Arkadaşlar sık sık denk geldiğimiz kimine çözüm bulup kimi zaman çaresiz kaldığımız bir sıkıntı ve çözümüyle ilgili olarak rastladığım bir konuyu daha gündeme getireyim istedim. Konumuz aşırı yakıt tüketimi. Rastladığımız başlıklar genel itibariyle şöyle; Forester aracım çok yakıyor, İmpreza aşırı LPG tüketimi vs....
Neyse buyrun konumuza dönelim keyifli okumalar.
Sıralı Sistem Araçlarda Fazla Yakıt Tüketimi
Bu yazıda sıralı sistem araçlarda LPG yakıt tüketimi artışına neden olan motor ve LPG sistemi kaynaklı sebepleri ele alacağız. LPG yakıt fazlalığına bir türlü çözüm bulamayan kullanıcılara hiç bir yerde edinemeyeceği altın bilgiler bu sayfada. Yazıyı sonuna kadar dikkatlice okuyan her araç sahibi aracındaki yakıt şikayetinin sebebini öğrenmiş olacak.
Sıralı sistem Aracın LPG'de çok yakması aşağıdaki açıklamalarda belirtiği gibi LPG sistemi motor ve LPG ustası hatalarından kaynaklanır.
Araç sahibinin LPG'li aracım gazda fazla yakıyor demesi için önce yakıt tüketimini doğru hesaplaması gerekir. En doğru yakıt hesaplama yöntemi depoyu tam doldurdaktan sonra uzun yolda depodaki yakıtı sonuna kadar bitirip gidilen km ile alınan yakıtın litre üzerinden hesaplanmasıyla ortaya çıkan yöntemdir. Neyse lafı fazla uzatmadan gitmediğim servis bakmayan usta kalmadı LPG'de çok yakıyor çözüm bulamıyorum diyenlerin sesine kulak verip LPG sistemi kaynaklı fazla yakma sebeplerini sıralayalım.
LPG SİSTEMİ KAYNAKLI YAKIT TÜKETİMİNİ ARTTIRAN SEBEPLER
1- Benzinden Gaza Geçiş Isısı Ayarının Yakıta Etkisi
Sıralı LPG sistemlerinin bir çoğunda motorun benzinden gaza geçiş ısısı araç ve LPG sistemi güvenliği için ortalama 30 - 35 derece olarak önerilmiştir. Bunun sebebi ise normal sıralı otogaz sisteminde bulunan enjektör regülatör ve hortumların sıvı LPG sistemindeki gibi -50 derce soğuğa dayanıklı olmayışlarıdır. Kış aylarında motorun geç ısınmasına bağlı doğal olarak aracın benzinden gaza geç geçme süreside uzayıp benzin sariyatı artar. Benzinin litre fiyatı gaza göre pahalı olmasından yakınan araç sahibi gaza daha çabuk geçmesi için ayar yaptırmaya LPG servisine giderler.
Gaza geç geçme şikayetiyle gidilen bilinçsiz çıkarcı ustalarda aracın yakıt sarfiyatının artacağını beraberinde motor ısınana kadar LPG'de düzensiz çalışacağını düşünmeden benzinden gaza geçiş sıcaklığını normalin altına düşürürler. Yanlış yapılan bu işlem sonrasında sıralı sistem LPG yakıt tüketimi artar ve LPG enjektörlerinin kısa zamanda arıza yapmasına yol açar. En önemlisi aşırı soğuk kış ayalarında LPG enjektör hortumlarına sıvı gaz girerek hortumların patlamasına beraberinde gaz kaçağından ötürü araçta yangın çıkmasına sebep olabilmektedir.
2- LPG Enjektör Nozul Ölçülerinin Yakıt Sarfiyatına Etkisi
Sıralı sistem araçta LPG enjektör nozul ölçüsü yakıt sarfiyatında hayati önem taşır. LPG fazla yakıyor şikayeti ile gelen müşterilerin bir çoğunda enjektör nozul çaplarının büyük takıldığına rastlamaktayız. Örneğin atiker sistem takılı 1,6 motor ford focus araca 1,8 mm nozul kullanılması gerekirken 2,0 mm nozul kullanılırsa LPG yakıt sarfiyatında artış yaşanacaktır. Malesef bilinçsiz ustaların aracın ihtiyacından büyük ölçüde nozul takmaları sıkça rastlanan LPG'de aşırı yakıt tüketimi nedenleriden biridir.
