Arkadaşlar yeni Subaru sahibi olmuş herkesin ortak derdine nokta koymaya kara verdim.
Aracı aldınız bindiniz ve ilk bakım zamanı geldi sizin gibi ilk defa Subaru sahibi olmuş herkesle ortak bir derdiniz var artık “Arabama Hangi Yağı ve Hangi Antifrizi Koyacağım ?”
Sırayla açıklayayım;
İlk Modelimiz 1998/2012 Arası Forester S-Turbo, 2.0 XT, 2.5 XT
Turbolu Foresterlarda tek tip yağ vardır 10W/60. Bazı çok soğuk iklimler için 5W/50 kullanıldığı da olmuştur ama yine de 10W/60 daha risksiz bir yağ.
Ayrıca kaç litre koyulacağı konusunda Servisler genellikle 5 Litrenin hepsini koyarlar bir sonraki bakıma kadar turbolu aracın yapacağı eksiltme ile yağ normal seviyesini korur.
Kaç km de değiştirilir derseniz dilimize yerleşmiş herkesin bildiği 10.000 km bakımı dedikleri bir olay var. Aslında Subaru 1 yıl ve ya 12.500 km de bir değişim periyoduna sahiptir teknik olarak önerilen kitapçığında da yazan budur. Ancak Turbo araçlarda en erken 5000 km de en geç 10.000 km de değişim motorunuzun ve turbonuzun uzun ömürlü olması açısından tavsiye edilir.
10W/60 yağlar genellikle her markada kalitelidir ancak bazıları daha kalitelidir yağ seçerken marka önemlidir hepinizin hangi markanın 10W/60 yağını kullanayım diye bir tavsiye beklediğinizin de farkındayım. 1. Mobil - Bulmak çok zor şu an Türkiye’de 2014 yılından kalma yağlar var 5lt olarak satışı yok 1 lt olarak da satışı yok standart 4 lt var riske girip açık yağ almaktansa bir tanıdığınızla ortak olarak alıp bölüşmek daha mantıklı geliyor. Mobil araç yüksek hızlara ve devirlere çıktığı zaman basıncı en az düşen yağ olarak biliniyor Türkiye piyasasında. Yani test eden arkadaşımız var ispatlayabilirim.
2. Motul – Zaten yetkili servislerin ve özel servislerinin çoğunun raflarından eksik etmediği bir markadır. 5 litrelik paketleri de vardır yani sıkıtı yok bu konuda.
3. Petronas – Markayı yeni duyanlar olabilir ama hem Mercedesin Formula Yağ geliştiricisi ve sponsorudur. Hem de dünyanın en büyük yağ üreticisidir. Fiat servislerinin resmi olarak kullandığı bir yağ olması ayrıca belgeseli bile çekilecek kadar ciddi bir yağ üreticisi olması gibi özellikleri vardır. Mercedes’te Petronas Edition diye AMG paket model bile vardır. Benim bizzat test ettiğim bir yağ kendisi yağ eksilten bir arabada denediğimizde 5W/30 olup aracın eksiltemediği tek yağdır. Oldukça kalitelidir bunu da tavsiye ederim.
4. Castrol Edge Titanium Fst 10w60 Supercar – Bu yağ da Castrolun çok iddialı ve yeni ürünü zaten 1 Litresi 65 lira 4 Litresi 255 lira gibi fiyata sahip daha ucuz ve pahalı bulmak da mümkün. Castrol ün bu ürünü çok iddialı kullanan birkaç kişi de tanıyorum başka yağ kullanmayı düşünmediklerini belirttiler ne gibi bir fark gördükleri hakkında pek bilgim yok.
5. Liqui Molly – Bu markanın da çok güzel ürünleri vardır genel itibariyle büyük bir üretici değildir Laboratuvar yağı denir bu tip yağlara. Fiyatları makuldür yani diğerlerinden pek de yukarıda değildir fiyat konusunda. Daha çok bakım ürünü ve katkı konusunda uzmanlaşmış bu markanın yağları da gayet kalitelidir. Türkiye’de çok yaygın olmamasına rağmen Avrupa’da gayet güçlüdür. Tavsiye edilir.
