Arkadaşlar merhaba,
Bir Subaru sever olarak son yıllardaki gelişmeler karşısında Subaru'nun geleceğinden endişe ediyordum. Bir yanda elektrikli araçlar, diğer taraftan hibritler... Subaru'nun son yıllarda ürettiği, Türkiye'ye de gelen hibritleri beğenmiyordum. Elektrikli aracı Soltera da bence rakiplerinin karşısında çok da şanslı değil. İleride Subaruya devam mı yoksa başka markalara mı yönelmeli diye düşünürken bugün dikkatimi çeken ve bana yeniden umut veren bir haber gördüm. Onu sizlerle paylaşmak istiyorum.
Ancak, önce, geçtiğimiz aylardan bir gözlemimi paylaşmak istiyorum.
Son dönemde çevremde elektrikli araç alanlar çoğaldı. Çoğunluğu Tesla veya Togg aldı. Hyundai alanlar da var. Hepsi memnun görünüyor. Hibrit alan tanıdığım yok ama geçenlerlerde araç alacak olan bir arkadaşımla bayileri dolaşırken Ankara'da Toyota bayisi tarafından satılmakta olan BYD Seal U model hibrit araca da baktık. Bu aracın hibrit teknolojisi dikkatimi çekti. "Paralel hibrit" denen sisteme sahip olan bu araçta benzinli motor hem jenaratör olarak elektrikli motorun ihtiyaç duyduğu elektriği üretiyor ve elektrik motoru CVT şanzıman aracılığıyla aracı hareket ettiriyor hem de doğrudan CVT şanzımana bağlantısı olan benzinli motor ihtiyaç halinde geleneksel şekilde tekerleklere güç iletebiliyor. Böylelikle araç hem sadece benzinli motoru ya da elektrikli motoru ile hem de her ikisi birden çalışarak ve daha fazla beygir gücü üreterek ilerleyebiliyor. Aracın bir depo yakıt ile 1000 kilometre gittiği söyleniyor. Açıkcası BYD'nin vaat ettiği beni oldukça etkiledi. Bütçem uygun olduğunda bunu. alabilirim diye düşündüm. Plugin hibrit olduğu için evde fişe takıp şarj edip, şehir içinde günlük 70-80 km. yolu sadece elektrik ile gitmek, gerektiğinde şarj endişesi hissetmeden benzin ile elektrik motorunun bataryalarını şarj edebilmek, güç gerektiğinde benzin+elektrik motorları ile gidebilmek fikri kulağıma hoş geldi.
Bugün yabancı basında Subaru'nun yeni bir hibrit teknolojisi ile (ki buna Subaru "güçlü hibrit" diyor) üreteceği araçları (Crosstrek ve Forester) önce bu yıl sonunda Japonya'da sonra da 2026'dan itibaren Kuzey Amerika ülkelerinde piyasaya süreceğini okudum. Azıcık araştırınca. Subaru'nun Japonya sitesinde ilgili duyuruyu buldum. (https://www.subaru.co.jp/news-en/2024_10_17_133138/) Okuyunca, özünde BYD'ninki ile aynı mantığa sahip bir sistemi kullanmaya başlayacaklarını anladım. Elbette Subaru'nun teknolojisinin detayları BYD'ninkinden farklıdır ama Subaru da 63 litre benzin ile 1000 km menzil vaat ediyor. İki motor birden devredeyken 206 kW, yani 276 hp güç elde etmek mümkün görünüyor. Bu Crosstrek (XV) için oldukça etkileyeci bir güç olsa gerek. (Subarunun sitemi mevcut haliyle plugin hibrit değil, dolayısıyla fişe takıp şarj etmek söz konusu değil. Keşke o özelliği de olsaydı. Kısa mesafe sürenler için daha da ekonomik bir seçenek sunmuş olurdu.) Subarunun geleneksel AWD sistemi ile güçlendirilmiş paralel hibrit sistem içeren bu yeni araçları Türkiye'ye geldiğinde almak isterim açıkcası. Umarım sadece Crosstrek (XV) ve Forester değil, Levorg ve Outback olanlarını da görürüz.
İngilizce bilenleriniz yukarıdaki linkten doğrudan duyuruyu okuyabilir. Bilmeyenler için çevirisini paylaşıyorum:(Çeviriyi kendim yapmadım, bilgisayara yaptırdım. Ufak tefek ifade bozuklukları var, hoş görün lütfen.)
