Megaparca.com sitesinden ısmarladığım fren balataları geçen hafta gelmişti. Bugün hava güzel olunca takayım dedim. İlk defa yapacağım bir şey olduğundan YouTube’dan dersimi iyi çalıştım. Bir çok kişinin çok güzel videoları var. Benim favorim chrisfix adlı kanal. İşin temel özelliklerini anlatıyor.
Aşağıya onun fren üzerine sevdiğim bir dersini ekliyorum.
https://youtu.be/6RQ9UabOIPg
Araba farklı olsa da frenler bütün araçlarda hemen hemen aynı gibi. Bu sebeple bilgisayara kaydedip bir çok kez izledim. Kafamda hareketleri adım adım tekrar ettim.
Aşağıda ise bizim araca özel fren değişimi var.
Bu adamı seviyorum. Son derece samimi bir anlatımı var. Sanırım İskandinav kökenli bir tamirci.
https://youtu.be/mmCsyr5HXRY
Bu da başka bir fren değişimi videosu. Bu kişi de islandinav kökenli. Hiç konuşma yok. Sadece görüntü.
https://youtu.be/yH29Dz5PUNM
https://youtu.be/JyvuUiwc6Bo
Bu kanalın piyasada var olan nerede ise bütün araçlar için böyle video dersleri var.
Niye kendin çekmek yerine başkalarının videolarını paylaşıyorsun derseniz, bir ilk kez yapıyorum. İki, bir taraftan çalışıp diğer taraftan çekim yapmak çok zor. İkinci bir kişi olsa daha iyi olur. Üç, o işin bir de montaj kısmı var. Bu işler kolay değil doğrusu. Video çekip paylaşan arkadaşlar takdiri ayrıca hak ediyor.
Neyse biz konumuza dönelim. Hava güzel. İlk iş arabayı sehpaya almak oldu.
![[Resim: 7c17a7546e50ffaadf3af3b62d7b8704.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/7c17a7546e50ffaadf3af3b62d7b8704.jpg)
Kriko ile kaldırdıktan sonra aracın dört bir yanında ön tekerlerin hemen arkası, arka tekerlerin hemen önünde Subarunun üçgen ile belirttiği kriko veya sehpa koymak için ayırdığı bölümler var. Ön tekerler için, üçgenin hemen ötesinde şasenin metal kısmı açıkta. Kriko ile oralardan kaldırıp üçgenlerin olduğu yerlere kriko sehpalarını koydum. Arka tekerler için krikoyu arka difransiyelin altına krikoyu dayayıp kaldırdım ve arka tekerleri de sehpaya aldım.
![[Resim: 333fadc9ee9e84bba1ac3487308596f5.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/333fadc9ee9e84bba1ac3487308596f5.jpg)
![[Resim: e0af19d4977eb873566b312e055c4e56.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/e0af19d4977eb873566b312e055c4e56.jpg)
Sehpaya aldıktan sonra lastikleri söktüm ve tedbiren araba şasesinin altına koydum. Arabayı şöyle bir salladım. Her şey sağlam duruyor. Irlanan bir yer yok. Ne de olsa ara ara arabanın altına girmem gerekebilir.
Aslında niyetim şanzıman ve diferansiyel yağlarını da değiştirmek istiyorum. O yüzden araç terazide durmalı. Sadece balata değiştirmek istesem salt kriko yeterli olurdu. Yağ değiştirmek için araba yere yatay şekilde terazide olmalı.
Yolun başında , hayata iyimser bakarken biraz fotoğraf çektim.
Sağ ön:
![[Resim: 1e3703940df28c8f17f46dbf49eb3058.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/1e3703940df28c8f17f46dbf49eb3058.jpg)
Sol ön:
![[Resim: 38511e1c39c429808464c2b95ab4f359.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/38511e1c39c429808464c2b95ab4f359.jpg)
Sağ arka:
![[Resim: ac824b1c760256f89dc84c66c3e0d2b2.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/ac824b1c760256f89dc84c66c3e0d2b2.jpg)
Sal arka:
![[Resim: 166d0aceb487c7b774a1c85d5c8c6f6f.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/166d0aceb487c7b774a1c85d5c8c6f6f.jpg)
Unuturum diye neyin ne olduğunu belgelemiş oldum.
