduk bu yüzden. Bir iki gün sonra yağ dizel rengini (kapkara) alınca : aslında üst çizginin biraz üstünde kaldığını gördüm. Yağ markası vermeyeceğim arkadaşlar ancak şunu da söyleyeyim fiyatına göre çok kaliteli yağlar da var bunu bilin.
Yağ Filtresi : Her bakımda muhakkak değiştiriyoruz. Yağ filtresi konusunda orjinalden asla şaşmamanızı tavsiye ederim.
Hava Filtresi : Her bakımda değişmesi gerekir. Turbo sisteminin en önemli parçalarından da biri olan hava filtresinin Subarudaki oem numarası 16546AA120. Bu konuda imkanınız varsa orjinal hava filtresini kullanın ancak fiyatı da 100 TL civarında. Ben muadil filtrelerde de gayet kaliteli ürünler olduğunu biliyorum arkadaşlar. Mann, Filtron, Blueprint gibi ürünleri de kullanabilirsiniz. Orjinal ürünün 1/2 ile 1/4 arası fiyatı olan bu ürünleri her 10,000 yerine her 5.000 km'de değiştirip her daim turboya yeterli ve sağlıklı hava girdiğinden daha emin olursunuz. Hava filtreleri konusunda bir diğer alternatifte kutu içi performans hava filtreleridir. Bu konuda ün yapmış markalar K&N ve Green markalarıdır. Bu filtreler ömürlük filtre diye tabir edilir. Standart filtrelerde kullanılan kağıt yerine örme keten tip malzemeler kullanılır ve yapısında yağ bulunur. Yağın burada fonksiyonu motora daha temiz hava gönderebilmek için en küçük toz zerrelerine dahi bünyesinde tutabilmesidir. Bu hava filtreleri 20,000 km'de bir özel temizlik solüsyonu ve yağlama kiti ile tekrar ilk günkü durumuna getirilebilir. Hatta bazı görüşlere göre bu filtreler zamanla kir tutmaya başladıkça performansı artar. Tabi bunları canlı canlı gözlemlemek gerekir. Benim bu konuda deneyimim başladı. Uzun vadeli olarak bilgileri paylaşacağım.
Polen Filtresi : Her bakımda değişmesi gerekir. En çok göz ardı edilen filtredir diyebiliriz. Özgür hocamın bu konuyla ilgili yazıları var. Israrla değiştirilmediği durumlarda yakıt performansını dahi etkilediği biliniyor. Her şeyden önemlisi araç içinde soluduğumuz havayı filtreleyen tek eleman bu filtre. Her bakımda muhakkak değişmesi gerekir. Çok fazla çeşidi var. Subaru yetkili servislerinde maalesef bu filtrenin karbonlusu satılmıyor. Sattıkları karbonsuz filtreyi de gördüm aman ha 100 küsür lira para vermeyin o filtreye. Aynı filtreyi Toyota Corolla 2013 sonrası araçlarda kullanıyor. Toyota servislerinde karbonlu polen filtresinin fiyatı da 110 TL. Bosch, Mann ve yerli Wunder'in karbonlu polen filtreleri var. Hatta Mann biofonksiyonel karbonlu filtre bile üretmiş ama Türkiye'de satılmıyor. Yurt dışında 25 Euro fiyatı var (Almanyada). Ben bir tane arkadaşımdan rica ettim. Eğer gelirse canlı canlı görsel paylaşırım.
Yakıt Filtresi : İki bakımda bir değişmesi gerekir. Yetkili serviste satılan en pahalı filtre elemanı. 400 TL.ye yakın fiyatı var ancak 42072AG060 kodlu bu ürün Subaru kutusu dışında satılınca fiyatı 1/3'e iniyor. Bu filtre Hilux ve Land Cruiser araçlarda da kullanılıyor. Muadili de var hatta yetkili servis fiyatının 1/10'u fiyatına. Her iki bakımda değil de her bakımda değiştirme alternatifini de göz önüne alarak muadil ürün de kullanabilirsiniz. Yakıt filtresinin dışı çok önemli değil arkadaşlar. Hepsinin içinde kullanılan kağıt filtre. Yakıt filtrelerinde görülen en büyük sıkıntı çok kalitesiz kağıt olursa şişme problemidir. Yakıt filtresi yakıt tüketimine doğrudan etki eden bir parça değil. Yani muadil ürün kullansanız daha fazla yakarım diye düşünmeyin ama şunu düşünün sırf Subaru satıyor diye gerçekten de aynı filtreye 3 katı fiyat verdiğimiz bir gerçektir.
