Herkese merhaba,
Geçtiğimiz hafta sonu 2009 forester sahibi bir arkadaş ses sistemini gözden geçirmem için aracını getirdi. Araçta Pioneer AVH-X8700BT multimedya, 4 tane Kicker hoparlör, M-Acoustic marka 5 kanal amfi vardı ama ses yoktu. Beceriksiz bir aşçıya gereken tüm malzemeler verilmiş ama ortaya yenebilir bir yemek maalesef çıkmamış. Direksiyon kumandaları haliyle çalışmıyor, BT mikrofon kayıp, topridoda dal gibi sallanan bir USB kablosu var, vs. Görünenler bunlardı. Benim asıl merak ettiklerim ise görünmeyenler haliyle.
İşe Multimedya cihazını sökerek başladım. Zaten montaj ilk bakışta sırıtıyordu ve pek iyi birşey beklemiyordum. Allahtan soketi kesip atmamışlar, sadece sıyırıp araya girmişler ve bantlamışlar. Bantları söküp cihazı çıkardım..ellerim yapış yapış oldu tabi. Arabada bu bant kullanma işine lütfen bir son verin. İlla kullanacaksanızda yüksek ısıya dayanıklı Tesa bez bant kullanın.Arabayı güneşe park edip 2 saat beklerseniz ne demek istediğimi anlarsınız. Neyse Teybin montajından sistemin geri kalanı hakkında birazda olsa fikir sahibi oldum ama yeni sürprizlere her zaman açık olmak lazım. Bizim tesisat '' USTALARI'' benim diyen adamı şaşırtacak numaralara sahipler. Bir keresinde kontağı kapatınca sistemin sadece yarısı çalışan bir sisteme denk gelmiştim. Artık nasıl bir kablolama yaptılarsa....
Pioneer cihazı söküp aldıktan sonra geride kalan kablolara bir anlam verebilmek için 10 dakika inceledim desem yeri var. O ufacık boşluğa 2 arabaya yetecek kadar RCA ve hoparlör kablosu tıkmışlar.. Kısa kabloların piyasada olmadığı yokluk günlerinden kalmadır deyip ayırdım kenara.. Baktım olacak gibi değil... bu pirincin taşı ayıklamakla bitmez dedim ve araçta orjinal olmayan herşeyi söküp almaya karar verdim.Amfiyi ön sağ koltuğun altına çakmışlar, evet çakmışlar. Yazım hatası değil.. sadece yapılan işi tarif ediyorum. Aracın halısına kaporta civatasıyla direk vidalamışlar.Arkadaşlar Subaru ve diğer marka araçlarda bu işler için kaportaya kaynaklı vida başları var, yoksada kendiniz bir tane ekleyip , amfiyi bir plastik yada ahşap panele vidalarsınız, daha sonra o panelide bu vidaya. Aracın halısı amfi gibi nispeten ağır bir malzemeyi taşımak için değildir. Halıdaki 4 yeni ekstra deliğin dışında fazladan birkaç metre kabloda burdan çıktı. Multimedya cihazından gelen 4 RCA kablosu vardı ama arkadaşlar ikisini kullanmayıp, diğer iki ucu '' Y çoklayıcılarla '' ikiye ayırıp amfiye öyle girmişler. Benim mantığım bu manzara karşısında da öyle donup kaldı ve 5 dakika düşündüm bir anlam veremeyip hepsini söküp aldım. NOT: bu tarz işlerde benim bilmediğim gizli bir numaravarsa lütfen biri bana özelden yazsın, yada konunun altına yorum yazsınki hepimiz öğrenelim. Ne demişler bilmemek değil öğrenmemek ayıp.
Amfiya çakarken biraz fazla vurmuş olacaklar ki plastik aksamının bir kısmı kırıktı. Sonradan japon yapıştırıcısıyla tamir etmişler ama tutmamış. Amfinin bu kadar kablo ve emeğe ihanet edercesine düzgün ses vermemesini katıksız NANKÖRLÜK olarak niteleyip hemen söktüm. Amfi olsa yediği kablonun hakkını verirdi dedim kendi kendime. Derken saate bir baktım vakit baya ilerlemiş. Multimedya cihazın ve aracın soketlerini tamir edip amfi olmaksızın bağlayıp sesi duymaya karar verdim ve iyikide yapmışım. Ses gece ile gündüz gibi farklıydı.
