''Abi ne yapacan 0 aracı, 3-5 daha koy üzerine 2. el al'' 
Durum adeta bu.
Son günlerde önemli gündemlerden birisi 2. El araç fiyatlarındaki dizginlenemez artış .
Özlellikle 2019’un 2. Yarısından itibaren artış adeta hızlanarak devam ediyor. Artık fiyatlar mevsimlik aylık değil , haftalık ve günlük değişmekte. Bizzat araç arayan birisi olarak belirtmeliyimki ardından yetişemiyorum. Hafta önceki fiyata göre %5 artış koyan ilanlar var.
Bunun sebepleri nedir ? diye düşününce karşımıza birkaç sebep çıkıyor. Kısaca kendi yorumuma göre belirtmeye çalışayım. Farklı eklemelere açıktır.
Benice en önemli sebep;
ERTELENMİŞ TALEP
2015 seçimlerinden sonra finansal piyasalardaki bozulmaya bağlı olarak en olumsuz etkilenen sektör otomotiv sektörüydü. Hatta forumda konularımızda var. Otomotiv sektöründeki daralmayla ilgili.
Aynı dönem döviz kurlarında yaşanan aşırı yükseliş, beraberinde gelen faizlerdeki yükselişi getirdi. Döviz kurundaki yükseliş direk maliyetleri ve özellikle 0 araç fiyatlarını etkilerken faizlerdeki yükselişte satışları düşürdü ve çark tıkandı. Bu durum yaklaşık 3 yıl bu şekilde devam etti ve bir çok işletme iş yapamaz noktaya geldi.
2019 ‘un 2 yarısından itibaren faizlerin düşmesi uzun süredir ihtiyaçlarını erteleyen vatandaşları harekete geçirdi. Döviz kurunun nisbeten artışın firenlenmeside bunu destekledi. Hem 0 araç satışında hem de 2. Elde ciddi hareketlenme başladı. Hakende faizlerin düşmeye devam etmesi bu talebi desteklemekte.
Diğer Etken dövizdeki geçmiş dönemdeki yükselişin her anlamda maliyetleri artırması. Yan sanayi, yedek parça 0 araç … aklınıza ne gelirse her alanda yükseliş oldu. Sonradan kur frenlendi ama neredeyse %70 e varan develüasyon un baz etkisi olarak fiyatlar arttı.
Bir diğer etken yukarıda saydığımız sebeplerden talebin artması ve 0 araç stoklarının tükenmesi. Satışı yüksek rakamlara ulaşan bir sürü oto markasında stoklar tükendi. Hal böyle olunca 0 araç alımı için bekleyemeyen vatandaşlar 2 el araçlara yöneldi.
Bunlar mantıkla karşılığı olan yükseliş sebepleri. Peki bu kadar mı? Bence değil.
Önemli sebeplerden biri piyasanın çok hatreketli olması ve sürekli yükselmesi aynı araçların sürekli el değiştirmesine sebep oldu. Tabi birde al- saçtı fırsatçıların doğmasını sağladı. Alınan hiçbir araç elde kalmadığı gibi üzerine kar bırakarak satılır oldu. Bu işten ekmek yemeye çalışanların iştahı kabardı. Sürekli alıp üzerine 3-5 koyup satışa koydu. Ciddi satmak durumunda olmasa bile şansını dener oldu. Bu ilanları gören araç satıcılarıda ‘’piyasa buymuş’’ deyip çok özelliklerine filan bakmadan yüksek rakamlarla ilanlar verildi. Bu döngüde fiyatları katlanarak artırmaya devam ediyor.
Peki bu nereye kadar gider? Benim şahsi fikrim ilerleyiş o şekilde olmasada bir yerde piyasanın doygunluğa ulaşacağı yönünde. Bu geriler anlamında değil amam durur ve oturur diye düşünüyorum. 0 araçlarda stok sorunu çözülüyor. Yeni araçlar geliyor.
Bu arada piyasayı negatif etkileyecek sebeplerden biriside virüs salgını ve Çinden parça tedariğinin sorun olması. Bu durumda 2. El piyasada sıkıntı yaratacak sebep olabilir önümüzdeki süreçte.
Küçük bir ek daha yapayım. Çoğu ilandaki aracın exper raporu yok. Neymiş efendim, alırkende yaptırmamışmış,neresi değişmiş boyalı bilmiyormuş. Yok böyle bir dünya. Aracını satıyorsan 2 kuruş verip exper raporunu alıp koyarsın. Elle yazılmış imzasız kaşesiz ne olduğu belli olmayan exper raporlarınada güvenmemeli. Adam imza kaşe koyuyorsa arkasında durur ve muhatap alınır.
‘’Araba yatırım aracı değildir’’savunan ben son süreçte yanılmış oldum . Neredeyse en iyi kazandıran ürün oldu. Adeta altınla yarışıyor. Bakalım izleyip göreceğiz.

