Hepimizin aracında motoru soğutma sıvısı olarak antifriz kullanılmakta. Hepimiz de az çok antifrizin zamanla bozulduğundan haberi var. Ne var ki, dürüst olmak gerekirse antifrizin zamanla bozulduğunu Forester’ı alasıya kadar bilmiyordum. Haberdar olduktan sonra bozulmanın nasıl anlaşılacağını anlamak için internete bakınırken şu videoya rast geldim.
https://youtu.be/mHTM3dvpD1M
Anlatıldığına göre anlamak için 4 farklı test yapılmakta. İlla hepsini ardı ardına yapmaya gerek yok ama ben izleyenlere aşağıda özetleyeceğim.
Test 1: Soğutma sıvısı çamur gibi bir renk almış veya kapak üzerinde, hazne kenarlarında çamurumsu kalıntılar birikmiş ise sıvı bozuk olup olmadığan mutlaka bakmak lazım. O kalıntılar motorda olmaması gereken pasın toplanmış hali. Motor bloğu pasla aşınıyor demektir.
Test 2: Hepimiz bundan zaten haberdarız. Bütün araba tamircilerinde antifriz ölçme aparatı var ve onunla radyatördeki antifrizin eksi kaç dereceye kadar donmaya karşı koruduğu ölçülür. Test yapılan aracın var olan sıvısı -7 dereceye kadar koruyacaktır. Bu derece bizi tatmin etmez ise bizim uyguladığımız ilk çözüm radyatöre antifriz eklemek olacaktır. Testin diğer aşamalarında kazın ayağı öyle olmadığı görülecek.
Test 3: Basit bir voltmetre ile motor soğutma sıvısının elektroliz voltajını ölçebilirsiniz. Bunu yapmak için, ilkin, voltmetrenin ölçeceği voltaj limitini DC 20 volta getiriyoruz. Sonra, voltmetrenin bir artı ve eksi uçlarından birisini aracın soğutma sıvı haznesine sokup diğerini de akünün eksi kutbuna değdiriyoruz. Voltmetre 0.30 voltan fazla gösteriyorsa motorda elektroliz seviyesi yüksek bu korozyona sebep oluyor demektir. 0.30 volttan ne kadar uzak o kadar iyidir. Bir miktar voltaj mutlaka olacaktır. Sorun o voltajın miktarı 0,30 dan yukarı olmaması lazım. Buna benzer bir korozyona denizcilikte “galvanik korozyon” diyoruz muhtemelen bu da aynı kategorinin içindedir. Bu testi her iki aracım için yaptım. Fotoğraflar aşağıda.
Subaru Forester:
Seat Cordoba
Test 4: Soğutma sıvısının Ph derecesini ölçmek
Sıvının Ph derecesi 7,5-10 arasında olması sıvın bazik olduğunu gösterir. Ph 7 tehlike sınırıdır. Ph 7’den aşağısı sıvının asidik olduğunu gösterir. Bu durumda soğutma sıvısı kesinlikle değiştirilmelidir. Çünki asidik sıvı motordaki contaları ve temas ettiği kauçuk hortumları çürütür. Bu testi de araçlarım için yaptım. Evde olan vücudumdaki keton seviyesini ölçtüğüm çubukların Ph ölçme özelliği de var. Şeker hastası falan değilim, ketojenik besleniyorum çubuklar onun için var ama Ph’ı da ölçtüğü için burada kullandım.
Subaru Forester:
Yukarıdan aşağı 5. sırada koyu yeşil olan nokta. Görüldüğü gibi bazik halde sıvı
Seat Cordoba
Burada ise Ph 7’den düşük olduğunu gösteren turuncu renkte. Bu haliyle asidik olduğunu gösteriyor. Bu değer 0.45 görünen voltajla doğru orantılı.
Analiz:
Bu sonuçlara nasıl geldiğimizi anlamak için her iki aracın da hikayesi bilmek önemli.
Subaru Forester 70 bin km önce yetkili serviste sandık motor Euro 5 motor değişimi yaşamış. Doğal olarak soğutma sıvısı da o zaman tamamen yenilenmiş.
