Herkese merhabalar iyi forumlar.
Eylül ayı içerisinde 3 arkadaş yaptığımız, İzmir’den başlayarak Karadeniz üzerinden Gürcistan'a kadar uzanan yolculuğumuzla ilgili bir paylaşımda bulunmak istedim.
Öncelikle söylemek gerekir, 2005 Model bir Forester ile bu denli bir yolculuk yapmak kısmen riskli gibi görünüyordu. Hem yakıt olarak hem de aracın yaşı düşünüldüğünde çıkartabileceği irili ufaklı sorunlar gözümüzü çok korkutuyordu fakat özet geçmek gerekirse 8 gün içerisinde yaptığımız 4200km yolu biz 3 şoför kaldıramadık, Forester tek başına kaldırdı diyebilirim.
Planlama birkaç aşamadan ve amaçtan oluşuyordu, bu amaçlardan birisi kısa sürede uzun yolda kendimizi denemek, diğeri ise aracı denemek idi, 2022 yazı sonlarına doğru yapmayı planladığımız Avrupa turu için test olacaktı. Eğer 4000km yolu yapamazsak 15000km yolu nasıl yapacaktık şeklinde.
Deyim yerindeyse yakın-ama-uzak bir yer gerekiyordu; Antakya, Mardin, Giresun, Trabzon diye planlarken oraya gitmişken buraya gidilir, buraya gitmişken şuraya gidilir, madem Artvin’e gidiyoruz Gürcistan’a gidilir, e hadi Batum’a gitmişken Tiflis’e gidelim şeklinde plan balon gibi şişti.
Yolculuğumuz sabah 5 sularında İzmir’den başladıktan sonra Afyonkarahisar, Ankara, Çorum ve Samsun’da mola, Giresun’da bir gece konaklama ve sonrasında tekrardan sabah 5-6 sularında yola çıkmayla devam etti.
İnanılmaz bir tır kuyruğu olan Sarp sınır kapısını da sorunsuz bir şekilde atlattıktan sonra Batum’a giriş yapıp, direkt olarak Tiflis’e devam ettik.
İlk fark edilen durum trafiğin agresifliği. Bugüne kadar hep Ankara’nın trafiği agresif sanıyordum Gürcistan’da fikrim değişti.
İkinci durum ise A'dan Z'ye yıl, model fark etmeksizin her tarafın Subaru dolu olması, Gürcistan’da bir Fiat, bir VW kıvamında her yerdeler (kesinlikle bir küçümseme amacıyla söylemiyorum).
Türkiye sınırları içerisinde gittiğimiz yol boyunca belki 20tane Subaruya denk gelmişken Gürcistan’a girmemizin ilk yarım saatinde en azından 50 belki 100 adet Subaruya denk gelmişizdir.
Soldan direksiyonlusundan sağdanına, turbolusundan turbosuzuna, Polis arabasından taksisine birçok araçta Subaru markasını görebiliyorsunuz, açıkçası acayip şaşırmıştım.
Varacağımız noktaya İzmir’den çıkışımızın 40. saatinde vardık, tuttuğumuz eve yerleştik. Sonrasındaki 3 gün boyunca Tiflis’in görülmesi gereken birçok yerini gezmeye başladık.
Rustaveli ve Marjanishvili caddeleri, 3-Din alanı, Narikala kalesi, Kartlis Deda heykeli ve birkaç yeri gezip, Gürcü mutfağının içinden geçtik, İzmirli olarak pek alışık olmadığımız yemekler fakat
Karadeniz yemekleriyle benzer oldukları söyleniyor.
