Uber Self-Driving (otonom) nedir? Uber kazası suçlusu kim?
ABD’nin Arizona eyaleti Temple şehrinde geçtiğimiz günlerde otonom Uber aracının karıştığı bir kaza gerçekleşti. Uber kazası otonom bir aracın karıştığı ilk ölümlü kaza olarak da tarihe geçti. Olayın hemen ardından ise Uber ile birlikte çalışan ve proje geliştiren otomobil markaları çalışmaları olay aydınlanana kadar durdurmaya karar verdiler. Olayın duyulmasının ardından dünya çapında yayılması da oldukça hızlı gerçekleşti.
Uber Self-Driving (otonom) nedir?
Bu arada Uber’in otonom taksi hizmeti veren araçlarından da kısaca bahsetmekte fayda var. yaygın olarak Volvo XC90 marka araçları kullanan Uber, bu sisteme Self-Driving adını vermiş. Araç sürücüsüz yani otonom olarak yol alabilse de, sürücü koltuğunda aracın hareketlerine müdahale edebilen bir operatör mutlaka yer alıyor. Bu kişi ani bir durumda kontrolü tamamen kendi eline alabiliyor. Yani otonom sistem hata bile yapsa bunu telafi edebilecek eğitimli bir kişi direksiyon başında yer alıyor.
Uber kazası nasıl gerçekleşti?
Sürücüsüz Uber aracının çarptığı ve yaralarından dolayı hastanede hayatını kaybeden kişinin bisitlet kullanan ve evsiz yaşayan 49 yaşındaki Elaine Herzberg olduğu açıklandı. Tabi söz konusu olan ne kadar güvenli olabileceği sürekli sorgulanan otonom sistemler olunca dikkat çekmesi de o derece fazla oldu. İlk sürücüsüz araç kazasına Uber’in de karışmış olması olayı çok daha farklı bir boyuta taşıdı. Uber aracının sürücü koltuğunda oturan operatörün ise Rafaela Vasquez olduğu ve kaza sırasında kontrolün operatörde değil de otonom sistemde olduğu açıklandı.
Ancak daha dün gün bu konuda açıklama yapan bölge polis şefi, Uber aracında yer alan 2 farklı video kamera kaydının incelendiğini ve bisiklet sürücüsü kadının aniden aracın önünde durduğunu açıkladı. Fren yapmaya bile fırsatı olmadığı belirtilen Uber aracı da kadına çarptı. Öyle ki duruma operatör Rafaela Vasquez bile müdahele edememiş.
Kaza sırasında araç kamerasından elde edilen diğer bilgilere göre, seyir hızının yaklaşık 61km/s olduğu, ancak o bölgedeki hız sınırının 56km/s olduğu açıklandı. Ancak Google haritasında bu bölgedeki hız sınırının 72km/s olması da dikkat çekiyor.
Anlaşılan o ki kazanın kurbanı ile Uber aracı arasında mesafe yok denecek kadar azmış. Kazanın ne kadar ani bir şekilde gerçekleştiği ise, Uber aracının sağ ön taraftan aldığı darbeden belli oluyor. Ancak bazı soru işaretleri de yok değil. Madem ki bisikletli kadın aniden yolda durmuş, nasıl olur da Uber aracının sensörleri yola bu kadar yaklaşmış bir kişiyi tespit edememiş anlamak zor.
Ancak işin içinde operatörün de müdahele edememiş olması eklenince, gerçekten de oldukça ani ve hesap edilemeyen bir durumun olduğu açık. Yine de bu tip sistemlerin çok daha hassas ve yüksek toleransla tasarlanması gerektiği bu kazadan anlaşılıyor diye düşünüyoruz. Görünen o ki, Uber aracı ve operatörü suçlu da olsa suçsuz da olsa bu durum daha uzun süre birçok açıdan tartışılmaya devam edilecek gibi görünüyor(Sekizsilindirden alıntıdır)[/size]
ABD’nin Arizona eyaleti Temple şehrinde geçtiğimiz günlerde otonom Uber aracının karıştığı bir kaza gerçekleşti. Uber kazası otonom bir aracın karıştığı ilk ölümlü kaza olarak da tarihe geçti. Olayın hemen ardından ise Uber ile birlikte çalışan ve proje geliştiren otomobil markaları çalışmaları olay aydınlanana kadar durdurmaya karar verdiler. Olayın duyulmasının ardından dünya çapında yayılması da oldukça hızlı gerçekleşti.
