Bir süredir araç için lastik arayışındayım, kapı içerisinde yazan ebatlara ek olarak 97V şeklinde hız ve yük (97V= Lastik başı 730kg max - Max hız 240km) ibaresi ile ilgili detaylar öğrenmeye çalıştım ama farklı farklı yorumlardan dolayı kafam iyice karıştı. Kimi 97V ibaresinde sayı ve harf olarak aşağı düşülmedikçe (Örn: 101Y) lastik seçimi yapılabilir derken kimisi de araç için ne öneriliyorsa o değerlerde lastikler kullanılmalı ki aracın lastik ısınma ve ortalama yükte optimum performansı verebilmesini buna bağlıyorlar. Bir de hız ve yüklü kullanılmıyor ve araç zorlanmıyorsa bu rakamların hiç bir önemi yok diyenler var.
Subaru AWD ile doğru orantılı bu hız ve yük indeksi konusunda hassas olmak gerekir mi ? Bilgi ve tecrübelerinize dayanarak bu konuda yardımcı olabilirseniz sevinirim.
Kodun karşılığının max çıkılma ihtimali olan hızın üstünde olması yeterli anladığım kadarıyla, diğer bir açıdan bakarsak kodu düşürmek değil de V nin bir üstü W kodlu bir lastik almanın dezavantajı da olmaz sanıyorum, yoksa olur mu? Aklıma gelen tek sorun misal W kodlu bir lastik daha yüksek hızlara göre üretildiği için, V kodlu bir lastiğe göre hamurunundan dolayı daha geç ısınıyorsa uzun yol harici sürekli sert bir lastikle mi dolanmış oluruz W kodlu bir lastik kullanırsak ?
Şimdi lastikcime sordum yüksek hıza göre yapılmış bir w serisi lastik ile düşük hizlarda sertlik yaşamazsınız diyor tabi İçindeki havayı doğru tuttuğunuz yani uygun lastik basıncı ile yürüdüğünuz sürece
Bu konuyu çeşitli zamanlarda düşündüm, araştırdım. Buralarda (Istanbul, Kadıköy) yaklaşık 30 yıldır tanıdığım ve güvendiğim, yatıp kalkması araba merakı/kullanımı ile geçmiş bazı arkadaşlarım ile istişare ettik. Vardığımız sonuç şu: Mercedes, Subaru, BMW, Fiat... Marka ne olursa olsun bu araçları tasarlayan bir mühendis grubu var, ve bu markaların yine milyonlar yatırılan Ar Ge Birimleri mevcut. Kapı kenarında ne yazıyorsa onu uygulamak yerinde olacaktır. Sonuç, belli bir mühendislik ürünü ile ortaya çıkan o değerlere yorum katmak tercih meselesi. Olası - hesaba katılmayan- sonuçların etkisi de beklenmedik zarara yol açabilir. Açıkçası, ömrünü lastikle geçirmiş bir abimizin sözünü yabana atmak değil, ama Subaru mühendisinin kapıya yazdığı değerleri takip etmek olası riskleri minimuma indirme açısından bana daha güvenli geliyor. Hele ki konu awd, quattro, smatic, x drive vb 4 çeker ile ilgili çekiş sistemi bağlantılı ise.
(19-03-2021, Saat: 08:27)nitro37 demiş ki: Performans modeli kullanmadiginiz sürece V olmasına gerek yok H serisi olsada olur. Ama T serisi kesinlikle olmasın.
Kış lastiğim 100T imiş. “T olmasın kesinlikle!” demenizin sebebi nedir acaba?
Henüz 1.500km kullanabildim aracı; 300km’si mevsimlik, 1.200km’si kışlıklarla... Küt diye en ufak çukurda bile arabanın bir parçası kırılmış gibi ses çıkıyor ön takımlardan... Temiz asfaltta sorun yok; ama parke taşlı, kasisli yolda bile takır tukur ses geliyor önlerden sadece... Lastiktendir inşallah. Ne olabilir ki?
(19-03-2021, Saat: 08:27)nitro37 demiş ki: Performans modeli kullanmadiginiz sürece V olmasına gerek yok H serisi olsada olur. Ama T serisi kesinlikle olmasın.
Kış lastiğim 100T imiş. “T olmasın kesinlikle!” demenizin sebebi nedir acaba?
Henüz 1.500km kullanabildim aracı; 300km’si mevsimlik, 1.200km’si kışlıklarla... Küt diye en ufak çukurda bile arabanın bir parçası kırılmış gibi ses çıkıyor ön takımlardan... Temiz asfaltta sorun yok; ama parke taşlı, kasisli yolda bile takır tukur ses geliyor önlerden sadece... Lastiktendir inşallah. Ne olabilir ki?
T serisi lastikler daha polyester karışımı oluyor. Ne kadar t serisi lastik kullandıysam hepsi de yanaklardan bombe vererek deforme oldu. Hız endeksi bakımından hamuru çok değişik oluyor. H ve üst seriler daha kaliteli. Sarsıntı için Aracinizin ön arka viraj denge çubuk lastiklerini ve tabla fişek + Z rotlarini kontrol ettirin. Eğer sorun yok ise ön amortisörlere baktırın gaz kaçırmış olabilir
(19-03-2021, Saat: 08:27)nitro37 demiş ki: Performans modeli kullanmadiginiz sürece V olmasına gerek yok H serisi olsada olur. Ama T serisi kesinlikle olmasın.
Kış lastiğim 100T imiş. “T olmasın kesinlikle!” demenizin sebebi nedir acaba?
Henüz 1.500km kullanabildim aracı; 300km’si mevsimlik, 1.200km’si kışlıklarla... Küt diye en ufak çukurda bile arabanın bir parçası kırılmış gibi ses çıkıyor ön takımlardan... Temiz asfaltta sorun yok; ama parke taşlı, kasisli yolda bile takır tukur ses geliyor önlerden sadece... Lastiktendir inşallah. Ne olabilir ki?
Mehmet Beyin dediği gibi ön takıma baktırın hocam evet ön takımlarımız biraz sesli çalışıyor ama sizin tarifiniz biraz fazla gibi. 4 yıldır Subaru Outback 2011 kullanıyorum. Ön ve arka viraj demir lastiklerinden başka birşey değiştirmedim. Diyebilirim ki bozduğu yegane parça bu ki gerçekten bozulabilecek en düşük maliyetli parça da bu.
İkinci olarak kronik bir direksiyon kutusu tıkırtı burcu ve direksiyon mafsalı ses sorunumuz var ancak bunlara ait sesler daha çok taş parke ve yayla yollarında direksiyon kolonunun altından tıkır tıkır ses gelmesi şeklinde olur ve alışınca rahatsız bile etmiyor. Biraz müzik açsanız duymazsınız bile. Yumuşak hamurlu bir lastikle tabi ki bu sesler bariz azalıyor çünkü lastiklerin darbe emme özelliği var. Michelin ile Petlas aynı olmaz yani.
Üçüncü olarak fren kaliper pimleri zamanla boşluk yapıyor ve bunlarda sese sebep oluyor. Bunun da çözümü kaliper pimlerinin değişmesi ya da pimlere tornada kanal açılarak minik oringler takılarak boşluğun giderilmesi şeklinde uygulamalar var. Yalnız frenci bu hesabı iyi yapmalı, pim merkez içinde rahat hareket etmeli, kaş yaparken göz çıkarmamalı.
(19-03-2021, Saat: 13:34)BA61 demiş ki: Kış lastiğim 100T imiş. “T olmasın kesinlikle!” demenizin sebebi nedir acaba?
Henüz 1.500km kullanabildim aracı; 300km’si mevsimlik, 1.200km’si kışlıklarla... Küt diye en ufak çukurda bile arabanın bir parçası kırılmış gibi ses çıkıyor ön takımlardan... Temiz asfaltta sorun yok; ama parke taşlı, kasisli yolda bile takır tukur ses geliyor önlerden sadece... Lastiktendir inşallah. Ne olabilir ki?
T serisi lastikler daha polyester karışımı oluyor. Ne kadar t serisi lastik kullandıysam hepsi de yanaklardan bombe vererek deforme oldu. Hız endeksi bakımından hamuru çok değişik oluyor. H ve üst seriler daha kaliteli. Sarsıntı için Aracinizin ön arka viraj denge çubuk lastiklerini ve tabla fişek + Z rotlarini kontrol ettirin. Eğer sorun yok ise ön amortisörlere baktırın gaz kaçırmış olabilir
Aracı alırken, hiç kullanılmamış bir takım kış lastiği vardı T serisi... Markasını da duymamıştım zaten. Nexens’in Avrupa için alt markasıymış sanırım. Bir sonraki alımda aklımda tutacağım bu bilgiyi. Sağ olun.
(19-03-2021, Saat: 13:34)BA61 demiş ki: Kış lastiğim 100T imiş. “T olmasın kesinlikle!” demenizin sebebi nedir acaba?
Henüz 1.500km kullanabildim aracı; 300km’si mevsimlik, 1.200km’si kışlıklarla... Küt diye en ufak çukurda bile arabanın bir parçası kırılmış gibi ses çıkıyor ön takımlardan... Temiz asfaltta sorun yok; ama parke taşlı, kasisli yolda bile takır tukur ses geliyor önlerden sadece... Lastiktendir inşallah. Ne olabilir ki?
Mehmet Beyin dediği gibi ön takıma baktırın hocam evet ön takımlarımız biraz sesli çalışıyor ama sizin tarifiniz biraz fazla gibi. 4 yıldır Subaru Outback 2011 kullanıyorum. Ön ve arka viraj demir lastiklerinden başka birşey değiştirmedim. Diyebilirim ki bozduğu yegane parça bu ki gerçekten bozulabilecek en düşük maliyetli parça da bu.
İkinci olarak kronik bir direksiyon kutusu tıkırtı burcu ve direksiyon mafsalı ses sorunumuz var ancak bunlara ait sesler daha çok taş parke ve yayla yollarında direksiyon kolonunun altından tıkır tıkır ses gelmesi şeklinde olur ve alışınca rahatsız bile etmiyor. Biraz müzik açsanız duymazsınız bile. Yumuşak hamurlu bir lastikle tabi ki bu sesler bariz azalıyor çünkü lastiklerin darbe emme özelliği var. Michelin ile Petlas aynı olmaz yani.
Üçüncü olarak fren kaliper pimleri zamanla boşluk yapıyor ve bunlarda sese sebep oluyor. Bunun da çözümü kaliper pimlerinin değişmesi ya da pimlere tornada kanal açılarak minik oringler takılarak boşluğun giderilmesi şeklinde uygulamalar var. Yalnız frenci bu hesabı iyi yapmalı, pim merkez içinde rahat hareket etmeli, kaş yaparken göz çıkarmamalı.
Kontrole gideceğim zaman @nitro37 ve sizin de uyardığınız yerlere baktıracağım. Bilgi veririm o zaman. Yazlıkları takınca onlarla da denemek istiyorum, bu sesin kışlık lastik ve hava basıncından kaynaklı sertlik olup olmadığını anlamak için...
Direksiyon kaynaklı bir ses duymadım. Fren kaliper pimi de olabilir. Eşit şiddette ve simetrik bir ses geliyor çünkü sağ ve sol ön tekerden. Bu yüzden lastiklere bağlamıştım başta...