Cordoba ise 150 bin km önce yoldaki su birikintisi sonucu motor hava hortumundan içine su kaçtığından motor özel serviste rektefiye edilmiş ve muhtemelen piyasadaki her hangi bir antifiriz belirli oranda suyla karıştırılarak motora konmuştur. Konulan su gözümle görmedim ama tamircilerin karakterini bildiğimden kesinlikle çeşme suyudur. Daha sonra bir kez termostat değiştiği için 1-2 litre antifriz kondu. Geçen hafta triger seti değişti. Değişimle birlikte devirdaim pompası da değiştirildi. Bunun sonucunda 3 litre petrol ofisinin antifrizi gözümün önünde motora eklendi. Normal olarak baktığımızda antifrizin ve sıvının sağlam olmasını bekleriz. Çünki 2. testi yapsak donma derecesi düşük çıkacaktır. Buradan her şeyin yolunda olduğu yanılgısına düşebiliriz. Ama görüldüğü gibi 3. ve 4. testler tartışılmaz derecede soğutma sıvısının bozuk olduğunu gösteriyor. Ben bozulduktan sonra yaptırmaktan ziyade bozulmayı önleyici tedbir almayı tercih ederim. Cordobayı bu halde kullansam şimdi bir şey yok ama ilerde çok ağır problemler çıkacaktır. İlk işim usule uygun şekilde soğutma sıvısını değiştirmek olacak.
Sıvı değişimi başka bir konu ama kısaca özetleyecek olursak ilkin, motorun içini temizleyecek bir sıvıyı soğutma haznesine katıp tavsiye edilen sürece arabayı öyle kullanmak. Sonra eski sıvıyı boşaltıp yerine akülerde kullanılan saf su ile motoru 3 kez durulayıp en sonunda aracımıza uygun kaliteli bir antifriz koymak.
Aşağıya isteyenler için Ph ölçümü için çubukları alabileceğiniz adresi ekliyorum.
https://urun.n11.com/medikal-malzemeler/...P105134427
İnternet üzerinden saf su satılsa da, akü imalatçılarından çok hesaplıya alabilirsiniz.
Motorunuzun ne kadar soğutma sıvısı kullandığını aşağıdaki linkten görebilirsiniz.
https://www.motul.com/tr/tr/lubricants
Aracınızın marka modelini seçince hangi sıvıdan ne kadar ihtiyacınız olduğunu görebiliyorsunuz. Benim Cordoba 6 litre alıyormuş. Bu halde sıvıyı değiştirmeye soyunduğumda 6 litre antifriz ve 18 litre saf suyu hazır etmek lazımmış.
Hangi tip antifrize ihtiyacınız olduğunu aracınızın kullanım kitapçığından öğrenmek daha iyi olacaktır. Motul sitesinde verilen litre miktarı doğru olmakla beraber tavsiye ettiği antifriz organik antifriz. Siz sizin aracınıza uygun antifrizi hazırda tutun. (Uyarı için teşekkürler Yavuz bey)
Voltmetreyi bütün elektronikçilerden alabilirsiniz zaten.
Selamlar.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
https://youtu.be/mHTM3dvpD1M
Anlatıldığına göre anlamak için 4 farklı test yapılmakta. İlla hepsini ardı ardına yapmaya gerek yok ama ben izleyenlere aşağıda özetleyeceğim.
Test 1: Soğutma sıvısı çamur gibi bir renk almış veya kapak üzerinde, hazne kenarlarında çamurumsu kalıntılar birikmiş ise sıvı bozuk olup olmadığan mutlaka bakmak lazım. O kalıntılar motorda olmaması gereken pasın toplanmış hali. Motor bloğu pasla aşınıyor demektir.
Test 2: Hepimiz bundan zaten haberdarız. Bütün araba tamircilerinde antifriz ölçme aparatı var ve onunla radyatördeki antifrizin eksi kaç dereceye kadar donmaya karşı koruduğu ölçülür. Test yapılan aracın var olan sıvısı -7 dereceye kadar koruyacaktır. Bu derece bizi tatmin etmez ise bizim uyguladığımız ilk çözüm radyatöre antifriz eklemek olacaktır. Testin diğer aşamalarında kazın ayağı öyle olmadığı görülecek.
Test 3: Basit bir voltmetre ile motor soğutma sıvısının elektroliz voltajını ölçebilirsiniz. Bunu yapmak için, ilkin, voltmetrenin ölçeceği voltaj limitini DC 20 volta getiriyoruz. Sonra, voltmetrenin bir artı ve eksi uçlarından birisini aracın soğutma sıvı haznesine sokup diğerini de akünün eksi kutbuna değdiriyoruz. Voltmetre 0.30 voltan fazla gösteriyorsa motorda elektroliz seviyesi yüksek bu korozyona sebep oluyor demektir. 0.30 volttan ne kadar uzak o kadar iyidir. Bir miktar voltaj mutlaka olacaktır. Sorun o voltajın miktarı 0,30 dan yukarı olmaması lazım. Buna benzer bir korozyona denizcilikte “galvanik korozyon” diyoruz muhtemelen bu da aynı kategorinin içindedir. Bu testi her iki aracım için yaptım. Fotoğraflar aşağıda.
