(17-12-2020, Saat: 20:19)oguzhaneren demiş ki: Yukarida da yazdim, bence de kesinlikle roller koyulmali, ben de koydurdum CVT’li Forester icin ama teknik olarak kendimi ikna edemiyorum.
Isin teknik yonunu aciklayabilecek arkadasimiz var midir?
Cunku on tekerlekler fren testinde donduruluyor diyelim:
1- roller olmadigi zaman, arka tekerlekler zeminde. Arkalara guc geliyor olabilir ve zorlaniyor olabilir degil mi? Ama donmuyor, donemiyor, cunku zeminde.
2- arkalara roller koyduk. Donmek istersen buyur don dedik. Tekerlekler yine donmedi.
Soru: 1 ve 2 arasindaki fark nedir? Ikisinde de tekerlekler donmedi.
Donmeyen tekerlek, roller tepesindeyken donmese ne olacak? Yerde durup donmese ne olacak?
Donmuyor ki tekerlek, sabit duruyor. Ha orada sabit durmus, ha burada. Ne fark var??
Sent from my iPhone using Tapatalk
Evet ben de bunu çok merak ediyorum ve dünden beri düşünüyorum. Bir de, şu aklıma gelip gidiyor, ön tekerlek boşa dönüyor fakat arkalar dön(e)miyor, diferansiyel zorla(n)ma var... Buna dair konsolda diferansiyel zorlanması / ısınmasına yönelik uyarı lambası gibi bir lamba yok anladığım kadarıyla. Ona da tamam, eyvallah yok. Peki CVT çok zorlanınca motor / şanzıman kilitleniyor (Ve galiba uyarı lambası vardı). Ama benim anlayamadığım diferansiyeli aşırı zorlamada (mesela üstüne yük binen kısım başta olmak üzere) kilitleme / ötme vb gibi bu yönde bir önlem neden bulunmuyor o zaman?
Serkan hocam muayene istisyonları ile ilgili veritabanı oluşturmaktan bahsetmiş bence çok güzel fikir.
Trabzon Merkez Tüvtürk için yazayım gerçekten çok dengesiz bir istasyon bu anlamda. Her an arıza çıkma ihtimali var hatta %50 üzerinde bu oran. Çalışanların bir kısmının üzerinde kendilerine verilen yetkinin (!) yol açtığı benlik duygusunun Everest zirvesi yaptığını hissedebiliyorsunuz. Hakikaten yürüyüşleri bile değişiyor şimdi o fıkrayı anlatmak istemiyorum anlayan anladı. Agresiflik zaten hepimizin genlerinde var bu yüzden gerçekten sabırla çok fazla yükselmeden ve hatta teşvikle en son muayeneyi yaptırmıştım 2 yıl önce. Sabır ne kelime teşvik etme babında nakdi değil ama ayni rüşvet bile verdim. Vites kolunun arkasındaki küllük yerine bir pet bardak içinde iç fındık koydum itiraf ediyorum. Afiyetle ye dedim kardeşim ama gözünü seveyim şu roller denen aleti koy lastiklerin altına.
Haftaya yine aynısını yapacağım. 2 sene kafamın rahat olması için bu sefer fındıkla birlikte üzüm kurusu dahi koyarım nitekim. Viskozumdan kıymetli değil ya ...
@oguzhaneren ve @M.Ertug B Benim paylaştığım manuel vites Impreza videosunu izlerseniz aracın bir aksı free roller üzerinde bir aksı test rollerı üzerinde iken free roller üzerindeki tekerler de ilk başta dönüyor ya. İşte o an altında free roller olmasa tekerleri döndürecek olan o kuvvet diferansiyel içinde kalacaktı, bu da muhtemelen ısıya dönüşecekti, belki bu ısınma diferansiyele durduk yere zarar verecekti. Yani o test esnasında frene basana kadar geçen sürede belki çok kısa bir süre ama o zaman diliminde diferansiyele yük biniyor.
