Ortalama Yakıt Tüketimi Nedir?
Yakıt tüketimi bir motorlu taşıtın kullanımı sırasında çeşitli şartlar altında tükettiği yakıt değeridir.
Ortalama Yakıt Tüketimi Nasıl Hesaplanır?
Otomobillerin kataloglarında yazan ortalama yakıt tüketimi genelde şu şekilde hesaplanır:
Şehir içi: Motor soğuk halde çalıştırılır ve maksimum 50 km hıza çıkılarak, ortalama 19 km ile 4 kilometrelik bir mesafede gerçekleştirilen test sonucu elde edilen veridir.
Şehir dışı: Maksimum 120 km hıza çıkılarak 7 kilometrelik bir mesafede yapılır. Hız yarı zamanlı sabit, yarı zamanlı değişkendir. Bu test şehir içi testinden hemen sonra yapıldığı için motor ideal ısıdadır.
Ortalama: Şehir içi tüketiminin yüzde 37’si ve şehir dışı tüketiminin yüzde 63’ü toplanarak elde edilen değerdir.
Kullanıcı Yakıt Tüketimi
Kullanıcılara ait paylaşımlar, kullanıcıların sürüşlerine, araçtaki modifikasyonlara ve aksesuarlara, çevresel koşullara ve daha bir çok nedene bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Bu sebeple aynı aracın farklı sürücüler tarafından kullanıldığında aynı yakıt ortalamasını göstermesi beklenmez.
Teknik olarak yukarıda anlatılan şekilde hesaplanan fabrika verileriyle araçlarımızın reel yakıt değerlerinin uyuşmazlığının bir çok nedeni var bu nedenleri kısaca sıralarsak a) Gidiş- Geliş güzergahı; yani işe gidiyorsanız gittiğiniz yolun yokuş ya da iniş olması kısa mesafe ya da uzun mesafe olması dur-kalk durumunun çok olması ve ya olmaması, seyir halindeki ortalama hızınız bunlara örnektir ve hepsi yakıtta olumlu ya da olumsuz olarak etki edecektir. b) Kullanıcı faktörü; ki aslında en önemli faktördür çünkü sürekli gaza abanma son anda fren yapma aniden kalkma gibi hem kaza riski taşıyan hem yakıta olumsuz etki eden bir kullanım tarzıyla ve ya gayet sakin diğer sürücülere saygılı ve hız limitleri çerçevesinde durma mesafesini de ayarlayarak ani dur-kalktan kaçınarak yapılan sürüş illa ki yakıta olumlu etki edecektir. c) İklim şartları; bulunduğunuz bölge iklimi de yakıta bir o kadar etki edecektir çok soğukta motor ısınmadan gidilecek yere ulaşma durumunda yakıtınız tabi ki yüksek olacaktır ya da çok sıcak havada motorun hemen ısındığı hatta tamamen soğumayıp ılık kaldığı bir iklimde yaşıyorsanız düşük yakıt sarfiyatına sahip olma ihtimaliniz yüksektir tabi yokuş iniş gibi faktörleri de unutmayalım. Örnekle Antalyada yaşayan araç sahibi LPG li araç kullanıyorsa benzin deposundaki benzin hiç eksilmeyecektir 3-4 ayda bir 100 tl lik benzin koyacaktır deposuna ama benim gibi Sivasta yaşayan biri her 3 depo LPG de bir de en azından 50 TL lik benzin koymak zorunda kalacaktır çünkü Antalyada kontak basıp aracı kaldırana kadar LPG geçen araç Sivas'ta en az 500 metre sonra LPG ye geçecektir.
Daha klima kullanımı sürekli yokuş çıkma gibi etkileyen faktörler de var bunları da az çok tahmin ediyorsunuz ancak fabrika verileriyle aracınızın reel yakıt değerlerinin uyuşmazlığı yolda yüke bindirmeden Roller üzerinde yapılan testin sonuçlarına göre olmasından kaynaklıdır. Bu konu hakkında çok fazla şikayet alan firmalar vardır hatta Ford Kuga Amerikada en komik şikayetler arasında yer almaktadır. Fabrika verisi 9lt olan aracın 16lt den aşağı yakmaması gibi bir şikayet söz konusudur. Bu şikayetlere kulak verek Hyundai firması yakıt değerlerini yolda ve gerçek trafikte yapma kararı almıştır. Ayrıca her aracın yol bilgisayarının gerçek değerleri yansıtmaması da ayrı bir durumdur.
Bu arada yazmayı unuttuğum bir nokta daha var o da araçların fabrika verisindeki değerin 100 km olması durumu; aracınızla doğru yakıt ölçümü yapabilmeniz için gereken en kısa mesafenin 100 km olduğu konusu araştırmalarım sonucunda bu bilgiye ulaştım. En az 100 km yaptığınız zaman aracınızın reel olarak yakıtını hesaplayabilmeniz için çıkabilecek en yaklaşık değeri veriyormuş.
Sıkılmadan okuduğunuz için teşekkürler keyifli forumlar.
Yakıt tüketimi bir motorlu taşıtın kullanımı sırasında çeşitli şartlar altında tükettiği yakıt değeridir.
Ortalama Yakıt Tüketimi Nasıl Hesaplanır?
Otomobillerin kataloglarında yazan ortalama yakıt tüketimi genelde şu şekilde hesaplanır:
Şehir içi: Motor soğuk halde çalıştırılır ve maksimum 50 km hıza çıkılarak, ortalama 19 km ile 4 kilometrelik bir mesafede gerçekleştirilen test sonucu elde edilen veridir.
Şehir dışı: Maksimum 120 km hıza çıkılarak 7 kilometrelik bir mesafede yapılır. Hız yarı zamanlı sabit, yarı zamanlı değişkendir. Bu test şehir içi testinden hemen sonra yapıldığı için motor ideal ısıdadır.
Ortalama: Şehir içi tüketiminin yüzde 37’si ve şehir dışı tüketiminin yüzde 63’ü toplanarak elde edilen değerdir.
Kullanıcı Yakıt Tüketimi
Kullanıcılara ait paylaşımlar, kullanıcıların sürüşlerine, araçtaki modifikasyonlara ve aksesuarlara, çevresel koşullara ve daha bir çok nedene bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Bu sebeple aynı aracın farklı sürücüler tarafından kullanıldığında aynı yakıt ortalamasını göstermesi beklenmez.
Teknik olarak yukarıda anlatılan şekilde hesaplanan fabrika verileriyle araçlarımızın reel yakıt değerlerinin uyuşmazlığının bir çok nedeni var bu nedenleri kısaca sıralarsak a) Gidiş- Geliş güzergahı; yani işe gidiyorsanız gittiğiniz yolun yokuş ya da iniş olması kısa mesafe ya da uzun mesafe olması dur-kalk durumunun çok olması ve ya olmaması, seyir halindeki ortalama hızınız bunlara örnektir ve hepsi yakıtta olumlu ya da olumsuz olarak etki edecektir. b) Kullanıcı faktörü; ki aslında en önemli faktördür çünkü sürekli gaza abanma son anda fren yapma aniden kalkma gibi hem kaza riski taşıyan hem yakıta olumsuz etki eden bir kullanım tarzıyla ve ya gayet sakin diğer sürücülere saygılı ve hız limitleri çerçevesinde durma mesafesini de ayarlayarak ani dur-kalktan kaçınarak yapılan sürüş illa ki yakıta olumlu etki edecektir. c) İklim şartları; bulunduğunuz bölge iklimi de yakıta bir o kadar etki edecektir çok soğukta motor ısınmadan gidilecek yere ulaşma durumunda yakıtınız tabi ki yüksek olacaktır ya da çok sıcak havada motorun hemen ısındığı hatta tamamen soğumayıp ılık kaldığı bir iklimde yaşıyorsanız düşük yakıt sarfiyatına sahip olma ihtimaliniz yüksektir tabi yokuş iniş gibi faktörleri de unutmayalım. Örnekle Antalyada yaşayan araç sahibi LPG li araç kullanıyorsa benzin deposundaki benzin hiç eksilmeyecektir 3-4 ayda bir 100 tl lik benzin koyacaktır deposuna ama benim gibi Sivasta yaşayan biri her 3 depo LPG de bir de en azından 50 TL lik benzin koymak zorunda kalacaktır çünkü Antalyada kontak basıp aracı kaldırana kadar LPG geçen araç Sivas'ta en az 500 metre sonra LPG ye geçecektir.
Daha klima kullanımı sürekli yokuş çıkma gibi etkileyen faktörler de var bunları da az çok tahmin ediyorsunuz ancak fabrika verileriyle aracınızın reel yakıt değerlerinin uyuşmazlığı yolda yüke bindirmeden Roller üzerinde yapılan testin sonuçlarına göre olmasından kaynaklıdır. Bu konu hakkında çok fazla şikayet alan firmalar vardır hatta Ford Kuga Amerikada en komik şikayetler arasında yer almaktadır. Fabrika verisi 9lt olan aracın 16lt den aşağı yakmaması gibi bir şikayet söz konusudur. Bu şikayetlere kulak verek Hyundai firması yakıt değerlerini yolda ve gerçek trafikte yapma kararı almıştır. Ayrıca her aracın yol bilgisayarının gerçek değerleri yansıtmaması da ayrı bir durumdur.
Bu arada yazmayı unuttuğum bir nokta daha var o da araçların fabrika verisindeki değerin 100 km olması durumu; aracınızla doğru yakıt ölçümü yapabilmeniz için gereken en kısa mesafenin 100 km olduğu konusu araştırmalarım sonucunda bu bilgiye ulaştım. En az 100 km yaptığınız zaman aracınızın reel olarak yakıtını hesaplayabilmeniz için çıkabilecek en yaklaşık değeri veriyormuş.
Sıkılmadan okuduğunuz için teşekkürler keyifli forumlar.