Merhaba arkadaşlar. Bu konu başlığını açtım çünkü yetkili veya özel her alandaki tüm servislerin bu konuyu dikkatlice okuması dolayısı ile kendi gelecekleri bakımından bazı hamleler yapmasinin faydali olacağını düşünüyorum.
Sosyal medya denince çoğumuzun aklina gelen face, Instagram, YouTube, Twitter gibi mecralar gelmektedir. Çoğu işletmenin de bu alanlarda kendilerine ait hesapları bulunuyor. Bu hesaplardan ara ara veya sürekli yapılan işlemlerin resim yada videoları veyahut satilan ürünlerin resimleri paylasilmakta. Buradaki amaç tabiki işletmelerin kendilerini tanıtması ve müşteri grubunu yükseltmesidir. Bu işlerden sorumlu işletme personelleri kendi hesaplarında sürekli paylasim yapmakta, ilan sayfalarina ilan vermekte, varsa web sitelerinde satışa sunulan ürünleri guncellemektedir. Şimdi sıkı durun. Bu yolla sosyal medyada var olduklarini, reklamlarini yaptıklarını kısaca amaçlarına ulaştıklarını saniyorlarsa süper yanılıyorlar
Bir isletmenin YouTube hesabinda 10k abonesi var iken atılan her vidoyu ortalama 1500 kişi seyrediyorsa burada bir sorun var demektir. Abone yada takipçi kasmak kolaydir önemli olan dikkatle izlenmek ve takip edilmektir. 1000 abone yada takipçisi olan bir hesabin her paylasimi 2k kere izleniyorsa asıl başarı buradadır.
Sosyal medya özveri ister, zaman ister, güzel üslup ister. Bir hesap açıp arkasını getirememek o hesap sahibi isletmenin sosyal medyadaki çöküşüdur.
Günümüzde bizimde bir hesabimiz, sayfamız, web sitemiz vs olsun diye açılmış bir çok işletmeye ait sosyal medya hesapları bulunmaktadır. " bu işi en iyi biz yaparız " tarzinda egoist paylaşımlar, sürekli atılan yedek parça resimleri, taraflı çekilen videolar vs ile aslında " bırak senin reklamını musterin yapsın " kalıbına uymadığı için sevilmemekte hatta biktirmaktadir.
Ülkemizde bu hesapların dışında surekli iletişimde bulunulan bir sosyal medya grubu daha vardır ki oda forumlardir. Zamanında çok ilgi gören daha sonraki zamanlarda önemini ve gücünü yitiren forumlar işletme sahipleri tarafından çok fazla onemsenmemekte " forum kulturu artık kalmadi" mantığı ile bakılmaktadır. Adeta bir zamanların internet cafelerine benzetilmektedir. Bu konuda bir bakıma haklilardir. Çünkü forumlarda gelişen çağa ve teknolojiye işletmeler gibi ayak uyduramamis, vizyonunu ve misyonunu net olarak ortaya koyamamis, kendini gelişime kapamış, sadece toplantı ve buluşma organize edilen bir mecradan öteye geçememiştir.
Halbuki forumlar işletme sahiplerinin en zahmetsiz ve ücretsiz reklam alanları olmakla beraber, sürekli yeni müşteri gruplarının kazanilacagi, kendi reklamlarının müşterileri tarafından yapılarak daha etkili bir tanitimin yapılmis olacağı en güçlü sosyal medya grubudur. Forumlarda paylaşılan her şey diğer sosyal medya hesaplarının tam zittina anlık değil ömürlüktur. Atılan her mesaj, yapılan her yorum, konulan her video bir sıra ve düzen içinde yerini sürekli korumakta dolayisi ile popülerliğini asla yitirmemektedir. Açılan konu başlıklari arama motorlarında sürekli insanların karşılarına çıkmakta ve böylece etkin bir reklam ve bilgilendirme işlemi süreklilik arz ederek devam etmektedir.