Otomatik vitesli Subarularda MPT tipindeki diferansiyel daha çok elektronik kontroller içeren bir sistem, bu sebeple ön-arka güç dağılım oranını kendisi değiştirebiliyor, standart %60-40 iken 70-30 90-10 vs gibi. Muhtemeldir ki otomatik vitesli Subarular da free roller üzerindeki tekerleri döndürmeyi deniyor ama test esnasında gaza çok az basıldığı için o tekerleri döndürecek kadar kuvvet aktaramıyor veya bilerek aktarmıyor arkaya ama biz arkaları döndürecek kadar güç gelirse ve arkalar dönemeyecek durumdaysa yine diferansiyel zorlanmasın diye free roller istiyoruz.
XV'nin fren testini tekrar izlemenizi öneririm, test başlarken arkalar dönmüyor evet ama test bittiğinde adam gaza fazla basıyor ve o araba kendini nasıl kurtarıyor oradan, 4 tekeri döndürerek, demek ki ayırmıyormuş demek ki arkaya güç iletiliyormuş.
@bahcekapiliyavuz abi alemsin fındık boğazında kalırsa diye içecek bir şeyler de ayarla yazıktır adamlara
Evet Serkan Bey, bence de oyle. MPT’ler normal testte arkaya yeterince guc iletmiyor, yani bu durumda roller uzerinde durmasi ile zemin uzerinde durmasi arasinda bir fark yok.
Peki gelelim XV’nin gaza basildiginda 4 tekerlegi birden dondurmesine ve o sekilde oradan kurtulmasina.
Siz diyorsunuz ki, eger o esnada XV’nin arka tekerlekleri zeminde olsaydi, o zaman onler donebilecekti, arkalar donemeyecekti ve bu durumda orta diferansiyele (MPT’ye) yuk binecekti. Roller koyarak bu durumdan kurtulmus olduk.
Peki bu MPT madem bu kadar hassas, degil araziye, piknik icin cayira bile cikmayalim o zaman
Yani ornegin ben arazide bir yerde kalsam (ornegin kar yagmis) on tekerlekler serbest donuyor durumda. Arka tekerlekler ise saglam zeminde.
Gaza basacagim ve araba arka tekerler yerde oldugu icin beni bulundugum yerden kurtaracak oyle degil mi? Yani basit bir islem bu.
Subaru, onler buzdayken, arkalar zemindeyken, orada kalir mi? Cekici cagirmak mi zorunda kalir? Yoksa basitce kurtulur mu?
Bence Subaru icin cok basit bir sey bu. Gaza basarsiniz, onler bosa doner, guc arkaya gider, arac tik diye cikar, basitce kurtulur.
Peki Subaru icin cocuk oyuncagi olan bu kurtulma senaryosu, Tuvturk’te iken neden “diferansiyeli zorluyor” oluyor?
@oguzhaneren Ben MPT hassas demedim eminim bunu Subaru da demiyor fakat aracın standart kullanımının dışında bir senaryo yaşatılıyor fren testinde ve bu senaryo sonucunda zarar görme ihtimalinden bahsediliyor.
Eğer MPT hassas bir diferansiyel olsaydı onu bu forumda ilk kıran ben olurdum, o XV'yi nerelere soktum ne koşullarda zorladım, traktörün bile zor çektiği yerlerde saplandım
Subaru için çocuk oyuncağı dediğiniz durumda aracınızın kabilyetlerini kullanarak kendinisizi bu gibi zor bir durumlardan kurtaracaksınız, peki bu kabiliyetlerini test için zorlamaya gerek var mı? İhtiyacımız olan o ana kadar sağlıklı çalışması için elimden geleni yapardım ben.
Kaldı ki, test videosunda da gaza basılınca arkalar da dönerek rollerlardan çıkıyor araba amma gaza daha az basıldığında arkaya iletilen ve tekerleri döndürmeyen güç nereye gidiyor sizce?
Evet iste ben de onu soruyorum, gaza az basilinca arkalara giden guc nereye gidiyor diye soruyorsunuz ya, bunu gercekten onemsemeli miyiz?
Bana kalirsa, normal bir subaru, bu tip bir durum ile, herhangi bir arazide yuzlerce kez karsilasiyor.
