Yaklaşık 2 yıl önce Mehmet Abinin almama vesile olduğu 05 model foresterda yaptığım bazı değişiklikler üzerinde tecrübe ettiğim şeyleri benzer işlemler yapacak olan arkdaşlara kolaylık olması açısından paylaşmak istiyorum. Aracı 180K km de motoru standart şekilde toplanmış vaziyette Raci Ustadan satın aldım. Şuanda aracım 225K km yi geçti. Çok şükür şimdiye kadar ciddi hiçbir sorun yaşamadım. Şimdiye kadar kullandığım diğer subarularım atmosferik bir motora sahip legacylerdi. Fakat araç torbu ve subaru olunca insan zamanla üzerinde özellikle performansa yönelik değişikler yapmak istiyor. Benim her zaman savunduğum ve yapmaya çalıştığım şey aracın sağlıklı yürüyeceği düzeyde bir güç ile muhafaza etmektir. Çünkü ben sürpriz zamanlarda uzun yolculuklar yapmak zorunda kalıyorum. Yani aracın bana mevcut halinin sürekliliği ve sorunsuzluğu önem taşıyor.
Aracı aldıktan sonra özellikle mevcut orjinal halini muhafaza etmeye yönelik yaptığım işlemler oldu. Deri koltukların bakımı ve onarımı, ses izolasyonu, boya koruma ile başladım. Sonrasında gelecekte yapmayı düşündüğüm küçük güç artışlarına yönelik yaptığım değişikliklere sıra gelince önceliğim frenler oldu. Bilirsiniz Subaru frenleri son dönemler hariç biraz zayıftır. Öncelik ön fren kaliper ve disklerini değiştirmek oldu. Tabi daha büyük diskler ve kaliperler standart 16 inçh olan jantlara büyük geldiği için 17 inçh uygun ET değerinde jantlar bulmak gerekti. O dönemlerde aldığım 2004 STİ larda kullanılan versiyon 7 diye adlandırılan ET değeri 53 olan jantlar ile beraber 225 55 17 ölçülerinde lastikler kullanmak istedim fakat arka tekerler bu ET değerinde 225 taban ile süspansiyonlara sürttü. Burada şöyle bir not düşmek istiyorum eğer arka amortisörleriniz KYB ile değişmişse ki benimkiler öyle tüplü olan amortisörlere göre tekere daha yakın bir mesafedeler. Bu durumda ise tekerlere specer kullanmak gerekti ben ise bu tarz şeylere karşı olduğum için lastik ebatlarını 215 55 17 ile değiştirdim. 53 ET değeri anladığım kadarıyla tekerlerin merkeze daha yakın olmasını sağlayarak gücün daha az kaybolması mantığı ile kullanılmış. Eğer 225 tabanlı bir lastik kullanmak isterseniz ya flanş kullanmayı tercih edeceksiniz yada jantınızın ET değerini 45 ve aşağı bir değer olmasına özen göstereceksiniz. Şayet amortisörleriniz tüplü olan orjinal modelden ise 53ET değeri ile 225 taban lastik kullanmanızda bir sakınca yoktur.
İlk fotoğraftaki KYB ve 215 taban lastik ile, ikinci fotoğrafta ise tüplü self livining sistem orjnal amortisör. Orjinal olanın dış yüzeyinde dikkat ederseniz yassı bir alan mevcut bu küçük fark bile 225 taban bir lastiğin kullanılmasına olanak sağlıyor. Tabi benim kasteddiğim ET değeri 53 olan bir jant ile.
