Konuya dair ek görseller. Soldan sağa: Düşük hız, orta hız, yüksek hız.
Not: Sağanak yağış ve özellikle göllenmede, konunun en başında belirttiğim tarzda direksiyon tutulursa (Mesela sol el, sadece üç dört parmak ile) ve yüksek hız ile seyredilirse o zaman kızaklamada değil Subaru, Apollo uzay mekiği olsa yolda, tekerler düzgün ve arzu edilen konumda o aracı kimse tutamaz, fizik kuralları ile yine yolda olabilir ama mesela kaplumbağa gibi ters dönerek filan durur kızaklama bittiğinde... Denemesi bedava. İnşallah kimsenin başına gelmez ancak araba kullanmak, bu hayatta yeterince ciddiye alınmayan işlerden biri genelde, maalesef.
Öncelikle geçmiş olsun, ikinci olarak da , sizin için birinci öncelik, o lastikleri değiştirin.
Lastiklerin performansı önce 1 kritere göre 2'ye ayrılır. Hava kaç derece ? izmir demişsiniz
eğer 6 7 derece üzeri ise ortam >>> yaz lastiği olacak. Diyelim yaz lastiği var aracın üzerinde, o zaman bu lastiğin Islak zemin performansı nedir? Islak zemin performansı deyince aklınıza diş miş gelmesin. Dişli olması vs hiç bir işe yaramaz, ıslak performansı kanal yapısı ile ilgilidir. Suyu saniyede 15 16tur hızla dönerken o kanallardan tahliye edebiliyor mu bu önemli. Örnek olarak Goodyear Asymetric 5 yazıp görsellerden desenine bakın. Neredeyse diş yok.. Semi slick gibi lastik. Ancak ıslak performansı piyasadaki en iyi lastiklerden biri..
Şimdi diyelim ki bu olay olduğunda İzmir'de de sıcaklık 5 6 derecenin altındaydı. O zaman kış lastiği takılı olmalı aracınızda. Kış lastikleri de aynı yukarıdaki yaz lastikleri gibi kendi aralarında en iyi yaptıkları işe göre ayrılır. Kimi karda iyi tutunur, kimi -5 derecede kuru asfalta yapışır gider, kimi 1-2 derece ıslak zeminde bana mısın demez. Bunların hepsini yapan bir "kış lastiği" yoktur. Birini iyi yaparken birinden feragat eder tüm lastikler. Kocaman derin derin bir sürü diş vardır, keçinin tırmanamayacağı karlı yolları yara yara gidersiniz, ancak ıslak asfalta denk geldiğinizde, o yumuşak kocaman dişler yan kuvveti yedi mi yamuk yumuk dağılır sağa sola jöle gibi, aa araç kayıyor dersiniz. Tam tersi kışın soğuk/ıslak asfalt yola yapışan lastik de , yumuşak karda aynı performansı gösteremez.
Şimdi sizin durumunuza değinemiyorum, çünkü 2013 üretim yılındaki bir lastik, artık lastik değildir. Markası modeli vs ne kadar iyi de olsa, 4 yılın sonrasında her şey biter. Sağlıklı yorum yapamayız; muhtemelen çok sertleşmiştir, o yüzden virajda da bırakabilir arkayı, frenlemede durmaya da bilir, ıslakta kayıp gidebilir de.
Arkanızdaki 2008, muhtemel 2-3 yaşında bir araçtır en fazla, tertemiz dönmüştür yeni lastikleri ile virajları.
4 mevsim diye bir lastik de yoktur, "az ondan az bundan" "ortaya karışık" lastiktir. Başka konularda baya detaylı konuşmuştuk bunları forumumuzda. İzmir'de de kış/yaz lastik almak çok mantıklı değildir. Size 2 seçenek kalıyor; Maliyet olarak düşünüp, 4 mevsim yeni lastik alın, kışın kış lastikliler ile, yazın da yaz lastikliler ile kıyaslama yapmayın aracınızı. yada maliyeti bir köşeye bırakıp, 2 set lastik alın, kış yaz gönül rahatlığı ile istediğiniz araçla aşık atın.