Belki de sizin subaru, boyle bir “onler donuyor, arkalar donemiyor, arkaya giden guc nereye gidiyor?” durumu ile belki de 10.000 kere karsilasti tum hayati boyunca?
Peki 10.000 kere karsilasmasi ile 10.001 kere karsilasmasi arasinda cok buyuk fark var mi?
Hani youtube’da yuzlerce video var, onlere roller koyuyorlar, arkalar yerde, Subaru gaza basiyor, pat diye cikiyor basitce. Bu tip bir test yapildi diye o Subaru zarar mi gordu? Bence gormedi.
Peki zarar gorme bozulma ciddi ariza cikarma ihtimali var mi? Bence cok cok cok zor. Oyle olsaydi sizin arac en once cikarirdi ama bakin hala saglam?
Bu durumda, ha 10.000 kere bu durumla karsilasmisiz, ha 10.001 kere, ne fark var? Neden tuvturk’te bunu inatla isteyelim?
Ben sahsen hala daha bunun araca cok sert zararlar verebilecek bir konu oldugu noktasinda teknik olarak emin olamadim.
Ekleme: hani bu tuvturk’te onler donuyor, arkalar zeminde ve gaza bastik cikti durumu icin “normal disi” bir durum diyorsunuz ya, neden normal disi olsun? Klasik arazi senaryosu degil mi bu? Onler buzda, arkalar saglamda ve arac kendisini cikardi? Gayet normal bir senaryo?
Bu konuya bir açıklık getireyim. Roller koyulmasının nedeni fren testi yapan görevlinin gaza ne kadar basacaginı bilemiyor olmamız nedeni ile önlem almaktan ibarettir. Arka tekerlekler ancak aktarmada yeterli basınç oluşursa devreye giriyor. Gaza yavaş yavaş basarsanız önce önler sonra arkalar dönüyor. Gazi direk diplerseniz ön arka anında dönmeye başlıyor. Aralarına 1 sn anca vardır. ( CVT leri bilemiyorum onları denemedim ) Muayenede fren testi sırasında adam gaza direk basarsa arkalar dönmeyeceği için plakalar ısınır ısınmasından ziyade aşınır. Debriyaj balatasi gibi düşünün. Ömürden çalar. Yoksa anında bir zarar vermez. Buradaki olay bu aracın sahibi benim ben eskitmeliyim sen eskitmeyeceksin den öte degildir.
(18-12-2020, Saat: 11:49)nitro37 demiş ki: Bu konuya bir açıklık getireyim. Roller koyulmasının nedeni fren testi yapan görevlinin gaza ne kadar basacaginı bilemiyor olmamız nedeni ile önlem almaktan ibarettir. Arka tekerlekler ancak aktarmada yeterli basınç oluşursa devreye giriyor. Gaza yavaş yavaş basarsanız önce önler sonra arkalar dönüyor. Gazi direk diplerseniz ön arka anında dönmeye başlıyor. Aralarına 1 sn anca vardır. ( CVT leri bilemiyorum onları denemedim ) Muayenede fren testi sırasında adam gaza direk basarsa arkalar dönmeyeceği için plakalar ısınır ısınmasından ziyade aşınır. Debriyaj balatasi gibi düşünün. Ömürden çalar. Yoksa anında bir zarar vermez. Buradaki olay bu aracın sahibi benim ben eskitmeliyim sen eskitmeyeceksin den öte degildir.
Aynen son cümlende dediğin gibi Mehmet abi, arabayı arazi koşullarında sürmek benim tercihim ama hiçbir zaman bu tarz koşullara aracını çıkarmayacak olanlar için de testi yapan kişi tüm arabalara zarar vermeden işini yapmak adına o roller'ı koymalı.
STi de sürekli 4 çekiyor, Audi'nin birçok binek aracı 4 çekebiliyor, bu araçlar sahibi kullanırken o test esnasında yaşanan duruma hiç maruz kalmıyor olabilirler, sürücüsünün tercihi. Amma velakin muayene bir zorunluluk, bu durumda o sürücünün hassasiyetinden fazlasını göstermeli test yapan kurum. Benim bile zorlamadığım aracımı sen nasıl zorlarsın diye düşünürdüm ben.