Ön fren balatası dizimi:
![[Resim: 40594306ad6ebcff997c927d395712f3.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/40594306ad6ebcff997c927d395712f3.jpg)
![[Resim: 6aca6d49169d545fcf611640f7b0e1d7.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/6aca6d49169d545fcf611640f7b0e1d7.jpg)
Şimdi daha önce frenler şakırdama diye bir konu açmış ve fren kaliper pimlerin ne kadar önemli olduğunu belirtmiştim. Balataları kendim değiştirmek istememin asıl sebebi o pimlerin bakımını kendim yapıp kafamın rahat olmasıdır.
Bu arada pistonların itilmesi için kullanılan piston presi var. Ona para vermek yerine bir şey tasarlayayım dedim. YouTube’da işime yarar bir tasarım var mı diye bakınmıştım. Yerli bir tasarım vardı.
https://youtu.be/48gP-ZuXZFI
Ben onu biraz modifiye ederek şunu tasarladım.
![[Resim: 1d8a19e142691fb3d37f4e48f7181f16.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/1d8a19e142691fb3d37f4e48f7181f16.jpg)
Pres 10 cm 5 mm kalınlığında lama demir. 6 köşe kafalı Kalın bir cıvata, benim kullandığım sanırım 8 mm kalınlığında. Cıvataya uygun somun ve pul. Lama demirin ortasına cıvatanın geçeceği bir delik açtım. Nasıl kullanıldığı resimden anlaşılıyor sanırım. Bana maliyeti zaten var olan malzemeleri kullandığım için sıfır lira ama malzemeleri satın alacaklara 10 lirayı bulmaz.
Şimdi nasıl yaptım diye anlatmamın gereği yok. Videolardaki sadece balata değiştirme bölümlerini uyguladım.
Üzerinde durmak istediğim şey kaliper pimleri. Sıradan bir Türk gibi sağ baştan başlayıp saat yönünün tersine devam ettim. İlk taktığım kaliper sağ ön tekerin kaliperi. Üstteki kaliper pimini söktüm. Alttakini de sökeyim dedim dakka bir gol bir, kaliper pimi milim yerinden kımıldamıyor. Körük sağlam, içine kaçan göçen bir şey yok yani. Ne var ki, pim kaliperdeki yuvaya kaynamış gibi. Uğraşa uğraşa alt pimi çıkardım ama hem yoruldum hem de baya vaktimi aldı. Neyse , kaliperi de söküp yuvaları temizliyeyim dedim. Allahım cıvatalar paslanmamış resmen kalipere kaynamış. Uğraştım sökülmedi. Bir sonraki balata değişiminde diskleri değiştirmeyi planlıyorum. O zaman bir şeyler düşünürüm deyip sökmekten vaz geçtim. Pimleri ve körükleri balata temizleyici ile temizleyip silikon gresle yağlayıp balataları taktım. Bütün balataların metal şeylerini temizleyip onlarında chrisfix’in gösterdiği yerleri bakır gres ile ince yağlayıp tekeri yerine taktım. Sol taraftaki ön ve arka balatarı sorunsuz söküp taktım. Ön sağ kaliper hariç bütün kaliperleri de sökerek güzelce tel fırça ile temizledim. Pim yataklarını balata temizleyici ile temizleyip yağladım. Mutluluğum “beyazları sakız gibi oldu” diye sevinen ev hanımı kıvamında
. Nihayet en son teker yani sağ arka tekere geldim. Üst pim söküldü. Alt pim resmen kaynamış sağ ön kaliper pimi bunun yanında çocuk oyuncağı kalır. Allahtan kaliper söküldü. Uğraş uğraş pim yerinden çıkmıyor. Gördüğüm kadarıyla pim kalın bir pas ile yuvaya kaynamış gibi. Akşam yaklaşıyor. Şanzıman ve diferansiyel yağlarını değiştirmek hayal oldu ama bu sıkışık pim ile balata değişimi bile ertesi güne kalmak üzere. Neyse uğraş uğraş canım çıktı ama pimde çıktı. Uğraşırken 14 numara ağzı açık ingiliz anahtarı ve bir çekiç gerek. İngiliz anahtarını pimin altında geçirip anahtara çekiçle vurmak işe yarıyor. Böylece darbe pime gelmeyip zarar vermemiş oluyorum. Pim resmen paslanmış. Yatak da öyle. Balata spreyi işe yaramıyor temizlemek için. 240 kum zımpara ile pimi ince ince zımparaladım. Pırıl pırıl oldu. Kaliper yatağını da temizlemek lazım. Yuvaya uygun bir matkap ucuna 240 kum zımparayı sarıp yuvayı temizledim. Yuva da pırıl pırıl oldu. Yağladım pimi taktım, performansı yeni gibi. Balataları takıp tekeri de taktım. Arabayı çalıştırıp tekerlere güç verdim. Gayet güzel dönüyor tekerler. Sehpadan indirdim. Bijonları sıktım. Sehpada ile çalıştırdığım için arıza lambası yaktı araç. OBD2 okuyucu ile hata kodlarını silip hafiften yola çıktım. Frene bastım araba durdu. Yola çıktım gaza bastım, kazık fren yaptım araç şak diye durdu. Yanan arıza lambası yok. Akşam ezanına az kaldı. Hızla eşyaları toplayıp günü mutlu mesut kapattım.
