(19-12-2020, Saat: 18:01)serkankucuk demiş ki: @oguzhaneren Pıt diye çıkabilirdigi durumda zaten mpt görevini yapıyor, motordan gelen yüksek gücü arkaya iletiyor arka tekerler de dönebiliyor. Fakat, gaza çok az bassa sürücü, önler dönse ama arkalar dönmese (gaza o kadar az bassa yani) mpt arkaya güç iletmeye çalışmayacak mı? Önler %100 arkalar %0 dağılımı yapabilecek mi Subaru?
Bu durumda, ornegin tork konvertorlu aracta gaza az az basarak yokusta aracin geri kaymadan oldugu yerde durmasini sagliyoruz diyelim, o esnada tork konvertore ne oluyorsa, benzeri MPT’ye olacak. Hatta cok daha azi olacak.
Gaza basmadan onlerin rolanti ile dondugu, arkalarin ise donemedigi durumda, MPT uzerindeki yag basincini sanirim Subaru yazilimi ile gorebiliyorsunuz. Bu durumu bilgisayardan izlerseniz, bu durumdayken (yani siz gaza basmaz iken ve onler rolanti ile donuyor iken) MPT’de basinc yoktur, parasitic drag ile arkalara guc iletilmeye calisilir ama MPT’ye bir yuklenme olmaz. Daha dogrusu MPT ornegin 100 birim guce dayanikli imal edilmis ise, gaza basilmadigi durumda uzerine 1 birim guc gelir, o da yagin kendi dogasi geregi olan coupling-kavrama (parasitic drag) sebebi ile. Yani kisacasi onemsiz.
Fakat gaza bastiginizda iste o zaman yag basinci artar. Max yag basincinda tam kavrama olur ve gucun yarisi on aksa, yarisi arka aksa gider.
Asil tehlikeli olan nedir biliyor musunuz? Soyle bir senaryo dusunun:
Onler roller’da. Arkalar ise oyle bir sekilde zemine oturmus ve takozlanmis ki, hem onler donerken ve tam gaz verilirken arkalar donemiyor (cunku yerdeler) hem de bir turlu ilerleyemiyor cunku fena sekilde takozlara dayanmislar. Iste bu durum tehlikeli. Gaza basmaya devam ede ede MPT’yi obur tarafa yollarsiniz, cunku max yag basinci ile plakalar arka aksa guc iletmeye calisacaklar, ama iletemeyecekler, ancak surekli birbirlerine surtunup duracaklar, yagin icinde bunu yapiyor olmalarina ragmen, bu sefer de yag cok isinacak, sanziman yagi asiri isinma uyarisi verecek, MPT plakalari birbirine surtune surtune cok isinacak ve asinacak. Iste bu tehlikeli.
Ancak bu noktaya ulasmak icin hem max yag basinci (yani tam gaz) lazim, hem de DAKIKALARCA onlerin delicesine donmesi fakat arkalarin hic kimildamadan oldugu yerde durmasi lazim. Butun bu DAKIKALARCA surekli dip gaz durumunda olmaniz lazim. MPT’nin bu senaryoda nasil bir yuk altinda oldugunu hayal ediyorsunuz degil mi?
Ancak gaza basilmadigi senaryo bambaska. Yag basinci yok, MPT rahat, keyfi yerinde, yag sicak degil, arkaya guc iletimi talebi yok, onler donse bile plakalar kavramis pozisyonda degil (cunku yag basinci yok) on bos bos donuyor, arkaya guc iletilmiyor (ya da 100’de 1 kadar iletiliyor, dogal yag basinci iletimi - parasitic drag sebebi ile)
Velhasil 3 senaryomuz var teknik olarak: (tamamen yeni nesil CVT MPT’li araclar icin konusuyorum, farkli orta diff’e sahip onceki model araclari haric tutuyorum)
1- Gaza basilmadigi ve onlerin dondugu arkalarin donmedigi senaryoda, arkalara roller koysak da donmuyor, koymasak da. Demek ki, bir fark yok. Arac acisindan bakarsak; ha tekerlekler yerde iken donmemis, ha roller’in ustundeyken donmemis.
