Yeni konu açmadan, konu bütünlüğünü korumak için buradan devam edeceğim. Hatırlayacağınız gibi, aracımın en son fren balatası değişimi kendim yapmıştım. Detaylar ilk mesajda olması lazım. Fren balatalarını değiştirirken fren disklerini de değiştirmeğe karar vermiştim. Bu zam çılgınlığının başında daha fazla yükselmeden jakopart’tan ön fren disklerimi ve textar marka fren balatalarımı aldım. Ben aldığımda piyasa yıl sonu kapanışına girmişti. Bu sebeple blueprint ya da ferodo marka balata bulamamıştım. Jakopart diğer adıyla herth & buss marka diski [mention]muallim54 [/mention] Mesut bey kullandığını ve memnun olduğunu söyleyince almakta tereddüt etmedim. Textar da Mercedes firmasının tedarikçi firması imiş. Bu referans da benim için yeterli olmuştu. Yedekte bunların olduğunu bilmenin rahatlığı ile aracımın keyfini sürdüm.
Geçen kampta, dik rampa tırmanışında aracım fren ikaz lambasını yaktı. El freni çekik iken yanan lamba. Bir süre sonra söndü. Ara ara yakıp sönmeğe devam etti lamba. Kamp arkadaşlarımız arasında [mention]serdarsalci [/mention] Serdar bey de vardı. Ona danıştım, fren hidroliği eksiktir dedi. Baktım hakikaten eksik. Atölyede fren hidrolik yağım mevcuttu ve eksik yağı tamamladım. Aklımın bir köşesinde eksilmenin gerekçesini düşünürken aklıma fren disk ve balatası geldi. Balata ve disk iyice eskidiğinden pistonlar daha fazla ileri gidip yağı eksiltmiş olması en makul açıklama idi. Çünki aracımda her hangi bir yağ kaçağı olmadığına emindim. Neyse, ilk tecrübemden ne kadar vaktimi aldığı ve ön görülmeyen engeller çıktığını bildiğimden ha bugün ha yarın diye resmen kendimi eyliyordum. Balatayı dışardan gözle inceledim, evet incelmiş. Disklere bakıyorum öyle bir aşınma görünmüyor! Neyse bugün hava güzel, değiştireyim şunları diyerek atölyeye indim. Bu sefer sadece ön tekerlerde iş yapacaktım. Malzemeleri dışarı çıkarttım. Aracı park ettiğim yer değişim için müsait idi. Ben de aracı önden sehpaya almak yerine sadece kriko ile işlem yapmağa karar verdim.
Sol ön lastik bijonlarını gevşetip arka tekerlere taş koydum. Kriko ile kaldırıp sol ön lastiği söktüm. Dakika bir gol bir, salıncak burcu mu denir ona, gözüme aşınık geldi.
Dakika iki gol iki aks körüğünün kelepçesi kopmuş
Körük yırtıksız, içinde kir pas yok. Çevresi temiz, içine baktım, her ihtimale karşı gres yağı sürdüm. Atölyedeki en büyük kelepçe bile yetmedi. Olsa tedbiren kelepçeleyecektim ama iş servise kaldı artık. Baktım yapacak bir şey yok işe devam.
Fren kaliperini söktüm.
Kaliper pimlerini kontrol ettim, pimler rahatlıkla hareket edebilmekte. Sıkışma yok. Fren balatalarına baktım her iki yakası homojen şekilde aşınmış
Pedleri ölçtüm 12 ve 13 mm kalınlığında ve uçlar arasında farklı aşınma değeri yok.
Pedleri değiştirip kaliperleri tel fırça ile temizledim. Kaliper pim ve yataklarını temizleyip yeniden silikon gresledim ve yerlerine taktım. Körüklerin hepsi sağlam.
Sol fren pistonlarını yerine ittim. 40 cc fren hidroliği fazlalık oldu.
Diğer pistonları orijinal yerine itince bir 40 cc’de oradan arttı.
Çıkan disklere baktım. Dış cephesi 20 mm. Yeni taktıklarım ise 24 mm. Eski disklerin muhtemelen 1-1.5 mm de yüzey aşınması vardır. Demekki aracı aldığım arkadaş diskleri daha önce taşlatmış. Yoksa disk yüzeyi aşınık durmuyordu.
Orijinal tamir kılavuzunda disk kalınlığı 24 mm yeni ve 22 mm aşınma limiti olarak verilmiş. Anlaşılan biz fazladan 3-3,5 mm aşındırmışız. Gerçi benlik bir şey değil. Her iki balatada bir disk değişimi kararımı bir kez daha teyid etmiş oldum. Bu taşlatma fikrine bir türlü ısınamadım.
Disklerin yenisi
ve eskisi
İş 3-4 saat civarı sürdü. Çök, kalk, otur onu getir şunu götür bana 1700 kaloriden fazlaya mal oldu.
Mesai bitimine kaldığından aks körüğü ve salıncak burcu yarına kaldı.
Ek: salıncak burçları sağlammış. Aks körüğü kelepçesi yetkili serviste yenilendi. Balata değişim km’si 296K, demek ki daha önce taktığım ferodo balatalar 36K dayanmış.
Okuduğunuz için teşekkürler.