Şimdi gelelim işin analizine:
Aşağıda kaliper pimlerinden alttaki nerede ise yuvaya kaynamış sağ arka balataların fotoğraflarını aşağıya ekliyorum.
![[Resim: 3353ee4abe274fb6e2cd8698dca3adae.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/3353ee4abe274fb6e2cd8698dca3adae.jpg)
Gözlede görülebileceği gibi balatalar orantılı şekilde aşınmamış. 1 numaralı balatanın, iç taraftaki, alt kısmı daha fazla aşınmış üst kısmına kıyasla. Buna benzer bir durumda 2 numaralı balatada görünmekte. 2 numaralı balatanın alt tarafı daha kalın, üst tarafı daha ince.
Aşağıda daha detaylı fotoğraflar ekliyorum. Dijital rakamlara dikkat etmeyin. Maalesef çekim açısından sebep rakamlar pek net değil ama şöyle diyeyim 1 numaralı balatanın alt köşesi 10 mm, üst köşesi 11,5 mm
![[Resim: b3820b14919e9d7e19c2f85027d3fd41.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/b3820b14919e9d7e19c2f85027d3fd41.jpg)
![[Resim: 36c62d073d1adf0f9e8e952ca2f5dfda.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/36c62d073d1adf0f9e8e952ca2f5dfda.jpg)
2 numarlı balatanın alt köşesi 12 mm, üst köşesi 13 mm den kalın.
![[Resim: 9f4fc164a197c928def4482ffb4b7d04.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/9f4fc164a197c928def4482ffb4b7d04.jpg)
![[Resim: 74d738a408e3bc7525705523f5c12527.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/74d738a408e3bc7525705523f5c12527.jpg)
Bu niye önemli. Balata ses yapar. Disk orantısız aşınır. Frenleme kuvveti dengesiz olur. Zamanla şakırdama başlar. Daha da kötüsü bence bizim araçların 4X4 olmasından hasep elektronik donanıma gereksiz yük bindirir ve ömrünü daha erken bitirip, daha çabuk arıza verir. Bizim araçlar bu 4X4 özelliğinden tekerlerdeki sıkıntıya karşı daha hassas.
Şimdi benim araç 2010 model ve 2019 ortasına kadar sadece yetkili serviste bakımı yapılmış. Yani kaliper pimlerini yetkili servis te yağlamamış. Olay sadece özel servislerin ihmalkarlığı değil yani. Bir dahaki balata değişiminde ustanızdan ısrarla o pimleri söküp yağlamasını isteyin. Onlar büyük ihtimalle siz söylemeden yağlamayacaktır.
Gün bitti, şanzıman ve diferansiyel yağlarını değiştirmek başka bir güzel güne kaldı.
Selamlar.
Bu değişim sadece bir günümü almadı, benden 4000 kalori de götürdü
![[Resim: c046c8bf47d7a4dc5e3ce5b602654299.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/c046c8bf47d7a4dc5e3ce5b602654299.jpg)
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Aşağıya onun fren üzerine sevdiğim bir dersini ekliyorum.
https://youtu.be/6RQ9UabOIPg
Araba farklı olsa da frenler bütün araçlarda hemen hemen aynı gibi. Bu sebeple bilgisayara kaydedip bir çok kez izledim. Kafamda hareketleri adım adım tekrar ettim.
Aşağıda ise bizim araca özel fren değişimi var.
Bu adamı seviyorum. Son derece samimi bir anlatımı var. Sanırım İskandinav kökenli bir tamirci.
https://youtu.be/mmCsyr5HXRY
Bu da başka bir fren değişimi videosu. Bu kişi de islandinav kökenli. Hiç konuşma yok. Sadece görüntü.
https://youtu.be/yH29Dz5PUNM
https://youtu.be/JyvuUiwc6Bo
Bu kanalın piyasada var olan nerede ise bütün araçlar için böyle video dersleri var.