2- Arkalar yerde sabit, onler roller ustundeyken, tam bu esnada tuvturk gorevlisi gaza basti ve araci bulundugu yerden kurtardi. Arac pit diye cikti. E bunda da sorun yok, arac zaten omru boyunca 50.000 kere yapmasi gereken seyin 1 adedini yapti o anda. Yukaridaki (onceki mesajdaki) video’daki gibi yani. Bu da gayet normal bir durum.
3- Arkalar sabit, onler roller ustunde. Adam gaza basmiyor, arac rolantide onleri donduruyor. E bu senaryo da yukaridaki 1 nolu durum ile ayni degil mi? Gaza basmaz iken zaten arkalar roller’da iken de donmuyor. Bu durumda ha yerde iken donmemis, ha roller’da iken donmemis, yine bir fark yok.
4- Peki, arkalar yerde, onler roller’da. Adam rolantide de birakmadi. Tam gaza da basmadi. Hafif basti ve oyle tuttu. Bu senaryoda da MPT’ye 100’de 1 guc gitmez, 100’de 100 de gitmez, 100’de 5 veya 10 kadar gider, bu sefer adam DAKIKALARCA degil, belki de yarim saat kirk dakika kadar surekli hafif hafif gaz vermesi lazim
Yani gordugunuz gibi, tuvturk gorevlisinin yapabilecegi butun olasiliklari tek tek inceledik, ancak hicbirinde aracin (onceki ve yuksek km’li modeller haric) nasil/neden zarar gorebilecegini bulamadik. Ya da sahsen ben bulamadim
Mesela siz “ya adam tam soyle yaparsa; o esnada boyle yaparsa, tam o esnada ise bunu yaparsa” diyin, acaba o senaryoda MPT nasil davranir, guc akisi nasil olur, onu modelleyelim, tartisalim ve o senaryo araca zarar verir mi vermez mi anlayalim.
Sent from my iPhone using Tapatalk
(19-12-2020, Saat: 18:03)viento demiş ki: Evet videolardan da anlaşıldığı üzere fren testi sırasında freeroller a gerek yok. Dediğim gibi frenlerin tutması için kanalda tekerleklerin döndüğü süre önemli zaten frenler kısa sürede tutmazsa freeroller üzerinde olsa bile arkalar dönemeyecek(ayak frende basılı olduğu için) ve diferansiyele hatta şanzımana yine zarar verecektir. En temizi hiç kanala sokmadan sürekli 4 çeker olan araçların fren testine tabi tutulması. Bence bu konuda bir çalışma yapılması lazım ve TÜVTÜRK'teki fren muayenesinde sürekli 4x4 olan bütün araçları kanala sokmadan farklı bir yöntemle test etmeleri en doğrusu olacaktır.
Hatta Facebook'ta bir haber vardı GEBZE deki TÜVTÜRK istasyonunda çalışan geri geri gaza basması sonucu kaza olmuştu. Geri geri gaza bastığı araba Grand cherokee videoadan anladığım kadarıyla freeroller koymadığı için muhtemelen testi yapan arkadaşın boş bir anına denk geldi ve vitesi R ye aldı. Araç sürekli 4 çeker olduğu için gaza basar basmaz geri doğru fırladı tabi artistlik yapmayıp freeroller kullansaydı böyle olmazdı.
Evet, surucunun gaz vermedigi ancak ondeki tekerlerin altindaki fren testi aletinin on tekerleri dondurdugu senaryoda, surucu gaz vermedigi icin arkalara guc iletilmiyor, orta diff zorlanmiyor.
Arkalara guc iletilse idi, o esnada arkalara koyulan roller’in ustundeki arka tekerler donerlerdi. Ama donmuyorlar.
Tabii yeni model MPT’li CVT’li Subaru’lari kastediyorum. Anlattigim MPT calisma mantigi onceki model (MPT’li orta diff’i olmayan) modeller icin degil, yeni modeller icin.
Sent from my iPhone using Tapatalk