Uber Self-Driving (otonom) nedir?
Bu arada Uber’in otonom taksi hizmeti veren araçlarından da kısaca bahsetmekte fayda var. yaygın olarak Volvo XC90 marka araçları kullanan Uber, bu sisteme Self-Driving adını vermiş. Araç sürücüsüz yani otonom olarak yol alabilse de, sürücü koltuğunda aracın hareketlerine müdahale edebilen bir operatör mutlaka yer alıyor. Bu kişi ani bir durumda kontrolü tamamen kendi eline alabiliyor. Yani otonom sistem hata bile yapsa bunu telafi edebilecek eğitimli bir kişi direksiyon başında yer alıyor.
Uber kazası nasıl gerçekleşti?
Sürücüsüz Uber aracının çarptığı ve yaralarından dolayı hastanede hayatını kaybeden kişinin bisitlet kullanan ve evsiz yaşayan 49 yaşındaki Elaine Herzberg olduğu açıklandı. Tabi söz konusu olan ne kadar güvenli olabileceği sürekli sorgulanan otonom sistemler olunca dikkat çekmesi de o derece fazla oldu. İlk sürücüsüz araç kazasına Uber’in de karışmış olması olayı çok daha farklı bir boyuta taşıdı. Uber aracının sürücü koltuğunda oturan operatörün ise Rafaela Vasquez olduğu ve kaza sırasında kontrolün operatörde değil de otonom sistemde olduğu açıklandı.
Ancak daha dün gün bu konuda açıklama yapan bölge polis şefi, Uber aracında yer alan 2 farklı video kamera kaydının incelendiğini ve bisiklet sürücüsü kadının aniden aracın önünde durduğunu açıkladı. Fren yapmaya bile fırsatı olmadığı belirtilen Uber aracı da kadına çarptı. Öyle ki duruma operatör Rafaela Vasquez bile müdahele edememiş.
Solda Uber operatörü Rafaela Vasquez, sağda kazada hayatını kaybeden Elaine Herzberg
[size=undefined]Kaza sırasında araç kamerasından elde edilen diğer bilgilere göre, seyir hızının yaklaşık 61km/s olduğu, ancak o bölgedeki hız sınırının 56km/s olduğu açıklandı. Ancak Google haritasında bu bölgedeki hız sınırının 72km/s olması da dikkat çekiyor.
Anlaşılan o ki kazanın kurbanı ile Uber aracı arasında mesafe yok denecek kadar azmış. Kazanın ne kadar ani bir şekilde gerçekleştiği ise, Uber aracının sağ ön taraftan aldığı darbeden belli oluyor. Ancak bazı soru işaretleri de yok değil. Madem ki bisikletli kadın aniden yolda durmuş, nasıl olur da Uber aracının sensörleri yola bu kadar yaklaşmış bir kişiyi tespit edememiş anlamak zor.
Ancak işin içinde operatörün de müdahele edememiş olması eklenince, gerçekten de oldukça ani ve hesap edilemeyen bir durumun olduğu açık. Yine de bu tip sistemlerin çok daha hassas ve yüksek toleransla tasarlanması gerektiği bu kazadan anlaşılıyor diye düşünüyoruz. Görünen o ki, Uber aracı ve operatörü suçlu da olsa suçsuz da olsa bu durum daha uzun süre birçok açıdan tartışılmaya devam edilecek gibi görünüyor(Sekizsilindirden alıntıdır)[/size]