Merhabalar.
LPG ayarları konusunda sizlere bir kaç şey danışmak istiyorum arkadaşlar. Genel olarak LPG ayarlamalarını araçlarımda kendim yaparım. Ancak bu aracımda BRC sequent 24 ecu bulunduğundan, BRC'nin arayüzüne pek hakim olmadığımdan ve daha da önemlisi öncesinde hep atmosferik motorlarla uğraştığımdan açıkçası neyi doğru doğru neyi yanlış yaptığım konusunda çok da fikrim yok bu sefer. Benzin sarfiyatının çok yüksek oluşu geçiş ısı ve sürelerinin ise çok ekonomik olmaması ve AFR değerlerinin doğru olmayışına bağlı olduğunu zannettiğim "check engine" lambasını ara ara yanmasından ötürü LPG ile ilgilnemem gerektiğine kanaat ettim.
Öncelikle temel donanım montajı ve mevcut ayarları konusunda bilgi vermek istiyorum aracımın. Kaputu açtığımda gözüme ilk çarpan 4'lü BRC railinin hemen boğaz kelebeği hizasında merkezlendiğini ancak tümleşik 4'lü rail kullanılmasından ötürü emme manifolduna giden lpg hortumlarının silindirlere çok uzak kaldığını farkettim. Ufak bir araştırma yaptım ama BRC'nin ikili railini göremedim hiçbir yerde. Bu bir montaj kusuru kanaatimce. İkili enjektörler kullanılmış olsa lpg enjektörleri silindirlere çok daha yakın konumlandırılabilir. Zira aksi olması durumda enjeksiyon süreleri uzayacak ve yeterince verimli çalışmayacaktır araç LPG'de. Montaj 2009 yılında yapılmış dolayısı lpg kitindeki ekipmanlar biraz eski. Turuncu renk BRC enjektörleri kullanılmış aracımda. Map sensörü kullanılmamış yalnızca gaz basıncını ölçmek üzere P1 basınç sensörü kullanılmış. Tek bir regülatör kullanılmış araçta ve az çok tahmin ettiğim üzere standart BRC regülatörü ile beslenmiş enjektörler. Montaj hakkında genel olarak söyleyebileceklerim bunlar.
Arayüz ve ayarlamalar konusuna gelince; ecu'ya erişmek için Plug and Drive" programını kullandım. BRC arayüz kablosu ve kalibrasyon yapabilmek için BRC Map Cihazı da mevcut.
Program arayüzüne girdiğimde öncelikle temel ayarları inceledim. LPG regülatör basıncı yaklaşık olarak 1.9 Bar'a ayarlanmış. Motor tipi ise araç turbolu olduğu halde "Atmosferik" seçilmiş. İlginç olan tarafı "Turbo" seçeneğini işaretlediğimde Brc orange enjektör seçeneği ortadan kayboluyor ve 4.5 barlık enjektör seçenekleri geliyor. Tabi araçta öyle bir enjektör yok. Ayrıca "Turbo" seçeneği işaretlendiğinde P1 Turbo Map sensörünü seçmeyi zorunlu kılıyor. Tabi araçta dahili bir map sensörü de bağlı değil. Durum böyle olunca temel bilindik seçeneklerle "Atmosferik" iaşretleyerek devam etmek zorunda kaldım. Kalibrasyon kısmına geçtim. Vakum hortumunu regülatör üzerinden çekip ayar için kullanacağım harici map cihazıma bağladım ve kalibrasyonu gerçekleştirdim. Kalibrasyon neticesinde rölantide benzin enjeksiyon süresi 2.0 ms civarlarındayken lpg enjeksiyon süresinin 3.5 ms'lere kadar çıktığını gördüm. Bu neredeyse iki katı demek ki normal şartlarda diğer kalibrasyonlarda en fazla %30'u kadar bir fark olmalı şeklinde biliyorum. Örneğin benzin enjeksiyon süresi 2 ms ise lpg montajı doğru şekilde yapıldıysa kalibrasyon neticesinde lpg enjeksiyon süresi 2.6 ms civarlarında olmalı diye biliyorum.