Bu kapsamda ülkemizde her alanda faaliyet gösteren forumlar kendi kaliblarinin dışına cikmali, üyeleri ile servisleri bulusturmali ve böylece her iki tarafada kazanç saglamalari gerekmektedir. Tabi Bunu yapmaları içinde önce sorumluluk almaları, üye edeceği servisleri iyi incelemeleri, olası hatalarda arabulucu olmaları hatta birden fazla yapılan yanlış hareketlerde servisleri forumdan uzaklaştırmalidir. " Bunu yaparsak forum olmaktan çıkar ticarethane ye doneriz" mantığını şahsen ben kabul etmiyorum. Ticarethaneye dönmek için servislere " bana şu kadar para ver siteme üye edeyim" tarzı bir teklifin götürülmesi gerekir. Böyle bir teklif karsiligi gelen isletmeninde olası hatalarını forum olarak örtbas etmeye, hatayi ısrarla musteride bulmaya çalışmaya, hatta o üyeyi forumdan uzaklaştırmaya mecbur kalirsiniz. Bkz Facebook sayfalari. Bir çok servisi bünyesinde bulunduran bazı sayfalar olası beklentilerini kaybetmemek için açılan olumsuz başlıkları silmekte, hatta üyelerini uzaklaştırmaktadır. Tarafsiz olmak için servislerden bir menfeat beklenmemesi sartdir. Öncelikle bu zihniyetin değişmesi gerekmektedir.
Tekrar işletme sahiplerine dönersek. En iyi reklam müşterinin yaptıgi reklamdır. Müşterinin en bol olduğu yer kalabalık yerler değil sistematik olarak devam eden forumlardir. Bu kapsamda sizlere tavsiyem
Sosyal medyada işletme ve müşteri ile köprü görevi görecek bir personel muhakkak alın. Bu personelin işi sadece ciddiyet arzeden mecralarda teknik bilgi paylaşımı olmalı. Bunun dışında ürün reklamı vs asla olmamalı. Sektöru ne olursa olsun surekli aktif ve alanında yetişmiş bilgi sahibi bu personeller güzel uslub ve bilgi sahibi kişilerden secilmeli. Sosyal medyayı kullanmayi bilmek birinci şart değil ne yazacağını bilmek asıl şart olmali. Ücret ve tarife konusunda esnek ve yetkili olmali. Önce para değil müşteri memnuniyeti as olmalı.
Eğer yukarıdaki kriterlere uygun personeller alır ve kendi sektorunuze uygun sosyal medya mecralarinda faaaliyet gosterirsiniz, emin olun çok kisa zamanda gelişir ve işletmenizin gelecegini emin adımlarla inşa etmis olursunuz. Sıfırdan hesap açıp arkasını getirememektense hazır açılmış sosyal medya sitelerinde surekli faaliyet göstermeniz sizler açısından daha ekonomik ve zahmetsiz olacaktir.
Bunlar benim deneyimim ve düşüncelerim arkadaslar. Sizlerde servis ve işletme sahiplerinden hangi sektör olursa olsun varsa bir beklentiniz yada öneriniz lütfen yazın.
Sosyal medya denince çoğumuzun aklina gelen face, Instagram, YouTube, Twitter gibi mecralar gelmektedir. Çoğu işletmenin de bu alanlarda kendilerine ait hesapları bulunuyor. Bu hesaplardan ara ara veya sürekli yapılan işlemlerin resim yada videoları veyahut satilan ürünlerin resimleri paylasilmakta. Buradaki amaç tabiki işletmelerin kendilerini tanıtması ve müşteri grubunu yükseltmesidir. Bu işlerden sorumlu işletme personelleri kendi hesaplarında sürekli paylasim yapmakta, ilan sayfalarina ilan vermekte, varsa web sitelerinde satışa sunulan ürünleri guncellemektedir. Şimdi sıkı durun. Bu yolla sosyal medyada var olduklarini, reklamlarini yaptıklarını kısaca amaçlarına ulaştıklarını saniyorlarsa süper yanılıyorlar

Bir isletmenin YouTube hesabinda 10k abonesi var iken atılan her vidoyu ortalama 1500 kişi seyrediyorsa burada bir sorun var demektir. Abone yada takipçi kasmak kolaydir önemli olan dikkatle izlenmek ve takip edilmektir. 1000 abone yada takipçisi olan bir hesabin her paylasimi 2k kere izleniyorsa asıl başarı buradadır.
Sosyal medya özveri ister, zaman ister, güzel üslup ister. Bir hesap açıp arkasını getirememek o hesap sahibi isletmenin sosyal medyadaki çöküşüdur.
Günümüzde bizimde bir hesabimiz, sayfamız, web sitemiz vs olsun diye açılmış bir çok işletmeye ait sosyal medya hesapları bulunmaktadır. " bu işi en iyi biz yaparız " tarzinda egoist paylaşımlar, sürekli atılan yedek parça resimleri, taraflı çekilen videolar vs ile aslında " bırak senin reklamını musterin yapsın " kalıbına uymadığı için sevilmemekte hatta biktirmaktadir.
