SUBARU TÜRKİYE FORUM
GERÇEK YARDIMLAŞMA FORUMU
Giriş Yap Üye Ol
Giriş Yap
Kullanıcı Adı/E-Posta
Şifreniz: Şifremi Unuttum?
 
Merhaba, Ziyaretçi!

Bizi ziyaret ettiğiniz için teşekkür ederiz!

Sitemizden daha iyi yararlanabilmek için "Giriş" yapmalı ya da "Kayıt" olmalısınız ;)

("www.subaruturkiyeforum.com" ayrıcalıktır!)

 Giriş Yap ya da  Üye Ol
Portal Forum Arama Üyeler Yönetim Ekibi
SUBARU TÜRKİYE FORUM › OTOMOTİV DÜNYASI › TEKNİK
Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi


Scroll


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi

Toplam (2) Sayfa: 1 2 Sonraki »
Konu Araçları
Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi
Praxis
#1
12-04-2018, Saat: 12:27
Moderatör
*****
Moderatör
" alt="Moderatör Grubu" title="Moderatör Grubu" /> "
İsim: Aheste
Yaş: 47
Nereden: 6 | Ankara
Cinsiyet: Bayan
Yorumları: 563
Konuları: 54
Kayıt Tarihi: 13-12-2017
Rep Puanı: 432
Lastik ölçüsü ve seçimi önemli bir konu. Her aracın kitapçığında belirtilen lastiğin dışına çıkmamalı. Lakin günümüzde araçları daha alçaltmak için ya da daha yükseltmek için lastik ölçüleriyle oynanmakta. peki bu neye göre yapılır? Bu konuyla ilgili hesaplama yapılmış. Ne kadar sapma uygulanabileceği hesaplanmış
peki lastik boyutu yakıtı ve km bilgisini etkiler mi? Etkilermiş ben bilmiyordum. Küçük lastikte km daha yüksek görünürken büyük lastikde gösterge sayacı daha düşük görüne bilirmiş. Bu da özellikle radar uygulamasında hız sınırını aşmamızı sağlaya bilir. İlgilenenler için aşağıda sözel ve videoyla anlatılmış.

Lastikler otomobillerdeki en önemli güvenlik unsurlarından birisidir. Lastiğiniz ne kadar iyi ve kuralına uygun seçildiyse o kadar güvende olursunuz. Bunu sağlayabilmek için bazı önemli parametreler vardır. Ayrıca otomobil üreticilerinin tavsiye ettiği lastik ebadı dışına çıkılması durumunda aracınız kısmen veya tamamen garanti dışı kalabilir.

 Lastik çapı çok mecbur kalmadıkça en fazla %3 oranında artırılıp azaltılabilir. Lastik yüksekliği ne kadar fazla değiştirilirse kilometre sayacı o kadar sapma gösterir.  Daha düşük çapta lastik seçilirse kilometre sayacı olduğundan daha yüksek hızda gidildiğini gösterir. Ayrıca aracınız alçaldığından dolayı yerdeki yükseltiler nedeniyle sürtme meydana gelebilir.  Daha yüksek çapta lastik seçilirse kilometre sayacı olduğundan daha düşük hızda gidildiğini gösterir, ayrıca aracınız yükseldiği için aerodinamik özellikleri azalır (altına daha fazla rüzgar alır) ve buna bağlı olarak da yol tutuş özellikleri azalır, yakıt tüketimi artar.
   
2055516_l_s_ve_denkleri.jpg

   


Piyasada sıklıkla kullanılan 205/55 16 ölçüsü ve denk ölçüleri (lastik ölçüleri arasında en fazla %1,7 sapma vardır)
Lastik Taban Genişliği 
 
  Daha geniş lastik kullanmak sürtünmeyi artırdığı için yakıt tüketimini artırır. Kuru yol koşullarında yol tutuş artar ancak ıslak yol koşullarında yol tutuş azalır. Daha dar lastik kullanmak ise kuru yol koşullarında yol tutuşu azaltır, ıslak yol koşullarında ise yol tutuşu arttırır.
 
Lastik Yanak Yüksekliği 
 
Lastik yanak yüksekliğini azaltmak aracın yoldaki bozukluklardan daha fazla etkilenmesine neden olur. Bunun sonucunda aracın konforu azalır ve aracın yürüyen aksamı daha çabuk bozulabilir. Ayrıca sert kasis ve çukurlara hızlı girilmesi durumunda lastik yarılmaları ve jant kırılmaları da meydana gelir. Lastik yanak yüksekliğini artırmak ise aracın yol tutuş özelliklerinin bozulmasına neden olur.
 