Yeri gelmişken hemen araya girip şu piyasadaki UCUZ amfilerle ilgili düşüncelerimi yazmak istiyorum. Kendi şahsi tecrübelerime dayanarak yzıyorum kimse üzerine alınmasın lütfen. Ucuzdan pahalısı yoktur diyen bilge insanlar baş konuşmamışlar. Bu 300 TL ye 3000 WATT gibi korkunç değerleri vereceğini iddia eden isimleri HIFI dünyasında hiç duyulmayan ama bizim tesisatçıların öve öve bitiremedikleri o dev gibi cihazlar arabaya koyulacak cihazlar değiller. 1. sebep: Yazılan değerler imkansız. Yalan beyanla başlayan ilikiden hayır gelmez. O değerleri vermeleri imkansız. 2.neden : Marka olmak süreklilik ve kalite gerektirir, zaman alır , emek ister. Çin in ücra köşelerinde en ucuz iş gücüyle en ucuz malzemeler kullanılarak yapılan sözde amfilerle arabanızda müzik dinlemenin eşsiz zevkine varacağınızı ancak hayal edersiniz. Ses sistemine para harcarken gerçekçi olup ne aldığımızı iyi hesaplamamız lazım.
Neyse 3 kuruşa 5 köfte olmaz deyip konumuza geri dönelim.
Henüz kapıları sşkmedim , ne var bilmiyorum ama amfiyi ve ekstra kabloları söküp sistemi amfisiz dinlemeye karar verdim ve Multimedya cihazını araca özel hazırladığım soket ve kablolarla düzgün bir şekilde monte ettim. Direksiyon kumandaları çalışıyor, BT mikrofonu dikiz aynasının yan tarafına monte ettim. 2009 Forester larda orta konsolun altında bulunan AUX portunu 2 USB+ 1 AuX+ 1 HDMI girişi içeren bir panelle değiştirip daha öncesinde torpidoda dal gibi sallanan USB kablolarını buraya aldım. Böylelikle Pioneer AVH-X8700BT cihaza hem Iphone hemde Android telefonlar USB kablosuyla bağlanıp Apple Carplay ve Android auto yazzılımlarını çalıştırabilecekler. USB kablolarını torpidoya koyma işini ilk kim başlattı bilmiyorum ama mantıklı gelmedi bana . Araçta orjinal USB giriş varsa oraya almak, yoksa bir tane yapmak o kadar zor değil.
Neyse montaj bitti ve telefonumu USB kabloyla cihaza bağladım. Birkaç onay verdikten sonra Android auto sorunsuz çalışıyordu. Hemen sesli komutları test edip mikrofonun iyi çalışıp çalışmadığını test ettim. Herşey olması gerektiği gibi kusursuz çalışıyordu. Spotify dan birkaç müzik açtım ve ses kalitesi henüz kapılara dokunmamış olmama rağmen eskisine oranla çok daha iyiydi. Derken akşam oldu ve ertesi gün devam etmek üzere ara verdim.