Ülkemizde bu hesapların dışında surekli iletişimde bulunulan bir sosyal medya grubu daha vardır ki oda forumlardir. Zamanında çok ilgi gören daha sonraki zamanlarda önemini ve gücünü yitiren forumlar işletme sahipleri tarafından çok fazla onemsenmemekte " forum kulturu artık kalmadi" mantığı ile bakılmaktadır. Adeta bir zamanların internet cafelerine benzetilmektedir. Bu konuda bir bakıma haklilardir. Çünkü forumlarda gelişen çağa ve teknolojiye işletmeler gibi ayak uyduramamis, vizyonunu ve misyonunu net olarak ortaya koyamamis, kendini gelişime kapamış, sadece toplantı ve buluşma organize edilen bir mecradan öteye geçememiştir.
Halbuki forumlar işletme sahiplerinin en zahmetsiz ve ücretsiz reklam alanları olmakla beraber, sürekli yeni müşteri gruplarının kazanilacagi, kendi reklamlarının müşterileri tarafından yapılarak daha etkili bir tanitimin yapılmis olacağı en güçlü sosyal medya grubudur. Forumlarda paylaşılan her şey diğer sosyal medya hesaplarının tam zittina anlık değil ömürlüktur. Atılan her mesaj, yapılan her yorum, konulan her video bir sıra ve düzen içinde yerini sürekli korumakta dolayisi ile popülerliğini asla yitirmemektedir. Açılan konu başlıklari arama motorlarında sürekli insanların karşılarına çıkmakta ve böylece etkin bir reklam ve bilgilendirme işlemi süreklilik arz ederek devam etmektedir.
Bu kapsamda ülkemizde her alanda faaliyet gösteren forumlar kendi kaliblarinin dışına cikmali, üyeleri ile servisleri bulusturmali ve böylece her iki tarafada kazanç saglamalari gerekmektedir. Tabi Bunu yapmaları içinde önce sorumluluk almaları, üye edeceği servisleri iyi incelemeleri, olası hatalarda arabulucu olmaları hatta birden fazla yapılan yanlış hareketlerde servisleri forumdan uzaklaştırmalidir. " Bunu yaparsak forum olmaktan çıkar ticarethane ye doneriz" mantığını şahsen ben kabul etmiyorum. Ticarethaneye dönmek için servislere " bana şu kadar para ver siteme üye edeyim" tarzı bir teklifin götürülmesi gerekir. Böyle bir teklif karsiligi gelen isletmeninde olası hatalarını forum olarak örtbas etmeye, hatayi ısrarla musteride bulmaya çalışmaya, hatta o üyeyi forumdan uzaklaştırmaya mecbur kalirsiniz. Bkz Facebook sayfalari. Bir çok servisi bünyesinde bulunduran bazı sayfalar olası beklentilerini kaybetmemek için açılan olumsuz başlıkları silmekte, hatta üyelerini uzaklaştırmaktadır. Tarafsiz olmak için servislerden bir menfeat beklenmemesi sartdir. Öncelikle bu zihniyetin değişmesi gerekmektedir.
Tekrar işletme sahiplerine dönersek. En iyi reklam müşterinin yaptıgi reklamdır. Müşterinin en bol olduğu yer kalabalık yerler değil sistematik olarak devam eden forumlardir. Bu kapsamda sizlere tavsiyem
Sosyal medyada işletme ve müşteri ile köprü görevi görecek bir personel muhakkak alın. Bu personelin işi sadece ciddiyet arzeden mecralarda teknik bilgi paylaşımı olmalı. Bunun dışında ürün reklamı vs asla olmamalı. Sektöru ne olursa olsun surekli aktif ve alanında yetişmiş bilgi sahibi bu personeller güzel uslub ve bilgi sahibi kişilerden secilmeli. Sosyal medyayı kullanmayi bilmek birinci şart değil ne yazacağını bilmek asıl şart olmali. Ücret ve tarife konusunda esnek ve yetkili olmali. Önce para değil müşteri memnuniyeti as olmalı.
Eğer yukarıdaki kriterlere uygun personeller alır ve kendi sektorunuze uygun sosyal medya mecralarinda faaaliyet gosterirsiniz, emin olun çok kisa zamanda gelişir ve işletmenizin gelecegini emin adımlarla inşa etmis olursunuz. Sıfırdan hesap açıp arkasını getirememektense hazır açılmış sosyal medya sitelerinde surekli faaliyet göstermeniz sizler açısından daha ekonomik ve zahmetsiz olacaktir.
Bunlar benim deneyimim ve düşüncelerim arkadaslar. Sizlerde servis ve işletme sahiplerinden hangi sektör olursa olsun varsa bir beklentiniz yada öneriniz lütfen yazın.