Yağın seyrelmesi meselesini meraktan araştırmaya devam ediyorum. Okudukça bu yağ seyrelmesi probleminin salt dizel subaru ile sınırlı olmadığını, hatta sadece dizel araçların problemi bile olmadığını görüyorum. Yani yağın seyrelmesi sorunu hem dizel hem de benzinli araçlarda görülebiliyor. Piston içinde yanması gereken yakıtın bir şekilde yağa karışmasına yağın seyrelmesi denmekte. Bu problem aslında yeni de değil. Şimdi daha bilinir olmasının sebebi yeni nesil araçların yüksek devirle çalışıyor olması, ve belki biraz da internet ve forumlar vasıtasıyla kullanıcıların bu problemlerin sadece kendi başlarına değil başkalarının da başına geldiğini fark etmesi. Motor ustaları eskiden beri bu problemden haberdarlar. Çünki yakıtın yağa karışması bir şekilde kaçınılmaz gibi.
İlk sebep görünüşe göre araçların yeterli motor ısısına erişemeden yolculuğu bitirmesi, bir başka deyişle kısa mesafeli sürüşler. Sonraki sebepler enjektörlerin bozuk ya da ayarsız olması. Daha sebep var ama biz kullanıcıları en çok bu iki sebep ilgilendirmekte. Yani kısa mesafeli sürüş ve bir şekilde düzeni bozuk enjektörler.
Peki, yağın seyrelmesini nasıl kontrol edeceğiz.
Aşağıdaki videoda usta analiz için en basit yöntemin yağ çubuğundan damlayan yağı koklamak ve elimizle yağın kayganlığını kontrol etmek olduğunu söylüyor.
https://youtu.be/gNWNLh__uxg Adamın gösterdiği çözümü bizim motor ustalarının uyguladığını senelerdir görürüm.
Yeni nesil motorlar yakıt ekonomisi için daha az silindir veya daha az hacim ve daha yüksek devirle çalışmakta. Hal böyle olunca daha kısa sürede daha fazla yakıt yağa bulaşabilmekte. Bu şartlar sadece subarunun değil bütün marka araçların derdi. Hele bir de artık yağ kalınlığı 0 dan başlayan bir sürü motor var. Yukarıdaki videoda yağa %10 yakıt bulaştığında, yağın viskozitesi ciddi anlamda azalmakta. Daha önceki yanıtta subaru bu limiti%13 diye belirlemiş ama yazar kendisine %10 limiti koymuş. OBD2 okuyucu ile benim yağın seyrelmesini kontrol ettiğimde aletin verdiği rakamları hayatın gerçekleri ile uyumlu değildi. Yağ değişeli 5000 km olmasına rağmen okuyucu yağı yeni değişmiş gibi okuyordu. Buradan DPF iptali sırasında fiziksel olarak sensörler ölçme imkanı olsa da yazılım düzenlemesi sırasında iptal edildiğine yordum.
Buradan hareketle yağ değişim aralığını 10 bin kmyi geçirmemeye karar verdim. Ara ara motor yağının seviyesini kontrol ederken yağı koklayarak yakıt kokup kokmadığına bakacağım. Hiç hoşuma gitmeyecek olsa da yağı elime alıp kayganlık seviyesine bakacağım.
Aşağıdaki yazı İngilizce ve markadan bağımsız bir şekilde yağ seyrelmesi konusunun sebeplerini irdeliyor.
https://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=16891 Bu video ise honda marka araçlarda baş gösteren aynı araçlarda sorunun nasıl oluştuğunu görselleştiriyor
https://youtu.be/fVdKNRgzGT8 İşin özeti enjektör veya karbüratör bozukluğuna dayalı fazla yakıtın pistonlara gitmesi ve motorun optimum çalışma hararetine ulaşmadan kontağın kapatılması sorunun temel kaynağı. Başka mekanik gerekçeler de var ama onlar daha düşük olasılık. Yeni nesil motorların maksimum enerji verimliliği ve çevre kanunlarının zorunlu dayatmaları zaten var olan yağa yakıt karışma problemini daha belirgin ve motora zararlı hale getirmiş.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi