Bu konu başlığı altında Subaru firmasının aşağıda detaylarını vereceğim bülteninin Türkçe tercümesini yazacağım. Tüm Dizel Subaru sahiplerinin ve (Subaru) Özel Servis esnaflarının işine yarayacağını düşünüyorum. Daha önce başladığım arıza teşhis ve çözüm süreciyle ilgili konunun bültende belirtilen dinamikler bilindikten sonra daha anlaşılır olacağını tahmin ediyorum.
Diğer konunun adresi şudur: http://subaruturkiyeforum.com/showthread.php?tid=5047
Kategori: Genel
Tarih: 16.11.2010
İlgi: SI0144
Konu: Subaru Dizel Partikül Filtre Çalışma, Rejenerasyon ve Teşhis
Bu sistemin çalışma ve teşhis şekli birbiriyle oldukça alakalı olabilir. Bu bülten kapalı DPF sisteminin amacı, normal çalışması ve teşhisini anlaşılır şekilde sağlamayı amaçlamaktadır.
Kurumun beşeri organizmaya kendi zararlı etkisi yoktur. Yakıt ve yağdan kaynaklı hidrokarbonlar, yanı sıra su ve sülfatlar, kendilerini bu kurum parçacılarına iliştirerek boyutlarını 0.09 µm'ye arttırır. Bu şekilde zararlı kurum parçacıkları oluşur. (Tercümanın notu: niye motor yağının sülfatsız olması gerektiğinin sebebi bu demek ki! Kurumun zararlı boyuta varmasında yağ etkisini hesaba katarak karter yağ buhar kapanının önleyici etkisi bir başka konuda tartışılabilir)
Beşer burun ve bronş tüpleri 2.5 µm'den küçük parçaları filtrelemeğe muktedir değildir (kıyas için: saç kalınlığı 70 µm'dir). Sonuç olarak, partiküller hava kanallarıyla ciğer derinliklerine ulaşarak çocuklarda ve yetişkinlerde bazı tıbbi sağlık tehdidi oluşturabilir. Kurum parçacıklarının alerjiyi hatta kanseri tetiklediğinden şüphelenilmektedir. Bu özellikle 0.1 µm...1.0 µm boyutlarında gerçeklere dayanmaktadır.
Takip eden numune hesap kapalı DPF sisteminin faydasını göstermektedir. Yeni nesil 2.0L CRD motor DPF olmaksızın 100,000 km'de ortalama 4 kg kurum salar. Kapalı DPF ile aynı km'de 250 gr'dan az kurum salar, ki bu %95 daha az kurumdur.
Dört çeşit rejenerasyon süreci vardır: Termal, Pasif, Aktif ve Zorla
ECM'nin temel rejenerasyon karar süreci ve hesap girdileri aşağıdaki akış diyagramında gösterilmektedir.(ECM=Elektronik Kontrol Modülü)
akış diyagramı
![[Resim: b0bec7bbc4944e06d9b3003a09c88c4a.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220307/b0bec7bbc4944e06d9b3003a09c88c4a.jpg)
ECM DPF basınç fark sensöründen partikül fitresi içinde birikmiş kurum miktarı ile ilgili malumat alır. Ek olarak, ECM taşıt sürüş koşullarından kaynaklı filtre içindeki kurumu hesaplar.
Toplam kurum miktarı ve DPF önündeki egzoz gaz sıcaklığına bakarak, ECM DPF kurum miktar yüzdesini hesaplar.
DPF %65 kurum limitine VE DPF önündeki egzoz gaz sıcaklığı kurum parçacıklarını yakacak hararete ulaştığında ECM aktif rejenerasyon sürecini tetikler
Bu sıcaklık şehir sürüş döngüsünde nadiren görülür, ne var ki, bir süre yüksek yük altında sürmek (çekme, tepe tırmanışları gibi) termal rejenerasyonu başlatmağa yetecek yanma sıcaklığı üretebilir.
ECU'nun termal rejenerasyon sürecinde etkisi olmadığından, ECU'da saklanan rejenerasyon sayısına eklenmez.
Pasif Rejenerasyon
http://subaruturkiyeforum.com/showthread...5#pid75855
Aktif Rejenerasyon
http://subaruturkiyeforum.com/showthread...7#pid75857
Zorla Rejenerasyon
Eklenecek
Diğer konunun adresi şudur: http://subaruturkiyeforum.com/showthread.php?tid=5047
Kategori: Genel
Tarih: 16.11.2010
İlgi: SI0144
Konu: Subaru Dizel Partikül Filtre Çalışma, Rejenerasyon ve Teşhis
Amaç
Daha yenilerde; Subaru 2 Dizel model piyasa sürmüştür. Outback 2.0D ve Forester 2.0D. Bu modeller Euro 5 emisyon standartlarına uygun tasarlanmıştır ve bu sebeple Kapalı Dizel Partikül Filtre sistemine (DPF) sahiptir.Bu sistemin çalışma ve teşhis şekli birbiriyle oldukça alakalı olabilir. Bu bülten kapalı DPF sisteminin amacı, normal çalışması ve teşhisini anlaşılır şekilde sağlamayı amaçlamaktadır.