Jantları çözdükten sonra mevcut taşıyıcılar üzerine birebir uyum sağlayan ön kaliperlerin montajına sıra geldi. 2014 model bir STİ dan söküken 326mm diskler ve 4 pistonlu brembo kaliperler sorunsuz bir şekilde uyum sağladı. Burada şunu belirmek isterim ki kaliperlerin ağırlıkları orjinal olanlar ile çok yakın değerlerde. Fakat disklerde ciddi farklar var, 326mm disklerin ağırlıkları 8.5kg dan fazla orjinal olanlar ile sanırım 2kg fark var. Bunu araç için bir kayıp olarak görebilirsiniz fakat bunu aracı kullanırken hissetmeniz mümkün değil. 17 inçh jantlar ve 16 inçh jant ve lastiklerin ağırlıkları arasında ciddi farklar yoktur ölçümlerini yaptım fakat net rakamlar aklımda kalmadı. Artı fayda sağlayan şey ise 48ET yerine merkeze daha yakın olan 53ET kullanmak. Bu arada subarunun kullandığı o dönemdeki 4 pistonlu brembo kaliperler arasında ciddi farklar yok.
Diskler arasındaki bariz farkı görüyorsunuz. Ne kadar fazla sürtünme o kadar fazla ısı. Arkalara brembo 2 piston kaliper takacaksanız mevcut taşıyıcılar üzerine adaptör takmanız gerekecek. Ben arkalara takmadım. Yüksek hızlarda ki ani durma yada stabil manevralar yaparken ön arka dengesi sorun olabilir mi derseniz evet mantıklı ama her zaman limitlerde kullanmadığım için bunu hissetmedim.
Gelecekte daha büyük turbo kullanmak, turboya daha soğuk hava girişi sağlamak için büyük STİ intercooler değişimi yaptım. Size tavsiyem aynı dönemlerin STİ parçalarını kullanmanızdır. Aklınızdan custom ve oem parçalar üreten sahte markalar kesinlikle geçmesin. Subarunun kullandığı soğutma ekipmanları emin olun gerçekten çok hafif ve amacına uygun olarak üretilmiştir. Sanden marka intercoolerlar kullanılmaktadır. İntercooler takıldıktan sonra güç artışı beklemeyin şöyle bir artısı var daha hızlı soğuyan hava ile beslenen turbo size daha verimli dönüşler yapmaktadır. Yani mevcut performansınızı daha uzun soluklu muhafaza etmenizi sağlar.
Ön akslarımda 200K km lerde artan bir boşluk başladı, yenisini almak yada mevcut olanı tamir ettirmek yerine ikinci el iyi durumda STİ aks almayı tercih ettim. Standart akslara göre daha sağlam olduklarını daha ilk bakışta anlamanız mümkün. Kullanılan materyal ve daha büyük kafalardan doları akslarında standartlara göre ağırlıkları bir miktar fazla. Nasıl bir aks seçeceğinize gelecek olursak aksın iki tarafında bulunan dişli sayıları, tam boyu, kafalar arasında bulunan mesafe, milin çapı, dişli kısımların boyları gibi çok ayrıntılı bilgilere sahip olmanız gerekiyor. Yada bu konuyu çok fazla araştıran biri olarak yine aynı dönemin özellikle forester sg5 ve sg9 ve impreza wrx STİ ların akslarını almanız. Bu dönemlerde ve ülkelerde erkek aks girişleri yerine dişi girişleri olarak şanzımana göre değişiklikler gösterebilir. Bunları kullanmanız için ise arada bağlantı kuran milleri de almanız gerekir.
Aşağıda bir aks üreticisinin sizden isteyeceği ölçülere örnek olsun diye birkaç fotoğraf ekledim.
Aslında bazılarının çok sevmediği benim ise gerçekten aracın duruşu ve kullanım amacına çok iyi hizmet ettiğini düşündüğüm paçalıklar hakkında kısa birkaç birşey yazmak istiyorum. Paçalıklar üniversal boyutlarda üretimi yapılan sağlam ve esnek bir malzemeden üretilmiş. Benim için en önemlisi kum, çakıl, çamur gibi dış etkenlerin tamponlara verdiği zararları ortadan kaldırmasıdır. Dönüşlerde ise bir miktar dışarıda kalan paçalıklar savrulan çamuruda bir miktar azaltmaktadır. Bana göre tek olumsuz yanı sürtünme direncini artırmasıdır.