LPG Enjektör Debi Ayarı ve Yakıt Sarfiyatına Etkisi
Zaman içinde LPG ayarı nasıl bozuluyor ise, Atiker akl mimgas aldesa gibi markalarda kullanılan valtek ve rail tip enjektörlerinin debi ayarlarıda öyle bozulur. Beraberinde silindirlere aşırı oranda yakıt gönderme sorunu yaşanıp aracın LPG'de fazla yakmasına ve gaza geçiş esnasında tekleme sorunu yaşanır. Bu tür sorunları yaşamamak için iki yılda bir LPG enjektör debi ayarı ve temizliği yapılmalıdır.
,
3- Regülatör Arızasının LPG Yakıt Tüketimine Etkisi
LPG regülatör diyaframında kullanıma bağlı zaman içinde sertleşme yaşanır. Sertleşen diyaram özellikle kış aylarında motor ısınana kadar LPG enjektörlerine yüksek basınçta yakıt gönderip LPG yakıt sariyatının artmasına ve motor iyice ısınana kadar gazda düzensiz çalışmasına yol açar. Diyaram arızasısının diğer bir belirtisi ise araç stop halinde iken manifolda gaz kaçırması sonucu sabahları veya bir kaç saat sonra marşa basıldığında aracın çok geç çalışmasıdır. LPG regülatör diyafram konusu hakkında detaylı bilgi almak içinburayı tıklayabilirsiniz.
4- Araçtaki LPG Sisteminin Kaçakların Nasıl Tespit Edilir?
Aracımızda gaz kaçağı meydana geldiğinde kimi zaman fark ederiz kimi zamanda hiç fark etmeyiz. Sinsi LPG kaçağınında yakıt sarfiyatının artmasında etkisi büyüktür. Sinsi LPG kaçağı bazan gaz dolum noktasının arkasında bazanda enjektör veya ön kısımdaki LPG bağlantı hortumlarında motor ısındıktan sonra hortumların yumuşayıp gevşemesi ile ortaya çıkar. Bu gibi gaz kaçakları meydana geldiğinde çoğunlukla araç sahibi fark edemez.
Çünki ön kısımda meydana gelen kaçaklar fan ve araç hareket halinde oluşan rüzgarın etkisiyle havaya karışıp aracın içerisine koku vermez. Dolum ağzı arkasında yaşanan kaçak gözle görünmediğinden aracın yakıt sarfiyatına direk etki eder. Bu sebepten ötürü altı ayda veya en az yılda birkez araca LPG kaçak kontrolü yaptırmamız gerekir.
5- Yakıt Tüketiminde LPG Ayarının Önemi
Aracımızın rot balans ayarı nasıl bozuluyor ise zaman içinde LPG ayarının bozulması normal ve doğal birşeydir. Soğuk iklime sahip bölgelerde kışa girdiğimiz ilk aylarda servise giderek aracın enjektör süreleri ve regülatör basınç ayarını kontrol ettirip gerekli ayarları yaptırdığımızda eğer motorda bir sorun yok ise LPG yakıt tüketiminde artış yaşanmaz.
Doksanlı yılların ortalarında başlayan Otogaz montaj sektörü, Türkiyede'ki en kazançlı mesleklerden biri olduğu için, işten anlayan anlamayan daha doğrusu arabanın kabutunu bile açmayı bilmeyen elinde 3 beş kuruş parası olanların sektörü haline gelmiştir. Kısacası günümüzde iş yapan LPG'cilerin çoğu sadece kendi çapında montaj yapmayı, ayar yapmayı parça değiştirip para kazanmayı bilen yerine göre yetkili bayi yerine göre özel servis işleten kişilerle doludur. Bu kişilerin bir çoğu şimdilerde eskisi gibi montaj olmadığı için araba gelsede parça değişsek para kazansak düşüncesine sahip kişilerdir.
Araç sahibi yakıtın arttığını düşünerek LPG ayarı yaptırmak için servise gittiğinde yukarda belirtiğimiz şekildeki servis ve bayilerdeki ustalar tarafından alışıldık kalibrasyon ayarı ve filtre değişimi yapılarak sorunun giderildiğini belirtirler. Fakat kalibrasyon ayarı ile yakıt sorunu giderilmez. Fazla yakıt yakıyor diye filtre değişimi yapılarak yakıt düşmez. Bu tamamen para tuzağıdır. Sıralı sistem araçlarda filtrenin tek görevi LPG enjektörlerini korumaktır. Kısacası LPG filtresiyle sıralı sistem araçlarda yakıt sarfiyatının uzaktan yakından alakası yoktur. Şimdi gelelim sıralı sistem LPG ayarı nasıl yapılır sorusuna yanıt vermeye, Yapılması gereken bilgisayara bağlayıp rolantide çalışan aracın regülatör basıncını 110 - 115 mbar'a ayarlanması, ardından gaz benzin enjektör sürelerinin harita ayarlarından eşitlenmesi son olarakta LPG sisteminde kaçak konturolu yapılarak sıralı sistem LPG'li araçta yakıt sorunu giderilir.
