Lastik ölçüsü ve seçimi önemli bir konu. Her aracın kitapçığında belirtilen lastiğin dışına çıkmamalı. Lakin günümüzde araçları daha alçaltmak için ya da daha yükseltmek için lastik ölçüleriyle oynanmakta. peki bu neye göre yapılır? Bu konuyla ilgili hesaplama yapılmış. Ne kadar sapma uygulanabileceği hesaplanmış
peki lastik boyutu yakıtı ve km bilgisini etkiler mi? Etkilermiş ben bilmiyordum. Küçük lastikte km daha yüksek görünürken büyük lastikde gösterge sayacı daha düşük görüne bilirmiş. Bu da özellikle radar uygulamasında hız sınırını aşmamızı sağlaya bilir. İlgilenenler için aşağıda sözel ve videoyla anlatılmış.
Lastikler otomobillerdeki en önemli güvenlik unsurlarından birisidir. Lastiğiniz ne kadar iyi ve kuralına uygun seçildiyse o kadar güvende olursunuz. Bunu sağlayabilmek için bazı önemli parametreler vardır. Ayrıca otomobil üreticilerinin tavsiye ettiği lastik ebadı dışına çıkılması durumunda aracınız kısmen veya tamamen garanti dışı kalabilir.
Piyasada sıklıkla kullanılan 205/55 16 ölçüsü ve denk ölçüleri (lastik ölçüleri arasında en fazla %1,7 sapma vardır) Lastik Taban Genişliği
Lastik Yanak Yüksekliği
Bu 3 parametre ile lastik yüksekliği şu şekilde hesaplanabilir. Ör: 205 / 55 / 16
![[Resim: lastik.jpg]](http://thumb.ibb.co/kXoNnH/lastik.jpg)
· Taban Genişliği
205 : mm cinsinden taban genişliği
· Yanak Yüksekliği
55 : % cinsinden yanak yüksekliği
· Jant Çapı
16 : inch olarak jant çapı (1inch : 25,4mm)
· Yanak yüksekliği hesaplama
205 mm(taban genişliği)x0,55 (%55) x2(jantın alt ve üstündeki yanak) = 225,5mm
· Jant yüksekliği hesaplama
16 inch x 25,4mm = 406,4 mm
· Toplam lastik yüksekliği
(Jant) 406,4 mm + (Yanak) 225,5mm = 631.9mm
Geniş lastik yakıt tüketimini neden yükseltir?
Geniş lastik şüphesiz otomobillerin görünümünü ve bazı koşullardaki yol tutuşunu iyileştiriyor. Üreticiler araçların yol tutuş-tüketim dengesinin optimum şekilde gerçekleşebilmesi için taban genişliğine özel önem verirler. Lastik tabanı genişledikçe kuru havada yol tutuş artar ve aracın genel görünümü de daha oturaklı olur.
Ancak bu avantajlarının yanında lastik tabanının genişletilmesi yol ile olan teması ve dolayısıyla sürtünme yüzeyini de artıracağı için yakıt tüketiminin yükselmesine ve performansın da azalmasına neden olur. Fabrikanın önerdiği lastik ölçüleri arasında bile tüketim farklılıkları olmaktadır. Ayrıca geniş lastik her ne kadar kuru yolda yol tutuşu arttırsa da ıslak yolda ibre tersine döner ve yol tutuş kayma yüzeyinin artması nedeniyle azalır. Özellikle karlı ve buzlu yollarda dar lastikler geniş lastiklere göre oldukça avantajlıdır.
![[Resim: geni_C59_Flastikyak_C4_B1tt_C3_BCketimi.jpg]](http://thumb.ibb.co/evHkrc/geni_C59_Flastikyak_C4_B1tt_C3_BCketimi.jpg)
Genel bir değer vermek gerekirse modelden modele ve lastikten lastiğe değişse de her 10mm lastik genişlemesi %2 oranında yakıt tüketimini yükseltir.
Diğer taraftan lastik basıncı da taşıtlarda yakıt tüketimini etkileyen oldukça önemli bir parametredir. Lastik havasının fabrika verilerinden az olması lastiğin yola daha fazla temas etmesine neden olur ve bu da geniş taban lastik kullanımında olduğu gibi daha fazla sürtünme demektir. Daha fazla sürtünme sonucunda da yakıt tüketimi artar.