Sonrasında "İnce Ayarlar" kısmına girerek aç kapa testi yapıp rölantide aracın fakir ya da zengin karışım yapıp yapmadığını anlamaya çalıştım. Lpg'den benzine geçişte benzin enjeksiyon süresinin arttığını görünce aracın fakir karışımda olduğunu düşünerek %4 kadar artırdım lpg enjeksiyon katsayısını. Sonrasındaki aç kapalarda enjeksiyon süresinin değişmediğini görünce doğru ayarlamayı yaptığımı düşünerek rölantiyi bu şekilde bıraktım.Yol testi yapmaya fırsat bulamadığım için sürüş için ince ayar yapmadım. Sonrasında ise LPG-BENZİN geçiş ayarlamaları kısmında geçiş süre ve sıcaklıklarını biraz düşürdüm zira geçmesi çok uzun sürüyordu ve bu esnada çok fazla benzin tüketiyordu.
Netice itibari ile ayarlamaları yaptıktan sonra "check engine" lambası çok nadiren 1 ya da 2 sefer yandı ve sönmesi ise çok kısa sürdü. Bu en azından eskisinden daha iyi bir ayara sahip olduğunu gösterdi bana lpg sisteminin. Yakıt tüketimi önemli ölçüde azaldı diyebilirim. Özellikle benzin sarfiyatı normal düzeye geldi.
Daha önce de deiğim gibi BRC sisteminin arayüzüne çok hakim değilim bu nedenle tam olarak her şeyi doğru yapıp yapmadığım konusunda emin değilim. Belki çok açık bir değerlendirme yapmanız mümkün değil anlattıklarımdan ancak yine de temel ayarlamalar konusunda bana önerebileceğiniz herhangi önemli bir ayrıntı var mı BRC konusunda. Örneğin dahili bir map sensörü entegre etmeli miyim sisteme daha doğru çalışabilmesi için? Bunun gibi neler önerebilirsiniz?
Şimdiden cevaplarınız için teşekkür ederim.
LPG ayarları konusunda sizlere bir kaç şey danışmak istiyorum arkadaşlar. Genel olarak LPG ayarlamalarını araçlarımda kendim yaparım. Ancak bu aracımda BRC sequent 24 ecu bulunduğundan, BRC'nin arayüzüne pek hakim olmadığımdan ve daha da önemlisi öncesinde hep atmosferik motorlarla uğraştığımdan açıkçası neyi doğru doğru neyi yanlış yaptığım konusunda çok da fikrim yok bu sefer. Benzin sarfiyatının çok yüksek oluşu geçiş ısı ve sürelerinin ise çok ekonomik olmaması ve AFR değerlerinin doğru olmayışına bağlı olduğunu zannettiğim "check engine" lambasını ara ara yanmasından ötürü LPG ile ilgilnemem gerektiğine kanaat ettim.
Öncelikle temel donanım montajı ve mevcut ayarları konusunda bilgi vermek istiyorum aracımın. Kaputu açtığımda gözüme ilk çarpan 4'lü BRC railinin hemen boğaz kelebeği hizasında merkezlendiğini ancak tümleşik 4'lü rail kullanılmasından ötürü emme manifolduna giden lpg hortumlarının silindirlere çok uzak kaldığını farkettim. Ufak bir araştırma yaptım ama BRC'nin ikili railini göremedim hiçbir yerde. Bu bir montaj kusuru kanaatimce. İkili enjektörler kullanılmış olsa lpg enjektörleri silindirlere çok daha yakın konumlandırılabilir. Zira aksi olması durumda enjeksiyon süreleri uzayacak ve yeterince verimli çalışmayacaktır araç LPG'de. Montaj 2009 yılında yapılmış dolayısı lpg kitindeki ekipmanlar biraz eski. Turuncu renk BRC enjektörleri kullanılmış aracımda. Map sensörü kullanılmamış yalnızca gaz basıncını ölçmek üzere P1 basınç sensörü kullanılmış. Tek bir regülatör kullanılmış araçta ve az çok tahmin ettiğim üzere standart BRC regülatörü ile beslenmiş enjektörler. Montaj hakkında genel olarak söyleyebileceklerim bunlar.
