İyi Forumlar
OBD cihazı olanların görebileceği ve aracın sağlıklı çalışıp çalışmadığını kontrol edebileceği değerlerden belkide en önemlisi LTFT ve STFT değerleridir. Bunlar ön oksijen sensörünün (Diğer adları AFR sensörü, Bank 1 Sensör 1, Katalitik Öncesi Oksijen Sensörü) verdiği değerlere göre motordaki yanma işleminin sonucu hakkında bilgi verir. Uzun süredir bu değerleri takip ederek arıza olabilecek yerleri tahmin ettiğim için - biraz da daha tecrübeli arkadaşların yorumlarından da destek alarak - forumda herkesin faydalanabileceği basit bir rehber hazırlayayım dedim.
Bu konuda anlatılanlar için O2 sensörünün sağlam olduğundan ve motorun yeterince ısındığından emin olmak lazım.
LTFT = Long Term Fuel Trim = Uzun Dönem Yakıt Kesmesi = Air Fuel Learning = Yavaş Kesme
STFT = Short Term Fuel Trim = Kısa Dönem Yakıt Kesmesi = Air Fuel Correction = Hızlı Kesme
Her iki değer de yakıt-hava karışımının ayarlanmasına yardımcı olur. LTFT değeri araç ECUsunun öğrenip hafızaya attığı değerdir, STFTye göre değişim aralığı daha geniştir. Karışımı ayarlamak için bir nevi temel görevi görür. STFT de yakıt ve hava miktarına göre anlık değişimleri ifade eder.
Her iki değerin yorumlanması da benzerdir. Mesele LTFT +10 demek yanma odasında yakıt (Benzin, LPG veya Mazot) az, %10 artır demek veya giren hava miktarı %10 fazladır yakıt az oranda kalmıştır.
Anlık durum değerlendirmesi için LTFT+STFT ye bakmak lazım: LTFT +5, STFT-5 ise ikisinin toplamı 0 olur yani ECUnun LTFT olarak gönderdiği +5 yakıt oranını STFT -5 azaltarak anlık olarak düzeltmiştir.
LTFT ve STFT değerleri toplamı -8 ile +8 arasında ise normal kabul edilebilir. Bu değerlerin üzerinde uzun süre kullanılırsa arıza lambası yakabilir. (Araçtan araca tolerans aralığı değişiyor.)
LTFT - STFT değerleri gaz verme, hızlanma, yavaşlama sırasında değişmiyorsa ya sensör bozuktur ya da kablolarda vs temassızlık vardır.
LTFT+STFT değeri sürekli pozitif değerlerde geziyorsa yakıt az geliyordur, LPG de fakir karışım olması gibi veya yanma odasına hava girişi vardır: yabancıların "vacuum leak" bizdekilerin "motor hava alıyor olayı"
Olası nedenler:
LPG ayarının kısık olması
Benzin veya LPG enjektörlerinde tıkanma
MAF sensörü sonrasındaki herhangi bir yerden ölçülemeyen hava girişi
Sonuç olarak sürekli fakir karışımla olan yanma subaplara zarar veriyor.
LTFT+STFT toplamı sürekli negatif değerlerde ise yakıt fazla geliyordur. Yakıtça zengin karışım yanıyordur. Veya yanma odasına hava daha az giriyordur.
Olası nedenler :
LPG ayarının açılmış olması
Benzin veya LPG enjektörlerinde işeme denilen yakıt kaçırma olayı
Hava filtresinin tıkanmış olması veya değişim zamanının gelmiş olması.
Sonuç olarak zengin karışım katalitik konvertörü eritiyor. Tam yanmayan yakıt katalitikte yanıyor.
Ayrıntılı bilgi için İngilizce bu videodan faydalanabilirsiniz. Ders tadında olmuş:
Benim bu konuyu yazma nedenim: Bir iki haftadır -8 ile -10 arası seyreden LTFT+STFT toplamının hava filtresini değiştirmemle beraber +-2 civarına düşmesi. Faydalı olacak katkıları da ilk konuya eklemeyi düşünüyorum. Herkese kazasız, sıkıntısız sağlıklı günler dilerim.