Ayrıca düşük lastik basıncı lastiğin çabuk ve dengesiz aşınmasına ve sürüş esnasında gereğinden fazla ısınarak yarılmasına neden olabilir.
![[Resim: d_C3_BCC59_FC3_BCk_lastik_bas_C4_B1nc_C4...ketimi.jpg]](http://thumb.ibb.co/d02Pjx/d_C3_BCC59_FC3_BCk_lastik_bas_C4_B1nc_C4_B1yak_C4_B1tt_C3_BCketimi.jpg)
(sekizsilindir sitesinden alıntıdır)
peki lastik boyutu yakıtı ve km bilgisini etkiler mi? Etkilermiş ben bilmiyordum. Küçük lastikte km daha yüksek görünürken büyük lastikde gösterge sayacı daha düşük görüne bilirmiş. Bu da özellikle radar uygulamasında hız sınırını aşmamızı sağlaya bilir. İlgilenenler için aşağıda sözel ve videoyla anlatılmış.
Lastikler otomobillerdeki en önemli güvenlik unsurlarından birisidir. Lastiğiniz ne kadar iyi ve kuralına uygun seçildiyse o kadar güvende olursunuz. Bunu sağlayabilmek için bazı önemli parametreler vardır. Ayrıca otomobil üreticilerinin tavsiye ettiği lastik ebadı dışına çıkılması durumunda aracınız kısmen veya tamamen garanti dışı kalabilir.
Lastik çapı çok mecbur kalmadıkça en fazla %3 oranında artırılıp azaltılabilir. Lastik yüksekliği ne kadar fazla değiştirilirse kilometre sayacı o kadar sapma gösterir. Daha düşük çapta lastik seçilirse kilometre sayacı olduğundan daha yüksek hızda gidildiğini gösterir. Ayrıca aracınız alçaldığından dolayı yerdeki yükseltiler nedeniyle sürtme meydana gelebilir. Daha yüksek çapta lastik seçilirse kilometre sayacı olduğundan daha düşük hızda gidildiğini gösterir, ayrıca aracınız yükseldiği için aerodinamik özellikleri azalır (altına daha fazla rüzgar alır) ve buna bağlı olarak da yol tutuş özellikleri azalır, yakıt tüketimi artar.
Piyasada sıklıkla kullanılan 205/55 16 ölçüsü ve denk ölçüleri (lastik ölçüleri arasında en fazla %1,7 sapma vardır)
Daha geniş lastik kullanmak sürtünmeyi artırdığı için yakıt tüketimini artırır. Kuru yol koşullarında yol tutuş artar ancak ıslak yol koşullarında yol tutuş azalır. Daha dar lastik kullanmak ise kuru yol koşullarında yol tutuşu azaltır, ıslak yol koşullarında ise yol tutuşu arttırır.
Lastik Yanak Yüksekliği
Lastik yanak yüksekliğini azaltmak aracın yoldaki bozukluklardan daha fazla etkilenmesine neden olur. Bunun sonucunda aracın konforu azalır ve aracın yürüyen aksamı daha çabuk bozulabilir. Ayrıca sert kasis ve çukurlara hızlı girilmesi durumunda lastik yarılmaları ve jant kırılmaları da meydana gelir. Lastik yanak yüksekliğini artırmak ise aracın yol tutuş özelliklerinin bozulmasına neden olur.
Bu 3 parametre ile lastik yüksekliği şu şekilde hesaplanabilir. Ör: 205 / 55 / 16
![[Resim: lastik.jpg]](http://thumb.ibb.co/kXoNnH/lastik.jpg)
· Taban Genişliği
205 : mm cinsinden taban genişliği
· Yanak Yüksekliği
55 : % cinsinden yanak yüksekliği
· Jant Çapı
16 : inch olarak jant çapı (1inch : 25,4mm)
· Yanak yüksekliği hesaplama
205 mm(taban genişliği)x0,55 (%55) x2(jantın alt ve üstündeki yanak) = 225,5mm
· Jant yüksekliği hesaplama
16 inch x 25,4mm = 406,4 mm
· Toplam lastik yüksekliği
(Jant) 406,4 mm + (Yanak) 225,5mm = 631.9mm
Geniş lastik yakıt tüketimini neden yükseltir?
