peki lastik boyutu yakıtı ve km bilgisini etkiler mi? Etkilermiş ben bilmiyordum. Küçük lastikte km daha yüksek görünürken büyük lastikde gösterge sayacı daha düşük görüne bilirmiş. Bu da özellikle radar uygulamasında hız sınırını aşmamızı sağlaya bilir. İlgilenenler için aşağıda sözel ve videoyla anlatılmış.
Lastikler otomobillerdeki en önemli güvenlik unsurlarından birisidir. Lastiğiniz ne kadar iyi ve kuralına uygun seçildiyse o kadar güvende olursunuz. Bunu sağlayabilmek için bazı önemli parametreler vardır. Ayrıca otomobil üreticilerinin tavsiye ettiği lastik ebadı dışına çıkılması durumunda aracınız kısmen veya tamamen garanti dışı kalabilir.
Piyasada sıklıkla kullanılan 205/55 16 ölçüsü ve denk ölçüleri (lastik ölçüleri arasında en fazla %1,7 sapma vardır)
Lastik Yanak Yüksekliği
Bu 3 parametre ile lastik yüksekliği şu şekilde hesaplanabilir. Ör: 205 / 55 / 16

· Taban Genişliği
205 : mm cinsinden taban genişliği
· Yanak Yüksekliği
55 : % cinsinden yanak yüksekliği
· Jant Çapı
16 : inch olarak jant çapı (1inch : 25,4mm)
· Yanak yüksekliği hesaplama
205 mm(taban genişliği)x0,55 (%55) x2(jantın alt ve üstündeki yanak) = 225,5mm
· Jant yüksekliği hesaplama
16 inch x 25,4mm = 406,4 mm
· Toplam lastik yüksekliği
(Jant) 406,4 mm + (Yanak) 225,5mm = 631.9mm
Geniş lastik yakıt tüketimini neden yükseltir?
Geniş lastik şüphesiz otomobillerin görünümünü ve bazı koşullardaki yol tutuşunu iyileştiriyor. Üreticiler araçların yol tutuş-tüketim dengesinin optimum şekilde gerçekleşebilmesi için taban genişliğine özel önem verirler. Lastik tabanı genişledikçe kuru havada yol tutuş artar ve aracın genel görünümü de daha oturaklı olur.
Ancak bu avantajlarının yanında lastik tabanının genişletilmesi yol ile olan teması ve dolayısıyla sürtünme yüzeyini de artıracağı için yakıt tüketiminin yükselmesine ve performansın da azalmasına neden olur. Fabrikanın önerdiği lastik ölçüleri arasında bile tüketim farklılıkları olmaktadır. Ayrıca geniş lastik her ne kadar kuru yolda yol tutuşu arttırsa da ıslak yolda ibre tersine döner ve yol tutuş kayma yüzeyinin artması nedeniyle azalır. Özellikle karlı ve buzlu yollarda dar lastikler geniş lastiklere göre oldukça avantajlıdır.

Genel bir değer vermek gerekirse modelden modele ve lastikten lastiğe değişse de her 10mm lastik genişlemesi %2 oranında yakıt tüketimini yükseltir.
Diğer taraftan lastik basıncı da taşıtlarda yakıt tüketimini etkileyen oldukça önemli bir parametredir. Lastik havasının fabrika verilerinden az olması lastiğin yola daha fazla temas etmesine neden olur ve bu da geniş taban lastik kullanımında olduğu gibi daha fazla sürtünme demektir. Daha fazla sürtünme sonucunda da yakıt tüketimi artar.
Ayrıca düşük lastik basıncı lastiğin çabuk ve dengesiz aşınmasına ve sürüş esnasında gereğinden fazla ısınarak yarılmasına neden olabilir.

(sekizsilindir sitesinden alıntıdır)