Şoför kapısını sökerek işe başladım. Beklediğim gibi gayet perişan bir işçilikle arabanın resmen ırzına geçilmişti . Hoparlör kapı sacına direk civatalanmış, hoparlöre gelen soket kesilmiş ve kablolar hoparlörün terminallerine lehimlenmiş.Sizi bilmem ama ben aracımı seven birisi olarak bu yapılanları kabul edemem. Açılan 4 yeni delik paslanmaya başlamış, açıktaki kablo uçları oksitlenmiş, hoparlör yediği suyla bozulmak üzereydi. Hoparlörü söküp soketi tamirle işe başladım. Yeni kablo çekmekten üşenip aracın orjinal kablosunu kullanmayı akıl etmişler ama onu bile becerememişler. Araya bir soket uydurmak çok zor geldi heralde. Tüm araçların kapıları su alır. Cam fitillerinin oradan aşağıya inen yağmur ve kar suları kapının alt kısmındaki tahliye deliklerinden akar gider ama araç üretecileri hoparlörlerini korumak için hoparlörün arka kısmına bir şapkacık yaparlar. Hoparlörü direk kapıya civataladığınızda sesi geçtim hoparlörün ömrüde içine girecek olan su yüzünden çok olmayacaktır. Kapıyı temizleyip ses ve ısı yalıtımı yaptıktan sonra araca özel üretilmiş sert ABS plastikten yapılmış bir hoparlör çerçevesiyle montajını yaptım. Orjinal hoparlörler 2 cm öne çıkarılarak kapı pandizotuyla arasında hiç boşluk kalmayacak şekilde monte edilmişler , en iyi performansı alabilmek için bunu kopyalamak gerekiyordu ve gereken yapıldı. Aynı işlemleri tüm kapılara yaptıktan sonra aracın orjinalinde gelen şoför koltuğunun altındaki Subwoofer ı da çalıştırmak istedim. Biraz deneme yanılma ve yabancı forumları taradıktan sonra onuda çalıştırıp cihazın ayarlarını yaptım ve en sevdiğim kısma geldim.
Bir işi alnınızın akıyla yapıp, istediğiniz sonucu almaktan daha güzel bir duygu heralde yoktur. Aracın ırzına geçen sözde tesisatçılar gece nasıl uyuyabiliyorlar bilmiyorum ama ben bebekler gibi uyuyabiliyorum.
Aracı sahibine teslim ettim ve yaptıklarımı anlattım. Sonuca kendisi bile inanamadı. Mevcut amfiyi söküp amfisiz daha iyi ses almak şaşırtıcı olsada duyunca tatmin olduğu yüzünden okunuyordu.
Resimlerin bir kısmı yok oldu nedense...
Geçtiğimiz hafta sonu 2009 forester sahibi bir arkadaş ses sistemini gözden geçirmem için aracını getirdi. Araçta Pioneer AVH-X8700BT multimedya, 4 tane Kicker hoparlör, M-Acoustic marka 5 kanal amfi vardı ama ses yoktu. Beceriksiz bir aşçıya gereken tüm malzemeler verilmiş ama ortaya yenebilir bir yemek maalesef çıkmamış. Direksiyon kumandaları haliyle çalışmıyor, BT mikrofon kayıp, topridoda dal gibi sallanan bir USB kablosu var, vs. Görünenler bunlardı. Benim asıl merak ettiklerim ise görünmeyenler haliyle.
İşe Multimedya cihazını sökerek başladım. Zaten montaj ilk bakışta sırıtıyordu ve pek iyi birşey beklemiyordum. Allahtan soketi kesip atmamışlar, sadece sıyırıp araya girmişler ve bantlamışlar. Bantları söküp cihazı çıkardım..ellerim yapış yapış oldu tabi. Arabada bu bant kullanma işine lütfen bir son verin. İlla kullanacaksanızda yüksek ısıya dayanıklı Tesa bez bant kullanın.Arabayı güneşe park edip 2 saat beklerseniz ne demek istediğimi anlarsınız. Neyse Teybin montajından sistemin geri kalanı hakkında birazda olsa fikir sahibi oldum ama yeni sürprizlere her zaman açık olmak lazım. Bizim tesisat '' USTALARI'' benim diyen adamı şaşırtacak numaralara sahipler. Bir keresinde kontağı kapatınca sistemin sadece yarısı çalışan bir sisteme denk gelmiştim. Artık nasıl bir kablolama yaptılarsa....