Keyifli sürüşler dilerim Ek olarak da , 4 mevsim alacak olsam Vector alırdım. 4mevsimi de araştırmıştım baya, kullanıp test etmedim hiçbir 4 mevsimi ama ismi lazım değil bir fabrikada lastik test pilotlarının rakip ürün Vector'u övdüğünü biliyorum, magazinsel bilgi
Selamlar buraya bir guncelleme olarak Bstone yerine istemeyerek de olsa (fiyattan dolayı) michelin crossclimate 2 (225-55-17) takildi araca. Inanilmaz derece farkli bir yol tutusu ve aracta kendimi cok daha rahat hissettigimi soylemeden gecemeyecegim. Tecrube paylasan herkese tesekkurler, Bu vesile ile, lastikleri bir sure kullandıktan sonra basınca bakayim dedim; kapı icinde Forester (2.5XT) icin onlere 32 arkalara 30 PSI diyor. Ancak lastikci, tum tekerleri 41 PSI yapmıs. Tabii bu benim benzincide lastik basınclarına bakarken gordugum deger. Ben bunlari onler 32 arkadar da 30 olacak sekilde "duzelttim" ancak kafama da lastikcinin yaptigi tum ayarlar aslinda 41 PSI'ye gore yapılmıştı diye de bir his dustu. Diger yandan lastikciye sordum, hocam sen bizim degerlere guven dedi. Acaba benzincilerdeki sensorler fln dusuk mu gosteriyor, hadi fark 1-2 PSI olsa anlayacagim ama 10 PSI fark, ne dersiniz? Selamlar CVA
(03-04-2022, Saat: 11:21)bluesertao demiş ki: Selamlar buraya bir guncelleme olarak Bstone yerine istemeyerek de olsa (fiyattan dolayı) michelin crossclimate 2 (225-55-17) takildi araca. Inanilmaz derece farkli bir yol tutusu ve aracta kendimi cok daha rahat hissettigimi soylemeden gecemeyecegim. Tecrube paylasan herkese tesekkurler, Bu vesile ile, lastikleri bir sure kullandıktan sonra basınca bakayim dedim; kapı icinde Forester (2.5XT) icin onlere 32 arkalara 30 PSI diyor. Ancak lastikci, tum tekerleri 41 PSI yapmıs. Tabii bu benim benzincide lastik basınclarına bakarken gordugum deger. Ben bunlari onler 32 arkadar da 30 olacak sekilde "duzelttim" ancak kafama da lastikcinin yaptigi tum ayarlar aslinda 41 PSI'ye gore yapılmıştı diye de bir his dustu. Diger yandan lastikciye sordum, hocam sen bizim degerlere guven dedi. Acaba benzincilerdeki sensorler fln dusuk mu gosteriyor, hadi fark 1-2 PSI olsa anlayacagim ama 10 PSI fark, ne dersiniz? Selamlar CVA
Hocam kim bir yerde "bana güven" dese çoğunlukla güven vermiyor bana
Redmi Note 7 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
(03-04-2022, Saat: 11:21)bluesertao demiş ki: Selamlar buraya bir guncelleme olarak Bstone yerine istemeyerek de olsa (fiyattan dolayı) michelin crossclimate 2 (225-55-17) takildi araca. Inanilmaz derece farkli bir yol tutusu ve aracta kendimi cok daha rahat hissettigimi soylemeden gecemeyecegim. Tecrube paylasan herkese tesekkurler, Bu vesile ile, lastikleri bir sure kullandıktan sonra basınca bakayim dedim; kapı icinde Forester (2.5XT) icin onlere 32 arkalara 30 PSI diyor. Ancak lastikci, tum tekerleri 41 PSI yapmıs. Tabii bu benim benzincide lastik basınclarına bakarken gordugum deger. Ben bunlari onler 32 arkadar da 30 olacak sekilde "duzelttim" ancak kafama da lastikcinin yaptigi tum ayarlar aslinda 41 PSI'ye gore yapılmıştı diye de bir his dustu. Diger yandan lastikciye sordum, hocam sen bizim degerlere guven dedi. Acaba benzincilerdeki sensorler fln dusuk mu gosteriyor, hadi fark 1-2 PSI olsa anlayacagim ama 10 PSI fark, ne dersiniz? Selamlar CVA