İkinci Modelimiz 1998-2012 Arası Forester 2.0 ZL, GL, X, X Comfort, X Limited, X Premium… (Yani Tüm ATMOSFERİK <TURBOSUZ> Motorlu Foresterlar)
Bu araçlarda 1998 de Türkiye’ye girişinden bu yana önerilen yağ 5W/30 dur. Ne zaman eksiltme yapmaya başlarsa ki genelde 200.000 km den önce böyle bir durumlar çok karşılaşılmaz o zaman 10W/40 a geçilmesi önerilir.
Marka olarak test ettiğim iki marka hakkında bilgi vereyim. Bu testi İmpreza 1,5 te yapmıştım ama zaten Subaru tüm atmosferik motorlu araçlarına 5W/30 önerdiği için buraya da yazmakta bir problem yok. Mobil ESP 5W/30 ile Motul Eco-Clean ı test ettim Mobilden Motula geçince aracımın menzili 35-50 km arasında artmıştı. Yani bir depo LPG ile yaptığım yol Motul kullanmaya başlayınca daha da arttı eskiye nazaran en az 35 en fazla 50 km gibi daha çok mesafe götürür olmuştu. Bunu arkadaşın 1.4 TSİ Jetta sında da test ettik Castrol den Motul a geçince o da 100 Tl lik benzinle eskiye göre 50 km daha fazla yol yaptığını söyledi. Motulda bariz yakıt ekonomisi olduğunu söyleyebilirim.
Ayrıca Aracınızın Geçmişini Bilmiyorsanız Km Ye Bağlı Olmaksızın Aracınızda Kaçak Sözkonusu Değilken Yağ Eksiltme Varsa Mutlaka Önceden Daha Kalın Bir Yağ Konulmuştur. Mesela Sizden Önceki Kulanıcı Şuursuzca Sanayiye Girip Herhangi Bir Yerde Yağ Değiştirmişse Sanayinin Vaz Geçilmez Yağı Olan 10/40 Yağı Dayamış Olabilirler. Siz De 10/40 Tan 5/30 A Dönünce Motorum Daha Gürültülü Oldu 2000 Km De 3 Litre Yağ Eksiltti Diye Şikayet Edebilirsiniz. Mümkünse Aracınızın Servis Kayıtlarını Yetkili Servislerden İsteyin Arayıp Görüşürseniz Size Maille Yollama Gibi Güzel Bir Hizmeti Var Bayraktarın.
Üçüncü Modelimiz; Forester 2.0 D (Yani Dizel Forester) 2009-2017
2008-2013 Arası Forester 2.0 D ler fabrika çıkışı 5/30 yağ ile Türkiye’ye geldiler 5/30 DPF (Dizel Partikül Filtreli) araçlara önerilen yağlardan kullanabilirsiniz. DPF özellikli olduğu tüm yağların bidonlarında yazar zaten. Bu hususa dikkat etmek çok önemli yoksa normal yağlar DPF nizin daha kolay tıkanmasına yol açarlar.
Değişim Süresi 1 Yıl ve ya 15.000 km dir.
2013 ve Sonrası Forester 2.0 D ler Türkiye’ye 0/30 yağ ile gelmişlerdir ama alternatif olarak 5W/30 yağ da öneriliyor. DPF konusu bu araç için de geçerli tabi.
Dizel Forester kullananların dikkat etmesi gereken birkaç husustan da bahsedeyim aslında tüm markaların yeni nesil dizel araçları için de geçerli bu durumlar; Aracınızı sürekli şehir içi kullanıyorsanız sürekli düşük devirde işe gidip gelmek zorunda kalıyorsanız DPF niz çok erken tıkanacaktır. Siz DPF lambası yandığı zaman servise gideceksiniz onlar da size yarım gün süre verecekler aracınızın DPF ve arıza lambasını pc de söndürdükten sonra boş bir yola çıkıp vitesi küçültüp 15-30 dakika arası yüksek devirde aracınızı kullanıp DPF de biriken kurumları araca tahliye ettirip size teslim edeceklerdir. Bu yöntem zaten en ucuz yöntem şayet niyeti bozarsalar aracınıza mazot katkısı verip daha sonra aracınızı PC ye bağlayıp çalıştırıp rejenerasyon yaptıracaklardır PC aracınızın devrini bazen yükseltip bazen düşürerek egzozdan siyah bir kurum çıkaracak ve bu işlem 1 saate yakın sürecektir. Şayet işi iyi bilip çakallık yapacak bir usta için ciddi bir gelir kapısısınız çünkü DPF ve Katalizörünüzü iptal ettirebilir aracınızın EGR sini iptal ettirebilir bu işi yazılımla ve egzoscuyla birlikte yaparak ciddi bir masrafa da sokabilir sizi.
Tavsiyem aracınızı boş bir yolda ara ara devirli kullanmanızdır. Biraz yakıt yakabilirsiniz ama yukarıda saydığım masraflara girmeden uzun süre kullanabilirsiniz tabi yağınızı vaktinde değiştirin hatta erkene alın bu periyodu daha faydasını görürsünüz.
Forester Diferansiyel, Şanzıman, Fren ve Direksiyon Yağları
Ön Diferansiyel, Arka Diferansiyel ve Manuel Şanzıman için önerilen yağ 75/90 dır.
Otomatik Şanzımanlar için Önerilen ATF Dexron 3 tür, yetkili servis Motul MultiATF koyar. Aslında Yurtdışında Castrol Transmax J öneriliyor ve kullanılıyor ama o yağ Türkiye’de yok. Castrolün bir yetkilisyle görüştüğümde o yağın Türkiye’deki muadili Castrol DEXRON 6 demişti.
CVT Şanzıman için zaten Türkiye’de herkesin kulandığı Motul CVTF var.
Fren Yağı 1998/2002 arasında DOT3-DOT4
2003-2012 arası DOT4-DOT5.1
2013 ve sonrasında RBF 600 ve RBF 660 da öneriliyor.
Hidrolik Direksiyon Yağı yine şanzımana koyulan ATF DEXRON3 ve ya sadece direksiyon için özel üretilmiş hidrolik yağlarıdır (muhtemelen o da 10 numara hidrolik ve dişli yağıdır)
Şanzıman ve Diferansiyel Yağları 30 bin km de kontrol 4 yıl ve ya 60 bin km de değişim ister.
Fren Yağı 2 yıl ve ya 30 bin km de değişim ister.
Direksiyon yağı da şanzıman yağına tabidir.
Aracı aldınız bindiniz ve ilk bakım zamanı geldi sizin gibi ilk defa Subaru sahibi olmuş herkesle ortak bir derdiniz var artık “Arabama Hangi Yağı ve Hangi Antifrizi Koyacağım ?”
Sırayla açıklayayım;
İlk Modelimiz 1998/2012 Arası Forester S-Turbo, 2.0 XT, 2.5 XT
Turbolu Foresterlarda tek tip yağ vardır 10W/60. Bazı çok soğuk iklimler için 5W/50 kullanıldığı da olmuştur ama yine de 10W/60 daha risksiz bir yağ.
Ayrıca kaç litre koyulacağı konusunda Servisler genellikle 5 Litrenin hepsini koyarlar bir sonraki bakıma kadar turbolu aracın yapacağı eksiltme ile yağ normal seviyesini korur.
Kaç km de değiştirilir derseniz dilimize yerleşmiş herkesin bildiği 10.000 km bakımı dedikleri bir olay var. Aslında Subaru 1 yıl ve ya 12.500 km de bir değişim periyoduna sahiptir teknik olarak önerilen kitapçığında da yazan budur. Ancak Turbo araçlarda en erken 5000 km de en geç 10.000 km de değişim motorunuzun ve turbonuzun uzun ömürlü olması açısından tavsiye edilir.
10W/60 yağlar genellikle her markada kalitelidir ancak bazıları daha kalitelidir yağ seçerken marka önemlidir hepinizin hangi markanın 10W/60 yağını kullanayım diye bir tavsiye beklediğinizin de farkındayım. 1. Mobil - Bulmak çok zor şu an Türkiye’de 2014 yılından kalma yağlar var 5lt olarak satışı yok 1 lt olarak da satışı yok standart 4 lt var riske girip açık yağ almaktansa bir tanıdığınızla ortak olarak alıp bölüşmek daha mantıklı geliyor. Mobil araç yüksek hızlara ve devirlere çıktığı zaman basıncı en az düşen yağ olarak biliniyor Türkiye piyasasında. Yani test eden arkadaşımız var ispatlayabilirim.