Durum adeta bu.
Son günlerde önemli gündemlerden birisi 2. El araç fiyatlarındaki dizginlenemez artış .
Özlellikle 2019’un 2. Yarısından itibaren artış adeta hızlanarak devam ediyor. Artık fiyatlar mevsimlik aylık değil , haftalık ve günlük değişmekte. Bizzat araç arayan birisi olarak belirtmeliyimki ardından yetişemiyorum. Hafta önceki fiyata göre %5 artış koyan ilanlar var.
Bunun sebepleri nedir ? diye düşününce karşımıza birkaç sebep çıkıyor. Kısaca kendi yorumuma göre belirtmeye çalışayım. Farklı eklemelere açıktır.
Benice en önemli sebep;
ERTELENMİŞ TALEP
2015 seçimlerinden sonra finansal piyasalardaki bozulmaya bağlı olarak en olumsuz etkilenen sektör otomotiv sektörüydü. Hatta forumda konularımızda var. Otomotiv sektöründeki daralmayla ilgili.
Aynı dönem döviz kurlarında yaşanan aşırı yükseliş, beraberinde gelen faizlerdeki yükselişi getirdi. Döviz kurundaki yükseliş direk maliyetleri ve özellikle 0 araç fiyatlarını etkilerken faizlerdeki yükselişte satışları düşürdü ve çark tıkandı. Bu durum yaklaşık 3 yıl bu şekilde devam etti ve bir çok işletme iş yapamaz noktaya geldi.
2019 ‘un 2 yarısından itibaren faizlerin düşmesi uzun süredir ihtiyaçlarını erteleyen vatandaşları harekete geçirdi. Döviz kurunun nisbeten artışın firenlenmeside bunu destekledi. Hem 0 araç satışında hem de 2. Elde ciddi hareketlenme başladı. Hakende faizlerin düşmeye devam etmesi bu talebi desteklemekte.
Diğer Etken dövizdeki geçmiş dönemdeki yükselişin her anlamda maliyetleri artırması. Yan sanayi, yedek parça 0 araç … aklınıza ne gelirse her alanda yükseliş oldu. Sonradan kur frenlendi ama neredeyse %70 e varan develüasyon un baz etkisi olarak fiyatlar arttı.
Bir diğer etken yukarıda saydığımız sebeplerden talebin artması ve 0 araç stoklarının tükenmesi. Satışı yüksek rakamlara ulaşan bir sürü oto markasında stoklar tükendi. Hal böyle olunca 0 araç alımı için bekleyemeyen vatandaşlar 2 el araçlara yöneldi.
Bunlar mantıkla karşılığı olan yükseliş sebepleri. Peki bu kadar mı? Bence değil.
Önemli sebeplerden biri piyasanın çok hatreketli olması ve sürekli yükselmesi aynı araçların sürekli el değiştirmesine sebep oldu. Tabi birde al- saçtı fırsatçıların doğmasını sağladı. Alınan hiçbir araç elde kalmadığı gibi üzerine kar bırakarak satılır oldu. Bu işten ekmek yemeye çalışanların iştahı kabardı. Sürekli alıp üzerine 3-5 koyup satışa koydu. Ciddi satmak durumunda olmasa bile şansını dener oldu. Bu ilanları gören araç satıcılarıda ‘’piyasa buymuş’’ deyip çok özelliklerine filan bakmadan yüksek rakamlarla ilanlar verildi. Bu döngüde fiyatları katlanarak artırmaya devam ediyor.
Peki bu nereye kadar gider? Benim şahsi fikrim ilerleyiş o şekilde olmasada bir yerde piyasanın doygunluğa ulaşacağı yönünde. Bu geriler anlamında değil amam durur ve oturur diye düşünüyorum. 0 araçlarda stok sorunu çözülüyor. Yeni araçlar geliyor.
Bu arada piyasayı negatif etkileyecek sebeplerden biriside virüs salgını ve Çinden parça tedariğinin sorun olması. Bu durumda 2. El piyasada sıkıntı yaratacak sebep olabilir önümüzdeki süreçte.
Küçük bir ek daha yapayım. Çoğu ilandaki aracın exper raporu yok. Neymiş efendim, alırkende yaptırmamışmış,neresi değişmiş boyalı bilmiyormuş. Yok böyle bir dünya. Aracını satıyorsan 2 kuruş verip exper raporunu alıp koyarsın. Elle yazılmış imzasız kaşesiz ne olduğu belli olmayan exper raporlarınada güvenmemeli. Adam imza kaşe koyuyorsa arkasında durur ve muhatap alınır.
‘’Araba yatırım aracı değildir’’savunan ben son süreçte yanılmış oldum . Neredeyse en iyi kazandıran ürün oldu. Adeta altınla yarışıyor. Bakalım izleyip göreceğiz.