LPG Servisi Seçerken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Arabam gazda çok yakıyor bir çok gazcıya gittim yakıt düşmüyor diyenlere faydalı bir kaç bilgi paylaşalım. Otogaz sektöründe bir kişinin ustalık belgesi alabilmesi için, 3000 gün kesintisiz Otogaz sektöründe hizmet verip sonrasında mesleki okula giderek gördüğü eğitimlerden sınavları kazanması sonucu ustalık belgesi alabildiğini biliyormuydunuz. Bazıları içinden ustalık belgesimi işi öğretiyor diye düşünebilirler, fakat LPG sistemlerinde onlarca arıza türü vardır bunların bazıları üç beş senede bir denk gelirken bazılarıda günlük rastlanan sıradan arıza türleridir.
Malesef günümüzde üç beş yıl LPG servisinde çalışıp başkasının ustalık belgesiyle iş yeri açarak kapısına gazda fazla yakıyor diye gelen her müşteriye şu parçan arızalı deyip gereksiz yere parça değiştiren öyle çok fırsatçı usta varki. Gerçek usta Otogaz işine en az 15 yılını vermiş deneyimli olmalı, kapısına gelen müşterisinin arızasını çözmek için gerekirse deneme amaçlı parça takıp arızayı tespit eden kişiye denir.
MOTORA BAĞLI LPG YAKIT TÜKETİMİ ARTMA SEBEPLERİ
Sıralı Sistem LPG'li Aracın Az Yakması İçin Motor Bakımına Dikkat
LPG'nin yanma oranı benzine göre ortalama %30 daha düşük olduğundan sıralı sistem LPG'li aracın az yakması için motorunun benzide sağlıklı çalışması gerekir. Ateşleme sistemine bağlı bobin buji ve sensörlerde oluşacak arıza aracın LPG enjeksiyon ms sürelerinde sapmaya beraberinde yakıt sarfiyatında artış gibi sorunlara yol açacaktır.
Sinsi Katalitik Konvertör Arızası ve İptal Edilmesinin Yakıta Zararları
Halk arasında katalizör olarak bilinen katalitik konvertör enjeksiyonlu araçlarda motordan çıkan zararlı gazları kimyasal reaksiyona sokarak zararlı gaz salınımı azaltan beraberinde yakıt tüketimine katkı sağlayan parçadır. Katalitik konvertör arıza belirtileri yakıt sarfiyatında artış, performas kaybı ve eksozdan yayılan kötü kokudur. Genelde maddi imkansızlıklar sonucu iptal edilen katalitik konvertör sonucu eksoz gaz basıncı yükselip beraberinde motor daha fazla yakıta ve oksijene ihtiyaç duyar. Arızalı veya iptal edilmiş katalitik konvertör sebebiyle (Lambda) yani oksijen sensörü eksozdan çıkan gazı düzenli analiz edemez ve aracın motor beynine hatalı oksijen sinyalleri iletir.
Lambda sensöründen aldığı hatalı oksijen miktarına göre motor beyni (ecu) silindirlere düzensiz şekilde yakıt ve oksijen salınımı sağlayacağı için aracın benzinde olduğu gibi gazda fazla yakması beraberinde zararlı gazların çevreye salınımına sebep olur. Tespiti yapılamayan bu arıza yüzünden araç sahibi servis servis dolanarak gereksiz yere beyin enjektör değişimine mecbur bırakılır sonrasında yakıt yinede düşmez. Maddi manevi mağduriyet yaşmamak için LPG servis ustasının bu tür arızaları yaşamış tecrübe edinmiş kişi olması bir kez daha öne çıkmaktadır.
Oksijen Sensörü Arızasının Yakıt Tüketimine Etkisi
Oksijen sensörü manifold ile katalitik konvertör arasına takılan eksozdan çıkan gazın analizine göre düşük voltaj dalgaları oluşturup motor beynine sinyal ileten sensördür. Elektronik motor beyni oksijen sensöründen algıladığı sinyal dalgaları neticesinde yanma odasına oksijen ve yakıt gönderir. Araç üretici firmaların yaptığı bilimsel araştırmalar neticesinde oksijen sensörü devre dışı bırakıldığında veya arıza yaptığında araçtaki yakıt tüketiminin % 15 ila 35 oranında arttığı bilimsel olarak test edilip kanıtlanmıştır. Aynı zamanda arızalı veya özelliğini yitirmiş oksijen sensörü neticesinde katalitik konvertör çok kısa sürede arızalandığı bilinmektedir.