2. Motul – Zaten yetkili servislerin ve özel servislerinin çoğunun raflarından eksik etmediği bir markadır. 5 litrelik paketleri de vardır yani sıkıtı yok bu konuda.
3. Petronas – Markayı yeni duyanlar olabilir ama hem Mercedesin Formula Yağ geliştiricisi ve sponsorudur. Hem de dünyanın en büyük yağ üreticisidir. Fiat servislerinin resmi olarak kullandığı bir yağ olması ayrıca belgeseli bile çekilecek kadar ciddi bir yağ üreticisi olması gibi özellikleri vardır. Mercedes’te Petronas Edition diye AMG paket model bile vardır. Benim bizzat test ettiğim bir yağ kendisi yağ eksilten bir arabada denediğimizde 5W/30 olup aracın eksiltemediği tek yağdır. Oldukça kalitelidir bunu da tavsiye ederim.
4. Castrol Edge Titanium Fst 10w60 Supercar – Bu yağ da Castrolun çok iddialı ve yeni ürünü zaten 1 Litresi 65 lira 4 Litresi 255 lira gibi fiyata sahip daha ucuz ve pahalı bulmak da mümkün. Castrol ün bu ürünü çok iddialı kullanan birkaç kişi de tanıyorum başka yağ kullanmayı düşünmediklerini belirttiler ne gibi bir fark gördükleri hakkında pek bilgim yok.
5. Liqui Molly – Bu markanın da çok güzel ürünleri vardır genel itibariyle büyük bir üretici değildir Laboratuvar yağı denir bu tip yağlara. Fiyatları makuldür yani diğerlerinden pek de yukarıda değildir fiyat konusunda. Daha çok bakım ürünü ve katkı konusunda uzmanlaşmış bu markanın yağları da gayet kalitelidir. Türkiye’de çok yaygın olmamasına rağmen Avrupa’da gayet güçlüdür. Tavsiye edilir.
İkinci Modelimiz 1998-2012 Arası Forester 2.0 ZL, GL, X, X Comfort, X Limited, X Premium… (Yani Tüm ATMOSFERİK <TURBOSUZ> Motorlu Foresterlar)
Bu araçlarda 1998 de Türkiye’ye girişinden bu yana önerilen yağ 5W/30 dur. Ne zaman eksiltme yapmaya başlarsa ki genelde 200.000 km den önce böyle bir durumlar çok karşılaşılmaz o zaman 10W/40 a geçilmesi önerilir.
Marka olarak test ettiğim iki marka hakkında bilgi vereyim. Bu testi İmpreza 1,5 te yapmıştım ama zaten Subaru tüm atmosferik motorlu araçlarına 5W/30 önerdiği için buraya da yazmakta bir problem yok. Mobil ESP 5W/30 ile Motul Eco-Clean ı test ettim Mobilden Motula geçince aracımın menzili 35-50 km arasında artmıştı. Yani bir depo LPG ile yaptığım yol Motul kullanmaya başlayınca daha da arttı eskiye nazaran en az 35 en fazla 50 km gibi daha çok mesafe götürür olmuştu. Bunu arkadaşın 1.4 TSİ Jetta sında da test ettik Castrol den Motul a geçince o da 100 Tl lik benzinle eskiye göre 50 km daha fazla yol yaptığını söyledi. Motulda bariz yakıt ekonomisi olduğunu söyleyebilirim.
Ayrıca Aracınızın Geçmişini Bilmiyorsanız Km Ye Bağlı Olmaksızın Aracınızda Kaçak Sözkonusu Değilken Yağ Eksiltme Varsa Mutlaka Önceden Daha Kalın Bir Yağ Konulmuştur. Mesela Sizden Önceki Kulanıcı Şuursuzca Sanayiye Girip Herhangi Bir Yerde Yağ Değiştirmişse Sanayinin Vaz Geçilmez Yağı Olan 10/40 Yağı Dayamış Olabilirler. Siz De 10/40 Tan 5/30 A Dönünce Motorum Daha Gürültülü Oldu 2000 Km De 3 Litre Yağ Eksiltti Diye Şikayet Edebilirsiniz. Mümkünse Aracınızın Servis Kayıtlarını Yetkili Servislerden İsteyin Arayıp Görüşürseniz Size Maille Yollama Gibi Güzel Bir Hizmeti Var Bayraktarın.