Niye kendin çekmek yerine başkalarının videolarını paylaşıyorsun derseniz, bir ilk kez yapıyorum. İki, bir taraftan çalışıp diğer taraftan çekim yapmak çok zor. İkinci bir kişi olsa daha iyi olur. Üç, o işin bir de montaj kısmı var. Bu işler kolay değil doğrusu. Video çekip paylaşan arkadaşlar takdiri ayrıca hak ediyor.
Neyse biz konumuza dönelim. Hava güzel. İlk iş arabayı sehpaya almak oldu.
![[Resim: 7c17a7546e50ffaadf3af3b62d7b8704.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/7c17a7546e50ffaadf3af3b62d7b8704.jpg)
Kriko ile kaldırdıktan sonra aracın dört bir yanında ön tekerlerin hemen arkası, arka tekerlerin hemen önünde Subarunun üçgen ile belirttiği kriko veya sehpa koymak için ayırdığı bölümler var. Ön tekerler için, üçgenin hemen ötesinde şasenin metal kısmı açıkta. Kriko ile oralardan kaldırıp üçgenlerin olduğu yerlere kriko sehpalarını koydum. Arka tekerler için krikoyu arka difransiyelin altına krikoyu dayayıp kaldırdım ve arka tekerleri de sehpaya aldım.
![[Resim: 333fadc9ee9e84bba1ac3487308596f5.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/333fadc9ee9e84bba1ac3487308596f5.jpg)
![[Resim: e0af19d4977eb873566b312e055c4e56.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/e0af19d4977eb873566b312e055c4e56.jpg)
Sehpaya aldıktan sonra lastikleri söktüm ve tedbiren araba şasesinin altına koydum. Arabayı şöyle bir salladım. Her şey sağlam duruyor. Irlanan bir yer yok. Ne de olsa ara ara arabanın altına girmem gerekebilir.
Aslında niyetim şanzıman ve diferansiyel yağlarını da değiştirmek istiyorum. O yüzden araç terazide durmalı. Sadece balata değiştirmek istesem salt kriko yeterli olurdu. Yağ değiştirmek için araba yere yatay şekilde terazide olmalı.
Yolun başında , hayata iyimser bakarken biraz fotoğraf çektim.
Sağ ön:
![[Resim: 1e3703940df28c8f17f46dbf49eb3058.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/1e3703940df28c8f17f46dbf49eb3058.jpg)
Sol ön:
![[Resim: 38511e1c39c429808464c2b95ab4f359.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/38511e1c39c429808464c2b95ab4f359.jpg)
Sağ arka:
![[Resim: ac824b1c760256f89dc84c66c3e0d2b2.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/ac824b1c760256f89dc84c66c3e0d2b2.jpg)
Sal arka:
![[Resim: 166d0aceb487c7b774a1c85d5c8c6f6f.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/166d0aceb487c7b774a1c85d5c8c6f6f.jpg)
Unuturum diye neyin ne olduğunu belgelemiş oldum.
Ön fren balatası dizimi:
![[Resim: 40594306ad6ebcff997c927d395712f3.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/40594306ad6ebcff997c927d395712f3.jpg)
![[Resim: 6aca6d49169d545fcf611640f7b0e1d7.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/6aca6d49169d545fcf611640f7b0e1d7.jpg)
Şimdi daha önce frenler şakırdama diye bir konu açmış ve fren kaliper pimlerin ne kadar önemli olduğunu belirtmiştim. Balataları kendim değiştirmek istememin asıl sebebi o pimlerin bakımını kendim yapıp kafamın rahat olmasıdır.
Bu arada pistonların itilmesi için kullanılan piston presi var. Ona para vermek yerine bir şey tasarlayayım dedim. YouTube’da işime yarar bir tasarım var mı diye bakınmıştım. Yerli bir tasarım vardı.
https://youtu.be/48gP-ZuXZFI
Ben onu biraz modifiye ederek şunu tasarladım.
![[Resim: 1d8a19e142691fb3d37f4e48f7181f16.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/1d8a19e142691fb3d37f4e48f7181f16.jpg)
Pres 10 cm 5 mm kalınlığında lama demir. 6 köşe kafalı Kalın bir cıvata, benim kullandığım sanırım 8 mm kalınlığında. Cıvataya uygun somun ve pul. Lama demirin ortasına cıvatanın geçeceği bir delik açtım. Nasıl kullanıldığı resimden anlaşılıyor sanırım. Bana maliyeti zaten var olan malzemeleri kullandığım için sıfır lira ama malzemeleri satın alacaklara 10 lirayı bulmaz.
Şimdi nasıl yaptım diye anlatmamın gereği yok. Videolardaki sadece balata değiştirme bölümlerini uyguladım.