Oksijen Sensörü Arızası Nasıl Tespit Edilir? Oksijen sensürü tam olarak bozulmadığı sürece fabrika cihazı veya osiloskop cihazına bağlanmadığı sürece tespit edilemeyen sinsi arızadır. Örnekleyecek olursak aracın baskı balatası nasıl tamamen bozulmadıkca ortaya çıkmıyorsa, oksijen sensörüde tamamen arızalanmadığıı sürece arıza lambasını yakmaz. Arıza belirtisi aracın motor ve LPG sisteminde sorun yokken benzin ve LPG'de yakıt tüketimi hissedilir derecede artması yanısıra rolantide dalgalı çalışma belirtileridir. Bu yüzden her 100.00 km bir oksijen sensörü (lambda) değişmesi yakıt ekonomisine fayda sağlayacaktır.
Eksoz Sisteminin Tıkalı Olması Yakıt Tüketimini Kat Kat Artırdığını Biliyormuydunuz
Eksoz ve susturucuların tıkaklığı rastlanması onbinde bir denecek kadar az oranda olduğu gibi tespitide bir o kadar zordur. Eksoz içinde bulunan yanmaz elyaf malzeme eksozun çürümesiyle hava çıkış borusunu tıkar ve motorda yakıt ve oksijen ihtiyacı çoğalır. Bu arızanın tespiti ancak hissedilir derecede aracın performansında güç kaybı yaşandığında beraberinde yakıtın kat kat artmasıyla ortaya çıkan durumdur. Peki eksoz tıkanıklığı nasıl tespit edilir? Eğer araçta aşırı oranda fazla yakıt tüketimi var ise akşam karanlıkta ön kabutu açıp bir dakika boyunca 3000 devirde motora gaz verilip manifolda bakılmalı. Eğer manifold eriyecek derecede kızarıyor ise acilen eksozun yenilenmesi gerekir.
Araçların eksosu ince sacdan üretilen ürün olduğu için yağmurlı ve soğuk iklimlerde eksoz içi ve dışı sıvı temasına mağruz kalır ve çürüme yaşanır. Eksozun çürüklük derecesine göre motorda hava ve yakıt sıkıştıramaz ve yakıt ihtiyacını artırır. Eğer Yani aracınızdaki eksozun çürüklük seviyesine göre doğal olarak motor daha fazla yakıt ve oksijene ihtiyaç duyup yakıt tüketiminde zarara yol açacaktır.
Baskı Balatanın Yakıt Tüketimine Etkisi
Aracın aktarma organlarını devreye sokan baskı balata aşınma oranına göre araçta performans kaybı ve yakıt sarfiyatının artmasına sebep olur. Baskı balata setinin Araçlarda debriyaj seti şöförün kullanımına göre ortalama 50 ile 100 bin km kullanım ömürleri vardır. Baskı balata arızası kadameli olarak ortaya çıktığı için diğer arıza türlerine göre araç sahiplerinin ömründe bir yada iki kez karşılaştığı sinsi sorundur.
Arıza başlangıcının en büyük belirtisi uzun yokuşları çıkarken vites küçültme ve devir saatinin gereğinden yüksek devirde göstermesidir. Diğer bir belirtide yokuşlarda veya aracı az zorlayınca yanık balata kokusu yayması ve debriyajı yukardan kavramasıdır.
Araçlarda Termostatın LPG Yakıt Sarfiyatına Etkisi
Araçlarda kışlık termostat motor ve yakıt tüketimi için hayati önem taşır. Termostat takılı olmayan araçlarda özellikle kış ayalarında motor çok geç ısınır ve daha çabuk soğur. Daha önce belirtğimiz üzere araçta baskı balata arızası kademeli olarak ilerler ve en son safada ortaya çıkan arıza türüdür. LPG'li araçlarda termostat takılı olmaz veya arızalı olmaz ise LPG regülatörü çok geç ve yeterince ısınamayacağından regülatör sıvı gazı buhar haline dönüştüremez ve motora aşırı miktarda yakıt gitmesini sağlar. Beraberinde sıralı sistem araçlarda gaza geç geçme problemi yaşanacağı gibi %30 civarında yakıt tüketiminde aşırı oranda artar.
EGR Valfi ve Map Sensörlerinin Sıralı Sistem Araçlarda Yakıt Tüketimine Etkisi
Sıralı sistem araçlarda LPG'de fazla yakma sebeplerinden biride EGR valfi ve map sensörünün tıkalı veya arızalı olmasıdır. Map sensörü ve EGR valfi tam olarak tıkanmadığı veya arıza yapmadığı sürece motor arıza ışığı yakmaz araçta belli belirsiz rolanti sorunu yaşatırken tıkanıklık oranına göre yakıt tüketimi fazlalığı yaşanır.
