Arkadaşlar iyi akşamlar,
Bildiğiniz gibi 2005 Forester XT aracımda üç gündür kendi ECU'su (beyini) yerine Prodrive ECU var. Belki kanaat beyan etmek için henüz erken ama yine de üç günlük izlenmimi paylaşmak istedim. Önce ECU öncesi arabamın durumu neydi, niye Prodrive ECU taktım, bilmeyenler için Prodrive neyin nesi kısaca bahsetmek istiyorum.
Aracım 13-14 aydır bende. Bu süre zarfında 32 bin km. kadar yol yaptım. Dolayısıyla aracımın durumunu, sürüş dinamiklerini, hangi devirde nasıl bir tepki verdiğini iyi biliyorum. Üzerinde BRC MY-11 Sequent 24 sistem takılı. Bu eski ama gayet düzgün çalışan bir sistem. Aracın LPG'deki performansı, doğal olarak, benzindekinden biraz daha düşük ama yine de oldukça tatminkar. Aracımın gidişinden, hızlanmasından, ara hızlanmasından memnunum. Zaten sürat meraklısı bir kişi değilim. Geçen sene Forester almaya niyetlendiğimde turbo olmayan, 06-08 ZL aramıştım hep ama şansım 05 XT imiş. Bu koşullar içinde araçta eksikliğini hissettiğim tek şey düşük devirlerde, yaklaşık 20 km/h ile 60-65 km/h arasındaki hantallıktı. Bunun esasen aracın otomatik şanzıman olmasından ve biraz da LPG'nin etkisinden olduğunu düşüyordum. Buna ek olarak yaz sıcaklarında açık klimanın motordan çaldığı gücü de eklemem lazım. Düşük süratlerde, hele bir de klima da açıkken, bayır yukarı mesela, hızlanmak için gaza arzu ettiğimden daha fazla basmam gerekiyordu. Bu koşullarda turbo gecikmesi (turbo lag) arzu ettiğimden çok daha fazla oluyordu.
Açıkcası, aracı kurcalamadan, modifiye etmeden, düşük devirlerde biraz daha fazla güç ürettirmenin yolu var mıdır diye merak ediyordum epeydir.
Geçen Çarşamba akşamıydı sanırım, forumdaki bir yazıda Mehmet bey'in artık ihtiyaç duymadığı bazı parçaları satışa çıkarmış olduğunu farkettim. Aslında Mehmet bey o yazıyı aylar önce yazmış ama o akşam bir başka forum üyemizin yazdıkları nedeniyle olsa gerek, son yorumlar kısmında karşıma çıkınca tıkladım, okudum. Satılan şeyler neymiş diye bakarken Prodrive ECU diye bir şey gördüm. ECU ne demek biliyorum, Prodrive ismni de duymuştum ama Prodrive ECU'nun neyin nesi olduğu hakkında hiçbir fikrim yoktu. Merak edip googlelayınca, çeşitli ülkelerde (ve galiba ülkemizde de) bir dönem Subaru'nun kendisinin Prodrive adlı bir firmanın kitlerini satmış olduğunu öğrendim. Prodrive kit ECU (beyin), turbonun altındaki Y şeklindeki slikon boru, orta katalitik konvertörü (down pipe'daki değil) çıkarılmış egzoz tesisatı ve daha fazla hava geçişine izin veren son susturucudan oluşuyormuş. ECU Subaru'nun kontrolünde sınırları çok zorlanmadan programlanmış dolayısıyla risk almadan ekstra güç elde etmemizi sağlayacak bir ECU imiş. Kit bir bütün olarak takıldığından 177 hp olan 2.0 XT Foresterları 200 beygire, 230 hp olan 2.5 XT Foresterları 260 beygire çıkarıyormuş. (İmpreza vs. için olanlar çok daha fazla güçler üretiyormuş.)
Tüm bunları okuyunca bir heves ve bir cesaret Mehmet beyin ECU'suna talip oldum ve ertesi gün öğle arasını fırsat bilip Raci ustaya gittim. (İşyerim Şaşmaz'a yakın.) Oraya gidince bilmediğim bir şeyi daha öğrendim. Meğer beyin değişince, immobilizer nedeniyle, anahtarın anahtarcıda yeniden kodlanması gerekiyrmuş. (Bilseydim yedek anahtarı da yanıma alırdım. Bilmediğimden anahtarcıya iki kez gitmem ve iki kez ödeme yapmam gerekti. ) Neticede Perşembe gününden beri üzerinde Prodrive ECU takılı şekilde aracımı kullanıyorum. Kitte yer alan Y borusu bende yok (fabrikasyon olan var tabii). Orta katalitik konvertörüm boş mu değil mi bilmiyorum. Bir ara önceki sahibine soracağım. Tahminimce orijinal kat duruyordur. Son susturucum da arabanın kendi susturucusu. Bu koşullar altında ECU değişiminin +20 beygir güç kattığını sanmıyorum.
Bununla beraber, aracın bütün kişiliğinin değiştiğini söyleyebilirim. Önceden düşük devirlerde istediğim tepkiyi alabilmek için ayağımı pedala bir miktar bastırmam gerekiyordu. Artık araç her an harekete hazır şekilde bekliyor, ayağımı pedala değidirdiğim anda tepki vermeye başlıyor. Tam da istediğim buydu. Arabamın öncekine göre daha hızlı gittiğini sanmıyorum (zaten öyle bir arzum da yok) ama eskisine göre çok daha atak olduğunu söyleyebilirim. Mevcut haliyle hiç kimsenin bu aracın LPG'de gittiğini söyleyebileceğini düşünemiyorum.
Dolayısıyla verdiğim bir anlık karardan çok memnunum. Sanırım arabanın orasını burasını kurcalatsam, yazılım yaptırsam belki daha güçlü olurdu ama bu kadar iyi olamazdı. Subarunun orijinal ekipmanı olduğu için de hiçbir risk almadığımı zannetmiyorum.
Özetle, Forester SG kasa (2003-2008) XT'si olan herkese Prodrive ECU'yu (bulabilirseniz komple kiti) öneririm.
Son bir husus olarak, bu değişikliğin yakıt sarfiyatını artıracağını düşünüyorum. Ama henüz yorum yapabilecek kadar yakıtı gözlemleyemedim. Birkaç depo tükettikten sonra (bir hafta, on gün sürmez) bu konuda da kanaatimi paylaşacağım.
Hepinize iyi akşamlar dilerim. Mehmet beye de çok teşekkür ederim.
Bildiğiniz gibi 2005 Forester XT aracımda üç gündür kendi ECU'su (beyini) yerine Prodrive ECU var. Belki kanaat beyan etmek için henüz erken ama yine de üç günlük izlenmimi paylaşmak istedim. Önce ECU öncesi arabamın durumu neydi, niye Prodrive ECU taktım, bilmeyenler için Prodrive neyin nesi kısaca bahsetmek istiyorum.
Aracım 13-14 aydır bende. Bu süre zarfında 32 bin km. kadar yol yaptım. Dolayısıyla aracımın durumunu, sürüş dinamiklerini, hangi devirde nasıl bir tepki verdiğini iyi biliyorum. Üzerinde BRC MY-11 Sequent 24 sistem takılı. Bu eski ama gayet düzgün çalışan bir sistem. Aracın LPG'deki performansı, doğal olarak, benzindekinden biraz daha düşük ama yine de oldukça tatminkar. Aracımın gidişinden, hızlanmasından, ara hızlanmasından memnunum. Zaten sürat meraklısı bir kişi değilim. Geçen sene Forester almaya niyetlendiğimde turbo olmayan, 06-08 ZL aramıştım hep ama şansım 05 XT imiş. Bu koşullar içinde araçta eksikliğini hissettiğim tek şey düşük devirlerde, yaklaşık 20 km/h ile 60-65 km/h arasındaki hantallıktı. Bunun esasen aracın otomatik şanzıman olmasından ve biraz da LPG'nin etkisinden olduğunu düşüyordum. Buna ek olarak yaz sıcaklarında açık klimanın motordan çaldığı gücü de eklemem lazım. Düşük süratlerde, hele bir de klima da açıkken, bayır yukarı mesela, hızlanmak için gaza arzu ettiğimden daha fazla basmam gerekiyordu. Bu koşullarda turbo gecikmesi (turbo lag) arzu ettiğimden çok daha fazla oluyordu.
Açıkcası, aracı kurcalamadan, modifiye etmeden, düşük devirlerde biraz daha fazla güç ürettirmenin yolu var mıdır diye merak ediyordum epeydir.
Geçen Çarşamba akşamıydı sanırım, forumdaki bir yazıda Mehmet bey'in artık ihtiyaç duymadığı bazı parçaları satışa çıkarmış olduğunu farkettim. Aslında Mehmet bey o yazıyı aylar önce yazmış ama o akşam bir başka forum üyemizin yazdıkları nedeniyle olsa gerek, son yorumlar kısmında karşıma çıkınca tıkladım, okudum. Satılan şeyler neymiş diye bakarken Prodrive ECU diye bir şey gördüm. ECU ne demek biliyorum, Prodrive ismni de duymuştum ama Prodrive ECU'nun neyin nesi olduğu hakkında hiçbir fikrim yoktu. Merak edip googlelayınca, çeşitli ülkelerde (ve galiba ülkemizde de) bir dönem Subaru'nun kendisinin Prodrive adlı bir firmanın kitlerini satmış olduğunu öğrendim. Prodrive kit ECU (beyin), turbonun altındaki Y şeklindeki slikon boru, orta katalitik konvertörü (down pipe'daki değil) çıkarılmış egzoz tesisatı ve daha fazla hava geçişine izin veren son susturucudan oluşuyormuş. ECU Subaru'nun kontrolünde sınırları çok zorlanmadan programlanmış dolayısıyla risk almadan ekstra güç elde etmemizi sağlayacak bir ECU imiş. Kit bir bütün olarak takıldığından 177 hp olan 2.0 XT Foresterları 200 beygire, 230 hp olan 2.5 XT Foresterları 260 beygire çıkarıyormuş. (İmpreza vs. için olanlar çok daha fazla güçler üretiyormuş.)
Tüm bunları okuyunca bir heves ve bir cesaret Mehmet beyin ECU'suna talip oldum ve ertesi gün öğle arasını fırsat bilip Raci ustaya gittim. (İşyerim Şaşmaz'a yakın.) Oraya gidince bilmediğim bir şeyi daha öğrendim. Meğer beyin değişince, immobilizer nedeniyle, anahtarın anahtarcıda yeniden kodlanması gerekiyrmuş. (Bilseydim yedek anahtarı da yanıma alırdım. Bilmediğimden anahtarcıya iki kez gitmem ve iki kez ödeme yapmam gerekti. ) Neticede Perşembe gününden beri üzerinde Prodrive ECU takılı şekilde aracımı kullanıyorum. Kitte yer alan Y borusu bende yok (fabrikasyon olan var tabii). Orta katalitik konvertörüm boş mu değil mi bilmiyorum. Bir ara önceki sahibine soracağım. Tahminimce orijinal kat duruyordur. Son susturucum da arabanın kendi susturucusu. Bu koşullar altında ECU değişiminin +20 beygir güç kattığını sanmıyorum.
Bununla beraber, aracın bütün kişiliğinin değiştiğini söyleyebilirim. Önceden düşük devirlerde istediğim tepkiyi alabilmek için ayağımı pedala bir miktar bastırmam gerekiyordu. Artık araç her an harekete hazır şekilde bekliyor, ayağımı pedala değidirdiğim anda tepki vermeye başlıyor. Tam da istediğim buydu. Arabamın öncekine göre daha hızlı gittiğini sanmıyorum (zaten öyle bir arzum da yok) ama eskisine göre çok daha atak olduğunu söyleyebilirim. Mevcut haliyle hiç kimsenin bu aracın LPG'de gittiğini söyleyebileceğini düşünemiyorum.
Dolayısıyla verdiğim bir anlık karardan çok memnunum. Sanırım arabanın orasını burasını kurcalatsam, yazılım yaptırsam belki daha güçlü olurdu ama bu kadar iyi olamazdı. Subarunun orijinal ekipmanı olduğu için de hiçbir risk almadığımı zannetmiyorum.
Özetle, Forester SG kasa (2003-2008) XT'si olan herkese Prodrive ECU'yu (bulabilirseniz komple kiti) öneririm.
Son bir husus olarak, bu değişikliğin yakıt sarfiyatını artıracağını düşünüyorum. Ama henüz yorum yapabilecek kadar yakıtı gözlemleyemedim. Birkaç depo tükettikten sonra (bir hafta, on gün sürmez) bu konuda da kanaatimi paylaşacağım.
Hepinize iyi akşamlar dilerim. Mehmet beye de çok teşekkür ederim.