Bu 3 parametre ile lastik yüksekliği şu şekilde hesaplanabilir. Ör: 205 / 55 / 16

lastik.jpg

·        Taban Genişliği
205 : mm cinsinden taban genişliği
·        Yanak Yüksekliği
55 : % cinsinden yanak yüksekliği  
·        Jant Çapı
16 : inch olarak jant çapı (1inch : 25,4mm)
·        Yanak yüksekliği hesaplama
 205 mm(taban genişliği)x0,55 (%55) x2(jantın alt ve üstündeki yanak) = 225,5mm
·        Jant yüksekliği hesaplama 
 16 inch x 25,4mm = 406,4 mm
·        Toplam lastik yüksekliği  
(Jant) 406,4 mm + (Yanak) 225,5mm = 631.9mm
 




Geniş lastik yakıt tüketimini neden yükseltir?
 Geniş lastik şüphesiz otomobillerin görünümünü ve bazı koşullardaki yol tutuşunu iyileştiriyor. Üreticiler araçların yol tutuş-tüketim dengesinin optimum şekilde gerçekleşebilmesi için taban genişliğine özel önem verirler. Lastik tabanı genişledikçe kuru havada yol tutuş artar ve aracın genel görünümü de daha oturaklı olur.
Ancak bu avantajlarının yanında lastik tabanının genişletilmesi yol ile olan teması ve dolayısıyla sürtünme yüzeyini de artıracağı için yakıt tüketiminin yükselmesine ve performansın da azalmasına neden olur. Fabrikanın önerdiği lastik ölçüleri arasında bile tüketim farklılıkları olmaktadır. Ayrıca geniş lastik her ne kadar kuru yolda yol tutuşu arttırsa da ıslak yolda ibre tersine döner ve yol tutuş kayma yüzeyinin artması nedeniyle azalır. Özellikle karlı ve buzlu yollarda dar lastikler geniş lastiklere göre oldukça avantajlıdır.
 
geni_C59_Flastikyak_C4_B1tt_C3_BCketimi.jpg


Genel bir değer vermek gerekirse modelden modele ve lastikten lastiğe değişse de her 10mm lastik genişlemesi %2 oranında yakıt tüketimini yükseltir.
Geniş lastik yakıt tüketimini yükseltir
Örnek: 205/55 16 ölçüsünün karşılığı 225/45 17 ölçüsüdür. Üreticiler aynı araç için bu iki ölçüyü de önerebilmektedir. Ancak 225 taban 205 tabana göre 20mm daha geniştir. Bu da 225/45 17 ölçüsüne sahip aracın %4 daha fazla yakıt tüketmesi anlamına gelir.
Geniş tabana sahip lastiği (225/45 R17) 50,000km boyunca kullandığımızı varsayalım. Aracımız kilometrede yaklaşık 30 kuruş yakıt tüketsin.
30 kuruş = 0.30 TL
50,000km x 0.30 TL = 15.000TL (50.000km boyunca tüketeceğimiz yakıt bedeli)
15,000TL x 0,04 = 600 TL ( %4 daha fazla yakıt tüketilmesi nedeniyle çıkan yakıt bedeli)
Sonuç olarak geniş lastik;
Aynı lastik markası ve modeli olmak şartıyla 205mm taban ebadı yerine 225mm taban ebadı seçilirse 50,000km sonucunda cebimizden 600 TL fazla ödemiş oluruz. Bu fazla harcamanın yanında lastik ölçüsü otomobil üreticisinin önerdiği ölçünün dışındaysa ve araçta bu nedenle bir sorun çıkarsa garanti kapsamındaki araç bu hakkını kaybeder.
Diğer taraftan lastik basıncı da taşıtlarda yakıt tüketimini etkileyen oldukça önemli bir parametredir. Lastik havasının fabrika verilerinden az olması lastiğin yola daha fazla temas etmesine neden olur ve bu da geniş taban lastik kullanımında olduğu gibi daha fazla sürtünme demektir. Daha fazla sürtünme sonucunda da yakıt tüketimi artar.
Ayrıca düşük lastik basıncı lastiğin çabuk ve dengesiz aşınmasına ve sürüş esnasında gereğinden fazla ısınarak yarılmasına neden olabilir.

