Herkese merhabalar,
Gecen haftasonu yapmayi planladigim fakat olusan aksilikten dolayi tamamlayamadigim bakimi nihayet tamamlamis bulunuyorum. Yasadigim sorun, bobinleri cikarttigimda uc kisimlari bujilere yapistigi icin kopup iceride kalmisti. Elimde yeni bobin olmadigi icin de riske girmeyip bobinleri yerine yerlestirdim ve parca siparisi verdim. Prensiplerim geregi butun bobinleri degistireyim dedim. Fakat bazi nedenlerden dolayi 3 tanesini degistirerek idare etmeye karar verdim.
Aracin motoru V6. motor konumu onden cekisli motor pozisyonunda oldugu icin calismasi en iskence motorlardan bir tanesi. Subaruya nazaran bir tik daha zor diyebilirim. Tabi bu zorluk bujileri degistirmek konusunda. Motor kayislari aracin sag camurluguna bakiyor ve kaputu actiginizda sadece 3 tane bujiye ulasabiliyorsunuz. Yani motorun sol tarafi aracin onune bakiyor. Motorun sag tarafi arka tarafta kaliyor ve bu islem icin intake manifoldu sokmek zorundasiniz. Soktukten sonra da calisacaginiz alan cok kisitli. Aksilik yasanmasi durumunda cileden cikartabiliyor.
Malzemeler:
1- 3 adet delphi bobin
2- 1 adet buji/elektronik gres
3- 6 adet bosch platinium buji ( aractan ngk iridium cikti )
4- WD40 - seffaf yaglayici
5- Elektronik temizleme spreyi
6- 8 mm, 10 mm soket, uzatma kollari
7- tamircilerin kullandigi kanca seti
8- uzun ince burunlu pense
9- balata spreyi
Bu islem, uzakdogu markalarin butun V6 motorlarinda ayni sekilde. Suana kadar gordugum kadariyla. O yuzden ihtiyac sahibi birisinin isine yarayacagini dusunuyorum
[attachment=349][attachment=350]
1- Hava filtresi kabini ve borulari gaz kelebegine kadar sokup cikartiliyor. Bu islem icin yildiz tornavida veya sadece 10mm soket kullanmaniz gerekiyor. Bu islem yapilirken maf sensorunun kablosunu ve PCV borularini cikartmaniz gerekiyor. maf sensoru standart elektrik soketi gibi oldugu icin kilidini acip bastirarak cekiyorsunuz. diger borular ise standart bastirarak yuvasina yerlestirilen yapida.
[attachment=351][attachment=352][attachment=353][attachment=354]
2- Sonrasindaki asamada, motorun ustunu kaplayan plastik kapak yerinden cekilip cikartiliyor. herhangi bir vida bulunmadigi icin islem gerektirmiyor. yag dolum kapagini cikartmaniz gerekebiliyor.
3- Intake manifoldu sokmeden once, gaz kelebegini sokmek gerekiyor ki bunun icin 8mm soket kullanarak 4 adet vidasi sokuluyor. soketi cikartildiktan sonra hemen alt tarafinda kalan 8mm lik vida da sokulmesi gerekiyor. bu vida intake manifoldu tutan vidalardan birisi.
[attachment=355]
4- Intake manifoldu sokmek icin 6 adet 8mm lik vidasini sokuyorsunuz. sonrasinda intake manifold yerinden oynatilip arkasinda kalan PCV borusu cikartiliyor ve ismini bilmedigim baska bir boru daha cikartilmasi gerekiyor. Sonrasinda motorun uzerinden cikartip kenara koyuyoruz. Acikta kalan delikleri de kagit havlu ile kapatarak icine birsey dusmesini onluyorsunuz. Ben yapmadim o ayri bir durum.
[attachment=356][attachment=357][attachment=358]
5- Bobinlerin soketleri tek tek cikartildiktan sonra, 8mm soket ile bobinlerin vidalari sokuluyor. sokum isleminden sonra bobinleri cekip cikartiyoruz. Sansiniz varsa tek parca gelir. gelmezse benim gibi yeni bobin almak zorunda kalabilirsiniz. Bujileri de buji anahtari ile soktukten sonra yeni bujileri yuvalarina yerlestiriyoruz. Cikan bujileri kontrol ederek herhangi bir yag kacagi olup olmadigini kontrol ediyoruz. benim buji delikleri temizdi ve yag yoktu. bujilerden 3 tanesinin vida kisminda hafif yag vardi. ama ne yagi oldugunu anlayamadim. cunku amerikada bazi tamirciler bujileri yerine takarken ozel gres yag kullaniyorlar.
6- Benim sorunlu olan 3 bobin motorun sag tarafi yani arka tarafta kalanlar ve bujileri sokme sansim yoktu. tamircilerin kullandigi kancadan kullanarak parcalari yirtarak cikartmaya calistim. yirtilan parcalari ince uzun uclu pense ile yerinden cikartip, ayna yardimiyla delikte parca kalip kalmadigina baktim ve en onemlisi yaylari aldigimizdan emin olmaliyiz. cunku kucuk yay buji kenarinda kalir ve bujiyi sokerseniz delikten motorun icine dusebilir ve sorun yasatabilir.
[attachment=360]
7- Bobinleri yerine takmadan once bir puf noktasi var. Turkiye de yapiliyor mu bilmiyorum fakat burda yapilan bir islem. bobinlerin ucuna az miktarda elektronik gres i surulup deligin kenarlarina yayiliyor. Boylece bujinin porselen kismi bobinin kaucuguna yapismiyor ve rahatca cikiyor.Bu islemi yapip bobinleri yerine oturttuktan sonra bastiriyoruz ve biraktigimizda bobin havaya kalkiyor. Demekki surdugumuz gres ise yariyor. 8mm lik vidalari takilarak bobinler yerine sabitleniyor ve soketlerini takarak bu islemi tamamliyoruz.
[attachment=359]
8- Amacimiz olan bujiler degistirdikten sonra yapilacak islemler var. Soktugumuz gaz kelebegini temizlemek bunlardan birisi. Gecen hafta bunu paylasmistim. O yuzden diger islemleri yazacagim. PCV borularinin icerisine balata spreyi puskurterek icerisindeki yagi temizledim. Yine yaglanacak ama hazir sokmusken temiz olsun dedim. Cunku Intake manifoldun icerisine de balata spreyi puskurtup icerisindeki pislikleri temizledim. %100 degil ama en azindan %50-60 oraninda temizlenmis oldu. Pislikten kastim, buharlasan yag ve hava filtresinden tutulamayan tozun olusturdugu pislikler yerlesiyor ve sonrasinda subaplarin uzerine kadar yuruyebiliyor. intake manifoldu sokup parcalama sansim olmadigi icin, icine temizleme spreyini puskurtup calkaladim ve disariya cikan pisligi gorunce yaptigim seyin ise yaradigini gordum. birdahaki sefere biraz daha ileri giderek, sicak su ve motor temizleme ilaci kullanmayi dusunuyorum. Herseyi temizledigimize gore, sirada baska bir nokta var.
9- intake manifold ve gaz kelebeginin contalarini yenilemek. Benim contalarin durumu iyi gozukuyordu ama pahali birsey olmadigi icin aldim ve sokmusken degistirdim.
Oncesi: [attachment=361]
Sonrasi: [attachment=362]
10- Manifoldu yerine yerlestirip, vidalarinin yuvasina WD40 seffaf yaglayici puskurttum ve butun borulari tek tek monte ettim. sonrasinda gaz kelebegi ve hava filtresi kutularini da yerine taktiktan sonra, motorun ust plastigini yerlestirdim. Islemi tamamladim.
Bir sure once yapmis oldugum carbon cleaning isleminin ise yarayip yaramadigini da hazir sokmusken kontrol edeyim dedim.
[attachment=363]
Bujileri degistirmemdeki sebep, onceki degisimin ne zaman oldugunu bilmemekle birlikte, bir suredir mars basarken zaman aliyordu. Kis geliyor dedim, bakimini yapayim. Mars basmasi duzeldi. Fakat baska bir islem daha yaptim ve onu da baska bir konuda paylasacagim.
Bobinler bazi araclarda 3 parca geliyor. benim aractada bu sekilde. uc kismi, tup kismi ve bobinin bas kismi. benim problemim uc kismiydi ve tanesi ortalama $20 a geliyordu. Bobinin tanesini ortalama $60 a almak daha karli geldi. Cunku manifold.vs sokme islemini tekrar yapmak istemiyorum ve parcalarin yeni oldugunda emin olmak en iyisi.
Baska bir konuda gorusmek dilegiyle.
