Hurda araç ÖTV teşviği düzenlemesi 21 Mart 2018 'de meclisten geçti
Hurda araç ÖTV teşviği konusu uzun bir zamandır gündemde ve sonunda Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne bir torba yasa ile gelmişti yasallaştı.
Yasada şu şekilde yer alıyor;
16 yaşın üstünde yani 2002 model veya daha altında modele sahip otomobil, panelvan, kamyonet, otobüs gibi araçlara sahip kişiler, bu tip araçlarını (çekme belgeli araçlar dahil) trafikten sildirerek, ki bu hurdaya ayırmak anlamına geliyor, satın alacakları sıfır km araçta en fazla 10.000TL’ye kadar ÖTV indirimi alabilecekler. Ayrıca hurdaya ayrılan aracın her türlü vergi ve benzeri borcunun da silineceğinden bahsediliyor. Yani sadece belli miktarda ÖTV teşviği değil. Asıl cazip olan tarafı da bu bence. Vergi borcu aracın bedelinden daha fazla tutan epey araç var piyasada. Daha doğrusu hurdalıklarda.
Yalnız 16 yaşında çalışan ve sorunsuz bir aracın çok daha fazla bir değere sahip olabileceği unutulmamalı. Yani sahip olunan 16 yaş üstü aracın en fazla 10.000TL etmesi gerekir ki bu uygulama cazip olsun. Piyasada yürüyen ve nispeten sorunsuz araçlar 10 bin TL nin üzerinde çoğunlıkla. Bu nedenle değerini yitirmiş, bir kenara atılmış, çalışmayan, pert olmuş, belki motoru ve parçaları sökülmüş, gerçekten de hurda olmuş trafikte görünen araçlar için geçerli cazip uygulam gibi görürünüyor.
Bu arada trafiğe kayıtlı yaklaşık 6 milyon binek ve ticari aracın bu kapsama giriyormuş.
Hurda indirimi 31 Aralık 2019 tarihine kadar uygulanacak ve aynı tip aracın satın alınması ile kullanılabilecek. Yani kamyonet verip otomobil almak veya tersi bir durum söz konusu değil.
Bu hurda teşviği ilk çıktığında oldukça etkili uygulandı. Piyasada çok eski araç vardı ve aracı istemiyorlardı. Plakasını evrağını veriyordunuz. Aracı da ya hurdacıya pekde az olmayan bir rakama satıyordunuz ya da köylerde bahçeye giderken eşek niyetine kullanılmak üzere satıyordunuz. Aracı indirime saymak içinde belirli sahiplik süresi filan istememişlerdi. Bu şekilde yığınla aracın sadece plakası galerilere setıldı. Tabii sğda solda kayıtsız arabalar gezmeye başlayına ve vatandaş indirimden yararlanamayınca çok işlevsel olmadı.
Bir sonraki uygulamada sanırım 3 yıl ruhsat sahibi olma şartı koydular ve çok az kişi yararlandı. Bu tasarıda ben bu duruma ilişkin ayrıntı göremedim. Yine belirli süre ruhsat sahipliği şartıaranırsa çok az araç piyasadan çekilir.
Sonuç olarak bu tasarı az sayıda araç için cazip bir uygulama ( gerçekten hurda olan ve vergi borcu çok olan araçlar için)
Bunun dışında çalışır yürür aracını kimse vermez en fazla 10 bin TL olarak uygulanacak 0 araç alımındaki indirim için. O araç alabilecek kişilerin elinde de o nitelikte araç yoktur zaten.
Ayrıca torba yasada yine bir sürü düzenleme var. Birtane de elektirikli otomobillerle ilgili.
Burada ilginç ancak henüz detayları belli olmayan bir düzenleme ile karşı karşıyayız. Belirtilen tek nokta; Elektrikli otomobillerin ÖTV bedelinin, diğer araçların ÖTV bedelinin en fazla %25’i kadarı olacağı belirtiliyordu. Ancak burada baz alınacak değer belli değil. Benzer bir içten yanmalı motora sahip aracın fiyatı mı, yoksa motor gücü mü baz alınacak? şimdilik pek de anlaşılmıyor.
Elektirikli araç üretiminin önü vergilerle açılmaya çalışılıyor. Bunu sadece vergi ile açmak da çözüm değil.Akaryakıt fiyatlarının çok yüksek olduğu noktada illaki cazip kalacaktır elektirikli otomobil. Bu konuda asıl sıkıntı şarj istasyonu kurulumu konusunda sorun çıkacağını düşünüyorum. Umarım alt yapıyı oluşturmada geride kalınmaz.Ayrıca da olası teknik sorunlar arızalar vs konusunda yeterli tecrübeli yetişmiş eleman olamayacağından bugünden yarına yaygınlaşması ve alternatif olması zor gibi gözüküyor
Bakalım detaylar daha sonra resmi gazetede yayımlanınca belli olur.