Kule gergisi, KN kutu içi performans filtre, spoiler ve defransiyel koruma sacı ile ilgili ayrıntıya girmeye gerek yok diye düşünüyorum. Daha önce forumda benzer konular konuşuldu diye hatırlıyorum.
Dilimin döndüğü kadarıyla tecrübe ettiğim konular hakkında yazmaya çalıştım. Sürçülisan ettimse affola. Ayrıca bu işlemleri yaparken bana her zaman yardımcı olan Raci Usta ve Mehmet Abiye de çok teşekkür ediyorum
Aracı aldıktan sonra özellikle mevcut orjinal halini muhafaza etmeye yönelik yaptığım işlemler oldu. Deri koltukların bakımı ve onarımı, ses izolasyonu, boya koruma ile başladım. Sonrasında gelecekte yapmayı düşündüğüm küçük güç artışlarına yönelik yaptığım değişikliklere sıra gelince önceliğim frenler oldu. Bilirsiniz Subaru frenleri son dönemler hariç biraz zayıftır. Öncelik ön fren kaliper ve disklerini değiştirmek oldu. Tabi daha büyük diskler ve kaliperler standart 16 inçh olan jantlara büyük geldiği için 17 inçh uygun ET değerinde jantlar bulmak gerekti. O dönemlerde aldığım 2004 STİ larda kullanılan versiyon 7 diye adlandırılan ET değeri 53 olan jantlar ile beraber 225 55 17 ölçülerinde lastikler kullanmak istedim fakat arka tekerler bu ET değerinde 225 taban ile süspansiyonlara sürttü. Burada şöyle bir not düşmek istiyorum eğer arka amortisörleriniz KYB ile değişmişse ki benimkiler öyle tüplü olan amortisörlere göre tekere daha yakın bir mesafedeler. Bu durumda ise tekerlere specer kullanmak gerekti ben ise bu tarz şeylere karşı olduğum için lastik ebatlarını 215 55 17 ile değiştirdim. 53 ET değeri anladığım kadarıyla tekerlerin merkeze daha yakın olmasını sağlayarak gücün daha az kaybolması mantığı ile kullanılmış. Eğer 225 tabanlı bir lastik kullanmak isterseniz ya flanş kullanmayı tercih edeceksiniz yada jantınızın ET değerini 45 ve aşağı bir değer olmasına özen göstereceksiniz. Şayet amortisörleriniz tüplü olan orjinal modelden ise 53ET değeri ile 225 taban lastik kullanmanızda bir sakınca yoktur.
İlk fotoğraftaki KYB ve 215 taban lastik ile, ikinci fotoğrafta ise tüplü self livining sistem orjnal amortisör. Orjinal olanın dış yüzeyinde dikkat ederseniz yassı bir alan mevcut bu küçük fark bile 225 taban bir lastiğin kullanılmasına olanak sağlıyor. Tabi benim kasteddiğim ET değeri 53 olan bir jant ile.
Jantları çözdükten sonra mevcut taşıyıcılar üzerine birebir uyum sağlayan ön kaliperlerin montajına sıra geldi. 2014 model bir STİ dan söküken 326mm diskler ve 4 pistonlu brembo kaliperler sorunsuz bir şekilde uyum sağladı. Burada şunu belirmek isterim ki kaliperlerin ağırlıkları orjinal olanlar ile çok yakın değerlerde. Fakat disklerde ciddi farklar var, 326mm disklerin ağırlıkları 8.5kg dan fazla orjinal olanlar ile sanırım 2kg fark var. Bunu araç için bir kayıp olarak görebilirsiniz fakat bunu aracı kullanırken hissetmeniz mümkün değil. 17 inçh jantlar ve 16 inçh jant ve lastiklerin ağırlıkları arasında ciddi farklar yoktur ölçümlerini yaptım fakat net rakamlar aklımda kalmadı. Artı fayda sağlayan şey ise 48ET yerine merkeze daha yakın olan 53ET kullanmak. Bu arada subarunun kullandığı o dönemdeki 4 pistonlu brembo kaliperler arasında ciddi farklar yok.