Gecen haftasonu yapmayi planladigim fakat olusan aksilikten dolayi tamamlayamadigim bakimi nihayet tamamlamis bulunuyorum. Yasadigim sorun, bobinleri cikarttigimda uc kisimlari bujilere yapistigi icin kopup iceride kalmisti. Elimde yeni bobin olmadigi icin de riske girmeyip bobinleri yerine yerlestirdim ve parca siparisi verdim. Prensiplerim geregi butun bobinleri degistireyim dedim. Fakat bazi nedenlerden dolayi 3 tanesini degistirerek idare etmeye karar verdim.
Aracin motoru V6. motor konumu onden cekisli motor pozisyonunda oldugu icin calismasi en iskence motorlardan bir tanesi. Subaruya nazaran bir tik daha zor diyebilirim. Tabi bu zorluk bujileri degistirmek konusunda. Motor kayislari aracin sag camurluguna bakiyor ve kaputu actiginizda sadece 3 tane bujiye ulasabiliyorsunuz. Yani motorun sol tarafi aracin onune bakiyor. Motorun sag tarafi arka tarafta kaliyor ve bu islem icin intake manifoldu sokmek zorundasiniz. Soktukten sonra da calisacaginiz alan cok kisitli. Aksilik yasanmasi durumunda cileden cikartabiliyor.
Malzemeler:
1- 3 adet delphi bobin
2- 1 adet buji/elektronik gres
3- 6 adet bosch platinium buji ( aractan ngk iridium cikti )
4- WD40 - seffaf yaglayici
5- Elektronik temizleme spreyi
6- 8 mm, 10 mm soket, uzatma kollari
7- tamircilerin kullandigi kanca seti
8- uzun ince burunlu pense
9- balata spreyi
Bu islem, uzakdogu markalarin butun V6 motorlarinda ayni sekilde. Suana kadar gordugum kadariyla. O yuzden ihtiyac sahibi birisinin isine yarayacagini dusunuyorum
[attachment=349][attachment=350]
1- Hava filtresi kabini ve borulari gaz kelebegine kadar sokup cikartiliyor. Bu islem icin yildiz tornavida veya sadece 10mm soket kullanmaniz gerekiyor. Bu islem yapilirken maf sensorunun kablosunu ve PCV borularini cikartmaniz gerekiyor. maf sensoru standart elektrik soketi gibi oldugu icin kilidini acip bastirarak cekiyorsunuz. diger borular ise standart bastirarak yuvasina yerlestirilen yapida.
[attachment=351][attachment=352][attachment=353][attachment=354]
2- Sonrasindaki asamada, motorun ustunu kaplayan plastik kapak yerinden cekilip cikartiliyor. herhangi bir vida bulunmadigi icin islem gerektirmiyor. yag dolum kapagini cikartmaniz gerekebiliyor.
3- Intake manifoldu sokmeden once, gaz kelebegini sokmek gerekiyor ki bunun icin 8mm soket kullanarak 4 adet vidasi sokuluyor. soketi cikartildiktan sonra hemen alt tarafinda kalan 8mm lik vida da sokulmesi gerekiyor. bu vida intake manifoldu tutan vidalardan birisi.
[attachment=355]
4- Intake manifoldu sokmek icin 6 adet 8mm lik vidasini sokuyorsunuz. sonrasinda intake manifold yerinden oynatilip arkasinda kalan PCV borusu cikartiliyor ve ismini bilmedigim baska bir boru daha cikartilmasi gerekiyor. Sonrasinda motorun uzerinden cikartip kenara koyuyoruz. Acikta kalan delikleri de kagit havlu ile kapatarak icine birsey dusmesini onluyorsunuz. Ben yapmadim o ayri bir durum.
[attachment=356][attachment=357][attachment=358]
5- Bobinlerin soketleri tek tek cikartildiktan sonra, 8mm soket ile bobinlerin vidalari sokuluyor. sokum isleminden sonra bobinleri cekip cikartiyoruz. Sansiniz varsa tek parca gelir. gelmezse benim gibi yeni bobin almak zorunda kalabilirsiniz. Bujileri de buji anahtari ile soktukten sonra yeni bujileri yuvalarina yerlestiriyoruz. Cikan bujileri kontrol ederek herhangi bir yag kacagi olup olmadigini kontrol ediyoruz. benim buji delikleri temizdi ve yag yoktu. bujilerden 3 tanesinin vida kisminda hafif yag vardi. ama ne yagi oldugunu anlayamadim. cunku amerikada bazi tamirciler bujileri yerine takarken ozel gres yag kullaniyorlar.