Geniş lastik şüphesiz otomobillerin görünümünü ve bazı koşullardaki yol tutuşunu iyileştiriyor. Üreticiler araçların yol tutuş-tüketim dengesinin optimum şekilde gerçekleşebilmesi için taban genişliğine özel önem verirler. Lastik tabanı genişledikçe kuru havada yol tutuş artar ve aracın genel görünümü de daha oturaklı olur.
Ancak bu avantajlarının yanında lastik tabanının genişletilmesi yol ile olan teması ve dolayısıyla sürtünme yüzeyini de artıracağı için yakıt tüketiminin yükselmesine ve performansın da azalmasına neden olur. Fabrikanın önerdiği lastik ölçüleri arasında bile tüketim farklılıkları olmaktadır. Ayrıca geniş lastik her ne kadar kuru yolda yol tutuşu arttırsa da ıslak yolda ibre tersine döner ve yol tutuş kayma yüzeyinin artması nedeniyle azalır. Özellikle karlı ve buzlu yollarda dar lastikler geniş lastiklere göre oldukça avantajlıdır.
![[Resim: geni_C59_Flastikyak_C4_B1tt_C3_BCketimi.jpg]](http://thumb.ibb.co/evHkrc/geni_C59_Flastikyak_C4_B1tt_C3_BCketimi.jpg)
Genel bir değer vermek gerekirse modelden modele ve lastikten lastiğe değişse de her 10mm lastik genişlemesi %2 oranında yakıt tüketimini yükseltir.
Geniş lastik yakıt tüketimini yükseltir
Örnek: 205/55 16 ölçüsünün karşılığı 225/45 17 ölçüsüdür. Üreticiler aynı araç için bu iki ölçüyü de önerebilmektedir. Ancak 225 taban 205 tabana göre 20mm daha geniştir. Bu da 225/45 17 ölçüsüne sahip aracın %4 daha fazla yakıt tüketmesi anlamına gelir.Geniş tabana sahip lastiği (225/45 R17) 50,000km boyunca kullandığımızı varsayalım. Aracımız kilometrede yaklaşık 30 kuruş yakıt tüketsin.
30 kuruş = 0.30 TL
50,000km x 0.30 TL = 15.000TL (50.000km boyunca tüketeceğimiz yakıt bedeli)
15,000TL x 0,04 = 600 TL ( %4 daha fazla yakıt tüketilmesi nedeniyle çıkan yakıt bedeli)
Sonuç olarak geniş lastik;
Aynı lastik markası ve modeli olmak şartıyla 205mm taban ebadı yerine 225mm taban ebadı seçilirse 50,000km sonucunda cebimizden 600 TL fazla ödemiş oluruz. Bu fazla harcamanın yanında lastik ölçüsü otomobil üreticisinin önerdiği ölçünün dışındaysa ve araçta bu nedenle bir sorun çıkarsa garanti kapsamındaki araç bu hakkını kaybeder.Diğer taraftan lastik basıncı da taşıtlarda yakıt tüketimini etkileyen oldukça önemli bir parametredir. Lastik havasının fabrika verilerinden az olması lastiğin yola daha fazla temas etmesine neden olur ve bu da geniş taban lastik kullanımında olduğu gibi daha fazla sürtünme demektir. Daha fazla sürtünme sonucunda da yakıt tüketimi artar.
Ayrıca düşük lastik basıncı lastiğin çabuk ve dengesiz aşınmasına ve sürüş esnasında gereğinden fazla ısınarak yarılmasına neden olabilir.
![[Resim: d_C3_BCC59_FC3_BCk_lastik_bas_C4_B1nc_C4...ketimi.jpg]](http://thumb.ibb.co/d02Pjx/d_C3_BCC59_FC3_BCk_lastik_bas_C4_B1nc_C4_B1yak_C4_B1tt_C3_BCketimi.jpg)
(sekizsilindir sitesinden alıntıdır)