Uzun zamandır aklımda olan bir konuyu tartışmaya açmak istiyorum. Kendi aracımdan örnek vererek anlatacağım. Amacım konfor ve yol tutuşu durumunu en optimize olacak şekilde seçim yapmak ve sizlerin fikirleri ile tecrübelerinizden istifade etmek. Şu an herhangi bir jant lastik alımı yapmayacağım fakat kafamda bir sonuç belirlersem duruma göre ilerleyen zamanlarda değişim yapmayı düşünüyorum. Yol tutuşu ve güvenlikten fazla ödün vermeden konforu arttırmak asıl amacım.
Aracım malumunuz 2007 Legacy. Orjinal ebat olarak 17" Jant ve 215/45/17 ebat lastikler var fabrikasyon olarak. Kapı içinde bulunan etikette ise
Şimdi orjinal jantlarda bulunan 215/45/17 lastiğin 215 mm taban 96.75 mm yanak ölçüsü var teorik olarak. Kışlık lastiklerim ise 215/50/17. Bunlarda da 107.5 mm yanak ölçüsü var. Kışlıkları alırken biraz olsun konfor istediğim için 50 tercih etmiştim.
Deneyimlerime göre 45 yanakta ki bir darbe daha sert ve kısa sürerken, 50 yanakta ki lastikte biraz daha yumuşak ve uzun sürüyor darbe süresi. Süre derken anlık hissettiğim farktan bahsediyorum. Nasıl hissettin derseniz aracı günlük kullanıyorum ve ortalama günde 60-70 km civarı genelde aynı yollardan gidip geliyorum.
Şimdi ben 17" jantı değiştirmeden en optimum şekilde konforu, yol tutuşundan fazla ödün vermeden nasıl ve ne kadar arttırabilirim.
Bu yüzden 16" jant kullanmayı düşündüm ama yol tutuşu açısından ne kadar bir fark olur bilemiyorum.
16" jantta izin verilen 205/55/16 ölçüsünde 205 mm taban ve 112.75 mm yanak ölçüsü oluyor. 16" jant için belirtilen 205/55/16 ölçüsünün dışına çıkarak 215/55/16 tercih etsem 118.25 mm yanak ölçüsü oluyor. Veya 205/60/16 olsa 123 mm yanak ölçüsü oluyor.
Teknik olarak geniş taban ve ince yanağın yol tutuşunda avantaj olduğunu biliyorum. Yanak ölçüsü artınca da yuvarlanma direnci giriyor işin içine ve yine yol tutuşunda da dejavantajlı duruma düşüyor.
Bu arada aracın helezonlarını orjinal olarak servisten alıp değiştirdim amortisörler ile birlikte. Amortisörler orjinal değil KYB marka. Bildiğim kadarıyla gazlı. Orjinal amortisör yağlı galiba evde duruyor.. Bu durumunda bir artısı veya eksisi varmıdır konfor olayında? Bildiğim kadarıyla gazlı olanlar biraz sert galiba.
(24-04-2019, Saat: 14:04)nitro37 demiş ki: Salih kışlık lastik de konfor ve güvenlik istiyorsan taban genişliğini daraltip yanak genişliğini yuksekltmen lazım.
Abi kışlık lastiği 45 yerine 50 tercih etmiştim deneyimlemek adına. +/- yüzde 3 sınırını biraz aşıyor mesela 45 yerine 50 olduğu zaman. +/- yüzde 3 mü sınır onuda bilmiyorum. Kışlıkta fazla önemsemem bu durumu. Ben asıl yazlıklar için güvenlikten fazla ödün vermeden ne kadar konfor arttırabilirim onu merak ediyorum. İlla ki konfor istiyorsak güvenlikten ödün vermiş oluyoruz ama ben bunu minimumda tutmak istiyorum.
Bu arada bu durum hep aklıma amortisörleri getiriyor. Orjinali yağlı galiba. Sonradan aldığım KYB leri de gazlı biliyorum. Eski amortisörleri taksam mı diye düşündüm ama arabanın önce ki halinde helezonları soğuk pres yapmışlar araba sertti. Helezonları değiştirirken amortisörler de yenilensin diye düşünüp değiştirmiştim.
215/45/17, 205/55/16 ve 195/65/15 ebatları sırasıyla yaz/asfalt, genel kullanım ve kış/bozuk satıh kullanımına uygun seçeneklerdir. Mehmet beyin dediği gibi kar/kış için taban genişliği dar lastik tercih edilir. Çamur gibi yumuşak zeminler için geniş tabanlı, dişli ve düşük basınçlı lastik tercih edilir. Hummer'larda lastik basıncının içeriden ayarlanmasının sebebi budur. Yol tutuşundan fazla feragat etmeden konforu arttırmak istiyorsanız ikinci seçenek olan 205/55/16 en uygunu gibi görünüyor. 17 inç janta 45'ten geniş yanaklı lastik takarsanız araç yükseleceğinden yol tutuşunuz azalır. Bunu dengelemek için daha sert süspansiyon kullanmanız gerekir ki bu da sizin konfor isteminize ters düşüyor.
(24-04-2019, Saat: 14:31)furtherquiterdeeper demiş ki: 215/45/17, 205/55/16 ve 195/65/15 ebatları sırasıyla yaz/asfalt, genel kullanım ve kış/bozuk satıh kullanımına uygun seçeneklerdir. Mehmet beyin dediği gibi kar/kış için taban genişliği dar lastik tercih edilir. Çamur gibi yumuşak zeminler için geniş tabanlı, dişli ve düşük basınçlı lastik tercih edilir. Hummer'larda lastik basıncının içeriden ayarlanmasının sebebi budur. Yol tutuşundan fazla feragat etmeden konforu arttırmak istiyorsanız ikinci seçenek olan 205/55/16 en uygunu gibi görünüyor. 17 inç janta 45'ten geniş yanaklı lastik takarsanız araç yükseleceğinden yol tutuşunuz azalır. Bunu dengelemek için daha sert süspansiyon kullanmanız gerekir ki bu da sizin konfor isteminize ters düşüyor.