Hocam kim bir yerde "bana güven" dese çoğunlukla güven vermiyor bana
Redmi Note 7 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
%100 katılıyorum. Bana güven, garantisi benim abi, arkasındayım, vb... Aman uzuk durun bu cümlelerden Belki aramızda lastikçi arkadaşlar da vardır, sözüm meclisten dışarı ama kesinlikle güvenmeyin. Her seferinde, Yıldızbakkal Acıbadem'den Bostancı'ya, Gebze' den Ataşehir'e yıllar içinde hep aynı sözleri duydum Nedense ısrarla kafalarına göre basınç düzenliyorlar. En son bende 36 yapmışlardı hepsini, ne yapıyorsun diyorum, abi bu sürekli 4çeker, üstelik 1,5 tondan fazla, bana güven daha iyi yol tutar diyor, peki diyorum bunu yapan Japon mühendis insan sence neden kapı içine 32 30 rakamlarını yazmış, ondan daha mı iyi biliyoruz biz diyorum, abi işimiz bu sen nasıl istersen öyle yapayım ama bi kullan rahatsız olursan gel değiştireyim diyor. Kavga etmek istemediğim için taktırdığım gib ilk merkezi yerdeki büyük bir benzincide gidip kapı içi verilerini uyguluyorum. İçinizde şüphe varsa Shell, Opet, BP aynı gün içerisinde karşılaştırın, ya aynı ya da çok değeri göreceksiniz. Sakın 36, 40 vb değerler ile lastikleri ve takımları yormayın naçizane. Kimse de kusuruma bakmasın ama elbette ki Japon mühendisin kapı içine yazdığı değere güvenirim.
Lastikçiler kendi bildikleri gibi hava basıyorlar. Hatta bazen her lastiğe farklı hava basıyorlar. Ben ne zaman lastik değiştirsem hemen ardından benzinciye gidip kapı içinde ya da kitapçığında yazan değerlere göre düzeltirim hava basıncını. Ayrıca lastik basıncı ölçme aletim var, zaman zaman onunla da ölçüm yapıyorum. Bugün kendi aracımın ve eşimin aracının kışlık lastiklerini yazlıklarla değiştirttim. Daha sonra benzinciye gidip ölçtüğümde lastikçinin her iki araca da fabrika değerlerinde 10 psi kadar daha fazla hava basmış olduğu, ayrıca lastikler arasında da basınç farklılığı olduğunu gördüm bir kez daha. Tabii hiç şaşırmadım.
Ama yukarıda geçen bazı tavsiyelerin inceliklerini vurgulamak adına ben de yazmak istedim bildiğim kadarıyla.
1) Lastik üretim yılı: Daha önce araştırdığımda bir lastik araçta takılı olmasa rafta bekliyor olsa bile üretim tarihi üstünden zaman geçtikçe kauçuk yapısı değişiyor sertleşiyor o yüzden performans ve güvenilirliği düşüyor. Üretim yılının kullanıma etkisi temel olarak bu diye biliyorum. O yüzden ben yeni lastik alacağımda mümkünse ya aynı yıl üretilmiş, veya en kötü ihtimalle bir önceki yıl üretilmiş bir lastik almaya çalışıyorum.