4. Günün sabahında tekrar yola çıkarak Batum’a uğrayıp olabildiğince hızlı bir şekilde tur atıp sınır kapısına devam edecektik fakat hem şehirde görülecek yerlerin bolluğundan hem de Tiflis-Batum arasındaki yolun fakirliğinden dolayı Sınır kapısının mesai saatlerine yetişemedik, etrafta bizim gibi kapının açılmasını bekleyenlerin arasına karışıp araçta sabahladık. (Forester bu konuda da bir tık cömert, pozisyonlar konforlu olmasa da 3 kişiye bir gecelik yuva oldu)
Sabah kapının açılmasıyla birlikte Türk tarafına geçmek için sıraya girdik, Tırların arasından Gürcü polisinin yönlendirmeleriyle birlikte çalım ata ata geçerek (ki oradaki tır kuyruğunun 10-12km olduğunu kimseye inandıramazsınız, gerçek anlamda insanların görmesi gerekiyor) Gürcü tarafını sorunsuz bir şekilde geçtik (işine yarayanlar olabilir diye sınır kapılarındaki aramalar ve gerekli belgelerden ayrıca bahsedeceğim)
Araf denilen, sınırlar arasındaki bölgeden Duty-free alışverişimizi yaptıktan sonra Türk kapısını da geçerek yolumuza devam ettik. Kapıdan çıkmamızla birlikte 500metre ileride Jandarma tarafından durdurulup, gerçekten İzmir’den gelip gelmediğimiz soruldu, standart bir kimlik kontrolü ve esprili bir muhabbetten sonra yola devam edip Artvin’de kahvaltı etmek için durduk, ayıptır söylemesi acayip bir "kuymak" yedik, ağzımızın tadı kaçmasın diye o günden beri yumurtalı bir şey yemiyoruz.
Sonrasında yine geldiğimiz yol üzerinde Samsun’da bir gece konaklayıp sabahında Bandırma Vapuru müzesini gezip, kahvaltı edip yolculuğumuza devam ettik ve gece 1 sularında İzmir’de evlerimize giriş yaptık.
Yolun, tatilin kendisinden uzun olması üzücü olsa da yeni planlar için ufkumuz açıldı, yolculuk için kendimize ve altımızdaki araca güvenimiz arttı. Forester ilk gaza basıldığında neyse en son gaza bastığımızda da aynı şekildeydi.
Nazarlık olarak aracın kickdown soketi/pedalı ani bir sollamadan dolayı bozuldu (takılı kalmış) ve bundan dolayı araç 1. vitesten yukarı çıkamıyordu.
Tanıdığım ustalarla telefon trafiği yaparak pedalın kablosunu söküp sorunu geçici olarak hallettik. Yol üzeri Ankara’da Raci ustayla birlikte tamamen çözdük.
Gürcistan konusuna dönecek olursak, olduğunuz konuma göre araçla veya uçakla gitmenizi, görmenizi kesinlikle tavsiye ederim, görülmeye değer bir ülke. Özellikle Tiflis şehri.
Girişte istenen belgelere gelirsek (Belirttiğim belgeler 2021 Eylül ayında geçerli olup, istenen belgelerin güncelliğini Batum Başkonsolosluğu websitesinden kontrol edebilirsiniz)
Giriş formu doldurduktan sonra gelen mailin çıktısı
2 Aşılı Aşı kartı (e-nabızdan alınabiliyor)
Kimlik (Pasaportsuz giriş için yeni kimlik olması gerekli)
Harç pulu (50TL)
Yurtdışında geçerli covid testi (devlet hastaneleri testi yapıp birkaç saat içerisinde e-nabıza yüklüyor, hastaneden hastaneye ücreti 100-200TL aralığında olabiliyor.)
Araç için;
Ruhsat (Sizin veya araçta bulunan başka birinin adına olmalı, mümkün değilse sahibi tarafından size vekaletname verilmiş olması gerekiyor)
Ehliyet
Araç Sigortası (15 günlük 90 lira civarında "tpl.ge/en" internet adresinden yaptırdık)
Dikkat etmenizi tavsiye edeceğim birkaç konu;
Aracınızı ücra köşelere sadece ücretsiz diye park etmeyin, mümkünse kamera olan ve hatta ışıklı bir ortam olsun. Şehrin geneli belediye otoparkı zaten, cüzi fiyatlara park edebilirsiniz.
Mümkünse araca en azından bir ön kamera ve bir takip cihazı yerleştirin, Airtag ve benzeri şeyler kullanılabilir, önlem almaktan zarar gelmez.
Trafikteki diğer araçlara uymayın, onlarınki araba sürmek değil bildiğiniz savaşmak.
Hız limiti neyse uyun, Yandex haritayı kullanın.
Çok fazla polis devriyesi var, sizi Türk plakasıyla gördükten sonra ters yönde bile olsa dönüp bir süre takip edecekler. Herhangi bir hata görmeseler bile sebepsiz yere durdurabilirler, alkol ve kimlik kontrolü yapıp yollayacaklar heyecan yapmayın.
İngilizce yaygın bir dil değil, mümkünse Gürcüce, Rusça 3-5 kelime öğrenin, işiniz kolaylaşsın
Kartla ödeme yapıyorsanız POS cihazını mutlaka kontrol edin, GEL yazdığından emin olun. GEL yerine EUR, USD çekebilirler, ekstrede anlarsınız.
Güncelleme(Ekleme);
Araç geçişlerinde araçta sadece sürücü kalıyor, diğer kişiler belgeleriyle birlikte yayan geçiş yapıyor.
Türk tarafından Gürcistan'a geçişte Türk polisi; öyle müthiş bir arama yapmıyor, AVM araması tadında bir bagaja bakılıyor, aracın içine şöyle bir göz ucuyla baktılar geçtik.
Türk tarafından Gürcistan'a geçişte Gürcü polisi; ön koltukların altına, torpidoya, tepedeki gözlüklüklere, kontak çevirip göstergelere ve arka koltuklara baktı. Bagajdaki çantalarımızı stepneyle birlikte çıkarttırıp yere koydurttu ve o şekilde açıp bırakmamı, aracın kapılarını açmamı rica ettiler. O arada diğer bir polis bagajı detaylıca inceledi, bagajın alt kısmına baktı. Bir başka polis bir köpekle birlikte gelip önce arabanın etrafında bir tur atıp daha sonra yerde duran çantaların ve stepnenin yanından geçti, herhangi bir sorun yaşamadık. Eşyalar biraz dağılmıştı fakat toparlanmanız için acele ettirmiyorlar, devam ettik.
Gürcistan tarafından Türk tarafına geçişte Gürcü polisi; Aracın motor numarasını ve kilometresini kontrol ediyor, detaylı bir arama yapılmadı.
Gürcistan tarafından Türk tarafına geçişte Türk polisi; Araçta limit dışı bir şey olup olmadığı, kaç kişi seyahat edildiği soruluyor.
Duty-free için sizinle ilgilenen Polis/Gümrük memurundan plakanıza izin kağıdı yazdırıp Duty-freenin otoparkına park edip alışveriş yapabiliyorsunuz.
Yazım hatalarım, atladığım noktalar, kopukluklar olduysa affola. Hepinize iyi haftalar diliyorum
Eylül ayı içerisinde 3 arkadaş yaptığımız, İzmir’den başlayarak Karadeniz üzerinden Gürcistan'a kadar uzanan yolculuğumuzla ilgili bir paylaşımda bulunmak istedim.
Öncelikle söylemek gerekir, 2005 Model bir Forester ile bu denli bir yolculuk yapmak kısmen riskli gibi görünüyordu. Hem yakıt olarak hem de aracın yaşı düşünüldüğünde çıkartabileceği irili ufaklı sorunlar gözümüzü çok korkutuyordu fakat özet geçmek gerekirse 8 gün içerisinde yaptığımız 4200km yolu biz 3 şoför kaldıramadık, Forester tek başına kaldırdı diyebilirim.
Planlama birkaç aşamadan ve amaçtan oluşuyordu, bu amaçlardan birisi kısa sürede uzun yolda kendimizi denemek, diğeri ise aracı denemek idi, 2022 yazı sonlarına doğru yapmayı planladığımız Avrupa turu için test olacaktı. Eğer 4000km yolu yapamazsak 15000km yolu nasıl yapacaktık şeklinde.
Deyim yerindeyse yakın-ama-uzak bir yer gerekiyordu; Antakya, Mardin, Giresun, Trabzon diye planlarken oraya gitmişken buraya gidilir, buraya gitmişken şuraya gidilir, madem Artvin’e gidiyoruz Gürcistan’a gidilir, e hadi Batum’a gitmişken Tiflis’e gidelim şeklinde plan balon gibi şişti.
Yolculuğumuz sabah 5 sularında İzmir’den başladıktan sonra Afyonkarahisar, Ankara, Çorum ve Samsun’da mola, Giresun’da bir gece konaklama ve sonrasında tekrardan sabah 5-6 sularında yola çıkmayla devam etti.
İnanılmaz bir tır kuyruğu olan Sarp sınır kapısını da sorunsuz bir şekilde atlattıktan sonra Batum’a giriş yapıp, direkt olarak Tiflis’e devam ettik.
İlk fark edilen durum trafiğin agresifliği. Bugüne kadar hep Ankara’nın trafiği agresif sanıyordum Gürcistan’da fikrim değişti.