Aynen Serkan Bu olay sıfır yada düşük km li Subaru larda ömürden çalsada daha eski modellerde anlık arızaya da sebep olabilir. 15-20 yaşındaki subarular da plakalar zaten deforme olmuştur. Tamamen iptal olması için sürücuden anlık bir hareket bekler. Siz bu konuya özen gostermez iseniz kısa vadede difransiyel değişimine kadar gitmek zorunda kalırsınız. Boyle yaşlı Subaru sahipleri anlik bir test de olsa roller koyulmasıni ısrarla istesinler. Çünkü o yaş daki subarularun şanzıman ve aktarma organlarında ciddi deformeler mevcut. Mesela aynı model iki araç düşünün diyelim ki elimizde 2 adet 2005 XT var. İkisinide lifte kaldırdık. Vitesi D ye aldık ve aynı anda gaza bastik. İçlerinden biri daha erken 4 tekerleği döndürdü. Diğeri ise 2-4 saniye geç döndü. Bu şu demektir 4 tekerleği geç döndüren XT nin şanzıman ve diğer aktarma organlarında ciddi deforme vardır. Geç alıyor olması onun yaşlandığına işarettir. Buradan yola çıkarak eski model Subaru sahipleri yeni model Subaru sahiplerine göre bu konuya daha çok dikkat etmelidir. Deforme olmuş parçalar kırılmak için kıvılcım bekler. O kıvılcım verilecekse siz verin tuvturk çalışani değil
Kafamda şimdi taşlar yerine oturdu. Net yanıtlar için teşekkürler. Çünkü Çarşamba günkü testten beri bu senaryonun ilgili aksamlara nasıl zarar verebilecek olup da, arazide zarar görmediğini düşünüp duruyordum ve @oguzhaneren in sorduğu sorular kafamda dolanıp duruyordu. Bundan sonra free roller olmazsa olmaz benim için de...
(18-12-2020, Saat: 09:11)serkankucuk demiş ki: @oguzhaneren ve @M.Ertug B Benim paylaştığım manuel vites Impreza videosunu izlerseniz aracın bir aksı free roller üzerinde bir aksı test rollerı üzerinde iken free roller üzerindeki tekerler de ilk başta dönüyor ya. İşte o an altında free roller olmasa tekerleri döndürecek olan o kuvvet diferansiyel içinde kalacaktı, bu da muhtemelen ısıya dönüşecekti, belki bu ısınma diferansiyele durduk yere zarar verecekti. Yani o test esnasında frene basana kadar geçen sürede belki çok kısa bir süre ama o zaman diliminde diferansiyele yük biniyor.
Otomatik vitesli Subarularda MPT tipindeki diferansiyel daha çok elektronik kontroller içeren bir sistem, bu sebeple ön-arka güç dağılım oranını kendisi değiştirebiliyor, standart %60-40 iken 70-30 90-10 vs gibi. Muhtemeldir ki otomatik vitesli Subarular da free roller üzerindeki tekerleri döndürmeyi deniyor ama test esnasında gaza çok az basıldığı için o tekerleri döndürecek kadar kuvvet aktaramıyor veya bilerek aktarmıyor arkaya ama biz arkaları döndürecek kadar güç gelirse ve arkalar dönemeyecek durumdaysa yine diferansiyel zorlanmasın diye free roller istiyoruz.
XV'nin fren testini tekrar izlemenizi öneririm, test başlarken arkalar dönmüyor evet ama test bittiğinde adam gaza fazla basıyor ve o araba kendini nasıl kurtarıyor oradan, 4 tekeri döndürerek, demek ki ayırmıyormuş demek ki arkaya güç iletiliyormuş.
@bahcekapiliyavuz abi alemsin fındık boğazında kalırsa diye içecek bir şeyler de ayarla yazıktır adamlara
Evet videoları izledim. Zaten huylandığım noktaydı o kısımlar (Arka tarafa belli / belirsiz güç gitmesi...) @serkankucuk videolar ve açıklamalar için tekrar teşekkür ederim