Dizel Partiküller Nedir?
Motor çalışma koşulları altında, örneğin soğuk çalıştırma, ivmelenme ve yüksek yüklü yanma sürecinin Common Rail Diesel (CRD) motorunda tamamlanmaması artan miktarda kurum (soot) parçacık oluşumu ile sonuçlanır. Bu mikroskobik küçük parçacıklar yaklaşık sadece 0.05 µm (mikrometre) boyutundadır. 0.05 µm = 0.00005 mm (milimetre).Kurumun beşeri organizmaya kendi zararlı etkisi yoktur. Yakıt ve yağdan kaynaklı hidrokarbonlar, yanı sıra su ve sülfatlar, kendilerini bu kurum parçacılarına iliştirerek boyutlarını 0.09 µm'ye arttırır. Bu şekilde zararlı kurum parçacıkları oluşur. (Tercümanın notu: niye motor yağının sülfatsız olması gerektiğinin sebebi bu demek ki! Kurumun zararlı boyuta varmasında yağ etkisini hesaba katarak karter yağ buhar kapanının önleyici etkisi bir başka konuda tartışılabilir)
Beşer burun ve bronş tüpleri 2.5 µm'den küçük parçaları filtrelemeğe muktedir değildir (kıyas için: saç kalınlığı 70 µm'dir). Sonuç olarak, partiküller hava kanallarıyla ciğer derinliklerine ulaşarak çocuklarda ve yetişkinlerde bazı tıbbi sağlık tehdidi oluşturabilir. Kurum parçacıklarının alerjiyi hatta kanseri tetiklediğinden şüphelenilmektedir. Bu özellikle 0.1 µm...1.0 µm boyutlarında gerçeklere dayanmaktadır.
Takip eden numune hesap kapalı DPF sisteminin faydasını göstermektedir. Yeni nesil 2.0L CRD motor DPF olmaksızın 100,000 km'de ortalama 4 kg kurum salar. Kapalı DPF ile aynı km'de 250 gr'dan az kurum salar, ki bu %95 daha az kurumdur.
Rejenerasyon Kontrolü
Taşıtın kapalı DPF sistemine kendi bakımını yapması için belirli sürüş koşulları sağlanmalıdır. Bu sayede egzoz zararlı kurum parçacıklarını yakacak ısıyı üretir. Bu sürece rejenerasyon denir.Dört çeşit rejenerasyon süreci vardır: Termal, Pasif, Aktif ve Zorla
ECM'nin temel rejenerasyon karar süreci ve hesap girdileri aşağıdaki akış diyagramında gösterilmektedir.(ECM=Elektronik Kontrol Modülü)
akış diyagramı
![[Resim: b0bec7bbc4944e06d9b3003a09c88c4a.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220307/b0bec7bbc4944e06d9b3003a09c88c4a.jpg)
ECM DPF basınç fark sensöründen partikül fitresi içinde birikmiş kurum miktarı ile ilgili malumat alır. Ek olarak, ECM taşıt sürüş koşullarından kaynaklı filtre içindeki kurumu hesaplar.
Toplam kurum miktarı ve DPF önündeki egzoz gaz sıcaklığına bakarak, ECM DPF kurum miktar yüzdesini hesaplar.
DPF %65 kurum limitine VE DPF önündeki egzoz gaz sıcaklığı kurum parçacıklarını yakacak hararete ulaştığında ECM aktif rejenerasyon sürecini tetikler
Termal Rejenerasyon
Termal rejenerasyon DPF içindeki kurum parçacıklarının aşırı yüksek sıcaklıkla yakılma sürecidir. Termal rejenerasyon sürecinde sıcaklık 550°C ile 700°C arasındadır.Bu sıcaklık şehir sürüş döngüsünde nadiren görülür, ne var ki, bir süre yüksek yük altında sürmek (çekme, tepe tırmanışları gibi) termal rejenerasyonu başlatmağa yetecek yanma sıcaklığı üretebilir.
ECU'nun termal rejenerasyon sürecinde etkisi olmadığından, ECU'da saklanan rejenerasyon sayısına eklenmez.
Pasif Rejenerasyon
http://subaruturkiyeforum.com/showthread...5#pid75855
Aktif Rejenerasyon
http://subaruturkiyeforum.com/showthread...7#pid75857
Zorla Rejenerasyon
Eklenecek