İkinci durum ise A'dan Z'ye yıl, model fark etmeksizin her tarafın Subaru dolu olması, Gürcistan’da bir Fiat, bir VW kıvamında her yerdeler (kesinlikle bir küçümseme amacıyla söylemiyorum).
Türkiye sınırları içerisinde gittiğimiz yol boyunca belki 20tane Subaruya denk gelmişken Gürcistan’a girmemizin ilk yarım saatinde en azından 50 belki 100 adet Subaruya denk gelmişizdir.
Soldan direksiyonlusundan sağdanına, turbolusundan turbosuzuna, Polis arabasından taksisine birçok araçta Subaru markasını görebiliyorsunuz, açıkçası acayip şaşırmıştım.
Varacağımız noktaya İzmir’den çıkışımızın 40. saatinde vardık, tuttuğumuz eve yerleştik. Sonrasındaki 3 gün boyunca Tiflis’in görülmesi gereken birçok yerini gezmeye başladık.
Rustaveli ve Marjanishvili caddeleri, 3-Din alanı, Narikala kalesi, Kartlis Deda heykeli ve birkaç yeri gezip, Gürcü mutfağının içinden geçtik, İzmirli olarak pek alışık olmadığımız yemekler fakat
Karadeniz yemekleriyle benzer oldukları söyleniyor.
4. Günün sabahında tekrar yola çıkarak Batum’a uğrayıp olabildiğince hızlı bir şekilde tur atıp sınır kapısına devam edecektik fakat hem şehirde görülecek yerlerin bolluğundan hem de Tiflis-Batum arasındaki yolun fakirliğinden dolayı Sınır kapısının mesai saatlerine yetişemedik, etrafta bizim gibi kapının açılmasını bekleyenlerin arasına karışıp araçta sabahladık. (Forester bu konuda da bir tık cömert, pozisyonlar konforlu olmasa da 3 kişiye bir gecelik yuva oldu)
Sabah kapının açılmasıyla birlikte Türk tarafına geçmek için sıraya girdik, Tırların arasından Gürcü polisinin yönlendirmeleriyle birlikte çalım ata ata geçerek (ki oradaki tır kuyruğunun 10-12km olduğunu kimseye inandıramazsınız, gerçek anlamda insanların görmesi gerekiyor) Gürcü tarafını sorunsuz bir şekilde geçtik (işine yarayanlar olabilir diye sınır kapılarındaki aramalar ve gerekli belgelerden ayrıca bahsedeceğim)
Araf denilen, sınırlar arasındaki bölgeden Duty-free alışverişimizi yaptıktan sonra Türk kapısını da geçerek yolumuza devam ettik. Kapıdan çıkmamızla birlikte 500metre ileride Jandarma tarafından durdurulup, gerçekten İzmir’den gelip gelmediğimiz soruldu, standart bir kimlik kontrolü ve esprili bir muhabbetten sonra yola devam edip Artvin’de kahvaltı etmek için durduk, ayıptır söylemesi acayip bir "kuymak" yedik, ağzımızın tadı kaçmasın diye o günden beri yumurtalı bir şey yemiyoruz.
Sonrasında yine geldiğimiz yol üzerinde Samsun’da bir gece konaklayıp sabahında Bandırma Vapuru müzesini gezip, kahvaltı edip yolculuğumuza devam ettik ve gece 1 sularında İzmir’de evlerimize giriş yaptık.
Yolun, tatilin kendisinden uzun olması üzücü olsa da yeni planlar için ufkumuz açıldı, yolculuk için kendimize ve altımızdaki araca güvenimiz arttı. Forester ilk gaza basıldığında neyse en son gaza bastığımızda da aynı şekildeydi.
Nazarlık olarak aracın kickdown soketi/pedalı ani bir sollamadan dolayı bozuldu (takılı kalmış) ve bundan dolayı araç 1. vitesten yukarı çıkamıyordu.
Tanıdığım ustalarla telefon trafiği yaparak pedalın kablosunu söküp sorunu geçici olarak hallettik. Yol üzeri Ankara’da Raci ustayla birlikte tamamen çözdük.
Gürcistan konusuna dönecek olursak, olduğunuz konuma göre araçla veya uçakla gitmenizi, görmenizi kesinlikle tavsiye ederim, görülmeye değer bir ülke. Özellikle Tiflis şehri.