Subaru Yeni Nesil Hibrit Sistemini Tanıttı
-Subaru Crosstrek'te (Japonya modeli) tanıtılacak
Tokyo, 17 Ekim 2024 - Subaru Corporation, yeni nesil hibrit sisteminin piyasaya sürüleceğini duyurdu. Yeni nesil hibrit sistem ilk olarak Aralık 2024'te piyasaya sürülmesi planlanan Subaru Crosstrek (Japonya modeli) ile donatılacak.
Subaru Yeni Nesil Hibrit Sistemi Yeni nesil hibrit sistemi ile donatılmış Subaru Crosstrek (Japonya modeli, prototip)
Subaru Yeni Nesil Hibrit Sistemi Subaru Crosstrek aşağıdakilerle donatılmıştır
yeni nesil hibrit sistem (Japonya modeli, prototip)
Bu yeni geliştirilen hibrit sistem, sürüş keyfi ve çevresel performans arasında üstün bir denge sağlamak üzere tasarlanmıştır.
Yeni nesil hibrit, yeni geliştirilen 2,5 litrelik yatay olarak karşılıklı çalışan bir motor ve transaxle ile donatılmıştır. Duruma bağlı olarak güç kaynağı olarak motoru veya motoru verimli bir şekilde kullanan seri-paralel bir sistem benimser. Motorun cömert dinamik performansı ve yumuşak ivmelenmesi sürüş keyfini daha da artırıyor. Subaru'nun Simetrik AWD sistemi, mekanik olarak bağlanmış ön ve arka tekerleklerin pervane şaftı üzerinden hassas kontrolü sayesinde güvenilir sürüş ve off-road performansı sunar.
Ayrıca, kompakt yatay karşıt motor, büyük bir yüksek voltajlı batarya ve büyük kapasiteli yakıt deposuna olanak tanıyor. Daha büyük yakıt deposu ve mevcut hibrit sisteme göre yakıt tüketimindeki yaklaşık %20'lik iyileşme, tarihteki herhangi bir Subaru aracının en uzun menzili olan tek bir depoyla*1 1.000 km'nin üzerinde bir seyir menzili elde edilmesini sağladı. Buna ek olarak, uzatılmış EV sürüşü sessizliği de geliştirdi.
Subaru Yeni Nesil Hibrit Sisteminin Özellikleri
Yeni Nesil Hibrit Sistem Konfigürasyonu
Yeni Nesil Hibrit Sistem Konfigürasyonu
・ 2,5 litrelik Subaru BOXER (Yatay Açılı) motor
Yeni nesil hibrit sistem için özel olarak tasarlanan yeni geliştirilmiş 2.5 litrelik yatay-karşılıklı motor, yüksek termal verimlilik sayesinde hem dinamik performans hem de düşük yakıt tüketimi sunuyor.
Ayrıca motorun üstünde yer alan entegre güç kontrol ünitesi, yüksek voltajlı aküden sağlanan elektrik gücünü kontrol ederek elektrik tüketim performansını artırıyor.
・ Transaxle (şanzıman+diferansiyel)
Transaxle, yeni nesil hibrit sistem için geliştirildi; güçlü çekiş motoru ve motor-jeneratör olmak üzere iki motor, ön diferansiyel dişlisi ve elektronik kontrollü bir kavrama tek bir pakette entegre edildi. Maksimum 88 kW güç üreten çekiş motoru, birçok durumda aracın ana güç kaynağı olarak hizmet verebilirken, motorun uygun olmadığı alanlarda ise içten yanmalı motor devreye girmektedir.
・ Mekanik Tüm Tekerleklerden Çekiş (AWD) Sistemi
Ön ve arka tekerlekleri pervane şaftı aracılığıyla mekanik olarak birleştiren AWD sistemi, her türlü yol koşulunda dengeli bir sürüş sunar.
・ Yüksek voltajlı akü
Yüksek yoğunluğu, hafifliği ve uzun ömrü ile karakterize edilen yeni geliştirilmiş yüksek voltajlı lityum iyon pil, kargo tabanının altında saklanır.
