Arkadaşlar araçlarımızdaki çok sinsi bir arıza kaynağı olan MAF sensöründen bahsetmek istedim sizlere. Mass Air Flow olarak adlandırılmış bu parça Hava Akışmetre ya da Hava Debimetre olarak da dilimizde adlandırılmıştır.
Kolay kolay arıza kodu vermez şayet aracınız arıza lambası yakarsa da ;
Arızalı 1. oksijen sensörü
Ateşleme hatalı ateşleniyor
Hatalı yakıt enjektörleri
Egzoz gazı sızıntıları
Yanlış yakıt basıncı , gibi olası nedenler gösterir. Bu sensörün arızalı olduğu tespit edilemezse Bujiler, Bobinler , Enjektörler, yakıt pompası, oksijen sensörleri, şanzıman revizyonu, elektrikle ilgili bir çok parça, kablo demetleri değişimi gibi yollara başvurulur ama sonuç hep aynıdır. Kesik kesik gaz yeme ya da gaz yemeyip birden atılma rölantide dalgalanma, özellikle yüksek yakıt şikayeti gibi semptomları vardır ve düzelmez. O yüzden aşağıda ele alınmış bir konuyu da sizlerle paylaşıyorum daha teknik kısmını da görebilirsiniz ilerleyen satırlarda. Ayrıca bu tip yollara baş vururken akünün sökülüp takılması bazı şeylerin değiştirilmesi geçici olarak sorunu halletmiş gibi algılatır ya bir kaç saat sonra en geç bir hafta içinde yine aynı sorunla başbaşa kalırsınız yaptığınız işlemler kaybettiğiniz zaman ve verdiğiniz para zararınıza olur. Özellikle belirtmek isterim ki; TAMİRİ MÜMKÜN DEĞİLDİR YA DA TÜRKİYEDE O KAPASİTEDE ELEKTRONİKÇİ BULMAK MÜMKÜN DEĞİLDİR, TAMİR ETTİĞİNİ İDDİA EDENLER DE SOKETTEKİ UCLARA JAPON YAPIŞTIRICISI SÜREREK ASLINDA SENSÖRÜ İPTAL EDERLER SİZİNDE RUHUNUZ DUYMAZ ELEKTRİK AKIMINI ENGELLEYEN ŞEFFAF BİR TABAKA VARDIR ÇÜNKÜ.
Maf Sensörü Çalışma Prensibi Nasıldır?
Hava filtresinden sonra, emme manifolduna kadar olan yol üzerinde bulunur, motora giren havanın kütlesini ölçerek EKÜ ye bildirir.
Debimetre; hava akış ölçer veya MAF sensörü olarak da bilinmektedir. MAF: Mass Air Flow : Hava Akış Kütlesi anlamına gelir, debimetre ve maf sensörü aynı şeydir.
Debimetre (MAF) Çalışma prensibi; debimetre içerisinden motora giren hava hızla geçmektedir. Motora giren bu hava, yaklaşık 120 santigrat dereceye kadar ısıtılan film direnç içerisinden geçerek yoluna devam eder. Film direnç içerisinden geçerken, bu direnci de soğutur. Elektronik kontrol ünitesi, film direnci sıcaklığını sabit tutmak ister ve soğuyan dirence daha fazla akım gönderir.
Film direncinin soğuma miktarı, içerisinden geçen havanın miktarına bağlıdır. Motor devri arttıkça, motora alınan hava miktarı artar. Geçen hava hava miktarı artarsa, debimetreye gönderilen akım miktarı da artar. Böylece içerisinden geçen havanın miktarıyla, direnci ısıtmak için gönderilen akımın değişiminden, motora alınan havanın kütlesel miktarı hesaplanmış olur.
Burada dikkat edilmesi gereken şey, motora alınan havanın hacmi değil, kütlesi ölçülür, böylece motora giren hava miktarı daha doğru tesbit edilmiş olur. Çünkü hava sıcaklığına bağlı olarak, havanın hacmi sürekli değişmektedir ve içerisindeki oksijen miktarı, ısınan havanın hacmine bakıldığında, soğuk havaya göre daha az olacaktır. Bu hacimsel değişimden etkilenmemek için, giren havanın kütlesi ölçülür.
Motor kontrol ünitesi, motora alınan havanın miktarını anlık olarak belirler ve motora gönderilen yakıt miktarını, enjektörleri kumanda ederek değiştirir. Çok fazla hava girdiğinde, enjektörlerin püskürtme sürelerini uzatarak daha fazla yakıt gönderilmesini sağlar.
Motor, yanma odasına alınan havanın miktarını çok hassas olarak belirleyerek, en ideal enjeksiyon miktarını ayarlar. Böylece yakıt tasarrufu sağlanır ve motor performansı arttırılır.
Debi metre içerisinde sıcaklık sensörü vardır.
Maf Sensörü (Hava Akış Sensörü) Arıza Belirtisi Nelerdir? Maf Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır?
![[Resim: maf%2Bsensoru%2Bhava%2Bak%25C4%25B1%25C5...er%2B1.JPG]](https://1.bp.blogspot.com/-PCgO6gVqT7c/WKCE3Mi6J9I/AAAAAAAAGFI/h1r5U1rbwGcbcZGzhVEv3rGtEP1tg2wGQCK4B/s640/maf%2Bsensoru%2Bhava%2Bak%25C4%25B1%25C5%259F%2B%25C3%25B6l%25C3%25A7er%2B1.JPG)
Maf Sensörü (Hava Akış Sensörü) Arıza Belirtisi Nelerdir? Maf Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır?
Maf sensörü (hava kütle ölçer) arızalandığında;
* Motor rölanti devrinde dalgalanma (düzensiz rölanti)
* Motorun hızlanmada kesiklik yapması, zayıf hızlanma
* Motorun zor çalışması
* Motorun zengin karışımla çalışmasına (yakıt artar, katalitik konvertör tıkanabilir, oksijen sensörü arıza lambasını yakabilir) sebep olabilir. Ya da fakir karışımla çalışmasına (yine motor arıza lambası yanabilir) sebep olabilir. Aşırı zengin karışım egzozda çiğ benzin kokusuna sebep olabilir.
* Bazı araçlarda maf sensörünün soketi çıkarıldığında motor stop etmektedir ve tekrar çalışmaktadır. Böylece bağlantı kopmasından motorun çalışmayacağı sonucu da çıkarılabilir. Bazı araçlardaysa sinyal kesilse bile motor çalışmaya devam edebilir, ECU; hafızasındaki yedek verilere göre motoru sınırlı güç modunda çalıştırmaya devam eder. Bu durum ECU yazılımıyla ilgilidir.
(Not: Maf sensörü, hava akış ölçer, debimetre, hava akışmetre; tümü aynı parçanın farklı isimleridir)
Maf sensörü soketi çıkarılırsa (bağlantı koparsa) motor stop edecektir ve çalışmayacaktır (bazı araçlarda çalışabilir, ecu yazılımına bağlıdır bu durum).
Maf sensörü sağlam olmasına rağmen, hava emiş hattında (manifold ve hava emiş boruları vb.) hava kaçağı (vakum kaçağı) varsa, veya maf sensörü kirlenmiş – yağlanmışsa, veya hava filtresi tıkalıysa yine yukarıdaki arızaları gözlemlemek mümkündür.
![[Resim: maf%2Bsensoru%2Bhava%2Bak%25C4%25B1%25C5...er%2B2.JPG]](https://2.bp.blogspot.com/-LfAD5yUb1Wo/WKCE-v-deeI/AAAAAAAAGFQ/uXZ0DBGkN6cscAb7zlV1-sdKVo2k6yIlwCK4B/s400/maf%2Bsensoru%2Bhava%2Bak%25C4%25B1%25C5%259F%2B%25C3%25B6l%25C3%25A7er%2B2.JPG)
[img=400x0]https://2.bp.blogspot.com/-LfAD5yUb1Wo/WKCE-v-deeI/AAAAAAAAGFQ/uXZ0DBGkN6cscAb7zlV1-sdKVo2k6yIlwCK4B/s400/maf%2Bsensoru%2Bhava%2Bak%25C4%25B1%25C5%259F%2B%25C3%25B6l%25C3%25A7er%2B2.JPG[/img]
(Maf sensörü ve ECU - Corolla dizel)
Maf Sensörünün (Hava Akış Sensörünün) Yapısal Özellikleri
Yeni nesil araçlarda, sıcak film tipli ve geri hava akışını tespit edebilen maf sensörleri kullanılmaktadır. Ayrıca emilen havanın sıcaklığını da maf sensörü ölçer. Besleme voltajı 5 volttur fakat ısıtıcı devrenin besleme voltajı 12 volttur.
Emilen havanın sıcaklığını ölçen maf sensörü 5 pinli, sadece emilen havanın miktarını ölçen; sıcaklığını ölçmeyen tip ise 4 pinlidir.
Maf sensörü soket bağlantı pinler:
1. Pin: Emilen hava sıcaklık sensörü (IAT sensörü) ucu
2. Pin: 12 volt + ısıtıcı besleme ucu
3. Pin: Şasi (eksi) ucu
4. Pin: 5 volt + Sensör referans besleme voltaj ucu
5. Pin: MAF sensörünün çıkış sinyal ucu
Maf Sensörü Arıza Kontrolleri
Bir multimetre (voltmetre) ile maf sensörünün sinyal çıkış voltajı ölçülüp kontrolleri yapılabilir.
Voltmetrenin + ucu, sensrün sinyal çıkış ucuna, eksi ucu şasiye tutulur.
Kontak açık, motor çalışmıyorken, sinyal çıkış voltajı: 5 volt
Motor rölantide çalışıyorken sinyal çıkış voltajı: yaklaşık 1 - 1,5 volt
Motor 3 bin – 4 bin devirdeyken yaklaşık: 1,5 – 2 volt
Motor çalışıyorken tam gaz (gaz kelebeği sonuna kadar açık) yapıldığında, sinyal çıkış voltajı yaklaşık 4,7 volt olmalıdır.
NOT: Firma katalog değerleri baz alınmalıdır.
![[Resim: maf%2Bsensoru%2Bhava%2Bak%25C4%25B1%25C5...er%2B3.JPG]](https://4.bp.blogspot.com/-mSn6NnJabWU/WKCFFXEIMDI/AAAAAAAAGFY/yEtcGmyPQtgPlO74olgQ-c0TOq_D6lMQgCK4B/s400/maf%2Bsensoru%2Bhava%2Bak%25C4%25B1%25C5%259F%2B%25C3%25B6l%25C3%25A7er%2B3.JPG)
[img=400x0]https://4.bp.blogspot.com/-mSn6NnJabWU/WKCFFXEIMDI/AAAAAAAAGFY/yEtcGmyPQtgPlO74olgQ-c0TOq_D6lMQgCK4B/s400/maf%2Bsensoru%2Bhava%2Bak%25C4%25B1%25C5%259F%2B%25C3%25B6l%25C3%25A7er%2B3.JPG[/img]
ALINTILAR;
http://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr...rtisi.html
https://otomobilteknoloji.blogspot.com.t...dedir.html
Kolay kolay arıza kodu vermez şayet aracınız arıza lambası yakarsa da ;
Arızalı 1. oksijen sensörü
Ateşleme hatalı ateşleniyor
Hatalı yakıt enjektörleri
Egzoz gazı sızıntıları
Yanlış yakıt basıncı , gibi olası nedenler gösterir. Bu sensörün arızalı olduğu tespit edilemezse Bujiler, Bobinler , Enjektörler, yakıt pompası, oksijen sensörleri, şanzıman revizyonu, elektrikle ilgili bir çok parça, kablo demetleri değişimi gibi yollara başvurulur ama sonuç hep aynıdır. Kesik kesik gaz yeme ya da gaz yemeyip birden atılma rölantide dalgalanma, özellikle yüksek yakıt şikayeti gibi semptomları vardır ve düzelmez. O yüzden aşağıda ele alınmış bir konuyu da sizlerle paylaşıyorum daha teknik kısmını da görebilirsiniz ilerleyen satırlarda. Ayrıca bu tip yollara baş vururken akünün sökülüp takılması bazı şeylerin değiştirilmesi geçici olarak sorunu halletmiş gibi algılatır ya bir kaç saat sonra en geç bir hafta içinde yine aynı sorunla başbaşa kalırsınız yaptığınız işlemler kaybettiğiniz zaman ve verdiğiniz para zararınıza olur. Özellikle belirtmek isterim ki; TAMİRİ MÜMKÜN DEĞİLDİR YA DA TÜRKİYEDE O KAPASİTEDE ELEKTRONİKÇİ BULMAK MÜMKÜN DEĞİLDİR, TAMİR ETTİĞİNİ İDDİA EDENLER DE SOKETTEKİ UCLARA JAPON YAPIŞTIRICISI SÜREREK ASLINDA SENSÖRÜ İPTAL EDERLER SİZİNDE RUHUNUZ DUYMAZ ELEKTRİK AKIMINI ENGELLEYEN ŞEFFAF BİR TABAKA VARDIR ÇÜNKÜ.
Maf Sensörü Çalışma Prensibi Nasıldır?
Hava filtresinden sonra, emme manifolduna kadar olan yol üzerinde bulunur, motora giren havanın kütlesini ölçerek EKÜ ye bildirir.
Debimetre; hava akış ölçer veya MAF sensörü olarak da bilinmektedir. MAF: Mass Air Flow : Hava Akış Kütlesi anlamına gelir, debimetre ve maf sensörü aynı şeydir.
Debimetre (MAF) Çalışma prensibi; debimetre içerisinden motora giren hava hızla geçmektedir. Motora giren bu hava, yaklaşık 120 santigrat dereceye kadar ısıtılan film direnç içerisinden geçerek yoluna devam eder. Film direnç içerisinden geçerken, bu direnci de soğutur. Elektronik kontrol ünitesi, film direnci sıcaklığını sabit tutmak ister ve soğuyan dirence daha fazla akım gönderir.
Film direncinin soğuma miktarı, içerisinden geçen havanın miktarına bağlıdır. Motor devri arttıkça, motora alınan hava miktarı artar. Geçen hava hava miktarı artarsa, debimetreye gönderilen akım miktarı da artar. Böylece içerisinden geçen havanın miktarıyla, direnci ısıtmak için gönderilen akımın değişiminden, motora alınan havanın kütlesel miktarı hesaplanmış olur.
Burada dikkat edilmesi gereken şey, motora alınan havanın hacmi değil, kütlesi ölçülür, böylece motora giren hava miktarı daha doğru tesbit edilmiş olur. Çünkü hava sıcaklığına bağlı olarak, havanın hacmi sürekli değişmektedir ve içerisindeki oksijen miktarı, ısınan havanın hacmine bakıldığında, soğuk havaya göre daha az olacaktır. Bu hacimsel değişimden etkilenmemek için, giren havanın kütlesi ölçülür.
Motor kontrol ünitesi, motora alınan havanın miktarını anlık olarak belirler ve motora gönderilen yakıt miktarını, enjektörleri kumanda ederek değiştirir. Çok fazla hava girdiğinde, enjektörlerin püskürtme sürelerini uzatarak daha fazla yakıt gönderilmesini sağlar.
Motor, yanma odasına alınan havanın miktarını çok hassas olarak belirleyerek, en ideal enjeksiyon miktarını ayarlar. Böylece yakıt tasarrufu sağlanır ve motor performansı arttırılır.
Debi metre içerisinde sıcaklık sensörü vardır.
Maf Sensörü (Hava Akış Sensörü) Arıza Belirtisi Nelerdir? Maf Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır?
Maf Sensörü (Hava Akış Sensörü) Arıza Belirtisi Nelerdir? Maf Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır?
Maf sensörü (hava kütle ölçer) arızalandığında;
* Motor rölanti devrinde dalgalanma (düzensiz rölanti)
* Motorun hızlanmada kesiklik yapması, zayıf hızlanma
* Motorun zor çalışması
* Motorun zengin karışımla çalışmasına (yakıt artar, katalitik konvertör tıkanabilir, oksijen sensörü arıza lambasını yakabilir) sebep olabilir. Ya da fakir karışımla çalışmasına (yine motor arıza lambası yanabilir) sebep olabilir. Aşırı zengin karışım egzozda çiğ benzin kokusuna sebep olabilir.
* Bazı araçlarda maf sensörünün soketi çıkarıldığında motor stop etmektedir ve tekrar çalışmaktadır. Böylece bağlantı kopmasından motorun çalışmayacağı sonucu da çıkarılabilir. Bazı araçlardaysa sinyal kesilse bile motor çalışmaya devam edebilir, ECU; hafızasındaki yedek verilere göre motoru sınırlı güç modunda çalıştırmaya devam eder. Bu durum ECU yazılımıyla ilgilidir.
(Not: Maf sensörü, hava akış ölçer, debimetre, hava akışmetre; tümü aynı parçanın farklı isimleridir)
Maf sensörü soketi çıkarılırsa (bağlantı koparsa) motor stop edecektir ve çalışmayacaktır (bazı araçlarda çalışabilir, ecu yazılımına bağlıdır bu durum).
Maf sensörü sağlam olmasına rağmen, hava emiş hattında (manifold ve hava emiş boruları vb.) hava kaçağı (vakum kaçağı) varsa, veya maf sensörü kirlenmiş – yağlanmışsa, veya hava filtresi tıkalıysa yine yukarıdaki arızaları gözlemlemek mümkündür.
[img=400x0]https://2.bp.blogspot.com/-LfAD5yUb1Wo/WKCE-v-deeI/AAAAAAAAGFQ/uXZ0DBGkN6cscAb7zlV1-sdKVo2k6yIlwCK4B/s400/maf%2Bsensoru%2Bhava%2Bak%25C4%25B1%25C5%259F%2B%25C3%25B6l%25C3%25A7er%2B2.JPG[/img]
(Maf sensörü ve ECU - Corolla dizel)
Maf Sensörünün (Hava Akış Sensörünün) Yapısal Özellikleri
Yeni nesil araçlarda, sıcak film tipli ve geri hava akışını tespit edebilen maf sensörleri kullanılmaktadır. Ayrıca emilen havanın sıcaklığını da maf sensörü ölçer. Besleme voltajı 5 volttur fakat ısıtıcı devrenin besleme voltajı 12 volttur.
Emilen havanın sıcaklığını ölçen maf sensörü 5 pinli, sadece emilen havanın miktarını ölçen; sıcaklığını ölçmeyen tip ise 4 pinlidir.
Maf sensörü soket bağlantı pinler:
1. Pin: Emilen hava sıcaklık sensörü (IAT sensörü) ucu
2. Pin: 12 volt + ısıtıcı besleme ucu
3. Pin: Şasi (eksi) ucu
4. Pin: 5 volt + Sensör referans besleme voltaj ucu
5. Pin: MAF sensörünün çıkış sinyal ucu
Maf Sensörü Arıza Kontrolleri
Bir multimetre (voltmetre) ile maf sensörünün sinyal çıkış voltajı ölçülüp kontrolleri yapılabilir.
Voltmetrenin + ucu, sensrün sinyal çıkış ucuna, eksi ucu şasiye tutulur.
Kontak açık, motor çalışmıyorken, sinyal çıkış voltajı: 5 volt
Motor rölantide çalışıyorken sinyal çıkış voltajı: yaklaşık 1 - 1,5 volt
Motor 3 bin – 4 bin devirdeyken yaklaşık: 1,5 – 2 volt
Motor çalışıyorken tam gaz (gaz kelebeği sonuna kadar açık) yapıldığında, sinyal çıkış voltajı yaklaşık 4,7 volt olmalıdır.
NOT: Firma katalog değerleri baz alınmalıdır.
[img=400x0]https://4.bp.blogspot.com/-mSn6NnJabWU/WKCFFXEIMDI/AAAAAAAAGFY/yEtcGmyPQtgPlO74olgQ-c0TOq_D6lMQgCK4B/s400/maf%2Bsensoru%2Bhava%2Bak%25C4%25B1%25C5%259F%2B%25C3%25B6l%25C3%25A7er%2B3.JPG[/img]
ALINTILAR;
http://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr...rtisi.html
https://otomobilteknoloji.blogspot.com.t...dedir.html