Üzerinde durmak istediğim şey kaliper pimleri. Sıradan bir Türk gibi sağ baştan başlayıp saat yönünün tersine devam ettim. İlk taktığım kaliper sağ ön tekerin kaliperi. Üstteki kaliper pimini söktüm. Alttakini de sökeyim dedim dakka bir gol bir, kaliper pimi milim yerinden kımıldamıyor. Körük sağlam, içine kaçan göçen bir şey yok yani. Ne var ki, pim kaliperdeki yuvaya kaynamış gibi. Uğraşa uğraşa alt pimi çıkardım ama hem yoruldum hem de baya vaktimi aldı. Neyse , kaliperi de söküp yuvaları temizliyeyim dedim. Allahım cıvatalar paslanmamış resmen kalipere kaynamış. Uğraştım sökülmedi. Bir sonraki balata değişiminde diskleri değiştirmeyi planlıyorum. O zaman bir şeyler düşünürüm deyip sökmekten vaz geçtim. Pimleri ve körükleri balata temizleyici ile temizleyip silikon gresle yağlayıp balataları taktım. Bütün balataların metal şeylerini temizleyip onlarında chrisfix’in gösterdiği yerleri bakır gres ile ince yağlayıp tekeri yerine taktım. Sol taraftaki ön ve arka balatarı sorunsuz söküp taktım. Ön sağ kaliper hariç bütün kaliperleri de sökerek güzelce tel fırça ile temizledim. Pim yataklarını balata temizleyici ile temizleyip yağladım. Mutluluğum “beyazları sakız gibi oldu” diye sevinen ev hanımı kıvamında

Şimdi gelelim işin analizine:
Aşağıda kaliper pimlerinden alttaki nerede ise yuvaya kaynamış sağ arka balataların fotoğraflarını aşağıya ekliyorum.
![[Resim: 3353ee4abe274fb6e2cd8698dca3adae.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/3353ee4abe274fb6e2cd8698dca3adae.jpg)
Gözlede görülebileceği gibi balatalar orantılı şekilde aşınmamış. 1 numaralı balatanın, iç taraftaki, alt kısmı daha fazla aşınmış üst kısmına kıyasla. Buna benzer bir durumda 2 numaralı balatada görünmekte. 2 numaralı balatanın alt tarafı daha kalın, üst tarafı daha ince.
Aşağıda daha detaylı fotoğraflar ekliyorum. Dijital rakamlara dikkat etmeyin. Maalesef çekim açısından sebep rakamlar pek net değil ama şöyle diyeyim 1 numaralı balatanın alt köşesi 10 mm, üst köşesi 11,5 mm
![[Resim: b3820b14919e9d7e19c2f85027d3fd41.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/b3820b14919e9d7e19c2f85027d3fd41.jpg)
![[Resim: 36c62d073d1adf0f9e8e952ca2f5dfda.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/36c62d073d1adf0f9e8e952ca2f5dfda.jpg)
2 numarlı balatanın alt köşesi 12 mm, üst köşesi 13 mm den kalın.
![[Resim: 9f4fc164a197c928def4482ffb4b7d04.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/9f4fc164a197c928def4482ffb4b7d04.jpg)
![[Resim: 74d738a408e3bc7525705523f5c12527.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/74d738a408e3bc7525705523f5c12527.jpg)
Bu niye önemli. Balata ses yapar. Disk orantısız aşınır. Frenleme kuvveti dengesiz olur. Zamanla şakırdama başlar. Daha da kötüsü bence bizim araçların 4X4 olmasından hasep elektronik donanıma gereksiz yük bindirir ve ömrünü daha erken bitirip, daha çabuk arıza verir. Bizim araçlar bu 4X4 özelliğinden tekerlerdeki sıkıntıya karşı daha hassas.
Şimdi benim araç 2010 model ve 2019 ortasına kadar sadece yetkili serviste bakımı yapılmış. Yani kaliper pimlerini yetkili servis te yağlamamış. Olay sadece özel servislerin ihmalkarlığı değil yani. Bir dahaki balata değişiminde ustanızdan ısrarla o pimleri söküp yağlamasını isteyin. Onlar büyük ihtimalle siz söylemeden yağlamayacaktır.
Gün bitti, şanzıman ve diferansiyel yağlarını değiştirmek başka bir güzel güne kaldı.
Selamlar.
Bu değişim sadece bir günümü almadı, benden 4000 kalori de götürdü

![[Resim: c046c8bf47d7a4dc5e3ce5b602654299.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200309/c046c8bf47d7a4dc5e3ce5b602654299.jpg)
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi