Arkadaşlar bildiğiniz gibi ülkemizdeki subaruların çoğu otomatik vitesli. Bir subarunun otomatik şanzıman tamiri yaklaşık 5000 tl. Bu tür araçlarda dikkat edilmesi gereken bir kaç önemli nokta var. Bazılarınız biliyordur fakat bilmeyenler için bunları anlatmaya çalışacağım.
1: Otomatik vitesli bir araçta park edilmeden önce araç yükünün şanzımana değil el frenine bindirilmesi gerekir.
Aracımızla park edeceğimiz yere geldik. Manevralarımzı yaptık, artık yanaşma olayımız bitti. Vites parkın durumuna göre
D yada R konumunda, ayak ise frende.
Şimdi yapacağımız şeyler sırasıyla;
A) Vitesi N konumuna al
B) El Frenini çek
C) Ayak frenini bırak
D) Vitesi P konumuna al
Bu sıralamayı doğru ve her zaman (Rampa yukarı veya aşağı düz yol vs farketmez) yapmak şanzıman sağlığı için şartdır.
2: Otomatik şanzımanlı araçlarda yokuş yukarı beklemelerde asla gaza dokunarak sabit durulmaya çalışılmamalıdır. Bu tür
durumlarda muhakkak ayak frende olmalıdır. Tork konvertörlü şanzımanların geri kaçırma olayı pek olmadığı için genelde
sürücüler yokuş yukarı beklerken ya hiç frene dokunmadan yada gaza çok hafif dokunarak sabit durmaya çalışırlar. Tıpkı
manuel vitesli araçlarda yarım debriyaj ve yarım gaz yaparak sabit durmak gibi. Bu çok yanlıştır. Bu tür hareketler
Tork konvertörünün içindeki balatayı gereksiz yere aşırı ısındırmaya sebep olur. Buda bir süre sonra şanzımanda geri kaçırmalara yol açar.
3: Otomatik şanzımanda tıpkı motor içinde olduğu gibi yağ bulunur. Bu yağa motor yağı kadar önem verilmez. Değişim süresi
uzatılır veya tam km değişim zamanı beklenir. Buda çok yanlıştır. Bir motor yağının kullanıma bağlı olarak fabrika değişim
km süresinden önce deforme olabildiği gibi şanzıman yağıda kullanıma bağlı olarak viskotize değeri zamanından önce değişebilir
Bu durum yine aracın şanzımanında arızalara yol açar. Bu nedenle otomatik şanzıman yağını zamanından önce ve varsa
şanzıman filitresinide beraberinde değiştirmek en doğru harekettir.
4: Kırmızı ışıklarda yada dur kalklı trafiklerde asla vites N konumuna alınmamalıdır. Boyle durumlarda N konumuna alırsanız
şanzıman içindeki yağ dolaşımı bırakır ve aniden D konumuna alıp gaza bastığınızda dolaşım yeni başlayacağından yine tork
konvertöre zarar verir. Yeterli basınç oluşturamaz.
5: Otomatik şanzımanlı bir araçta asla vites N konumunda ayak gazda devir ise rolantinin üzerinde (ör.2000dd) iken Vites konumu D ye alınmaz.
Bazı sürücüler otomatik vitesli araçlarda daha seri kalkmak için bu hareketi yaparlar. Yine manuel vitesde olduğu gibi.
Fakat bu hareket de aracın tork konvertör balatasına ve difransiyeline zarar verir. Bu nedenle sürüş esnasında vites konumu herzaman
D olmalıdır.
Bu tür şanzımanlar her ne kadar çok sağlam olsada arızalanmaları bir tek yanlış harekete bakabilir. Sonuç olarak sahip olduğumuz araçlara
olması gerektiği gibi davranmak en doğru kullanım şeklidir.
1: Otomatik vitesli bir araçta park edilmeden önce araç yükünün şanzımana değil el frenine bindirilmesi gerekir.
Aracımızla park edeceğimiz yere geldik. Manevralarımzı yaptık, artık yanaşma olayımız bitti. Vites parkın durumuna göre
D yada R konumunda, ayak ise frende.
Şimdi yapacağımız şeyler sırasıyla;
A) Vitesi N konumuna al
B) El Frenini çek
C) Ayak frenini bırak
D) Vitesi P konumuna al
Bu sıralamayı doğru ve her zaman (Rampa yukarı veya aşağı düz yol vs farketmez) yapmak şanzıman sağlığı için şartdır.
2: Otomatik şanzımanlı araçlarda yokuş yukarı beklemelerde asla gaza dokunarak sabit durulmaya çalışılmamalıdır. Bu tür
durumlarda muhakkak ayak frende olmalıdır. Tork konvertörlü şanzımanların geri kaçırma olayı pek olmadığı için genelde
sürücüler yokuş yukarı beklerken ya hiç frene dokunmadan yada gaza çok hafif dokunarak sabit durmaya çalışırlar. Tıpkı
manuel vitesli araçlarda yarım debriyaj ve yarım gaz yaparak sabit durmak gibi. Bu çok yanlıştır. Bu tür hareketler
Tork konvertörünün içindeki balatayı gereksiz yere aşırı ısındırmaya sebep olur. Buda bir süre sonra şanzımanda geri kaçırmalara yol açar.
3: Otomatik şanzımanda tıpkı motor içinde olduğu gibi yağ bulunur. Bu yağa motor yağı kadar önem verilmez. Değişim süresi
uzatılır veya tam km değişim zamanı beklenir. Buda çok yanlıştır. Bir motor yağının kullanıma bağlı olarak fabrika değişim
km süresinden önce deforme olabildiği gibi şanzıman yağıda kullanıma bağlı olarak viskotize değeri zamanından önce değişebilir
Bu durum yine aracın şanzımanında arızalara yol açar. Bu nedenle otomatik şanzıman yağını zamanından önce ve varsa
şanzıman filitresinide beraberinde değiştirmek en doğru harekettir.
4: Kırmızı ışıklarda yada dur kalklı trafiklerde asla vites N konumuna alınmamalıdır. Boyle durumlarda N konumuna alırsanız
şanzıman içindeki yağ dolaşımı bırakır ve aniden D konumuna alıp gaza bastığınızda dolaşım yeni başlayacağından yine tork
konvertöre zarar verir. Yeterli basınç oluşturamaz.
5: Otomatik şanzımanlı bir araçta asla vites N konumunda ayak gazda devir ise rolantinin üzerinde (ör.2000dd) iken Vites konumu D ye alınmaz.
Bazı sürücüler otomatik vitesli araçlarda daha seri kalkmak için bu hareketi yaparlar. Yine manuel vitesde olduğu gibi.
Fakat bu hareket de aracın tork konvertör balatasına ve difransiyeline zarar verir. Bu nedenle sürüş esnasında vites konumu herzaman
D olmalıdır.
Bu tür şanzımanlar her ne kadar çok sağlam olsada arızalanmaları bir tek yanlış harekete bakabilir. Sonuç olarak sahip olduğumuz araçlara
olması gerektiği gibi davranmak en doğru kullanım şeklidir.