Diskler arasındaki bariz farkı görüyorsunuz. Ne kadar fazla sürtünme o kadar fazla ısı. Arkalara brembo 2 piston kaliper takacaksanız mevcut taşıyıcılar üzerine adaptör takmanız gerekecek. Ben arkalara takmadım. Yüksek hızlarda ki ani durma yada stabil manevralar yaparken ön arka dengesi sorun olabilir mi derseniz evet mantıklı ama her zaman limitlerde kullanmadığım için bunu hissetmedim.
Gelecekte daha büyük turbo kullanmak, turboya daha soğuk hava girişi sağlamak için büyük STİ intercooler değişimi yaptım. Size tavsiyem aynı dönemlerin STİ parçalarını kullanmanızdır. Aklınızdan custom ve oem parçalar üreten sahte markalar kesinlikle geçmesin. Subarunun kullandığı soğutma ekipmanları emin olun gerçekten çok hafif ve amacına uygun olarak üretilmiştir. Sanden marka intercoolerlar kullanılmaktadır. İntercooler takıldıktan sonra güç artışı beklemeyin şöyle bir artısı var daha hızlı soğuyan hava ile beslenen turbo size daha verimli dönüşler yapmaktadır. Yani mevcut performansınızı daha uzun soluklu muhafaza etmenizi sağlar.
Ön akslarımda 200K km lerde artan bir boşluk başladı, yenisini almak yada mevcut olanı tamir ettirmek yerine ikinci el iyi durumda STİ aks almayı tercih ettim. Standart akslara göre daha sağlam olduklarını daha ilk bakışta anlamanız mümkün. Kullanılan materyal ve daha büyük kafalardan doları akslarında standartlara göre ağırlıkları bir miktar fazla. Nasıl bir aks seçeceğinize gelecek olursak aksın iki tarafında bulunan dişli sayıları, tam boyu, kafalar arasında bulunan mesafe, milin çapı, dişli kısımların boyları gibi çok ayrıntılı bilgilere sahip olmanız gerekiyor. Yada bu konuyu çok fazla araştıran biri olarak yine aynı dönemin özellikle forester sg5 ve sg9 ve impreza wrx STİ ların akslarını almanız. Bu dönemlerde ve ülkelerde erkek aks girişleri yerine dişi girişleri olarak şanzımana göre değişiklikler gösterebilir. Bunları kullanmanız için ise arada bağlantı kuran milleri de almanız gerekir.
Aşağıda bir aks üreticisinin sizden isteyeceği ölçülere örnek olsun diye birkaç fotoğraf ekledim.
Aslında bazılarının çok sevmediği benim ise gerçekten aracın duruşu ve kullanım amacına çok iyi hizmet ettiğini düşündüğüm paçalıklar hakkında kısa birkaç birşey yazmak istiyorum. Paçalıklar üniversal boyutlarda üretimi yapılan sağlam ve esnek bir malzemeden üretilmiş. Benim için en önemlisi kum, çakıl, çamur gibi dış etkenlerin tamponlara verdiği zararları ortadan kaldırmasıdır. Dönüşlerde ise bir miktar dışarıda kalan paçalıklar savrulan çamuruda bir miktar azaltmaktadır. Bana göre tek olumsuz yanı sürtünme direncini artırmasıdır.
Kule gergisi, KN kutu içi performans filtre, spoiler ve defransiyel koruma sacı ile ilgili ayrıntıya girmeye gerek yok diye düşünüyorum. Daha önce forumda benzer konular konuşuldu diye hatırlıyorum.
Dilimin döndüğü kadarıyla tecrübe ettiğim konular hakkında yazmaya çalıştım. Sürçülisan ettimse affola. Ayrıca bu işlemleri yaparken bana her zaman yardımcı olan Raci Usta ve Mehmet Abiye de çok teşekkür ediyorum