Pioneer cihazı söküp aldıktan sonra geride kalan kablolara bir anlam verebilmek için 10 dakika inceledim desem yeri var. O ufacık boşluğa 2 arabaya yetecek kadar RCA ve hoparlör kablosu tıkmışlar.. Kısa kabloların piyasada olmadığı yokluk günlerinden kalmadır deyip ayırdım kenara.. Baktım olacak gibi değil... bu pirincin taşı ayıklamakla bitmez dedim ve araçta orjinal olmayan herşeyi söküp almaya karar verdim.Amfiyi ön sağ koltuğun altına çakmışlar, evet çakmışlar. Yazım hatası değil.. sadece yapılan işi tarif ediyorum. Aracın halısına kaporta civatasıyla direk vidalamışlar.Arkadaşlar Subaru ve diğer marka araçlarda bu işler için kaportaya kaynaklı vida başları var, yoksada kendiniz bir tane ekleyip , amfiyi bir plastik yada ahşap panele vidalarsınız, daha sonra o panelide bu vidaya. Aracın halısı amfi gibi nispeten ağır bir malzemeyi taşımak için değildir. Halıdaki 4 yeni ekstra deliğin dışında fazladan birkaç metre kabloda burdan çıktı. Multimedya cihazından gelen 4 RCA kablosu vardı ama arkadaşlar ikisini kullanmayıp, diğer iki ucu '' Y çoklayıcılarla '' ikiye ayırıp amfiye öyle girmişler. Benim mantığım bu manzara karşısında da öyle donup kaldı ve 5 dakika düşündüm bir anlam veremeyip hepsini söküp aldım. NOT: bu tarz işlerde benim bilmediğim gizli bir numaravarsa lütfen biri bana özelden yazsın, yada konunun altına yorum yazsınki hepimiz öğrenelim. Ne demişler bilmemek değil öğrenmemek ayıp.
Amfiya çakarken biraz fazla vurmuş olacaklar ki plastik aksamının bir kısmı kırıktı. Sonradan japon yapıştırıcısıyla tamir etmişler ama tutmamış. Amfinin bu kadar kablo ve emeğe ihanet edercesine düzgün ses vermemesini katıksız NANKÖRLÜK olarak niteleyip hemen söktüm. Amfi olsa yediği kablonun hakkını verirdi dedim kendi kendime. Derken saate bir baktım vakit baya ilerlemiş. Multimedya cihazın ve aracın soketlerini tamir edip amfi olmaksızın bağlayıp sesi duymaya karar verdim ve iyikide yapmışım. Ses gece ile gündüz gibi farklıydı.
Yeri gelmişken hemen araya girip şu piyasadaki UCUZ amfilerle ilgili düşüncelerimi yazmak istiyorum. Kendi şahsi tecrübelerime dayanarak yzıyorum kimse üzerine alınmasın lütfen. Ucuzdan pahalısı yoktur diyen bilge insanlar baş konuşmamışlar. Bu 300 TL ye 3000 WATT gibi korkunç değerleri vereceğini iddia eden isimleri HIFI dünyasında hiç duyulmayan ama bizim tesisatçıların öve öve bitiremedikleri o dev gibi cihazlar arabaya koyulacak cihazlar değiller. 1. sebep: Yazılan değerler imkansız. Yalan beyanla başlayan ilikiden hayır gelmez. O değerleri vermeleri imkansız. 2.neden : Marka olmak süreklilik ve kalite gerektirir, zaman alır , emek ister. Çin in ücra köşelerinde en ucuz iş gücüyle en ucuz malzemeler kullanılarak yapılan sözde amfilerle arabanızda müzik dinlemenin eşsiz zevkine varacağınızı ancak hayal edersiniz. Ses sistemine para harcarken gerçekçi olup ne aldığımızı iyi hesaplamamız lazım.
Neyse 3 kuruşa 5 köfte olmaz deyip konumuza geri dönelim.
