Herkese selamlar, biz subaru kullanıcılarının canını sıkan en önemli konulardan biridir freeroller meselesi özellikle muayeneye gittikten sonra orada yaşadığımız sitres saç beyazlatan cinsten bu konu hakkında yaptığım araştırmalar sonucu ulaştığım bilgileri yazmak istiyorum. Yazacaklarım tamamen kendi düşüncelerim olup, konuyla ilgili en doğrusunu ustalarımız daha iyi bilir. Otomatik vitesli araçalarımızda bilindiği üzere viteslerle transferi ayarlayan solenoidler bulunmakta bunlardan biri de transfer solenoidi yani arkaya giden gücü ayarlayan solenoid ve hepimizin bildiği gibi tork konvertörlü otomatik vitesli subaru modellerinde motor kaputu altında bulunan FWD soketine bir sigorta takarak aracımızı önden çekişli yapabiliyoruz. Bu solenoid FWD modda, vites N de ve D konumularında iken nasıl çalışıyor.
İlk resimde aracımda FWD sigortası takılı olup, transfer solenoidi tam kapasite çalışıyor olup arka tekerleklere herhangi bir güç aktarımı gerçekleşmiyor.
İkinci resimde FWD sigortası takılı değil yani aracımz AWD modda ve vites D konumunda bu şekilde iken arka tekerleklere güç aktırımı gerçekleşmekte. Bu durumda şunu gözlemledim yola çıktığımızda genelikle gittiğimiz hız ve vitese bağlı olarak %40 ile %60 arasında değerler üretiyor. Yüksek hızlarda %40 lara kadar düşüyor. Yani şunu diyebiliriz. Aracımız vites ve hıza bağlı olarak %50 ön %50 arka ile %60 ön %40 arka arasında değişiyor..
Üçüncü resimde ise vite N konumunda ve transfer solenoidi tıpkı FWD modda olduğu gibi davranıyor. Yani arka tekerleklere güç aktarımı gerçekleşmiyor. Bunu aracınızı life kaldırıp vites boşta iken çalıştırdığınız vakit gözlemleyebilirsiniz sadece ön tekerlekler dönmeye başlar. Arka tekerlekler aracı vitese takınca dönmeye başlıyor.
Burada şu sonucu çıkarabiliriz. Vites N de iken aracımız 4 çeker olmuyor. Peki bu nerede işimize yarıyor. Başta da söylediğim gibi aracımızın muayenesi olduğu zaman uykularımızı kaçıran roller meselesi, biz söylesek de söylemesek de muayeneyi yapan kişinin insafına kalan bir durum kimisi hiç hatırlatmaya gerek kalmadan koyuyor, kiminin umurunda bile değil ve bu durum en çok bizim canımızı sıkıyor. Demem o ki fren muayenesi esnasında aracı mecburen boşa aldığı için stres yapmaya gerek yok.
Ancak aracımız manuel vites ise mutlaka kavgada çıksa freeroller koyduruyoruz ve frenlerimiz mutlaka çok sağlam bir şekilde gidiyoruz ki tekerlekler uzun süre fren testinde kalmasın, çünkü manuel vitesli araçlarda frene basılmadığı süre boyunca 4 tekerlek dönüyor. Frene basıldığı anadan itibaren roller üzerindeki tekerlekler hemen duracağından ve fren testinde olanlar dönmeye devam edeceğinden bu durum viskoz kavramaya bir süre sonra zarar verecektir. O yüzden uzun sürmemeli ya da en doğrusu bu sisteme manuel araçların hiç sokulmaması
İlk resimde aracımda FWD sigortası takılı olup, transfer solenoidi tam kapasite çalışıyor olup arka tekerleklere herhangi bir güç aktarımı gerçekleşmiyor.
İkinci resimde FWD sigortası takılı değil yani aracımz AWD modda ve vites D konumunda bu şekilde iken arka tekerleklere güç aktırımı gerçekleşmekte. Bu durumda şunu gözlemledim yola çıktığımızda genelikle gittiğimiz hız ve vitese bağlı olarak %40 ile %60 arasında değerler üretiyor. Yüksek hızlarda %40 lara kadar düşüyor. Yani şunu diyebiliriz. Aracımız vites ve hıza bağlı olarak %50 ön %50 arka ile %60 ön %40 arka arasında değişiyor..
Üçüncü resimde ise vite N konumunda ve transfer solenoidi tıpkı FWD modda olduğu gibi davranıyor. Yani arka tekerleklere güç aktarımı gerçekleşmiyor. Bunu aracınızı life kaldırıp vites boşta iken çalıştırdığınız vakit gözlemleyebilirsiniz sadece ön tekerlekler dönmeye başlar. Arka tekerlekler aracı vitese takınca dönmeye başlıyor.
Burada şu sonucu çıkarabiliriz. Vites N de iken aracımız 4 çeker olmuyor. Peki bu nerede işimize yarıyor. Başta da söylediğim gibi aracımızın muayenesi olduğu zaman uykularımızı kaçıran roller meselesi, biz söylesek de söylemesek de muayeneyi yapan kişinin insafına kalan bir durum kimisi hiç hatırlatmaya gerek kalmadan koyuyor, kiminin umurunda bile değil ve bu durum en çok bizim canımızı sıkıyor. Demem o ki fren muayenesi esnasında aracı mecburen boşa aldığı için stres yapmaya gerek yok.
Ancak aracımız manuel vites ise mutlaka kavgada çıksa freeroller koyduruyoruz ve frenlerimiz mutlaka çok sağlam bir şekilde gidiyoruz ki tekerlekler uzun süre fren testinde kalmasın, çünkü manuel vitesli araçlarda frene basılmadığı süre boyunca 4 tekerlek dönüyor. Frene basıldığı anadan itibaren roller üzerindeki tekerlekler hemen duracağından ve fren testinde olanlar dönmeye devam edeceğinden bu durum viskoz kavramaya bir süre sonra zarar verecektir. O yüzden uzun sürmemeli ya da en doğrusu bu sisteme manuel araçların hiç sokulmaması