Manüel anzuman Yağları : Her 50.000 km'de bir değişmesi gerekiyor arkadaşlar. Otomatik viteslerin aksine manüel vitesli araçlarımızda önde şanzuman ve diferansiyel yağları aynı hazneden dolduruluyor.
Arka diferansiyel 0.85 lt
Ön şanzumanla birlikte diferansiyel 3.3 lt yağ alıyor.
Yağımızın spesifikasyonu API GL 5 yani 75w90. Motul 300V serisi kullanmayacaksanız hemen her 75w90 yağ birbirinin aynıdır ancak Motulün 75w90 serisi diğer yağlara göre çok daha iyi. Özellikle Subaru WRX ve WRX STI modellerinde bildiğim kadarıyla Motul 300 LS serisinden şaşmıyorlar. Ben Motul Gear 300V modelini kullandım tavsiye ederim.
Fren Hidrolik Yağı : Her 50.000 km'de bir. Ne yetkili servisler ne de özel servislerin pek çoğu fren hidroliğini değiştirme taraftarı değil. Bence bunun sebebi işi bilmemek, risk almak istemeyişlerinden kaynaklanıyor. Oysa basınç altında çalışan her yağ bozulmaya mahkumdur. Fren hidrolikleri de zamanla içinde nem biriktirir ve performansı düşer. Bu performans düşüklüğü belki günlük kullanımda hafif frenlemelerde etki etmez ancak Zigana gibi 2.000 mt'den 0 rakıma inerken yoğun fren kullanmanız gerektiğinde fren performansının düştüğünü, eskilerin tabiriyle frenlerin şişme etkisi gösterdiğini anlarsınız.
Motor Kayışı : Her 50.000 km'de bir. 2011 öncesi araçlarda ayrıca klima kayışı vardı. 2011'den sonra klima'da bu kayışa dahil edildi. Bu nedenle kayış oldukça uzun arkadaşlar. Riske etmeye gerek yok. 7pk1847 olarak temin edebilirsiniz. Orjinal oem numarası 809225010
Motor Soğutma Suyu : Her 100.000 km'de bir. Fren hidrolik yağında olan inanç soğutma suyu için de geçerli. Tabi ki bir sanayi efsanesi. Değişmeli arkadaşlar. Aynı soğutma suyunu 10 sene kullanırsanız içinde biriken demir parçacıkları ile birlikte motorun soğutma performansı da düşecektir. Sonuçlarına katlanmak istemezsiniz.
Kullanılacak soğutma suyu Subaru Outback Dizel araçlarımız için Yeşil/Mavi İnorganik soğutma suyudur.
Toplam kapasite 9 lt
En uygun karışım 5 lt antifreeze + 4 lt saf su. Arkadaşlar asla şebeke suyu kullanmayın. Hatta marketlerde satılan hazır sulardan da kullanmayın. Saf suyu eczanelerden, yakıt istasyonlarından, oto sanayilerden temin edebilirsiniz. Biraz pahalı ancak uzun yıllar kafanızda soru işareti olmadan dertsiz tasasız kullanmak için değer.
* Birçok marka artık kullanıma hazır soğutma suyu ürününü pazara sunmuş durumda. Ben Lukoil'in -40 dereceye ayarlanmış Mavi Renkli inorganik antifreeze ürününü kullandım. Derece ayarlama derdiniz yok, saf su nereden bulurum derdiniz yok. Güzel bir düşünce.
Başlıca bakım bilgilerimiz bunlar. Her bakımda kontrol edilmesi gereken öğeler olduğunu da unutmayalım. Bunların başlıcaları :
- ön ve arka fren diskleri ve merkezleri,
- ön ve arka fren balataları,
- sıvı akmaları ve kaçakları,
- V kayışı,
- Aydınlatmalar (iç ve dış),
- Kalorifer ve klima sistemi,
- Akü ve şarj dinamosu voltaj ölçümleri,
- Silecek lastiklerinin kontrolü,
- Rot ve balans ayarı,
- Süspansiyon sistemi
- Ön düzen elemanları (rot, rotil, askı rotu, viraj demir lastikleri)
- Aks körükleri ve aksların kontrolü.
- Lastik diş derinliği ve profil durumu.
Umarım faydalı olur.
Bakım periyodlarımız 12.500 km olarak belirlenmiş. Bu km yoğun kullanım için değil. Sık sık şehir içi kullanımı varsa, araç yüksek devirlerde kullanılıyorsa, çok fazla dur kalk ya da stop start yapılıyorsa, araç şehir dışında sürekli tozlu ortamlarda kullanılıyorsa 10.000 km.de bakım yapmak daha faydalı olacak hem de takip daha kolay olacaktır.