Alıntı:www.lpgyedekparca.com
Neyse buyrun konumuza dönelim keyifli okumalar.
Sıralı Sistem Araçlarda Fazla Yakıt Tüketimi
Bu yazıda sıralı sistem araçlarda LPG yakıt tüketimi artışına neden olan motor ve LPG sistemi kaynaklı sebepleri ele alacağız. LPG yakıt fazlalığına bir türlü çözüm bulamayan kullanıcılara hiç bir yerde edinemeyeceği altın bilgiler bu sayfada. Yazıyı sonuna kadar dikkatlice okuyan her araç sahibi aracındaki yakıt şikayetinin sebebini öğrenmiş olacak.
Sıralı sistem Aracın LPG'de çok yakması aşağıdaki açıklamalarda belirtiği gibi LPG sistemi motor ve LPG ustası hatalarından kaynaklanır.
Araç sahibinin LPG'li aracım gazda fazla yakıyor demesi için önce yakıt tüketimini doğru hesaplaması gerekir. En doğru yakıt hesaplama yöntemi depoyu tam doldurdaktan sonra uzun yolda depodaki yakıtı sonuna kadar bitirip gidilen km ile alınan yakıtın litre üzerinden hesaplanmasıyla ortaya çıkan yöntemdir. Neyse lafı fazla uzatmadan gitmediğim servis bakmayan usta kalmadı LPG'de çok yakıyor çözüm bulamıyorum diyenlerin sesine kulak verip LPG sistemi kaynaklı fazla yakma sebeplerini sıralayalım.
LPG SİSTEMİ KAYNAKLI YAKIT TÜKETİMİNİ ARTTIRAN SEBEPLER
1- Benzinden Gaza Geçiş Isısı Ayarının Yakıta Etkisi
Sıralı LPG sistemlerinin bir çoğunda motorun benzinden gaza geçiş ısısı araç ve LPG sistemi güvenliği için ortalama 30 - 35 derece olarak önerilmiştir. Bunun sebebi ise normal sıralı otogaz sisteminde bulunan enjektör regülatör ve hortumların sıvı LPG sistemindeki gibi -50 derce soğuğa dayanıklı olmayışlarıdır. Kış aylarında motorun geç ısınmasına bağlı doğal olarak aracın benzinden gaza geç geçme süreside uzayıp benzin sariyatı artar. Benzinin litre fiyatı gaza göre pahalı olmasından yakınan araç sahibi gaza daha çabuk geçmesi için ayar yaptırmaya LPG servisine giderler.
Gaza geç geçme şikayetiyle gidilen bilinçsiz çıkarcı ustalarda aracın yakıt sarfiyatının artacağını beraberinde motor ısınana kadar LPG'de düzensiz çalışacağını düşünmeden benzinden gaza geçiş sıcaklığını normalin altına düşürürler. Yanlış yapılan bu işlem sonrasında sıralı sistem LPG yakıt tüketimi artar ve LPG enjektörlerinin kısa zamanda arıza yapmasına yol açar. En önemlisi aşırı soğuk kış ayalarında LPG enjektör hortumlarına sıvı gaz girerek hortumların patlamasına beraberinde gaz kaçağından ötürü araçta yangın çıkmasına sebep olabilmektedir.
2- LPG Enjektör Nozul Ölçülerinin Yakıt Sarfiyatına Etkisi
Sıralı sistem araçta LPG enjektör nozul ölçüsü yakıt sarfiyatında hayati önem taşır. LPG fazla yakıyor şikayeti ile gelen müşterilerin bir çoğunda enjektör nozul çaplarının büyük takıldığına rastlamaktayız. Örneğin atiker sistem takılı 1,6 motor ford focus araca 1,8 mm nozul kullanılması gerekirken 2,0 mm nozul kullanılırsa LPG yakıt sarfiyatında artış yaşanacaktır. Malesef bilinçsiz ustaların aracın ihtiyacından büyük ölçüde nozul takmaları sıkça rastlanan LPG'de aşırı yakıt tüketimi nedenleriden biridir.
LPG Enjektör Debi Ayarı ve Yakıt Sarfiyatına Etkisi
Zaman içinde LPG ayarı nasıl bozuluyor ise, Atiker akl mimgas aldesa gibi markalarda kullanılan valtek ve rail tip enjektörlerinin debi ayarlarıda öyle bozulur. Beraberinde silindirlere aşırı oranda yakıt gönderme sorunu yaşanıp aracın LPG'de fazla yakmasına ve gaza geçiş esnasında tekleme sorunu yaşanır. Bu tür sorunları yaşamamak için iki yılda bir LPG enjektör debi ayarı ve temizliği yapılmalıdır.