Girişte istenen belgelere gelirsek (Belirttiğim belgeler 2021 Eylül ayında geçerli olup, istenen belgelerin güncelliğini Batum Başkonsolosluğu websitesinden kontrol edebilirsiniz)
Giriş formu doldurduktan sonra gelen mailin çıktısı
2 Aşılı Aşı kartı (e-nabızdan alınabiliyor)
Kimlik (Pasaportsuz giriş için yeni kimlik olması gerekli)
Harç pulu (50TL)
Yurtdışında geçerli covid testi (devlet hastaneleri testi yapıp birkaç saat içerisinde e-nabıza yüklüyor, hastaneden hastaneye ücreti 100-200TL aralığında olabiliyor.)
Araç için;
Ruhsat (Sizin veya araçta bulunan başka birinin adına olmalı, mümkün değilse sahibi tarafından size vekaletname verilmiş olması gerekiyor)
Ehliyet
Araç Sigortası (15 günlük 90 lira civarında "tpl.ge/en" internet adresinden yaptırdık)
Dikkat etmenizi tavsiye edeceğim birkaç konu;
Aracınızı ücra köşelere sadece ücretsiz diye park etmeyin, mümkünse kamera olan ve hatta ışıklı bir ortam olsun. Şehrin geneli belediye otoparkı zaten, cüzi fiyatlara park edebilirsiniz.
Mümkünse araca en azından bir ön kamera ve bir takip cihazı yerleştirin, Airtag ve benzeri şeyler kullanılabilir, önlem almaktan zarar gelmez.
Trafikteki diğer araçlara uymayın, onlarınki araba sürmek değil bildiğiniz savaşmak.
Hız limiti neyse uyun, Yandex haritayı kullanın.
Çok fazla polis devriyesi var, sizi Türk plakasıyla gördükten sonra ters yönde bile olsa dönüp bir süre takip edecekler. Herhangi bir hata görmeseler bile sebepsiz yere durdurabilirler, alkol ve kimlik kontrolü yapıp yollayacaklar heyecan yapmayın.
İngilizce yaygın bir dil değil, mümkünse Gürcüce, Rusça 3-5 kelime öğrenin, işiniz kolaylaşsın
Kartla ödeme yapıyorsanız POS cihazını mutlaka kontrol edin, GEL yazdığından emin olun. GEL yerine EUR, USD çekebilirler, ekstrede anlarsınız.
Güncelleme(Ekleme);
Araç geçişlerinde araçta sadece sürücü kalıyor, diğer kişiler belgeleriyle birlikte yayan geçiş yapıyor.
Türk tarafından Gürcistan'a geçişte Türk polisi; öyle müthiş bir arama yapmıyor, AVM araması tadında bir bagaja bakılıyor, aracın içine şöyle bir göz ucuyla baktılar geçtik.
Türk tarafından Gürcistan'a geçişte Gürcü polisi; ön koltukların altına, torpidoya, tepedeki gözlüklüklere, kontak çevirip göstergelere ve arka koltuklara baktı. Bagajdaki çantalarımızı stepneyle birlikte çıkarttırıp yere koydurttu ve o şekilde açıp bırakmamı, aracın kapılarını açmamı rica ettiler. O arada diğer bir polis bagajı detaylıca inceledi, bagajın alt kısmına baktı. Bir başka polis bir köpekle birlikte gelip önce arabanın etrafında bir tur atıp daha sonra yerde duran çantaların ve stepnenin yanından geçti, herhangi bir sorun yaşamadık. Eşyalar biraz dağılmıştı fakat toparlanmanız için acele ettirmiyorlar, devam ettik.
Gürcistan tarafından Türk tarafına geçişte Gürcü polisi; Aracın motor numarasını ve kilometresini kontrol ediyor, detaylı bir arama yapılmadı.
Gürcistan tarafından Türk tarafına geçişte Türk polisi; Araçta limit dışı bir şey olup olmadığı, kaç kişi seyahat edildiği soruluyor.
Duty-free için sizinle ilgilenen Polis/Gümrük memurundan plakanıza izin kağıdı yazdırıp Duty-freenin otoparkına park edip alışveriş yapabiliyorsunuz.
Yazım hatalarım, atladığım noktalar, kopukluklar olduysa affola. Hepinize iyi haftalar diliyorum