Motor Yağı : Her bakımda 6 lt motor yağı kullanıyoruz arkadaşlar. Burada en sık yapılan hata motor yağı ilk konulduğunda rengi kararmamış olduğundan yağ çubuğunda tam olarak hangi seviyede olduğu anlaşılmıyor. Bir kez 6.5 lt koyduk bu yüzden. Bir iki gün sonra yağ dizel rengini (kapkara) alınca : aslında üst çizginin biraz üstünde kaldığını gördüm. Yağ markası vermeyeceğim arkadaşlar ancak şunu da söyleyeyim fiyatına göre çok kaliteli yağlar da var bunu bilin.
Yağ Filtresi : Her bakımda muhakkak değiştiriyoruz. Yağ filtresi konusunda orjinalden asla şaşmamanızı tavsiye ederim.
Hava Filtresi : Her bakımda değişmesi gerekir. Turbo sisteminin en önemli parçalarından da biri olan hava filtresinin Subarudaki oem numarası 16546AA120. Bu konuda imkanınız varsa orjinal hava filtresini kullanın ancak fiyatı da 100 TL civarında. Ben muadil filtrelerde de gayet kaliteli ürünler olduğunu biliyorum arkadaşlar. Mann, Filtron, Blueprint gibi ürünleri de kullanabilirsiniz. Orjinal ürünün 1/2 ile 1/4 arası fiyatı olan bu ürünleri her 10,000 yerine her 5.000 km'de değiştirip her daim turboya yeterli ve sağlıklı hava girdiğinden daha emin olursunuz. Hava filtreleri konusunda bir diğer alternatifte kutu içi performans hava filtreleridir. Bu konuda ün yapmış markalar K&N ve Green markalarıdır. Bu filtreler ömürlük filtre diye tabir edilir. Standart filtrelerde kullanılan kağıt yerine örme keten tip malzemeler kullanılır ve yapısında yağ bulunur. Yağın burada fonksiyonu motora daha temiz hava gönderebilmek için en küçük toz zerrelerine dahi bünyesinde tutabilmesidir. Bu hava filtreleri 20,000 km'de bir özel temizlik solüsyonu ve yağlama kiti ile tekrar ilk günkü durumuna getirilebilir. Hatta bazı görüşlere göre bu filtreler zamanla kir tutmaya başladıkça performansı artar. Tabi bunları canlı canlı gözlemlemek gerekir. Benim bu konuda deneyimim başladı. Uzun vadeli olarak bilgileri paylaşacağım.
Polen Filtresi : Her bakımda değişmesi gerekir. En çok göz ardı edilen filtredir diyebiliriz. Özgür hocamın bu konuyla ilgili yazıları var. Israrla değiştirilmediği durumlarda yakıt performansını dahi etkilediği biliniyor. Her şeyden önemlisi araç içinde soluduğumuz havayı filtreleyen tek eleman bu filtre. Her bakımda muhakkak değişmesi gerekir. Çok fazla çeşidi var. Subaru yetkili servislerinde maalesef bu filtrenin karbonlusu satılmıyor. Sattıkları karbonsuz filtreyi de gördüm aman ha 100 küsür lira para vermeyin o filtreye. Aynı filtreyi Toyota Corolla 2013 sonrası araçlarda kullanıyor. Toyota servislerinde karbonlu polen filtresinin fiyatı da 110 TL. Bosch, Mann ve yerli Wunder'in karbonlu polen filtreleri var. Hatta Mann biofonksiyonel karbonlu filtre bile üretmiş ama Türkiye'de satılmıyor. Yurt dışında 25 Euro fiyatı var (Almanyada). Ben bir tane arkadaşımdan rica ettim. Eğer gelirse canlı canlı görsel paylaşırım.
Yakıt Filtresi : İki bakımda bir değişmesi gerekir. Yetkili serviste satılan en pahalı filtre elemanı. 400 TL.ye yakın fiyatı var ancak 42072AG060 kodlu bu ürün Subaru kutusu dışında satılınca fiyatı 1/3'e iniyor. Bu filtre Hilux ve Land Cruiser araçlarda da kullanılıyor. Muadili de var hatta yetkili servis fiyatının 1/10'u fiyatına. Her iki bakımda değil de her bakımda değiştirme alternatifini de göz önüne alarak muadil ürün de kullanabilirsiniz. Yakıt filtresinin dışı çok önemli değil arkadaşlar. Hepsinin içinde kullanılan kağıt filtre. Yakıt filtrelerinde görülen en büyük sıkıntı çok kalitesiz kağıt olursa şişme problemidir. Yakıt filtresi yakıt tüketimine doğrudan etki eden bir parça değil. Yani muadil ürün kullansanız daha fazla yakarım diye düşünmeyin ama şunu düşünün sırf Subaru satıyor diye gerçekten de aynı filtreye 3 katı fiyat verdiğimiz bir gerçektir.