d_C3_BCC59_FC3_BCk_lastik_bas_C4_B1nc_C4...ketimi.jpg







(sekizsilindir sitesinden alıntıdır)
https://www.facebook.com/ahspraxis/
 
Ara
Alıntı Yap
legacyserdar
#2
12-04-2018, Saat: 14:02
Üye
*
Forum Üyesi
" alt="Üye Grubu" title="Üye Grubu" /> "
İsim:
Yaş:
Nereden: 6 | Ankara
Cinsiyet: Bay
Yorumları: 162
Konuları: 8
Kayıt Tarihi: 16-12-2017
Rep Puanı: 157
Cok guzel paylasim Aheste hanim
 
Ara
Alıntı Yap
nitro37
#3
12-04-2018, Saat: 14:41
Admin
*******
Site Kurucusu
" alt="Admin Grubu" title="Admin Grubu" /> "
İsim: Mehmet
Yaş: 40
Nereden: 6 | Ankara
Cinsiyet: Bay
Yorumları: 1,494
Konuları: 76
Kayıt Tarihi: 13-12-2017
Rep Puanı: 375
Son zamlardan sonra güzel bir çalışma olmuş Smile
ZOv6Jk.jpg
Çektiğiniz video ve resimleri subaruturkiyeforum@gmail.com adresine gönderin, forum YouTube kanalında yayınlayalım.
Büyük ebattaki videolarınızı wetransfer yöntemi ile gönderebilirsiniz.
 
Ara
Alıntı Yap
adem61
#4
12-04-2018, Saat: 14:54
Üye
*
Forum Üyesi
" alt="Üye Grubu" title="Üye Grubu" /> "
İsim: Adem
Yaş: 33
Nereden: 61 | Trabzon
Cinsiyet: Bay
Yorumları: 457
Konuları: 18
Kayıt Tarihi: 13-12-2017
Rep Puanı: 125
Aynı ölçülerde lastiklerin çapları farklı olma ihtimali var mıdır? Yaz lastiği aldım. 215 60 16. stepnedeki lastikte 215 60 16 ama yanyana getirince farklı duruyor. Stepnedeki daha büyük.
Subaru - Proud of Boxer
 
Ara
Alıntı Yap
Mapavri
#5
12-04-2018, Saat: 16:31
Üye
*
Forum Üyesi
" alt="Üye Grubu" title="Üye Grubu" /> "
İsim: mustafa
Yaş: 47
Nereden: 34 | İstanbul Anadolu
Cinsiyet: Bay
Yorumları: 463
Konuları: 20
Kayıt Tarihi: 13-12-2017
Rep Puanı: 106
Elinize sağlık aheste hanım lastik olayı önemli bikonu taban genişliği yakıtta çok önemli dreksiyon tertibatinida yorar jant seçiminde bile hafif jant veya orjinal seçmeli hafif jant lara da iyi para istiyolar tabi oda ayrı konu 3 aylık maaş haha
 
Ara
Alıntı Yap
Cherkess
#6
12-04-2018, Saat: 16:50
Admin
*******
Site Kurucusu
" alt="Admin Grubu" title="Admin Grubu" /> "
İsim:
Yaş:
Nereden: 58 | Sivas
Cinsiyet: Bay
Yorumları: 508
Konuları: 40
Kayıt Tarihi: 13-12-2017
Rep Puanı: 508
Ben bu işin basit mantığını buldum; lastik ölçüsünde tabanı bir ölçü daraltıp yanağı bir ölçü genişletiryorsun %3 lük tölerans boyutunu çok rahat yakalıyorsun.
Misal 215/60/16 yerine 225/55/16 takılabiliyor ya da 215/60/16 yerine 205/65/16 da takılabiliyor.
http://jantsel.com/janthesaplama.html bu linkten hesap yapılabilir yukarıda bahsettiğim gibi hesaplarsanız %1,5 gibi rakamlar çıkıyor tölerans aralığında.
Jant büyütecekseniz bir ölçü büyük jant için yanağı iki ölçü daraltmak lazım 215/60/16 yerine 225/50/17 yaptığınızda tölerans %1,1 lere düşüyor 2 ölçü jant büyütecekseniz üç ölçü yanak daraltmanız gerekiyor %0,7 lere iniyor.
Zannediliyor ki tabanın genişlemesi yükseklik olarak yansımıyor yükseklik yanakla alakalı sanılıyor ama öyle değil tabanın genişlemesi de yüksekliği etkiliyor. Lastik çapının büyümesi doğal olarak yüksekliğe de yansır. Zaten @Praxis gerekli bilgiyi vermiş teşekkür ederim kendisine. Ama bende bulduğum pratik yöntemi paylaşayım dedim.
Kasko yok Muska var  :cool: 
 