Üçüncü Modelimiz; Forester 2.0 D (Yani Dizel Forester) 2009-2017
2008-2013 Arası Forester 2.0 D ler fabrika çıkışı 5/30 yağ ile Türkiye’ye geldiler 5/30 DPF (Dizel Partikül Filtreli) araçlara önerilen yağlardan kullanabilirsiniz. DPF özellikli olduğu tüm yağların bidonlarında yazar zaten. Bu hususa dikkat etmek çok önemli yoksa normal yağlar DPF nizin daha kolay tıkanmasına yol açarlar.
Değişim Süresi 1 Yıl ve ya 15.000 km dir.
2013 ve Sonrası Forester 2.0 D ler Türkiye’ye 0/30 yağ ile gelmişlerdir ama alternatif olarak 5W/30 yağ da öneriliyor. DPF konusu bu araç için de geçerli tabi.
Dizel Forester kullananların dikkat etmesi gereken birkaç husustan da bahsedeyim aslında tüm markaların yeni nesil dizel araçları için de geçerli bu durumlar; Aracınızı sürekli şehir içi kullanıyorsanız sürekli düşük devirde işe gidip gelmek zorunda kalıyorsanız DPF niz çok erken tıkanacaktır. Siz DPF lambası yandığı zaman servise gideceksiniz onlar da size yarım gün süre verecekler aracınızın DPF ve arıza lambasını pc de söndürdükten sonra boş bir yola çıkıp vitesi küçültüp 15-30 dakika arası yüksek devirde aracınızı kullanıp DPF de biriken kurumları araca tahliye ettirip size teslim edeceklerdir. Bu yöntem zaten en ucuz yöntem şayet niyeti bozarsalar aracınıza mazot katkısı verip daha sonra aracınızı PC ye bağlayıp çalıştırıp rejenerasyon yaptıracaklardır PC aracınızın devrini bazen yükseltip bazen düşürerek egzozdan siyah bir kurum çıkaracak ve bu işlem 1 saate yakın sürecektir. Şayet işi iyi bilip çakallık yapacak bir usta için ciddi bir gelir kapısısınız çünkü DPF ve Katalizörünüzü iptal ettirebilir aracınızın EGR sini iptal ettirebilir bu işi yazılımla ve egzoscuyla birlikte yaparak ciddi bir masrafa da sokabilir sizi.
Tavsiyem aracınızı boş bir yolda ara ara devirli kullanmanızdır. Biraz yakıt yakabilirsiniz ama yukarıda saydığım masraflara girmeden uzun süre kullanabilirsiniz tabi yağınızı vaktinde değiştirin hatta erkene alın bu periyodu daha faydasını görürsünüz.
Forester Diferansiyel, Şanzıman, Fren ve Direksiyon Yağları
Ön Diferansiyel, Arka Diferansiyel ve Manuel Şanzıman için önerilen yağ 75/90 dır.
Otomatik Şanzımanlar için Önerilen ATF Dexron 3 tür, yetkili servis Motul MultiATF koyar. Aslında Yurtdışında Castrol Transmax J öneriliyor ve kullanılıyor ama o yağ Türkiye’de yok. Castrolün bir yetkilisyle görüştüğümde o yağın Türkiye’deki muadili Castrol DEXRON 6 demişti.
CVT Şanzıman için zaten Türkiye’de herkesin kulandığı Motul CVTF var.
Fren Yağı 1998/2002 arasında DOT3-DOT4
2003-2012 arası DOT4-DOT5.1
2013 ve sonrasında RBF 600 ve RBF 660 da öneriliyor.
Hidrolik Direksiyon Yağı yine şanzımana koyulan ATF DEXRON3 ve ya sadece direksiyon için özel üretilmiş hidrolik yağlarıdır (muhtemelen o da 10 numara hidrolik ve dişli yağıdır)
Şanzıman ve Diferansiyel Yağları 30 bin km de kontrol 4 yıl ve ya 60 bin km de değişim ister.
Fren Yağı 2 yıl ve ya 30 bin km de değişim ister.
Direksiyon yağı da şanzıman yağına tabidir.