,
3- Regülatör Arızasının LPG Yakıt Tüketimine Etkisi
LPG regülatör diyaframında kullanıma bağlı zaman içinde sertleşme yaşanır. Sertleşen diyaram özellikle kış aylarında motor ısınana kadar LPG enjektörlerine yüksek basınçta yakıt gönderip LPG yakıt sariyatının artmasına ve motor iyice ısınana kadar gazda düzensiz çalışmasına yol açar. Diyaram arızasısının diğer bir belirtisi ise araç stop halinde iken manifolda gaz kaçırması sonucu sabahları veya bir kaç saat sonra marşa basıldığında aracın çok geç çalışmasıdır. LPG regülatör diyafram konusu hakkında detaylı bilgi almak içinburayı tıklayabilirsiniz.
4- Araçtaki LPG Sisteminin Kaçakların Nasıl Tespit Edilir?
Aracımızda gaz kaçağı meydana geldiğinde kimi zaman fark ederiz kimi zamanda hiç fark etmeyiz. Sinsi LPG kaçağınında yakıt sarfiyatının artmasında etkisi büyüktür. Sinsi LPG kaçağı bazan gaz dolum noktasının arkasında bazanda enjektör veya ön kısımdaki LPG bağlantı hortumlarında motor ısındıktan sonra hortumların yumuşayıp gevşemesi ile ortaya çıkar. Bu gibi gaz kaçakları meydana geldiğinde çoğunlukla araç sahibi fark edemez.
Çünki ön kısımda meydana gelen kaçaklar fan ve araç hareket halinde oluşan rüzgarın etkisiyle havaya karışıp aracın içerisine koku vermez. Dolum ağzı arkasında yaşanan kaçak gözle görünmediğinden aracın yakıt sarfiyatına direk etki eder. Bu sebepten ötürü altı ayda veya en az yılda birkez araca LPG kaçak kontrolü yaptırmamız gerekir.
5- Yakıt Tüketiminde LPG Ayarının Önemi
Aracımızın rot balans ayarı nasıl bozuluyor ise zaman içinde LPG ayarının bozulması normal ve doğal birşeydir. Soğuk iklime sahip bölgelerde kışa girdiğimiz ilk aylarda servise giderek aracın enjektör süreleri ve regülatör basınç ayarını kontrol ettirip gerekli ayarları yaptırdığımızda eğer motorda bir sorun yok ise LPG yakıt tüketiminde artış yaşanmaz.
Doksanlı yılların ortalarında başlayan Otogaz montaj sektörü, Türkiyede'ki en kazançlı mesleklerden biri olduğu için, işten anlayan anlamayan daha doğrusu arabanın kabutunu bile açmayı bilmeyen elinde 3 beş kuruş parası olanların sektörü haline gelmiştir. Kısacası günümüzde iş yapan LPG'cilerin çoğu sadece kendi çapında montaj yapmayı, ayar yapmayı parça değiştirip para kazanmayı bilen yerine göre yetkili bayi yerine göre özel servis işleten kişilerle doludur. Bu kişilerin bir çoğu şimdilerde eskisi gibi montaj olmadığı için araba gelsede parça değişsek para kazansak düşüncesine sahip kişilerdir.
Araç sahibi yakıtın arttığını düşünerek LPG ayarı yaptırmak için servise gittiğinde yukarda belirtiğimiz şekildeki servis ve bayilerdeki ustalar tarafından alışıldık kalibrasyon ayarı ve filtre değişimi yapılarak sorunun giderildiğini belirtirler. Fakat kalibrasyon ayarı ile yakıt sorunu giderilmez. Fazla yakıt yakıyor diye filtre değişimi yapılarak yakıt düşmez. Bu tamamen para tuzağıdır. Sıralı sistem araçlarda filtrenin tek görevi LPG enjektörlerini korumaktır. Kısacası LPG filtresiyle sıralı sistem araçlarda yakıt sarfiyatının uzaktan yakından alakası yoktur. Şimdi gelelim sıralı sistem LPG ayarı nasıl yapılır sorusuna yanıt vermeye, Yapılması gereken bilgisayara bağlayıp rolantide çalışan aracın regülatör basıncını 110 - 115 mbar'a ayarlanması, ardından gaz benzin enjektör sürelerinin harita ayarlarından eşitlenmesi son olarakta LPG sisteminde kaçak konturolu yapılarak sıralı sistem LPG'li araçta yakıt sorunu giderilir.
