Selamlar herkese. Hararet sorunu bende de mevcut. Kısaca özetleyeyim:
Aracı bu sene Ocak ayında satın aldım. Ben almadan kısa bir süre önce Seta'da hortumlar, devirdaim, termostat değişmiş. Fakat orjinal mi, yan sanayi mi kullanıldı bilmiyoruz. Ben de radyatoru değiştirdim Nissen marka olarak. Şanzuman yağı Motul Multi ATF, filtre OEM olarak değişti. Aracımda LPG yok, hiç takılmamış.
Geçtiğimiz Eylül ayına kadar hararet ile ilgili bir sorun yaşamadım. Ev ile iş arası 8 km. civarı ve düz ayak diyebiliriz. Bir kez Ankara'ya gittim geldim, sanırım Şubat ayıydı. Eylül ayında tatile giderken paralı (ve pahalı olan) otobanda, performansı bir görmek için sport# a alıp gaza bastım. Kısa bir sürede 220ye çıktı. Basmaya devam ederken AT OIL TEMP uyarısı yanınca gazdan çektim ayağımı. 160-170 gibi cruise controle sabitledim ve gözümü göstergeden ayırmadım. Otobanın tamamını o süratlerde bitirdim ve bir daha uyarı vermedi. Sonra Marmaris tarafında o yanan dağlara vurunca hararet göstergesi yükselmeye başladı. En fazla üstteki beyaza kadar yükseldiği esnada yokuş bitiyor, düze çıkınca ya da yokuş aşağı giderken ibre kısa sürede normal seviyesine düşüyordu. Yine gözüm göstergede varacağımız yere kadar bu şekilde ulaşabildik. Ertesi sabah radyatoru ve genleşme kabını kontrol ettim. Hatta radyatore su ilave edeyim dedim ama hemen taştı. Ustamı (Park-İsmail Usta) aradım ve durumu anlattım. Durum yukarıda anlattığım gibiyse, tatilde dikkatli bir şekilde kullanırsam sorun yaşamayacağımı söyledi ve dönünce bakarız dedi.
Tatil dönüşü arabayı servisime bıraktım. Bir süre kaldı araba. Devirdaim, termostatlar iyiymiş. Ustamın tespiti katalitik konvertorde daha önce uygun olmayan bir işlem yapıldığı şeklinde oldu ve onarımı yoluna gidildi.
Ben bu arada, hem bu forumda hem yabancı forumlarda konuyu araştırdım ve bu sorunun çok yaygın olduğunu gördüm. Bu sorun Subaru'nun tubo ve atmosferik hemen hemen tüm motorlarında yaşanmış. Temel sebep olarak da ayrı bir şanzuman soğutucusu kullanılmak yerine radyatorun hem motor, hem şanzuman soğutmak için kullanılması deniyor. Bir de dizaynın doğurduğu bir sonuç olarak, termostatların yanlış yerde açtığı gibi şeyler de okudum. Bunu sadece H6 için gördüm, diğer motorları bilmiyorum. Sorun yaşayanların kimi full aluminyum radyator çözümüne gitmiş, kimi şanzuman yağ soğutucu çözümüne. Bazısı da hiç bunları yapmadan sorunu çözdüğünü söylüyor. Mesela biri demiş ki, genleşme kabından radyatore giden hortum tıkalıydı, OEM olarak değiştirdim, yeni soğutma sıvısı koydum, düzeldi.
Şimdi kafama takılan konuları ve soruları sizlerle paylaşmak istiyorum:
1- Bu sorun Subaru'da kronik midir? Gerçekten sistemin dizaynıyla ilgili bir sorun mu? Bunu, hiç bir ekleme yapmadan sorunu çözenler gördüğüm için soruyorum.
2- Başlangıçta ben de full aluminyum radyator düşünmüştüm fakat okuduklarımdan sonra şanzuman soğutucu daha mantıklı gözükmeye başladı. Full aluminyum radyator işini İsmail ustaya bahsedince kendisi de şanzuman soğutucu önermişti. Ne dersiniz?
3- Başka araba markalarında kullanılan şanzuman soğutucu radyator kullanmak yerine, aşağıdaki gibi bir ürün daha mı mantıklı olur?
Hayden Automotive 679
4- Şanzuman yağ soğutucunun montajında da farklı yöntemler kullanılmış. Mesela yukarıda verdiğim ürünün üreticisi, OEM radyatorun çıkışına bağlanmasını öneriyor. Bazı uygulamarlarda ise OEM radyator bypass edilerek şanzuman soğutucu görevi sadece sonradan takılan radyatore bırakılmış. Bu yöntemde ayrı bir termostat daha kullanılıyor ve avanatajı ise olası şanzuman yağına su karışması sorununun da önüne geçllmiş oluyor. Ben üreticinin önerdiği şekilde uygulamayı düşünüyorum. İnsanlar da genelde bu şekilde uygulamışlar. Ne dersiniz?
5- Montaj hep aşağıdaki görseldeki gibi yapılmış. Bu durum, OEM radyatorun daha az hava almasına sebep olmaz mı? Gerçi herkes memnun sonuçtan. Sorun olmuyor demek ki.
Biraz uzun oldu, kusura bakmayın lütfen. Ayrı konu açmamın sebebi, ileriki günlerde yapacağım şeyleri de konu altına paylaşırım ve ihtiyacı olana rehber olması açısından.
Aracımı sorunsuz şekilde kullanmak istiyorum. Yorumlarınızı ve önerilerinizi bekliyorum. Şimdiden çok teşekkürler.
Edit: Aracımın LPGsiz olduğu bilgisini ekledim.
Aracı bu sene Ocak ayında satın aldım. Ben almadan kısa bir süre önce Seta'da hortumlar, devirdaim, termostat değişmiş. Fakat orjinal mi, yan sanayi mi kullanıldı bilmiyoruz. Ben de radyatoru değiştirdim Nissen marka olarak. Şanzuman yağı Motul Multi ATF, filtre OEM olarak değişti. Aracımda LPG yok, hiç takılmamış.
Geçtiğimiz Eylül ayına kadar hararet ile ilgili bir sorun yaşamadım. Ev ile iş arası 8 km. civarı ve düz ayak diyebiliriz. Bir kez Ankara'ya gittim geldim, sanırım Şubat ayıydı. Eylül ayında tatile giderken paralı (ve pahalı olan) otobanda, performansı bir görmek için sport# a alıp gaza bastım. Kısa bir sürede 220ye çıktı. Basmaya devam ederken AT OIL TEMP uyarısı yanınca gazdan çektim ayağımı. 160-170 gibi cruise controle sabitledim ve gözümü göstergeden ayırmadım. Otobanın tamamını o süratlerde bitirdim ve bir daha uyarı vermedi. Sonra Marmaris tarafında o yanan dağlara vurunca hararet göstergesi yükselmeye başladı. En fazla üstteki beyaza kadar yükseldiği esnada yokuş bitiyor, düze çıkınca ya da yokuş aşağı giderken ibre kısa sürede normal seviyesine düşüyordu. Yine gözüm göstergede varacağımız yere kadar bu şekilde ulaşabildik. Ertesi sabah radyatoru ve genleşme kabını kontrol ettim. Hatta radyatore su ilave edeyim dedim ama hemen taştı. Ustamı (Park-İsmail Usta) aradım ve durumu anlattım. Durum yukarıda anlattığım gibiyse, tatilde dikkatli bir şekilde kullanırsam sorun yaşamayacağımı söyledi ve dönünce bakarız dedi.
Tatil dönüşü arabayı servisime bıraktım. Bir süre kaldı araba. Devirdaim, termostatlar iyiymiş. Ustamın tespiti katalitik konvertorde daha önce uygun olmayan bir işlem yapıldığı şeklinde oldu ve onarımı yoluna gidildi.
Ben bu arada, hem bu forumda hem yabancı forumlarda konuyu araştırdım ve bu sorunun çok yaygın olduğunu gördüm. Bu sorun Subaru'nun tubo ve atmosferik hemen hemen tüm motorlarında yaşanmış. Temel sebep olarak da ayrı bir şanzuman soğutucusu kullanılmak yerine radyatorun hem motor, hem şanzuman soğutmak için kullanılması deniyor. Bir de dizaynın doğurduğu bir sonuç olarak, termostatların yanlış yerde açtığı gibi şeyler de okudum. Bunu sadece H6 için gördüm, diğer motorları bilmiyorum. Sorun yaşayanların kimi full aluminyum radyator çözümüne gitmiş, kimi şanzuman yağ soğutucu çözümüne. Bazısı da hiç bunları yapmadan sorunu çözdüğünü söylüyor. Mesela biri demiş ki, genleşme kabından radyatore giden hortum tıkalıydı, OEM olarak değiştirdim, yeni soğutma sıvısı koydum, düzeldi.
Şimdi kafama takılan konuları ve soruları sizlerle paylaşmak istiyorum:
1- Bu sorun Subaru'da kronik midir? Gerçekten sistemin dizaynıyla ilgili bir sorun mu? Bunu, hiç bir ekleme yapmadan sorunu çözenler gördüğüm için soruyorum.
2- Başlangıçta ben de full aluminyum radyator düşünmüştüm fakat okuduklarımdan sonra şanzuman soğutucu daha mantıklı gözükmeye başladı. Full aluminyum radyator işini İsmail ustaya bahsedince kendisi de şanzuman soğutucu önermişti. Ne dersiniz?
3- Başka araba markalarında kullanılan şanzuman soğutucu radyator kullanmak yerine, aşağıdaki gibi bir ürün daha mı mantıklı olur?
Hayden Automotive 679
4- Şanzuman yağ soğutucunun montajında da farklı yöntemler kullanılmış. Mesela yukarıda verdiğim ürünün üreticisi, OEM radyatorun çıkışına bağlanmasını öneriyor. Bazı uygulamarlarda ise OEM radyator bypass edilerek şanzuman soğutucu görevi sadece sonradan takılan radyatore bırakılmış. Bu yöntemde ayrı bir termostat daha kullanılıyor ve avanatajı ise olası şanzuman yağına su karışması sorununun da önüne geçllmiş oluyor. Ben üreticinin önerdiği şekilde uygulamayı düşünüyorum. İnsanlar da genelde bu şekilde uygulamışlar. Ne dersiniz?
5- Montaj hep aşağıdaki görseldeki gibi yapılmış. Bu durum, OEM radyatorun daha az hava almasına sebep olmaz mı? Gerçi herkes memnun sonuçtan. Sorun olmuyor demek ki.
Biraz uzun oldu, kusura bakmayın lütfen. Ayrı konu açmamın sebebi, ileriki günlerde yapacağım şeyleri de konu altına paylaşırım ve ihtiyacı olana rehber olması açısından.
Aracımı sorunsuz şekilde kullanmak istiyorum. Yorumlarınızı ve önerilerinizi bekliyorum. Şimdiden çok teşekkürler.
Edit: Aracımın LPGsiz olduğu bilgisini ekledim.