Ara
Alıntı Yap
Praxis
#7
12-04-2018, Saat: 16:57
Moderatör
*****
Moderatör
" alt="Moderatör Grubu" title="Moderatör Grubu" /> "
İsim: Aheste
Yaş: 47
Nereden: 6 | Ankara
Cinsiyet: Bayan
Yorumları: 563
Konuları: 54
Kayıt Tarihi: 13-12-2017
Rep Puanı: 432
Birde @adem61  in sorusunu yanıtlarmısınız @Cherkess
Katkınız için teşekkürler
https://www.facebook.com/ahspraxis/
 
Ara
Alıntı Yap
Cherkess
#8
12-04-2018, Saat: 17:37
Admin
*******
Site Kurucusu
" alt="Admin Grubu" title="Admin Grubu" /> "
İsim:
Yaş:
Nereden: 58 | Sivas
Cinsiyet: Bay
Yorumları: 508
Konuları: 40
Kayıt Tarihi: 13-12-2017
Rep Puanı: 508
(12-04-2018, Saat: 14:54)adem61 Adlı Kullanıcıdan Alıntı: Aynı ölçülerde lastiklerin çapları farklı olma ihtimali var mıdır? Yaz lastiği aldım. 215 60 16. stepnedeki lastikte 215 60 16 ama yanyana getirince farklı duruyor. Stepnedeki daha büyük.

Adem stepnenin lastiği boşta durduğu için şişkin görünür aracın üzerindeki lastiğe yük bindiğinden daha alçak gibi durur aslında ölçü farkı yok zaten sadece stepnede yük yok. stepneyi takarsan mutlaka diğerleriyle aynı boy görünecektir. Yani o farklılık ondan sadece göz yanılması da diyebiliriz.
Kasko yok Muska var  :cool: 
 
Ara
Alıntı Yap
Cherkess
#9
12-04-2018, Saat: 17:39
Admin
*******
Site Kurucusu
" alt="Admin Grubu" title="Admin Grubu" /> "
İsim:
Yaş:
Nereden: 58 | Sivas
Cinsiyet: Bay
Yorumları: 508
Konuları: 40
Kayıt Tarihi: 13-12-2017
Rep Puanı: 508
(12-04-2018, Saat: 16:57)Praxis Adlı Kullanıcıdan Alıntı: Birde @adem61  in sorusunu yanıtlarmısımız@Cherkess
Katkınız için teşekkürler

@Praxis tabanı tam basmıyor lastiğin adem ondan yanılıyor Smile
Kasko yok Muska var  :cool: 
 
Ara
Alıntı Yap
sarpworks
#10
12-04-2018, Saat: 17:51
Üye
*
Forum Üyesi
" alt="Üye Grubu" title="Üye Grubu" /> "
İsim:
Yaş:
Nereden: ABD
Cinsiyet: Bay
Yorumları: 121
Konuları: 13
Kayıt Tarihi: 05-01-2018
Rep Puanı: 292
zamaninda taksilerde kullanilan sahtekarlik yontemiydi. lastik capini degistirip daha fazla km yazdirmak.
 
WWW Ara
Alıntı Yap
Toplam (2) Sayfa: 1 2 Sonraki »


Anahtar Kelimeler

Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi, Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi indir, Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi Videosu, Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi online izle, Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi Bedava indir, Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi Yükle, Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi Hakkında, Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi nedir, Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi Free indir, Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi oyunu, Lastik Ölçüsü Belirlenmesi - Yakıta - KM'ye Etkisi download



Bunlar da ilginizi çekebilir!
  • İletişim
  • www.subaruturkiyeforum.com
  • Yukarı Git
  • Mobil Sürüm
  • RSS
Tarih: 22-04-2018, Saat: 12:52 Türkçe Çeviri: MCTR, Yazılım: MyBB.
Konuyu Yazdır
Konuyu Takip Et