Biraz yabancı terim içeren bir anlatım olacağı için ilk önce içindeki malzemeleri tanıyalım.İngilizce isimlerini yazdım ki kafa karışıklığı olmasın Türkçe karşılıklarını tam bilmiyorum.
Pinion Gear (Mahruti dislisi)
'Ring gear'ı (Ayna disli) hareket ettirir. Şanzıman çıkışına doğrudan veya dolaylı olarak bağlıdır. Bu da 'differential Case'e tork gücünün iletilmesini sağlar.
Ring Gear( Ayna disli)
Pinionla iç içe geçmiş şekilde çalışır.Böylece diferansiyel döner.Bu dişli oranı şanzımandaki çıkış milleri ve tahrik dişlileriyle ortaktır.
Viscous Coupling
Viskoz kavrama balataların ve plakaların ayrı hareket etmeleri açısından mpt ye çok benzer.
Balatalar çıkış millerine yivlenmiştir.Böylece balatalar arasındaki plakalar ayrı ayrı dönme yeteneğine sahiptir.Bu birleşim, adınında geldiği bir viskoz sıvı yağ içinde yer alır.
Side/Drive Gear( Aks dislisi)
Bu dişliler 'drive shaft'ın hemen sonunda yer alır ve 'spider gears' bu dişliyle bağlıdır.Böylece tork difransiyelin dönüş yönünden tekerlere iletilir.
Drive/Axle Shaft
Bildiğimiz aks
Spider Gear(İstavroz dislisi)
Bu dişliler 'drive gears' ile bağlıdır.ancak bu dişli 'Differential Case' ile birlikte döner.'Pinion shaft'ın ekseninde serbestçe dönmesini sağlayacak rulmanlar vardır.
Pinion Shaft
'Spider Gears'ı yerinde tutan şafttır.Bu şaft 'Differential Case'e bağldır.
Differential Case
(Kovan)
Çalışma şekli ise şöyledir
1.'Pinion gear'ın 'ring gear'a gönderdiği tork gücü şanzımanın çıkışına iletilir.
2.Ring gear difransiyeli döndürür, 'pinion shaft'a tork gücü gönderir
3.'Pinion shaft' 'spider gears'ı döndürerek tork gücünün pinion shaftından vites dişlisine iletilmesini sağlar.
4.'Drive/Side Gear' ise gücü akslara göndererek gücü tekerlere iletir
Lsd nin çalışma şekline örnek olarak buz üzerinde patinaj çeken bir arabayı düşünebiliriz LSD olmayan bir diferansiyel gücü sürekli iki tekere gönderir.Böylece araç patinaj çeker ancak LSD olan araçta patinaj çeken tekerlek kilitlenip gücü tutunan tekere iletir.Böylece araç hareket eder.Kısaca patinaj çeken tekerdeki gücü tutunan tekere verir.
1.Sağ tekerin buzda kaldığını düşünelim.Araç patinaj çekmeye başladı diğer teker tutunan tekerden hızlı dönmeye başladı.
2.Buz üzerinde tekerlek dönmeye başladığında sol çıkış miline bağlı balatalar sabit (veya düşük bir oranda) dönmeye devam ederken, diferansiyel (ve dolayısıyla viskoz kavrama plakaları), dönmeye başlayacak.
3.Bu durumda içerideki yağ ısınmaya başlar ve difransiyeli hareket etmeye zorlar.
4. Sağ çıkış miline sol çıkış milinin dönme hızını eşitleyerek, diferansiyel daha bir kilitli diferansiyel gibi davranır ve böylece daha fazla tork tutunan tekere gidecektir.
5.Bu sistem aracın bu gibi durumlarda gücünü verimli kullanmaya yarar
Pinion Gear (Mahruti dislisi)
'Ring gear'ı (Ayna disli) hareket ettirir. Şanzıman çıkışına doğrudan veya dolaylı olarak bağlıdır. Bu da 'differential Case'e tork gücünün iletilmesini sağlar.
Ring Gear( Ayna disli)
Pinionla iç içe geçmiş şekilde çalışır.Böylece diferansiyel döner.Bu dişli oranı şanzımandaki çıkış milleri ve tahrik dişlileriyle ortaktır.
Viscous Coupling
Viskoz kavrama balataların ve plakaların ayrı hareket etmeleri açısından mpt ye çok benzer.
Balatalar çıkış millerine yivlenmiştir.Böylece balatalar arasındaki plakalar ayrı ayrı dönme yeteneğine sahiptir.Bu birleşim, adınında geldiği bir viskoz sıvı yağ içinde yer alır.
Side/Drive Gear( Aks dislisi)
Bu dişliler 'drive shaft'ın hemen sonunda yer alır ve 'spider gears' bu dişliyle bağlıdır.Böylece tork difransiyelin dönüş yönünden tekerlere iletilir.
Drive/Axle Shaft
Bildiğimiz aks
Spider Gear(İstavroz dislisi)
Bu dişliler 'drive gears' ile bağlıdır.ancak bu dişli 'Differential Case' ile birlikte döner.'Pinion shaft'ın ekseninde serbestçe dönmesini sağlayacak rulmanlar vardır.
Pinion Shaft
'Spider Gears'ı yerinde tutan şafttır.Bu şaft 'Differential Case'e bağldır.
Differential Case
(Kovan)
Çalışma şekli ise şöyledir
1.'Pinion gear'ın 'ring gear'a gönderdiği tork gücü şanzımanın çıkışına iletilir.
2.Ring gear difransiyeli döndürür, 'pinion shaft'a tork gücü gönderir
3.'Pinion shaft' 'spider gears'ı döndürerek tork gücünün pinion shaftından vites dişlisine iletilmesini sağlar.
4.'Drive/Side Gear' ise gücü akslara göndererek gücü tekerlere iletir
Lsd nin çalışma şekline örnek olarak buz üzerinde patinaj çeken bir arabayı düşünebiliriz LSD olmayan bir diferansiyel gücü sürekli iki tekere gönderir.Böylece araç patinaj çeker ancak LSD olan araçta patinaj çeken tekerlek kilitlenip gücü tutunan tekere iletir.Böylece araç hareket eder.Kısaca patinaj çeken tekerdeki gücü tutunan tekere verir.
1.Sağ tekerin buzda kaldığını düşünelim.Araç patinaj çekmeye başladı diğer teker tutunan tekerden hızlı dönmeye başladı.
2.Buz üzerinde tekerlek dönmeye başladığında sol çıkış miline bağlı balatalar sabit (veya düşük bir oranda) dönmeye devam ederken, diferansiyel (ve dolayısıyla viskoz kavrama plakaları), dönmeye başlayacak.
3.Bu durumda içerideki yağ ısınmaya başlar ve difransiyeli hareket etmeye zorlar.
4. Sağ çıkış miline sol çıkış milinin dönme hızını eşitleyerek, diferansiyel daha bir kilitli diferansiyel gibi davranır ve böylece daha fazla tork tutunan tekere gidecektir.
5.Bu sistem aracın bu gibi durumlarda gücünü verimli kullanmaya yarar