6- Benim sorunlu olan 3 bobin motorun sag tarafi yani arka tarafta kalanlar ve bujileri sokme sansim yoktu. tamircilerin kullandigi kancadan kullanarak parcalari yirtarak cikartmaya calistim. yirtilan parcalari ince uzun uclu pense ile yerinden cikartip, ayna yardimiyla delikte parca kalip kalmadigina baktim ve en onemlisi yaylari aldigimizdan emin olmaliyiz. cunku kucuk yay buji kenarinda kalir ve bujiyi sokerseniz delikten motorun icine dusebilir ve sorun yasatabilir.
[attachment=360]
7- Bobinleri yerine takmadan once bir puf noktasi var. Turkiye de yapiliyor mu bilmiyorum fakat burda yapilan bir islem. bobinlerin ucuna az miktarda elektronik gres i surulup deligin kenarlarina yayiliyor. Boylece bujinin porselen kismi bobinin kaucuguna yapismiyor ve rahatca cikiyor.Bu islemi yapip bobinleri yerine oturttuktan sonra bastiriyoruz ve biraktigimizda bobin havaya kalkiyor. Demekki surdugumuz gres ise yariyor. 8mm lik vidalari takilarak bobinler yerine sabitleniyor ve soketlerini takarak bu islemi tamamliyoruz.
[attachment=359]
8- Amacimiz olan bujiler degistirdikten sonra yapilacak islemler var. Soktugumuz gaz kelebegini temizlemek bunlardan birisi. Gecen hafta bunu paylasmistim. O yuzden diger islemleri yazacagim. PCV borularinin icerisine balata spreyi puskurterek icerisindeki yagi temizledim. Yine yaglanacak ama hazir sokmusken temiz olsun dedim. Cunku Intake manifoldun icerisine de balata spreyi puskurtup icerisindeki pislikleri temizledim. %100 degil ama en azindan %50-60 oraninda temizlenmis oldu. Pislikten kastim, buharlasan yag ve hava filtresinden tutulamayan tozun olusturdugu pislikler yerlesiyor ve sonrasinda subaplarin uzerine kadar yuruyebiliyor. intake manifoldu sokup parcalama sansim olmadigi icin, icine temizleme spreyini puskurtup calkaladim ve disariya cikan pisligi gorunce yaptigim seyin ise yaradigini gordum. birdahaki sefere biraz daha ileri giderek, sicak su ve motor temizleme ilaci kullanmayi dusunuyorum. Herseyi temizledigimize gore, sirada baska bir nokta var.
9- intake manifold ve gaz kelebeginin contalarini yenilemek. Benim contalarin durumu iyi gozukuyordu ama pahali birsey olmadigi icin aldim ve sokmusken degistirdim.
Oncesi: [attachment=361]
Sonrasi: [attachment=362]
10- Manifoldu yerine yerlestirip, vidalarinin yuvasina WD40 seffaf yaglayici puskurttum ve butun borulari tek tek monte ettim. sonrasinda gaz kelebegi ve hava filtresi kutularini da yerine taktiktan sonra, motorun ust plastigini yerlestirdim. Islemi tamamladim.
Bir sure once yapmis oldugum carbon cleaning isleminin ise yarayip yaramadigini da hazir sokmusken kontrol edeyim dedim.
[attachment=363]
Bujileri degistirmemdeki sebep, onceki degisimin ne zaman oldugunu bilmemekle birlikte, bir suredir mars basarken zaman aliyordu. Kis geliyor dedim, bakimini yapayim. Mars basmasi duzeldi. Fakat baska bir islem daha yaptim ve onu da baska bir konuda paylasacagim.
Bobinler bazi araclarda 3 parca geliyor. benim aractada bu sekilde. uc kismi, tup kismi ve bobinin bas kismi. benim problemim uc kismiydi ve tanesi ortalama $20 a geliyordu. Bobinin tanesini ortalama $60 a almak daha karli geldi. Cunku manifold.vs sokme islemini tekrar yapmak istemiyorum ve parcalarin yeni oldugunda emin olmak en iyisi.
Baska bir konuda gorusmek dilegiyle.