OBD cihazı olanların görebileceği ve aracın sağlıklı çalışıp çalışmadığını kontrol edebileceği değerlerden belkide en önemlisi LTFT ve STFT değerleridir. Bunlar ön oksijen sensörünün (Diğer adları AFR sensörü, Bank 1 Sensör 1, Katalitik Öncesi Oksijen Sensörü) verdiği değerlere göre motordaki yanma işleminin sonucu hakkında bilgi verir. Uzun süredir bu değerleri takip ederek arıza olabilecek yerleri tahmin ettiğim için - biraz da daha tecrübeli arkadaşların yorumlarından da destek alarak - forumda herkesin faydalanabileceği basit bir rehber hazırlayayım dedim.
Bu konuda anlatılanlar için O2 sensörünün sağlam olduğundan ve motorun yeterince ısındığından emin olmak lazım.
LTFT = Long Term Fuel Trim = Uzun Dönem Yakıt Kesmesi = Air Fuel Learning = Yavaş Kesme
STFT = Short Term Fuel Trim = Kısa Dönem Yakıt Kesmesi = Air Fuel Correction = Hızlı Kesme
Her iki değer de yakıt-hava karışımının ayarlanmasına yardımcı olur. LTFT değeri araç ECUsunun öğrenip hafızaya attığı değerdir, STFTye göre değişim aralığı daha geniştir. Karışımı ayarlamak için bir nevi temel görevi görür. STFT de yakıt ve hava miktarına göre anlık değişimleri ifade eder.
Her iki değerin yorumlanması da benzerdir. Mesele LTFT +10 demek yanma odasında yakıt (Benzin, LPG veya Mazot) az, %10 artır demek veya giren hava miktarı %10 fazladır yakıt az oranda kalmıştır.
Anlık durum değerlendirmesi için LTFT+STFT ye bakmak lazım: LTFT +5, STFT-5 ise ikisinin toplamı 0 olur yani ECUnun LTFT olarak gönderdiği +5 yakıt oranını STFT -5 azaltarak anlık olarak düzeltmiştir.
LTFT ve STFT değerleri toplamı -8 ile +8 arasında ise normal kabul edilebilir. Bu değerlerin üzerinde uzun süre kullanılırsa arıza lambası yakabilir. (Araçtan araca tolerans aralığı değişiyor.)
LTFT - STFT değerleri gaz verme, hızlanma, yavaşlama sırasında değişmiyorsa ya sensör bozuktur ya da kablolarda vs temassızlık vardır.
LTFT+STFT değeri sürekli pozitif değerlerde geziyorsa yakıt az geliyordur, LPG de fakir karışım olması gibi veya yanma odasına hava girişi vardır: yabancıların "vacuum leak" bizdekilerin "motor hava alıyor olayı"
Olası nedenler:
LPG ayarının kısık olması
Benzin veya LPG enjektörlerinde tıkanma
MAF sensörü sonrasındaki herhangi bir yerden ölçülemeyen hava girişi
Sonuç olarak sürekli fakir karışımla olan yanma subaplara zarar veriyor.
LTFT+STFT toplamı sürekli negatif değerlerde ise yakıt fazla geliyordur. Yakıtça zengin karışım yanıyordur. Veya yanma odasına hava daha az giriyordur.
Olası nedenler :
LPG ayarının açılmış olması
Benzin veya LPG enjektörlerinde işeme denilen yakıt kaçırma olayı
Hava filtresinin tıkanmış olması veya değişim zamanının gelmiş olması.
Sonuç olarak zengin karışım katalitik konvertörü eritiyor. Tam yanmayan yakıt katalitikte yanıyor.
Ayrıntılı bilgi için İngilizce bu videodan faydalanabilirsiniz. Ders tadında olmuş:
Benim bu konuyu yazma nedenim: Bir iki haftadır -8 ile -10 arası seyreden LTFT+STFT toplamının hava filtresini değiştirmemle beraber +-2 civarına düşmesi. Faydalı olacak katkıları da ilk konuya eklemeyi düşünüyorum. Herkese kazasız, sıkıntısız sağlıklı günler dilerim.