・ Geniş kapasiteli yakıt deposu
Güç kontrol ünitesi kargo tabanının altından motorun üstüne taşınarak yakıt deposu kapasitesi 63 litreye çıkarılmıştır. Genişletilmiş yakıt deposu ve iyileştirilmiş yakıt tüketimi (mevcut hibrit sisteme kıyasla), tek bir depoyla 1.000 km'nin üzerinde bir seyir menzili sağlar*1.
*1: WLTC (Dünya Çapında Uyumlaştırılmış Hafif Araçlar Test Prosedürü) yönetmeliklerinde belirtilen test koşulları altındaki yakıt tüketim oranının yeni nesil hibrit sistemle donatılmış Crosstrek'in (Japonya modeli) yakıt deposu kapasitesiyle çarpılmasıyla hesaplanan teorik bir değerdir. Gerçek seyir menzili sürüş ortamına ve sürüş şekline bağlı olarak değişir.
Yeni Nesil Hibrit Sistemin ana özellikleri (Crosstrek Japonya modeli, şirket içi ölçümler)
Motor Tipi 2,5 litrelik Subaru BOXER (Yatay Açılı) motor
Maks. Çıkış
[kW (PS) / rpm] 118 (160) / 5600
Maks. Tork
[N・m (kgf・m) / rpm] 209 (21,3) / 4000-4400
Yakıt Yakıt deposu kapasitesi (l) 63
Tip Normal benzin
Çekiş Motoru Tipi Üç fazlı AC senkron elektrik motoru
Maks. Çıkış
[kW (PS)] 88 (119,6)
Maks. Tork
[N・m (kgf・m)] 270 (27,5)
Akü Tipi Lityum-iyon akü
Toplam güç [kWh] 1,1
Şurada da Japonca bir inceleme videosu var: https://www.youtube.com/watch?si=uJLn_gh...e=youtu.be
Bir başka inceleme videosu (bu daha iyi sanki): https://www.youtube.com/watch?v=Wonn3f56Vwo
Bu da Japonya'da piyasaya çıkan yeni nesil hibrit (güçlü hibrit) Crosstrek'in web sitesi: (Otomatik çeviri özelliği olan tarayıcılarla incelenebilir.) https://www.subaru.jp/crosstrek/crosstrek/shev/
Bir Subaru sever olarak son yıllardaki gelişmeler karşısında Subaru'nun geleceğinden endişe ediyordum. Bir yanda elektrikli araçlar, diğer taraftan hibritler... Subaru'nun son yıllarda ürettiği, Türkiye'ye de gelen hibritleri beğenmiyordum. Elektrikli aracı Soltera da bence rakiplerinin karşısında çok da şanslı değil. İleride Subaruya devam mı yoksa başka markalara mı yönelmeli diye düşünürken bugün dikkatimi çeken ve bana yeniden umut veren bir haber gördüm. Onu sizlerle paylaşmak istiyorum.
Ancak, önce, geçtiğimiz aylardan bir gözlemimi paylaşmak istiyorum.
Son dönemde çevremde elektrikli araç alanlar çoğaldı. Çoğunluğu Tesla veya Togg aldı. Hyundai alanlar da var. Hepsi memnun görünüyor. Hibrit alan tanıdığım yok ama geçenlerlerde araç alacak olan bir arkadaşımla bayileri dolaşırken Ankara'da Toyota bayisi tarafından satılmakta olan BYD Seal U model hibrit araca da baktık. Bu aracın hibrit teknolojisi dikkatimi çekti. "Paralel hibrit" denen sisteme sahip olan bu araçta benzinli motor hem jenaratör olarak elektrikli motorun ihtiyaç duyduğu elektriği üretiyor ve elektrik motoru CVT şanzıman aracılığıyla aracı hareket ettiriyor hem de doğrudan CVT şanzımana bağlantısı olan benzinli motor ihtiyaç halinde geleneksel şekilde tekerleklere güç iletebiliyor. Böylelikle araç hem sadece benzinli motoru ya da elektrikli motoru ile hem de her ikisi birden çalışarak ve daha fazla beygir gücü üreterek ilerleyebiliyor. Aracın bir depo yakıt ile 1000 kilometre gittiği söyleniyor. Açıkcası BYD'nin vaat ettiği beni oldukça etkiledi. Bütçem uygun olduğunda bunu. alabilirim diye düşündüm. Plugin hibrit olduğu için evde fişe takıp şarj edip, şehir içinde günlük 70-80 km. yolu sadece elektrik ile gitmek, gerektiğinde şarj endişesi hissetmeden benzin ile elektrik motorunun bataryalarını şarj edebilmek, güç gerektiğinde benzin+elektrik motorları ile gidebilmek fikri kulağıma hoş geldi.