2) 4 mevsim lastik alınır mı: Aslında bu soruyu böyle değil de şöyle sormak lazım 4 mevsim lastik bize kış şartlarında kış lastiği ile aynı performansı verir mi? Dolayısıyla 4 mevsim lastiği yaz kış binilecek lastik gibi değil de yaz lastiğinin biraz daha modifiye edilmiş hali gibi düşünüyorum ben. Bu sebeple kış şartlarının nispeten ağır geçebildiği şehirlerde (ki şimdiye kadar Ağrı ve Konya'da yaşadığıma bakarsak ) 4 mevsim lastik tercih etmiyorum. Ama sıcak bölgelerde yaşayanlar eğer ıslak zemin ve kar performansı nispeten iyiyse tercih edebilir diye düşünüyorum. Veya soğuk iklimde yaşıyorsa yaz lastiği yerine eğer soğuk iklim koşullarında performansı yaz lastiğinden daha iyiyse 4 mevsim kullanmayı tercih edebilir, kış gelince de kışlık takabilir diye düşünüyorum. Tabi bu sadece kişisel kanaatim, bu konuda uzmanlığım veya detaylı araştırmam yok. Çünkü dediğim gibi şimdiye kadar hiç 4 mevsim lastik kullanılabilecek bir bölgede yaşamadım.
3) Şu marka iyi mi bu marka kötü mü: Bu konuda ben lastikçilerin veya daha önce kullananların tavsiyelerinden çok yukarıda da linki paylaşılan Tyre Reviews sitesindeki verilere bakıyorum. Mümkün olduğunca testlerde başarı sağlamış markalara yöneliyorum. Özellikle birden fazla farklı testlere tabi tutulup da iyi veriler elde edilmişse. Fiyat / performans lastik arıyorsam da aynı sitedeki verilere göre kendim karar veriyorum yine. Mesela babanın kullandığı Laguna aracımıza geçen yıl önceden pek de bilgim olmayan Sava marka lastik taktık. Yukarıdaki sitede verileri ortalamanın üstündeydi.
4) Lastik basıncı kaç olmalı: Lastikçilerin bazısında büyük araca büyük basınç basılmalı yanılgısı oluyor, hiç alakası yok. Ben bisiklete 45-50 psi basıyorum Bisiklet kullanıyorsanız tekerlerini inceleyin, maksimum 45-55 psiye kadar şişirin gibi ibareler yazar. Yani basınç farkı şey, hacim ve cüsse farklı şey. Basınç lastiğin birim alanına düşen kuvvet, tamamına giren hava değil ki ne alakası var da 41 basıyorlar! O yüzden ben de her zaman kapı içindeki verilere göre düzeltirim eğer bir yanlışlık varsa. Ama bazı lastikçilerin de şundan dolayı bir iki tık fazla bastığına şahit oldum, bir şey diyemedim "Abi bu araçları tasarlayan mühendisler normal yollar için tasarlıyor. Bizim yollar normal değil ki, köstebek yuvası gibi! Lastiğin derin kasise vs düşmesi durumunda daha kolay deforme olmaması için bir iki psi daha yüksek basmakta fayda var" gibisinden. Ama her ne kadar söylediği doğru olsa da, önce güvenlik! Dolayısıyla eğer fazla basılan hava yol tutuş performansını veya fren mesafesini olumsuz etkileyecekse varsın balon yapsın lastikler kasise girince!
5) Çok yumuşak lastik alınır mı: İlk aracım Kia Rio'da yol sesini azaltmak için Goodyear Efficient Grip Performance yaz lastiği almıştım. Gerçekten yanakları benim yanaklarım gibi esnekti ve yol sesi belirgin azalmıştı Ama ilk köy ziyaretimde yol kenarına atılmış olan inşaat demiri parçası yanağı yardı geçti dolayısıyla aracınızla gireceğiniz yolların genel ihtimalleri kapsamında tercih yapmakta fayda var. Lastiğinizi almışsınız hayırlı olsun, daha önce kullandığım bir lastik değil o anlamda söylemiyorum. Burada genel bir bilgi olarak kalsın diye tecrübemi yazmak istedim lastik yanak yumuşaklığı konusunda.
Herkese merhabalar Peki konu ile ilgili su aklima takiliyor, lastikci 41 psi basarak rot/balans yapıyor, sonra biz alip benzincide 32/30'a indiriyoruz, bu arada bu yapılan ayarları degistirmis olmuyor muyuz? herkese iyi haftalar CVA