LPG Servisi Seçerken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Arabam gazda çok yakıyor bir çok gazcıya gittim yakıt düşmüyor diyenlere faydalı bir kaç bilgi paylaşalım. Otogaz sektöründe bir kişinin ustalık belgesi alabilmesi için, 3000 gün kesintisiz Otogaz sektöründe hizmet verip sonrasında mesleki okula giderek gördüğü eğitimlerden sınavları kazanması sonucu ustalık belgesi alabildiğini biliyormuydunuz. Bazıları içinden ustalık belgesimi işi öğretiyor diye düşünebilirler, fakat LPG sistemlerinde onlarca arıza türü vardır bunların bazıları üç beş senede bir denk gelirken bazılarıda günlük rastlanan sıradan arıza türleridir.
Malesef günümüzde üç beş yıl LPG servisinde çalışıp başkasının ustalık belgesiyle iş yeri açarak kapısına gazda fazla yakıyor diye gelen her müşteriye şu parçan arızalı deyip gereksiz yere parça değiştiren öyle çok fırsatçı usta varki. Gerçek usta Otogaz işine en az 15 yılını vermiş deneyimli olmalı, kapısına gelen müşterisinin arızasını çözmek için gerekirse deneme amaçlı parça takıp arızayı tespit eden kişiye denir.
MOTORA BAĞLI LPG YAKIT TÜKETİMİ ARTMA SEBEPLERİ
Sıralı Sistem LPG'li Aracın Az Yakması İçin Motor Bakımına Dikkat
LPG'nin yanma oranı benzine göre ortalama %30 daha düşük olduğundan sıralı sistem LPG'li aracın az yakması için motorunun benzide sağlıklı çalışması gerekir. Ateşleme sistemine bağlı bobin buji ve sensörlerde oluşacak arıza aracın LPG enjeksiyon ms sürelerinde sapmaya beraberinde yakıt sarfiyatında artış gibi sorunlara yol açacaktır.
Sinsi Katalitik Konvertör Arızası ve İptal Edilmesinin Yakıta Zararları
Halk arasında katalizör olarak bilinen katalitik konvertör enjeksiyonlu araçlarda motordan çıkan zararlı gazları kimyasal reaksiyona sokarak zararlı gaz salınımı azaltan beraberinde yakıt tüketimine katkı sağlayan parçadır. Katalitik konvertör arıza belirtileri yakıt sarfiyatında artış, performas kaybı ve eksozdan yayılan kötü kokudur. Genelde maddi imkansızlıklar sonucu iptal edilen katalitik konvertör sonucu eksoz gaz basıncı yükselip beraberinde motor daha fazla yakıta ve oksijene ihtiyaç duyar. Arızalı veya iptal edilmiş katalitik konvertör sebebiyle (Lambda) yani oksijen sensörü eksozdan çıkan gazı düzenli analiz edemez ve aracın motor beynine hatalı oksijen sinyalleri iletir.
Lambda sensöründen aldığı hatalı oksijen miktarına göre motor beyni (ecu) silindirlere düzensiz şekilde yakıt ve oksijen salınımı sağlayacağı için aracın benzinde olduğu gibi gazda fazla yakması beraberinde zararlı gazların çevreye salınımına sebep olur. Tespiti yapılamayan bu arıza yüzünden araç sahibi servis servis dolanarak gereksiz yere beyin enjektör değişimine mecbur bırakılır sonrasında yakıt yinede düşmez. Maddi manevi mağduriyet yaşmamak için LPG servis ustasının bu tür arızaları yaşamış tecrübe edinmiş kişi olması bir kez daha öne çıkmaktadır.
Oksijen Sensörü Arızasının Yakıt Tüketimine Etkisi
Oksijen sensörü manifold ile katalitik konvertör arasına takılan eksozdan çıkan gazın analizine göre düşük voltaj dalgaları oluşturup motor beynine sinyal ileten sensördür. Elektronik motor beyni oksijen sensöründen algıladığı sinyal dalgaları neticesinde yanma odasına oksijen ve yakıt gönderir. Araç üretici firmaların yaptığı bilimsel araştırmalar neticesinde oksijen sensörü devre dışı bırakıldığında veya arıza yaptığında araçtaki yakıt tüketiminin % 15 ila 35 oranında arttığı bilimsel olarak test edilip kanıtlanmıştır. Aynı zamanda arızalı veya özelliğini yitirmiş oksijen sensörü neticesinde katalitik konvertör çok kısa sürede arızalandığı bilinmektedir.