Bugün yabancı basında Subaru'nun yeni bir hibrit teknolojisi ile (ki buna Subaru "güçlü hibrit" diyor) üreteceği araçları (Crosstrek ve Forester) önce bu yıl sonunda Japonya'da sonra da 2026'dan itibaren Kuzey Amerika ülkelerinde piyasaya süreceğini okudum. Azıcık araştırınca. Subaru'nun Japonya sitesinde ilgili duyuruyu buldum. (https://www.subaru.co.jp/news-en/2024_10_17_133138/) Okuyunca, özünde BYD'ninki ile aynı mantığa sahip bir sistemi kullanmaya başlayacaklarını anladım. Elbette Subaru'nun teknolojisinin detayları BYD'ninkinden farklıdır ama Subaru da 63 litre benzin ile 1000 km menzil vaat ediyor. İki motor birden devredeyken 206 kW, yani 276 hp güç elde etmek mümkün görünüyor. Bu Crosstrek (XV) için oldukça etkileyeci bir güç olsa gerek. (Subarunun sitemi mevcut haliyle plugin hibrit değil, dolayısıyla fişe takıp şarj etmek söz konusu değil. Keşke o özelliği de olsaydı. Kısa mesafe sürenler için daha da ekonomik bir seçenek sunmuş olurdu.) Subarunun geleneksel AWD sistemi ile güçlendirilmiş paralel hibrit sistem içeren bu yeni araçları Türkiye'ye geldiğinde almak isterim açıkcası. Umarım sadece Crosstrek (XV) ve Forester değil, Levorg ve Outback olanlarını da görürüz.
İngilizce bilenleriniz yukarıdaki linkten doğrudan duyuruyu okuyabilir. Bilmeyenler için çevirisini paylaşıyorum:(Çeviriyi kendim yapmadım, bilgisayara yaptırdım. Ufak tefek ifade bozuklukları var, hoş görün lütfen.)
Subaru Yeni Nesil Hibrit Sistemini Tanıttı
-Subaru Crosstrek'te (Japonya modeli) tanıtılacak
Tokyo, 17 Ekim 2024 - Subaru Corporation, yeni nesil hibrit sisteminin piyasaya sürüleceğini duyurdu. Yeni nesil hibrit sistem ilk olarak Aralık 2024'te piyasaya sürülmesi planlanan Subaru Crosstrek (Japonya modeli) ile donatılacak.
Subaru Yeni Nesil Hibrit Sistemi Yeni nesil hibrit sistemi ile donatılmış Subaru Crosstrek (Japonya modeli, prototip)
Subaru Yeni Nesil Hibrit Sistemi Subaru Crosstrek aşağıdakilerle donatılmıştır
yeni nesil hibrit sistem (Japonya modeli, prototip)
Bu yeni geliştirilen hibrit sistem, sürüş keyfi ve çevresel performans arasında üstün bir denge sağlamak üzere tasarlanmıştır.
Yeni nesil hibrit, yeni geliştirilen 2,5 litrelik yatay olarak karşılıklı çalışan bir motor ve transaxle ile donatılmıştır. Duruma bağlı olarak güç kaynağı olarak motoru veya motoru verimli bir şekilde kullanan seri-paralel bir sistem benimser. Motorun cömert dinamik performansı ve yumuşak ivmelenmesi sürüş keyfini daha da artırıyor. Subaru'nun Simetrik AWD sistemi, mekanik olarak bağlanmış ön ve arka tekerleklerin pervane şaftı üzerinden hassas kontrolü sayesinde güvenilir sürüş ve off-road performansı sunar.
Ayrıca, kompakt yatay karşıt motor, büyük bir yüksek voltajlı batarya ve büyük kapasiteli yakıt deposuna olanak tanıyor. Daha büyük yakıt deposu ve mevcut hibrit sisteme göre yakıt tüketimindeki yaklaşık %20'lik iyileşme, tarihteki herhangi bir Subaru aracının en uzun menzili olan tek bir depoyla*1 1.000 km'nin üzerinde bir seyir menzili elde edilmesini sağladı. Buna ek olarak, uzatılmış EV sürüşü sessizliği de geliştirdi.