Arayüz ve ayarlamalar konusuna gelince; ecu'ya erişmek için Plug and Drive" programını kullandım. BRC arayüz kablosu ve kalibrasyon yapabilmek için BRC Map Cihazı da mevcut.
Program arayüzüne girdiğimde öncelikle temel ayarları inceledim. LPG regülatör basıncı yaklaşık olarak 1.9 Bar'a ayarlanmış. Motor tipi ise araç turbolu olduğu halde "Atmosferik" seçilmiş. İlginç olan tarafı "Turbo" seçeneğini işaretlediğimde Brc orange enjektör seçeneği ortadan kayboluyor ve 4.5 barlık enjektör seçenekleri geliyor. Tabi araçta öyle bir enjektör yok. Ayrıca "Turbo" seçeneği işaretlendiğinde P1 Turbo Map sensörünü seçmeyi zorunlu kılıyor. Tabi araçta dahili bir map sensörü de bağlı değil. Durum böyle olunca temel bilindik seçeneklerle "Atmosferik" iaşretleyerek devam etmek zorunda kaldım. Kalibrasyon kısmına geçtim. Vakum hortumunu regülatör üzerinden çekip ayar için kullanacağım harici map cihazıma bağladım ve kalibrasyonu gerçekleştirdim. Kalibrasyon neticesinde rölantide benzin enjeksiyon süresi 2.0 ms civarlarındayken lpg enjeksiyon süresinin 3.5 ms'lere kadar çıktığını gördüm. Bu neredeyse iki katı demek ki normal şartlarda diğer kalibrasyonlarda en fazla %30'u kadar bir fark olmalı şeklinde biliyorum. Örneğin benzin enjeksiyon süresi 2 ms ise lpg montajı doğru şekilde yapıldıysa kalibrasyon neticesinde lpg enjeksiyon süresi 2.6 ms civarlarında olmalı diye biliyorum.
Sonrasında "İnce Ayarlar" kısmına girerek aç kapa testi yapıp rölantide aracın fakir ya da zengin karışım yapıp yapmadığını anlamaya çalıştım. Lpg'den benzine geçişte benzin enjeksiyon süresinin arttığını görünce aracın fakir karışımda olduğunu düşünerek %4 kadar artırdım lpg enjeksiyon katsayısını. Sonrasındaki aç kapalarda enjeksiyon süresinin değişmediğini görünce doğru ayarlamayı yaptığımı düşünerek rölantiyi bu şekilde bıraktım.Yol testi yapmaya fırsat bulamadığım için sürüş için ince ayar yapmadım. Sonrasında ise LPG-BENZİN geçiş ayarlamaları kısmında geçiş süre ve sıcaklıklarını biraz düşürdüm zira geçmesi çok uzun sürüyordu ve bu esnada çok fazla benzin tüketiyordu.
Netice itibari ile ayarlamaları yaptıktan sonra "check engine" lambası çok nadiren 1 ya da 2 sefer yandı ve sönmesi ise çok kısa sürdü. Bu en azından eskisinden daha iyi bir ayara sahip olduğunu gösterdi bana lpg sisteminin. Yakıt tüketimi önemli ölçüde azaldı diyebilirim. Özellikle benzin sarfiyatı normal düzeye geldi.
Daha önce de deiğim gibi BRC sisteminin arayüzüne çok hakim değilim bu nedenle tam olarak her şeyi doğru yapıp yapmadığım konusunda emin değilim. Belki çok açık bir değerlendirme yapmanız mümkün değil anlattıklarımdan ancak yine de temel ayarlamalar konusunda bana önerebileceğiniz herhangi önemli bir ayrıntı var mı BRC konusunda. Örneğin dahili bir map sensörü entegre etmeli miyim sisteme daha doğru çalışabilmesi için? Bunun gibi neler önerebilirsiniz?
Şimdiden cevaplarınız için teşekkür ederim.