Hurda araç ÖTV teşviği konusu uzun bir zamandır gündemde ve sonunda Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne bir torba yasa ile gelmişti yasallaştı.
Yasada şu şekilde yer alıyor;
16 yaşın üstünde yani 2002 model veya daha altında modele sahip otomobil, panelvan, kamyonet, otobüs gibi araçlara sahip kişiler, bu tip araçlarını (çekme belgeli araçlar dahil) trafikten sildirerek, ki bu hurdaya ayırmak anlamına geliyor, satın alacakları sıfır km araçta en fazla 10.000TL’ye kadar ÖTV indirimi alabilecekler. Ayrıca hurdaya ayrılan aracın her türlü vergi ve benzeri borcunun da silineceğinden bahsediliyor. Yani sadece belli miktarda ÖTV teşviği değil. Asıl cazip olan tarafı da bu bence. Vergi borcu aracın bedelinden daha fazla tutan epey araç var piyasada. Daha doğrusu hurdalıklarda.
Yalnız 16 yaşında çalışan ve sorunsuz bir aracın çok daha fazla bir değere sahip olabileceği unutulmamalı. Yani sahip olunan 16 yaş üstü aracın en fazla 10.000TL etmesi gerekir ki bu uygulama cazip olsun. Piyasada yürüyen ve nispeten sorunsuz araçlar 10 bin TL nin üzerinde çoğunlıkla. Bu nedenle değerini yitirmiş, bir kenara atılmış, çalışmayan, pert olmuş, belki motoru ve parçaları sökülmüş, gerçekten de hurda olmuş trafikte görünen araçlar için geçerli cazip uygulam gibi görürünüyor.
Bu arada trafiğe kayıtlı yaklaşık 6 milyon binek ve ticari aracın bu kapsama giriyormuş.
Hurda indirimi 31 Aralık 2019 tarihine kadar uygulanacak ve aynı tip aracın satın alınması ile kullanılabilecek. Yani kamyonet verip otomobil almak veya tersi bir durum söz konusu değil.
Bu hurda teşviği ilk çıktığında oldukça etkili uygulandı. Piyasada çok eski araç vardı ve aracı istemiyorlardı. Plakasını evrağını veriyordunuz. Aracı da ya hurdacıya pekde az olmayan bir rakama satıyordunuz ya da köylerde bahçeye giderken eşek niyetine kullanılmak üzere satıyordunuz. Aracı indirime saymak içinde belirli sahiplik süresi filan istememişlerdi. Bu şekilde yığınla aracın sadece plakası galerilere setıldı. Tabii sğda solda kayıtsız arabalar gezmeye başlayına ve vatandaş indirimden yararlanamayınca çok işlevsel olmadı.
Bir sonraki uygulamada sanırım 3 yıl ruhsat sahibi olma şartı koydular ve çok az kişi yararlandı. Bu tasarıda ben bu duruma ilişkin ayrıntı göremedim. Yine belirli süre ruhsat sahipliği şartıaranırsa çok az araç piyasadan çekilir.
Sonuç olarak bu tasarı az sayıda araç için cazip bir uygulama ( gerçekten hurda olan ve vergi borcu çok olan araçlar için)
Bunun dışında çalışır yürür aracını kimse vermez en fazla 10 bin TL olarak uygulanacak 0 araç alımındaki indirim için. O araç alabilecek kişilerin elinde de o nitelikte araç yoktur zaten.
Ayrıca torba yasada yine bir sürü düzenleme var. Birtane de elektirikli otomobillerle ilgili.
Burada ilginç ancak henüz detayları belli olmayan bir düzenleme ile karşı karşıyayız. Belirtilen tek nokta; Elektrikli otomobillerin ÖTV bedelinin, diğer araçların ÖTV bedelinin en fazla %25’i kadarı olacağı belirtiliyordu. Ancak burada baz alınacak değer belli değil. Benzer bir içten yanmalı motora sahip aracın fiyatı mı, yoksa motor gücü mü baz alınacak? şimdilik pek de anlaşılmıyor.
Elektirikli araç üretiminin önü vergilerle açılmaya çalışılıyor. Bunu sadece vergi ile açmak da çözüm değil.Akaryakıt fiyatlarının çok yüksek olduğu noktada illaki cazip kalacaktır elektirikli otomobil. Bu konuda asıl sıkıntı şarj istasyonu kurulumu konusunda sorun çıkacağını düşünüyorum. Umarım alt yapıyı oluşturmada geride kalınmaz.Ayrıca da olası teknik sorunlar arızalar vs konusunda yeterli tecrübeli yetişmiş eleman olamayacağından bugünden yarına yaygınlaşması ve alternatif olması zor gibi gözüküyor
Bakalım detaylar daha sonra resmi gazetede yayımlanınca belli olur.