Oksijen Sensörü Arızası Nasıl Tespit Edilir? Oksijen sensürü tam olarak bozulmadığı sürece fabrika cihazı veya osiloskop cihazına bağlanmadığı sürece tespit edilemeyen sinsi arızadır. Örnekleyecek olursak aracın baskı balatası nasıl tamamen bozulmadıkca ortaya çıkmıyorsa, oksijen sensörüde tamamen arızalanmadığıı sürece arıza lambasını yakmaz. Arıza belirtisi aracın motor ve LPG sisteminde sorun yokken benzin ve LPG'de yakıt tüketimi hissedilir derecede artması yanısıra rolantide dalgalı çalışma belirtileridir. Bu yüzden her 100.00 km bir oksijen sensörü (lambda) değişmesi yakıt ekonomisine fayda sağlayacaktır.
Eksoz Sisteminin Tıkalı Olması Yakıt Tüketimini Kat Kat Artırdığını Biliyormuydunuz
Eksoz ve susturucuların tıkaklığı rastlanması onbinde bir denecek kadar az oranda olduğu gibi tespitide bir o kadar zordur. Eksoz içinde bulunan yanmaz elyaf malzeme eksozun çürümesiyle hava çıkış borusunu tıkar ve motorda yakıt ve oksijen ihtiyacı çoğalır. Bu arızanın tespiti ancak hissedilir derecede aracın performansında güç kaybı yaşandığında beraberinde yakıtın kat kat artmasıyla ortaya çıkan durumdur. Peki eksoz tıkanıklığı nasıl tespit edilir? Eğer araçta aşırı oranda fazla yakıt tüketimi var ise akşam karanlıkta ön kabutu açıp bir dakika boyunca 3000 devirde motora gaz verilip manifolda bakılmalı. Eğer manifold eriyecek derecede kızarıyor ise acilen eksozun yenilenmesi gerekir.
Araçların eksosu ince sacdan üretilen ürün olduğu için yağmurlı ve soğuk iklimlerde eksoz içi ve dışı sıvı temasına mağruz kalır ve çürüme yaşanır. Eksozun çürüklük derecesine göre motorda hava ve yakıt sıkıştıramaz ve yakıt ihtiyacını artırır. Eğer Yani aracınızdaki eksozun çürüklük seviyesine göre doğal olarak motor daha fazla yakıt ve oksijene ihtiyaç duyup yakıt tüketiminde zarara yol açacaktır.
Baskı Balatanın Yakıt Tüketimine Etkisi
Aracın aktarma organlarını devreye sokan baskı balata aşınma oranına göre araçta performans kaybı ve yakıt sarfiyatının artmasına sebep olur. Baskı balata setinin Araçlarda debriyaj seti şöförün kullanımına göre ortalama 50 ile 100 bin km kullanım ömürleri vardır. Baskı balata arızası kadameli olarak ortaya çıktığı için diğer arıza türlerine göre araç sahiplerinin ömründe bir yada iki kez karşılaştığı sinsi sorundur.
Arıza başlangıcının en büyük belirtisi uzun yokuşları çıkarken vites küçültme ve devir saatinin gereğinden yüksek devirde göstermesidir. Diğer bir belirtide yokuşlarda veya aracı az zorlayınca yanık balata kokusu yayması ve debriyajı yukardan kavramasıdır.
Araçlarda Termostatın LPG Yakıt Sarfiyatına Etkisi
Araçlarda kışlık termostat motor ve yakıt tüketimi için hayati önem taşır. Termostat takılı olmayan araçlarda özellikle kış ayalarında motor çok geç ısınır ve daha çabuk soğur. Daha önce belirtğimiz üzere araçta baskı balata arızası kademeli olarak ilerler ve en son safada ortaya çıkan arıza türüdür. LPG'li araçlarda termostat takılı olmaz veya arızalı olmaz ise LPG regülatörü çok geç ve yeterince ısınamayacağından regülatör sıvı gazı buhar haline dönüştüremez ve motora aşırı miktarda yakıt gitmesini sağlar. Beraberinde sıralı sistem araçlarda gaza geç geçme problemi yaşanacağı gibi %30 civarında yakıt tüketiminde aşırı oranda artar.
EGR Valfi ve Map Sensörlerinin Sıralı Sistem Araçlarda Yakıt Tüketimine Etkisi
Sıralı sistem araçlarda LPG'de fazla yakma sebeplerinden biride EGR valfi ve map sensörünün tıkalı veya arızalı olmasıdır. Map sensörü ve EGR valfi tam olarak tıkanmadığı veya arıza yapmadığı sürece motor arıza ışığı yakmaz araçta belli belirsiz rolanti sorunu yaşatırken tıkanıklık oranına göre yakıt tüketimi fazlalığı yaşanır.
Alıntı:www.lpgyedekparca.com