Arkadaşlar Subaru sahibi olduktan sonra araştırma yaparken rastladığım o zamandan bu yana ilgimi uyandıran bir modelin daha detaylı anlatımına rastlamışken sizlerle paylaşmadan geçemedim. Bizim gözümüzde İmpreza SW olan bu araç Saab ile nasıl daha geniş kitlelere yayılmış öğrenelim.
Günümüzde farklı markaların aynı teknik ve neredeyse aynı görünüm ile üretilmesi oldukça yaygın. Öyle ki tasarım bile aynı kalacak şekilde sadece marka amblemi değiştirilmek suretiyle satılan “Klon” modeller bile mevcut. Özgün modelleri ile bilinen Saab ve Subaru markaları ise Saab 9-2X modeli ile 2000’li yılların ortasında GM nedeniyle bir araya gelmişti.
2004-2005 yılları arasında üretilen Saab 9-2X, sadece ABD pazarında satışa sunulmuştu. Ön ve arkada Saab markasının detaylarına sahip olan 9-2X, aslında 2.jenerasyon Subaru Impreza Wagon ile birebir aynıydı. Platform, motor, şanzıman ve kasa Impreza ile aynı kullanılırken, ön görünüm tipik bir Saab olarak hemen kendini gösteriyordu. Her 2 aracın ön tasarımındaki büyük fark, arkada kendini daha az hissettiriyordu.
Kokpit ise direksiyon üzerindeki amblem hariç tamamen aynı gibi görünse de, Saab’ın aktif güvenlikli kafalıklara sahip koltukları 9-2X modelinde farklılık yaratıyordu.
Saab 9-2X nasıl ortaya çıktı?
Volvo, S40 Sedan ve bu aracın Station versiyonu V40 ile 2000’li yılların ortalarında ABD pazarına giriş planları yapıyordu. Ancak planların gerçekleşmesinin ardından Volvo, her 2 araç ile de istediği satış başarısını yakalayamamıştı. Diğer taraftan akıllara şu soru da gelebilir.
“İsveç markası Saab nasıl oldu da görünürde bir bağı olmayan Subaru’dan klon bir model elde etti?”
Bu sorunun cevabı Amerikan GM’in (General Motors) 2000’li yıllarda hem Saab’a sahip olması hem de Subaru’nun sahibi Japon Fuji firmasında %20 hissesinin olmasını gösterebiliriz. Kısacası GM’in Volvo korkusu ve en pratik yoldan model çıkartabilme isteği sonucu, halk arasında Saabaru olarak adlandırılan 9-2X modeli ortaya çıkmıştı.
Saab 9-2X motor ve teknik
Başta platformu ve kasası olmak üzere teknik yapısı da Subaru Impreza ile birebir aynı olan modelin, motorlar ve şanzımanları da doğal olarak aynı olacak şekilde Subaru’dan seçilmişti. Linear versiyonunda sunulan 2.5lt Boxer 4 silindir atmosferik-benzin motor, modelin üretildiği 2004 ve 2005 yıllarında sırasıyla 167ps ve 175ps güce sahipken, Impreza WRX klonu Aero versiyonunda ise; 2.0lt Boxer 4 silindir turbo-benzin motor ve yine sırasıyla 230ps ve 234ps güce sahipti. Impreza’nın tasarlandığı platformun sadece 4×4 çekiş sistemine göre olduğu da düşünüldüğünde, Saab 9-2X’in Subaru’nun simetrik 4×4 çekiş sistemine sahip olduğunu eklemekte fayda var.
Şanzıman tarafında ise; yine Subaru üretimi 5 ileri manuel şanzıman her 2 motor seçeneğinde de standart olarak sunulurken, 4 ileri tork konvertörlü otomatik şanzıman opsiyon listesinde yer alıyordu. Son olarak süspansiyon ve direksiyon sistemi, Saab markasının geleneklerine uygun olarak elden geçirilmiş ve bu doğrultuda ayarlanmıştı.
Saab 9-2X ne kadar sattı?
Gerek Subaru gerekse de Saab müşterilerinin markalarına ve onların tarzlarına olan bağlılıkları düşünüldüğünde GM’in oldukça pratik görünen klonlama planı pek de işe yaramadı. Saab müşterileri araca oldukça soğuk yanaştılar ve aracı gerçek bir Saab gibi görmediler. Subaru müşterileri de orijinali varken neden klonu alalım diyerek Impreza modelini tercih ettiler. Bu 2 marka harici müşteriler de Saab 9-2X’e pek de sıcak yaklaşmayınca 2 yılda ancak 10,346 adet araç üretilebildi. Bu araçların 4162 tanesi daha güçlü ve sportif Aero versiyonuydu. Satışların daha büyük kısmı ise Linear versiyonuna aitti. ABD pazarının dev yapısı düşünüldüğünde, bu sayı gerçekten de oldukça düşük denilebilir.
Kaynak : https://www.sekizsilindir.com/2018/04/saab-9-2x.html
Günümüzde farklı markaların aynı teknik ve neredeyse aynı görünüm ile üretilmesi oldukça yaygın. Öyle ki tasarım bile aynı kalacak şekilde sadece marka amblemi değiştirilmek suretiyle satılan “Klon” modeller bile mevcut. Özgün modelleri ile bilinen Saab ve Subaru markaları ise Saab 9-2X modeli ile 2000’li yılların ortasında GM nedeniyle bir araya gelmişti.
2004-2005 yılları arasında üretilen Saab 9-2X, sadece ABD pazarında satışa sunulmuştu. Ön ve arkada Saab markasının detaylarına sahip olan 9-2X, aslında 2.jenerasyon Subaru Impreza Wagon ile birebir aynıydı. Platform, motor, şanzıman ve kasa Impreza ile aynı kullanılırken, ön görünüm tipik bir Saab olarak hemen kendini gösteriyordu. Her 2 aracın ön tasarımındaki büyük fark, arkada kendini daha az hissettiriyordu.
Kokpit ise direksiyon üzerindeki amblem hariç tamamen aynı gibi görünse de, Saab’ın aktif güvenlikli kafalıklara sahip koltukları 9-2X modelinde farklılık yaratıyordu.
Saab 9-2X nasıl ortaya çıktı?
Volvo, S40 Sedan ve bu aracın Station versiyonu V40 ile 2000’li yılların ortalarında ABD pazarına giriş planları yapıyordu. Ancak planların gerçekleşmesinin ardından Volvo, her 2 araç ile de istediği satış başarısını yakalayamamıştı. Diğer taraftan akıllara şu soru da gelebilir.
“İsveç markası Saab nasıl oldu da görünürde bir bağı olmayan Subaru’dan klon bir model elde etti?”
Bu sorunun cevabı Amerikan GM’in (General Motors) 2000’li yıllarda hem Saab’a sahip olması hem de Subaru’nun sahibi Japon Fuji firmasında %20 hissesinin olmasını gösterebiliriz. Kısacası GM’in Volvo korkusu ve en pratik yoldan model çıkartabilme isteği sonucu, halk arasında Saabaru olarak adlandırılan 9-2X modeli ortaya çıkmıştı.
Saab 9-2X motor ve teknik
Başta platformu ve kasası olmak üzere teknik yapısı da Subaru Impreza ile birebir aynı olan modelin, motorlar ve şanzımanları da doğal olarak aynı olacak şekilde Subaru’dan seçilmişti. Linear versiyonunda sunulan 2.5lt Boxer 4 silindir atmosferik-benzin motor, modelin üretildiği 2004 ve 2005 yıllarında sırasıyla 167ps ve 175ps güce sahipken, Impreza WRX klonu Aero versiyonunda ise; 2.0lt Boxer 4 silindir turbo-benzin motor ve yine sırasıyla 230ps ve 234ps güce sahipti. Impreza’nın tasarlandığı platformun sadece 4×4 çekiş sistemine göre olduğu da düşünüldüğünde, Saab 9-2X’in Subaru’nun simetrik 4×4 çekiş sistemine sahip olduğunu eklemekte fayda var.
Şanzıman tarafında ise; yine Subaru üretimi 5 ileri manuel şanzıman her 2 motor seçeneğinde de standart olarak sunulurken, 4 ileri tork konvertörlü otomatik şanzıman opsiyon listesinde yer alıyordu. Son olarak süspansiyon ve direksiyon sistemi, Saab markasının geleneklerine uygun olarak elden geçirilmiş ve bu doğrultuda ayarlanmıştı.
Saab 9-2X ne kadar sattı?
Gerek Subaru gerekse de Saab müşterilerinin markalarına ve onların tarzlarına olan bağlılıkları düşünüldüğünde GM’in oldukça pratik görünen klonlama planı pek de işe yaramadı. Saab müşterileri araca oldukça soğuk yanaştılar ve aracı gerçek bir Saab gibi görmediler. Subaru müşterileri de orijinali varken neden klonu alalım diyerek Impreza modelini tercih ettiler. Bu 2 marka harici müşteriler de Saab 9-2X’e pek de sıcak yaklaşmayınca 2 yılda ancak 10,346 adet araç üretilebildi. Bu araçların 4162 tanesi daha güçlü ve sportif Aero versiyonuydu. Satışların daha büyük kısmı ise Linear versiyonuna aitti. ABD pazarının dev yapısı düşünüldüğünde, bu sayı gerçekten de oldukça düşük denilebilir.
Kaynak : https://www.sekizsilindir.com/2018/04/saab-9-2x.html