***********************************
NOT: Bu yazimi daha onceleri baska bir sitede yayinlamistim. Site yonetiminin izniyle konuyu burayada aciyorum. Resimler tekrar yuklenecektir.
***********************************
Fren sistemleri aracin km sine, kullanan kisinin surusune ve otomatik sanzuman olmasina bagli olarak yipranmaktadir. Nitekim iscilik, ulkemizde diger ulkelere nazaran ucuz olsa da, bu islem icin yuklu meblaglar odenebilmektedir. Bu yazimda sizlere arac fren balata ve disklerinin nasil degistirildigini ve kolay oldugunu kendi tecrubelerimle paylasmak istiyorum.
Oncelikle araci lifte kaldirarak yapma imkaniniz yoksa, mutlaka duz bir zeminde ve lastik onune ve arkasina takoz koymayi unutmayiniz. Mumkunse arac kaldirildiktan sonra arac altina agac kalas koyarak olasi kriko kaymasi sonucu olusacak hasarin onune gecebilirsiniz.
Arac guvenli sekilde havaya kaldirildiginda, degisim yapilacak taraftaki lastik/lastikler sokulur. sonrasinda yapilacak islem, caliper i yerinden cikartmak. kaliper i tutan 2 adet vida vardir. yanlis hatirlamiyorsam 12mm veya 14mm soket isinizi gorecektir. balatalarda paslanmadan dolayi yapisma olacagi icin tornavida yardimiyla kaliperi yerinden oynatarak cikartabilirsiniz. cikarttiginiz kaliperi uygun bir yere tutturarak fren hortunumun kirilmasini onleyebilirsiniz. tel aski, lastik gergi..vs. ideal olacaktir.
balatalari tutan ismini bilmedigim demir cerceveyi sokmek icin diskin arka kisminda 2 tane yanlis hatirlamiyorsam 17 mm soket ile birazcik guc kullanarak sokebilirsiniz.Balatalari tutan demir cerceveyi soktukten sonra sirada diski cikartmak kaliyor.
Cogu zaman on diskleri sokmek kolaydir, lastik kapli cekic ile ic yuzeyden hafifce vurdugunuzda kolaylikla disari gelecektir. Arkalar biraz daha ugrastirir cunku park freninin balatalari tutukluk yapabilir. Arka diskleri sokmek icin 2 adet uygun capta vida bularak, disk uzerindeki deliklere takip, anahtar ile cevirerek diskin kolayca disari cikmasini saglayabilirsiniz. Arka disk sokumunde kesinlikle park freninin inik oldugundan emin olun yoksa cikartamazsiniz.
tum bu islemler sonrasinda yeni diskleri takip herseyi sondan basa dogru yaparak islemi bitiriyorsunuz.
Bu islemleri lifte kaldirarak; titiz ve hicbir tecrubeniz olmadan yaparsaniz, her bir fren takimi icin ortalama 30dk zaman harcayabilirsiniz. Fakat zamanla isi ogrenince bu zaman dusecektir. Sadece balatalari degistirmek daha kisa surmektedir. kaliper pistonlarini tornavida vs ile bastiramazsiniz aletsiz sakin sokmeyin.
puf noktalari.
*fren hidrolik kutusunun kapagini acip, icinden birazcik hidrolik cekerseniz, kaliperleri sokup takarken hem basinci azaltmis hemde disari tasmalari onlemis olursunuz.
*diskleri takmadan once temas edecegi yerdeki pasli yerleri tel firca ile temizleyin. boylece disk rahatca yuvaya oturacaktir.
*vidalar donmekte zorlaniyorsa, wd40 puskurtup, birazcik bekleyin rahatca donup yerinden cikartabileceksiniz.
*vidalari yerine takmadan once cok az miktarda lithium gres yag surerek yuvalardaki paslanmanin onune gecebilirsiniz.
*yeni diskleri yerine takmadan once ic ve dis yuzeyine balata spreyi puskurtup kagit havlu ile silerek, fabrikanin uyguladigi yapiskan koruyucu tabakayi temizlemeyi unutmayiniz.
*kaliper icindeki pistonlarda paslanma olmasi durumunda pistonlar iceriye fazla girmedigi icin frende dengesizlik olusacaktir. mumkun oldugunca kaliper germe aletiyle pistonlari sokabildiginiz kadar iceri sokun.
*balatalari kalipere takmadan once tel firca ile balatalarin oturacagi yuvalari temizleyin.
*balata nin oturdugu celik kelepcelerin ucundaki cikintilari bukmeyi unutmayin. boylece surtme sesi olmasini engellemis olacaksiniz.
*kaliperleri yuvasinda tutan 2 tane vidanin girdigi koruklu yuvayi elinizle nazikce cekip koruk icini balata spreyiyle temizleyip yerine takin, icine giren pinleri de temizledikten sonra lithium gres surerek yuvasina sokup bastirin. sonrasinda elinizle hafifce cekerek vacum yapip yapmadigini kontrol edin. korukler yirtik veya eski ise, yenisiyle degistiriniz. pinleri soktugunuzde hangisini nerden cikarttiginiza dikkat edin, bazi araclarda ikisi de birbirinden farkli oluyor.
*kaliperleri takmadan once, balatalarin dis yuzune lithium gres surerek kaliperleri takiniz. hem kolay takilir hemde pistonlarin balata arkasindaki metale yapismasini onlersiniz.
*lastigi yerine takmadan once diskin, bijon kenarlarina gelecek yerlerine gres surerek, yapismasinin onune gecebilirsiniz.
*lastik eldiven kullanarak ellerinizin kirlenmesinin onune gecebilirsiniz.
*tozlu bir calisma olacagi icin astim rahatsizligi olan kisilerin kesinlikle maske takmasinda fayda vardir.
ONEMLI:
*Aracin frenlerini degistirdikten sonra araci hareket ettirmeden once freni pompalayip, boslugunu aldiginizdan emin olun. Fren pedali ilk etapta dosemeye yapisacak. sonrasinda sertlesip eski yerine gelecektir.
*Freni yeni degismis arac ile ani frenler yapmayin. ilk 50-100 km kadar yavas yavas fren yapinki balatalara ilk kullanimda zarar vermeyin.
*Fren hidroligini, aracin far camina, kaportasina kesinlikle degdirmeyin. Far camini erittigi gibi, aracin boyasina da zarar vermektedir.
*DOT 3 ve DOT 4 fren hidroligi birbiriyle karistirilabilir. Fakat DOT5 kesinlikle karistirilmaz. ekleme gerekirse bu noktaya dikkat ediniz.
Not: Fotograflar iki farkli araca aittir. Subaru icin cok fazla fotograf telefonumda bulamayinca diger aracin fotograflarindan kullandim. Kaliperin takili olmadigi resim (brembo disk) ile en sondaki balatayi tutan demirin oldugu fotograf baska marka aracima aittir. Subaru da Bosch Quite Cast Fren diski ve balatalarini kullandim. Fakat standart fren sistemi butun araclarda %80 aynidir. Legacy nin standart fren sisteminde, on kaliperler cift pistonlu oldugunu da unutmayiniz. ilerleyen zamanda kaliper pistonlarini yenilemek isterseniz bu bilgi yardimci olacaktir. Islemleri arkadasimin sirketine ait olan tamirhanesinde yaptim.
NOT: Bu yazimi daha onceleri baska bir sitede yayinlamistim. Site yonetiminin izniyle konuyu burayada aciyorum. Resimler tekrar yuklenecektir.
***********************************
Fren sistemleri aracin km sine, kullanan kisinin surusune ve otomatik sanzuman olmasina bagli olarak yipranmaktadir. Nitekim iscilik, ulkemizde diger ulkelere nazaran ucuz olsa da, bu islem icin yuklu meblaglar odenebilmektedir. Bu yazimda sizlere arac fren balata ve disklerinin nasil degistirildigini ve kolay oldugunu kendi tecrubelerimle paylasmak istiyorum.
Oncelikle araci lifte kaldirarak yapma imkaniniz yoksa, mutlaka duz bir zeminde ve lastik onune ve arkasina takoz koymayi unutmayiniz. Mumkunse arac kaldirildiktan sonra arac altina agac kalas koyarak olasi kriko kaymasi sonucu olusacak hasarin onune gecebilirsiniz.
Arac guvenli sekilde havaya kaldirildiginda, degisim yapilacak taraftaki lastik/lastikler sokulur. sonrasinda yapilacak islem, caliper i yerinden cikartmak. kaliper i tutan 2 adet vida vardir. yanlis hatirlamiyorsam 12mm veya 14mm soket isinizi gorecektir. balatalarda paslanmadan dolayi yapisma olacagi icin tornavida yardimiyla kaliperi yerinden oynatarak cikartabilirsiniz. cikarttiginiz kaliperi uygun bir yere tutturarak fren hortunumun kirilmasini onleyebilirsiniz. tel aski, lastik gergi..vs. ideal olacaktir.
balatalari tutan ismini bilmedigim demir cerceveyi sokmek icin diskin arka kisminda 2 tane yanlis hatirlamiyorsam 17 mm soket ile birazcik guc kullanarak sokebilirsiniz.Balatalari tutan demir cerceveyi soktukten sonra sirada diski cikartmak kaliyor.
Cogu zaman on diskleri sokmek kolaydir, lastik kapli cekic ile ic yuzeyden hafifce vurdugunuzda kolaylikla disari gelecektir. Arkalar biraz daha ugrastirir cunku park freninin balatalari tutukluk yapabilir. Arka diskleri sokmek icin 2 adet uygun capta vida bularak, disk uzerindeki deliklere takip, anahtar ile cevirerek diskin kolayca disari cikmasini saglayabilirsiniz. Arka disk sokumunde kesinlikle park freninin inik oldugundan emin olun yoksa cikartamazsiniz.
tum bu islemler sonrasinda yeni diskleri takip herseyi sondan basa dogru yaparak islemi bitiriyorsunuz.
Bu islemleri lifte kaldirarak; titiz ve hicbir tecrubeniz olmadan yaparsaniz, her bir fren takimi icin ortalama 30dk zaman harcayabilirsiniz. Fakat zamanla isi ogrenince bu zaman dusecektir. Sadece balatalari degistirmek daha kisa surmektedir. kaliper pistonlarini tornavida vs ile bastiramazsiniz aletsiz sakin sokmeyin.
puf noktalari.
*fren hidrolik kutusunun kapagini acip, icinden birazcik hidrolik cekerseniz, kaliperleri sokup takarken hem basinci azaltmis hemde disari tasmalari onlemis olursunuz.
*diskleri takmadan once temas edecegi yerdeki pasli yerleri tel firca ile temizleyin. boylece disk rahatca yuvaya oturacaktir.
*vidalar donmekte zorlaniyorsa, wd40 puskurtup, birazcik bekleyin rahatca donup yerinden cikartabileceksiniz.
*vidalari yerine takmadan once cok az miktarda lithium gres yag surerek yuvalardaki paslanmanin onune gecebilirsiniz.
*yeni diskleri yerine takmadan once ic ve dis yuzeyine balata spreyi puskurtup kagit havlu ile silerek, fabrikanin uyguladigi yapiskan koruyucu tabakayi temizlemeyi unutmayiniz.
*kaliper icindeki pistonlarda paslanma olmasi durumunda pistonlar iceriye fazla girmedigi icin frende dengesizlik olusacaktir. mumkun oldugunca kaliper germe aletiyle pistonlari sokabildiginiz kadar iceri sokun.
*balatalari kalipere takmadan once tel firca ile balatalarin oturacagi yuvalari temizleyin.
*balata nin oturdugu celik kelepcelerin ucundaki cikintilari bukmeyi unutmayin. boylece surtme sesi olmasini engellemis olacaksiniz.
*kaliperleri yuvasinda tutan 2 tane vidanin girdigi koruklu yuvayi elinizle nazikce cekip koruk icini balata spreyiyle temizleyip yerine takin, icine giren pinleri de temizledikten sonra lithium gres surerek yuvasina sokup bastirin. sonrasinda elinizle hafifce cekerek vacum yapip yapmadigini kontrol edin. korukler yirtik veya eski ise, yenisiyle degistiriniz. pinleri soktugunuzde hangisini nerden cikarttiginiza dikkat edin, bazi araclarda ikisi de birbirinden farkli oluyor.
*kaliperleri takmadan once, balatalarin dis yuzune lithium gres surerek kaliperleri takiniz. hem kolay takilir hemde pistonlarin balata arkasindaki metale yapismasini onlersiniz.
*lastigi yerine takmadan once diskin, bijon kenarlarina gelecek yerlerine gres surerek, yapismasinin onune gecebilirsiniz.
*lastik eldiven kullanarak ellerinizin kirlenmesinin onune gecebilirsiniz.
*tozlu bir calisma olacagi icin astim rahatsizligi olan kisilerin kesinlikle maske takmasinda fayda vardir.
ONEMLI:
*Aracin frenlerini degistirdikten sonra araci hareket ettirmeden once freni pompalayip, boslugunu aldiginizdan emin olun. Fren pedali ilk etapta dosemeye yapisacak. sonrasinda sertlesip eski yerine gelecektir.
*Freni yeni degismis arac ile ani frenler yapmayin. ilk 50-100 km kadar yavas yavas fren yapinki balatalara ilk kullanimda zarar vermeyin.
*Fren hidroligini, aracin far camina, kaportasina kesinlikle degdirmeyin. Far camini erittigi gibi, aracin boyasina da zarar vermektedir.
*DOT 3 ve DOT 4 fren hidroligi birbiriyle karistirilabilir. Fakat DOT5 kesinlikle karistirilmaz. ekleme gerekirse bu noktaya dikkat ediniz.
Not: Fotograflar iki farkli araca aittir. Subaru icin cok fazla fotograf telefonumda bulamayinca diger aracin fotograflarindan kullandim. Kaliperin takili olmadigi resim (brembo disk) ile en sondaki balatayi tutan demirin oldugu fotograf baska marka aracima aittir. Subaru da Bosch Quite Cast Fren diski ve balatalarini kullandim. Fakat standart fren sistemi butun araclarda %80 aynidir. Legacy nin standart fren sisteminde, on kaliperler cift pistonlu oldugunu da unutmayiniz. ilerleyen zamanda kaliper pistonlarini yenilemek isterseniz bu bilgi yardimci olacaktir. Islemleri arkadasimin sirketine ait olan tamirhanesinde yaptim.