Henüz kapıları sşkmedim , ne var bilmiyorum ama amfiyi ve ekstra kabloları söküp sistemi amfisiz dinlemeye karar verdim ve Multimedya cihazını araca özel hazırladığım soket ve kablolarla düzgün bir şekilde monte ettim. Direksiyon kumandaları çalışıyor, BT mikrofonu dikiz aynasının yan tarafına monte ettim. 2009 Forester larda orta konsolun altında bulunan AUX portunu 2 USB+ 1 AuX+ 1 HDMI girişi içeren bir panelle değiştirip daha öncesinde torpidoda dal gibi sallanan USB kablolarını buraya aldım. Böylelikle Pioneer AVH-X8700BT cihaza hem Iphone hemde Android telefonlar USB kablosuyla bağlanıp Apple Carplay ve Android auto yazzılımlarını çalıştırabilecekler. USB kablolarını torpidoya koyma işini ilk kim başlattı bilmiyorum ama mantıklı gelmedi bana . Araçta orjinal USB giriş varsa oraya almak, yoksa bir tane yapmak o kadar zor değil.
Neyse montaj bitti ve telefonumu USB kabloyla cihaza bağladım. Birkaç onay verdikten sonra Android auto sorunsuz çalışıyordu. Hemen sesli komutları test edip mikrofonun iyi çalışıp çalışmadığını test ettim. Herşey olması gerektiği gibi kusursuz çalışıyordu. Spotify dan birkaç müzik açtım ve ses kalitesi henüz kapılara dokunmamış olmama rağmen eskisine oranla çok daha iyiydi. Derken akşam oldu ve ertesi gün devam etmek üzere ara verdim.
Şoför kapısını sökerek işe başladım. Beklediğim gibi gayet perişan bir işçilikle arabanın resmen ırzına geçilmişti . Hoparlör kapı sacına direk civatalanmış, hoparlöre gelen soket kesilmiş ve kablolar hoparlörün terminallerine lehimlenmiş.Sizi bilmem ama ben aracımı seven birisi olarak bu yapılanları kabul edemem. Açılan 4 yeni delik paslanmaya başlamış, açıktaki kablo uçları oksitlenmiş, hoparlör yediği suyla bozulmak üzereydi. Hoparlörü söküp soketi tamirle işe başladım. Yeni kablo çekmekten üşenip aracın orjinal kablosunu kullanmayı akıl etmişler ama onu bile becerememişler. Araya bir soket uydurmak çok zor geldi heralde. Tüm araçların kapıları su alır. Cam fitillerinin oradan aşağıya inen yağmur ve kar suları kapının alt kısmındaki tahliye deliklerinden akar gider ama araç üretecileri hoparlörlerini korumak için hoparlörün arka kısmına bir şapkacık yaparlar. Hoparlörü direk kapıya civataladığınızda sesi geçtim hoparlörün ömrüde içine girecek olan su yüzünden çok olmayacaktır. Kapıyı temizleyip ses ve ısı yalıtımı yaptıktan sonra araca özel üretilmiş sert ABS plastikten yapılmış bir hoparlör çerçevesiyle montajını yaptım. Orjinal hoparlörler 2 cm öne çıkarılarak kapı pandizotuyla arasında hiç boşluk kalmayacak şekilde monte edilmişler , en iyi performansı alabilmek için bunu kopyalamak gerekiyordu ve gereken yapıldı. Aynı işlemleri tüm kapılara yaptıktan sonra aracın orjinalinde gelen şoför koltuğunun altındaki Subwoofer ı da çalıştırmak istedim. Biraz deneme yanılma ve yabancı forumları taradıktan sonra onuda çalıştırıp cihazın ayarlarını yaptım ve en sevdiğim kısma geldim.
Bir işi alnınızın akıyla yapıp, istediğiniz sonucu almaktan daha güzel bir duygu heralde yoktur. Aracın ırzına geçen sözde tesisatçılar gece nasıl uyuyabiliyorlar bilmiyorum ama ben bebekler gibi uyuyabiliyorum.
Aracı sahibine teslim ettim ve yaptıklarımı anlattım. Sonuca kendisi bile inanamadı. Mevcut amfiyi söküp amfisiz daha iyi ses almak şaşırtıcı olsada duyunca tatmin olduğu yüzünden okunuyordu.
Resimlerin bir kısmı yok oldu nedense...