Enver abi benim düşüncem de 205/55/16 yönünde ağırlıkta ama bu ebat 215/45/17 ye göre yol tutuşu ve güvenlikte ne kadar dejavantaj olur bilemiyorum. 16" jant kullancaksam toleransları üst sınırda belirleyip 215/55/16 kullansam ne olur acaba? Taban benişliğine oranla yanakta bir tık artmış olur 16" de. Yanak 112.75 mm yerine 118.25 mm oluyor. Bu fark tolerans dışımı? Ben tamamen asfalt kullanımına odaklı düşünüyorum. Yakınlarımda olsa takıp deneyeceğim aslında ama onuda yapamıyorum.
(24-04-2019, Saat: 14:31)furtherquiterdeeper demiş ki: 215/45/17, 205/55/16 ve 195/65/15 ebatları sırasıyla yaz/asfalt, genel kullanım ve kış/bozuk satıh kullanımına uygun seçeneklerdir. Mehmet beyin dediği gibi kar/kış için taban genişliği dar lastik tercih edilir. Çamur gibi yumuşak zeminler için geniş tabanlı, dişli ve düşük basınçlı lastik tercih edilir. Hummer'larda lastik basıncının içeriden ayarlanmasının sebebi budur. Yol tutuşundan fazla feragat etmeden konforu arttırmak istiyorsanız ikinci seçenek olan 205/55/16 en uygunu gibi görünüyor. 17 inç janta 45'ten geniş yanaklı lastik takarsanız araç yükseleceğinden yol tutuşunuz azalır. Bunu dengelemek için daha sert süspansiyon kullanmanız gerekir ki bu da sizin konfor isteminize ters düşüyor.
Enver abi benim düşüncem de 205/55/16 yönünde ağırlıkta ama bu ebat 215/45/17 ye göre yol tutuşu ve güvenlikte ne kadar dejavantaj olur bilemiyorum. Ben tamamen asfalt kullanımına odaklı düşünüyorum. Yakınlarımda olsa takıp deneyeceğim aslında ama onuda yapamıyorum.
Benim Corolla da 2015/55/16. Ben hem yol tutuşundan hem de konforundan memnunum. Ama Legacy'ye hiç binmediğim için karşılaştıramıyorum.
(24-04-2019, Saat: 14:47)Salih demiş ki: Enver abi benim düşüncem de 205/55/16 yönünde ağırlıkta ama bu ebat 215/45/17 ye göre yol tutuşu ve güvenlikte ne kadar dejavantaj olur bilemiyorum. Ben tamamen asfalt kullanımına odaklı düşünüyorum. Yakınlarımda olsa takıp deneyeceğim aslında ama onuda yapamıyorum.
Benim Corolla da 2015/55/16. Ben hem yol tutuşundan hem de konforundan memnunum. Ama Legacy'ye hiç binmediğim için karşılaştıramıyorum.
Corolla 2008-2012 civarı olan kasanın bijon aralığı nedir acaba? Birader de var uyarsa denemek istiyorum legacy de. Nette corollanın bijon aralığı ile ilgili net bir şey bulamadım.
(24-04-2019, Saat: 14:49)furtherquiterdeeper demiş ki: Benim Corolla da 2015/55/16. Ben hem yol tutuşundan hem de konforundan memnunum. Ama Legacy'ye hiç binmediğim için karşılaştıramıyorum.
Corolla 2008-2012 civarı olan kasanın bijon aralığı nedir acaba? Birader de var uyarsa denemek istiyorum legacy de. Nette corollanın bijon aralığı ile ilgili net bir şey bulamadım.
5 x 114.3 olması lazım. Yanlış bilmiyorsam senin Legacy 5 x 100. Yani uymayabilir.
Salih ben anlamadım şimdi sen bu soruyu kışlık lastik ve jant için mi soruyorsun yoksa sürekli kullanacagin bir jant ve lastik icinmi
Eğer kışın konforun artsin ama güvenlikte zaaf oluşmasın diyorsan 205/55/16 kullanmalisin eğer ölçüyü 60 yaparsan virajlarda arabam ciddi anlamda esner .
(24-04-2019, Saat: 15:32)nitro37 demiş ki: Salih ben anlamadım şimdi sen bu soruyu kışlık lastik ve jant için mi soruyorsun yoksa sürekli kullanacagin bir jant ve lastik icinmi
Eğer kışın konforun artsin ama güvenlikte zaaf oluşmasın diyorsan 205/55/16 kullanmalisin eğer ölçüyü 60 yaparsan virajlarda arabam ciddi anlamda esner .
Abi kışlıkla ilgili bir sıkıntım yok. Kışın 3-4 ay kullanıyorum zaten ve hız yapma viraja sert girme gibi bir durum olmuyor kışın. Ben kışlık lastiği ebatından dolayı örnek vermiştim ama kafa karışıklığına sebep oldu galiba Ben sürekli kullanacağım bir jant ve lastik için sormuştum.
Şimdi 2010-2012 legacy nin lastik ölçüsüne baktım 205/60/16 Yeni legacy de esp/vdc olunca konfora önem verilmiş galiba. Ani manevra gibi hareketlerde esp topluyor nasıl olsa yeni legacy de