Subaru Yeni Nesil Hibrit Sisteminin Özellikleri
Yeni Nesil Hibrit Sistem Konfigürasyonu
Yeni Nesil Hibrit Sistem Konfigürasyonu
・ 2,5 litrelik Subaru BOXER (Yatay Açılı) motor
Yeni nesil hibrit sistem için özel olarak tasarlanan yeni geliştirilmiş 2.5 litrelik yatay-karşılıklı motor, yüksek termal verimlilik sayesinde hem dinamik performans hem de düşük yakıt tüketimi sunuyor.
Ayrıca motorun üstünde yer alan entegre güç kontrol ünitesi, yüksek voltajlı aküden sağlanan elektrik gücünü kontrol ederek elektrik tüketim performansını artırıyor.
・ Transaxle (şanzıman+diferansiyel)
Transaxle, yeni nesil hibrit sistem için geliştirildi; güçlü çekiş motoru ve motor-jeneratör olmak üzere iki motor, ön diferansiyel dişlisi ve elektronik kontrollü bir kavrama tek bir pakette entegre edildi. Maksimum 88 kW güç üreten çekiş motoru, birçok durumda aracın ana güç kaynağı olarak hizmet verebilirken, motorun uygun olmadığı alanlarda ise içten yanmalı motor devreye girmektedir.
・ Mekanik Tüm Tekerleklerden Çekiş (AWD) Sistemi
Ön ve arka tekerlekleri pervane şaftı aracılığıyla mekanik olarak birleştiren AWD sistemi, her türlü yol koşulunda dengeli bir sürüş sunar.
・ Yüksek voltajlı akü
Yüksek yoğunluğu, hafifliği ve uzun ömrü ile karakterize edilen yeni geliştirilmiş yüksek voltajlı lityum iyon pil, kargo tabanının altında saklanır.
・ Geniş kapasiteli yakıt deposu
Güç kontrol ünitesi kargo tabanının altından motorun üstüne taşınarak yakıt deposu kapasitesi 63 litreye çıkarılmıştır. Genişletilmiş yakıt deposu ve iyileştirilmiş yakıt tüketimi (mevcut hibrit sisteme kıyasla), tek bir depoyla 1.000 km'nin üzerinde bir seyir menzili sağlar*1.
*1: WLTC (Dünya Çapında Uyumlaştırılmış Hafif Araçlar Test Prosedürü) yönetmeliklerinde belirtilen test koşulları altındaki yakıt tüketim oranının yeni nesil hibrit sistemle donatılmış Crosstrek'in (Japonya modeli) yakıt deposu kapasitesiyle çarpılmasıyla hesaplanan teorik bir değerdir. Gerçek seyir menzili sürüş ortamına ve sürüş şekline bağlı olarak değişir.
Yeni Nesil Hibrit Sistemin ana özellikleri (Crosstrek Japonya modeli, şirket içi ölçümler)
Motor Tipi 2,5 litrelik Subaru BOXER (Yatay Açılı) motor
Maks. Çıkış
[kW (PS) / rpm] 118 (160) / 5600
Maks. Tork
[N・m (kgf・m) / rpm] 209 (21,3) / 4000-4400
Yakıt Yakıt deposu kapasitesi (l) 63
Tip Normal benzin
Çekiş Motoru Tipi Üç fazlı AC senkron elektrik motoru
Maks. Çıkış
[kW (PS)] 88 (119,6)
Maks. Tork
[N・m (kgf・m)] 270 (27,5)
Akü Tipi Lityum-iyon akü
Toplam güç [kWh] 1,1
Şurada da Japonca bir inceleme videosu var: https://www.youtube.com/watch?si=uJLn_gh...e=youtu.be
Bir başka inceleme videosu (bu daha iyi sanki): https://www.youtube.com/watch?v=Wonn3f56Vwo
Bu da Japonya'da piyasaya çıkan yeni nesil hibrit (güçlü hibrit) Crosstrek'in web sitesi: (Otomatik çeviri özelliği olan tarayıcılarla incelenebilir.) https://www.subaru.jp/crosstrek/crosstrek/shev/