Manüel anzuman Yağları : Her 50.000 km'de bir değişmesi gerekiyor arkadaşlar. Otomatik viteslerin aksine manüel vitesli araçlarımızda önde şanzuman ve diferansiyel yağları aynı hazneden dolduruluyor.
Arka diferansiyel 0.85 lt
Ön şanzumanla birlikte diferansiyel 3.3 lt yağ alıyor.
Yağımızın spesifikasyonu API GL 5 yani 75w90. Motul 300V serisi kullanmayacaksanız hemen her 75w90 yağ birbirinin aynıdır ancak Motulün 75w90 serisi diğer yağlara göre çok daha iyi. Özellikle Subaru WRX ve WRX STI modellerinde bildiğim kadarıyla Motul 300 LS serisinden şaşmıyorlar. Ben Motul Gear 300V modelini kullandım tavsiye ederim.
Fren Hidrolik Yağı : Her 50.000 km'de bir. Ne yetkili servisler ne de özel servislerin pek çoğu fren hidroliğini değiştirme taraftarı değil. Bence bunun sebebi işi bilmemek, risk almak istemeyişlerinden kaynaklanıyor. Oysa basınç altında çalışan her yağ bozulmaya mahkumdur. Fren hidrolikleri de zamanla içinde nem biriktirir ve performansı düşer. Bu performans düşüklüğü belki günlük kullanımda hafif frenlemelerde etki etmez ancak Zigana gibi 2.000 mt'den 0 rakıma inerken yoğun fren kullanmanız gerektiğinde fren performansının düştüğünü, eskilerin tabiriyle frenlerin şişme etkisi gösterdiğini anlarsınız.
Motor Kayışı : Her 50.000 km'de bir. 2011 öncesi araçlarda ayrıca klima kayışı vardı. 2011'den sonra klima'da bu kayışa dahil edildi. Bu nedenle kayış oldukça uzun arkadaşlar. Riske etmeye gerek yok. 7pk1847 olarak temin edebilirsiniz. Orjinal oem numarası 809225010
Motor Soğutma Suyu : Her 100.000 km'de bir. Fren hidrolik yağında olan inanç soğutma suyu için de geçerli. Tabi ki bir sanayi efsanesi. Değişmeli arkadaşlar. Aynı soğutma suyunu 10 sene kullanırsanız içinde biriken demir parçacıkları ile birlikte motorun soğutma performansı da düşecektir. Sonuçlarına katlanmak istemezsiniz.
Kullanılacak soğutma suyu Subaru Outback Dizel araçlarımız için Yeşil/Mavi İnorganik soğutma suyudur.
Toplam kapasite 9 lt
En uygun karışım 5 lt antifreeze + 4 lt saf su. Arkadaşlar asla şebeke suyu kullanmayın. Hatta marketlerde satılan hazır sulardan da kullanmayın. Saf suyu eczanelerden, yakıt istasyonlarından, oto sanayilerden temin edebilirsiniz. Biraz pahalı ancak uzun yıllar kafanızda soru işareti olmadan dertsiz tasasız kullanmak için değer.
* Birçok marka artık kullanıma hazır soğutma suyu ürününü pazara sunmuş durumda. Ben Lukoil'in -40 dereceye ayarlanmış Mavi Renkli inorganik antifreeze ürününü kullandım. Derece ayarlama derdiniz yok, saf su nereden bulurum derdiniz yok. Güzel bir düşünce.
Başlıca bakım bilgilerimiz bunlar. Her bakımda kontrol edilmesi gereken öğeler olduğunu da unutmayalım. Bunların başlıcaları :
- ön ve arka fren diskleri ve merkezleri,
- ön ve arka fren balataları,
- sıvı akmaları ve kaçakları,
- V kayışı,
- Aydınlatmalar (iç ve dış),
- Kalorifer ve klima sistemi,
- Akü ve şarj dinamosu voltaj ölçümleri,
- Silecek lastiklerinin kontrolü,
- Rot ve balans ayarı,
- Süspansiyon sistemi
- Ön düzen elemanları (rot, rotil, askı rotu, viraj demir lastikleri)
- Aks körükleri ve aksların kontrolü.
- Lastik diş derinliği ve profil durumu.
Umarım faydalı olur.