Subaru Forester:
Seat Cordoba
Test 4: Soğutma sıvısının Ph derecesini ölçmek
Sıvının Ph derecesi 7,5-10 arasında olması sıvın bazik olduğunu gösterir. Ph 7 tehlike sınırıdır. Ph 7’den aşağısı sıvının asidik olduğunu gösterir. Bu durumda soğutma sıvısı kesinlikle değiştirilmelidir. Çünki asidik sıvı motordaki contaları ve temas ettiği kauçuk hortumları çürütür. Bu testi de araçlarım için yaptım. Evde olan vücudumdaki keton seviyesini ölçtüğüm çubukların Ph ölçme özelliği de var. Şeker hastası falan değilim, ketojenik besleniyorum çubuklar onun için var ama Ph’ı da ölçtüğü için burada kullandım.
Subaru Forester:
Yukarıdan aşağı 5. sırada koyu yeşil olan nokta. Görüldüğü gibi bazik halde sıvı
Seat Cordoba
Burada ise Ph 7’den düşük olduğunu gösteren turuncu renkte. Bu haliyle asidik olduğunu gösteriyor. Bu değer 0.45 görünen voltajla doğru orantılı.
Analiz:
Bu sonuçlara nasıl geldiğimizi anlamak için her iki aracın da hikayesi bilmek önemli.
Subaru Forester 70 bin km önce yetkili serviste sandık motor Euro 5 motor değişimi yaşamış. Doğal olarak soğutma sıvısı da o zaman tamamen yenilenmiş.
Cordoba ise 150 bin km önce yoldaki su birikintisi sonucu motor hava hortumundan içine su kaçtığından motor özel serviste rektefiye edilmiş ve muhtemelen piyasadaki her hangi bir antifiriz belirli oranda suyla karıştırılarak motora konmuştur. Konulan su gözümle görmedim ama tamircilerin karakterini bildiğimden kesinlikle çeşme suyudur. Daha sonra bir kez termostat değiştiği için 1-2 litre antifriz kondu. Geçen hafta triger seti değişti. Değişimle birlikte devirdaim pompası da değiştirildi. Bunun sonucunda 3 litre petrol ofisinin antifrizi gözümün önünde motora eklendi. Normal olarak baktığımızda antifrizin ve sıvının sağlam olmasını bekleriz. Çünki 2. testi yapsak donma derecesi düşük çıkacaktır. Buradan her şeyin yolunda olduğu yanılgısına düşebiliriz. Ama görüldüğü gibi 3. ve 4. testler tartışılmaz derecede soğutma sıvısının bozuk olduğunu gösteriyor. Ben bozulduktan sonra yaptırmaktan ziyade bozulmayı önleyici tedbir almayı tercih ederim. Cordobayı bu halde kullansam şimdi bir şey yok ama ilerde çok ağır problemler çıkacaktır. İlk işim usule uygun şekilde soğutma sıvısını değiştirmek olacak.
Sıvı değişimi başka bir konu ama kısaca özetleyecek olursak ilkin, motorun içini temizleyecek bir sıvıyı soğutma haznesine katıp tavsiye edilen sürece arabayı öyle kullanmak. Sonra eski sıvıyı boşaltıp yerine akülerde kullanılan saf su ile motoru 3 kez durulayıp en sonunda aracımıza uygun kaliteli bir antifriz koymak.
Aşağıya isteyenler için Ph ölçümü için çubukları alabileceğiniz adresi ekliyorum.
https://urun.n11.com/medikal-malzemeler/...P105134427
İnternet üzerinden saf su satılsa da, akü imalatçılarından çok hesaplıya alabilirsiniz.
Motorunuzun ne kadar soğutma sıvısı kullandığını aşağıdaki linkten görebilirsiniz.
https://www.motul.com/tr/tr/lubricants
Aracınızın marka modelini seçince hangi sıvıdan ne kadar ihtiyacınız olduğunu görebiliyorsunuz. Benim Cordoba 6 litre alıyormuş. Bu halde sıvıyı değiştirmeye soyunduğumda 6 litre antifriz ve 18 litre saf suyu hazır etmek lazımmış.
Hangi tip antifrize ihtiyacınız olduğunu aracınızın kullanım kitapçığından öğrenmek daha iyi olacaktır. Motul sitesinde verilen litre miktarı doğru olmakla beraber tavsiye ettiği antifriz organik antifriz. Siz sizin aracınıza uygun antifrizi hazırda tutun. (Uyarı için teşekkürler Yavuz bey)
Voltmetreyi bütün elektronikçilerden alabilirsiniz zaten.
Selamlar.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi