Arkadaşlar her benzinli araç bir LPG li araç adayıdır diyerek konuya giriş yapayım.
Benzinli araç aldınız ama yakıtı ekonomik gelmedi ve ya günlük kullanacaksınız ama bütçeniz oldukça sarsılacak bu durumda yakıt tasarruf sistemlerinden ilk akla geleni genellikle LPG dir. Daha sonra farklı arayışlara meyil edilebilir.
Ben LPG ye YAKIT TASARRUF SİSTEMİ demiyorum. Zaten sistemi bilen kimse buna yakıt tasarruf sistemi diyemez. Sistemin yakıttan değil paradan tasarruf ettiğini bilmek gerekiyor ilk önce. 10 Lt yakıt tüketen bir araç LPG den minimum 11,7 lt yakıt tüketir. Yani en az sapma 1,7 lt dir. Kısaca daha ucuza daha çok yakıt tüketirsiniz. Lpg yi 3 Tl olarak baz alalım 100 km de tüketilen yakıtın kaç litre olduğuyla çarpalım 3x12=36 kuruş, Benzini 5 Tl olarak baz alalım 100 km deki tüketimle çarpalım 10x5=50 kuruş (kaba bir hesap yapıyorum benzin 5,6 Tl diye atlamazsanız sevinirim.) Arada 14 kuruşluk tasarrufunuz var ama lt bazında 2 litre fazla tüketiminiz var. Bu durumda LPG yakıt değil Para tasarruf sistemidir. Yakıt Tasarruf Sistemi diyebilmek için 10 LT olan tüketiminiz 8-9 lt lere çeken bir sistem varsa odur Yakıt Tasarruf Sistemi buna böylelikle bir netlik getirmiş olduk.
Aracınıza LPG taktırmadan önce mutlaka yaptırın demiyorum ama yaptırırsanız daha iyi randıman alacağınız daha az sorun yaşayacağınız ya da olası sorunların önüne geçecek önlemlerden bahsedeceğim.
Öncelikle ilk tavsiyemiz iyi bir usta bulduktan sonra kaliteli ve aracınız eski değilse OBD destekli bir kit tercih etmenizdir. Bundan sonra yapacağınız şeylerden bahsedeyim bu konu çok uzamayacak zaten merak etmeyin.
1. Aracınızın boğaz kelebeğini temizleterek işe başlayabilirsiniz zira araçta titremeye ve gaz yememe sıkıntısının kaynağı boğaz kelebeği kirliliğidir. Özellikle de elektronik boğaz kelebeği olan araçlar için daha elzem bir durumdur bu temizlik.
2. Aracınızın bakımını yaptırın bakım sürenizin dolmasına 2-3 bin km kaldıysa da erkene çekin bakımı çok faydasını göreceksiniz.
3. Bakım yapılalı çok olmuyorsa en azından Hava filtrenizi yenileyin.
4. Akünüzü ölçtürün zayıfsa mutlaka yenileyin çünkü LPG de rölanti ve stop etme sıkıntılarının kaynağı öncelikle Aküdür.
5. Aracınıza taktıracağınız kiti iyi seçin iyi araştırın. Enjektörler araç beygir değerlerine uyumlu regülatör aracınız beygir değerlerine ve motor hacmine uyumlu mu bunları bilmekte fayda var. Sonraki yapılan ek işlemler için LPG ustasının ekstra ücret yansıtacağını hesaba katın.
6. Antifriz değişimini LPG işleminden sonraya bırakırsanız daha isabetli olur. Ayrıca LPG takıldıktan sonra aracınızda meydana gelecek yarım litre kadar antifriz eksilmesini de dikkate alın çünkü LPG regülatörü suyun bir kısmını sürekli içinde barındırır ve doğal olarak LPG takıldığında eksilen antifrizi regülatör tutacaktır.
7. LPG taktırmadan önce imkanınız varsa manifoltu söktürüp deliklerini dışarıda açtırın böylelikle motora çapak kaçmasının önüne geçersiniz. Gerçi şimdi ters matkap uçları var çapakları dışarı doğru çekerek çalışıyor. Ama bu konuda hassas davranmanızı tavsiye ederim. Bence en güzel yöntem bir yandan elektrik süpürgesiyle vakumlayarak çapakları hiçbir yere gitmeden ortadan kaldırmak olurdu ama daha bunu yapan ustaya rastlamadım.
8. LPG elektrik bağlantılarının bantla değil lehimle yapılacağı garantisini ustanızdan alın. Bantlı devreler sorun çıkarmaya şase yapmaya çok müsait oluyor.
9. LPG göstergesinin araç içindeki yerini iyi belirleyin. Yolculuk esnasında geceleri göz almaması önemli bir olaydır ayrıca takip edilebilecek bir yerde konumlandırılması da önemlidir.
10. LPG şamadırasındaki gaz emiş hortumunu depo dibine değecek gibi eğmelerini de rica edin. Böylece ölçümleriniz daha iyi sonuç verecektir gazdan benzine atma olayının da önüne geçmiş olacaksınız.
TURBOLU SUBARULARDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN BİR KAÇ NOKTA DAHA VAR
1. LPG enjektörleri aracın beygir değerini karşılamalı ve güç kaybına neden olmamalıdır. Bu konuda Prins marka kitlerde Sarı, Siyah, Kahverengi enjektör gibi bir kategorilendirme mevcuttur diğerlerinde de illa ki bir adı ve ya enjektör delik çapı değeri vardır.
2. Aracın regülatörü mutlaka en büyüğünden olmalıdır mümkünse V6 ve ya V8 motorlara takılan regülatörlerden tercih edin meserla Romano da bu regülatör süper regülatör olarak adlandırılmıştır. Diğer markalarda da farklı isimleri vardır.
3. Yukarıdaki 10. madde özellikle turbolular için daha da geçerlidir.
4. Gaz boruları 8mm lik olmalıdır mutlaka ayrıca 150 ve üstü beygirdeki araçlar için de 8mm lik boru kullanılması daha sağlıklıdır. Biz burada bir arkadaşın 2010 Legacy aracına takılan kitte performans kaybı yaşayınca regülatörü büyütüp Süper regülatör ve 8mm lik boruya geçiş yaptırmıştık sorunumuz çözülmüştü.
5. Montaj öncesi yapılması önerilen şeyler bu araç için de geçerli arkadaşlar.
Bu noktaları bilmeniz sizin aracınızda sorunsuz bir LPG sistemini uzun yıllar kullanmanıza yardımcı olacaktır.
LPG konusunda bilinmesi gereken bir noktayı tekrarlamakta fayda görüyorum; LPG aracınızdaki hiç bir hatayı kabul etmez tölerans aralığı çok düşüktür. Ama benzin aracınızdaki bir çok hataya tölerans gösterir. LPG taktırınca O2 sensörüm arıza verdi ve ya aracım stop eder oldu demeden önce O2 sensörünüzün önceden miyadının dolduğunu kabullenin, stop eder olmadan önce de akünüzün zayıf olduğu için LPG de sıkıntı çıkardığını unutmayın.
Daha aklıma gelirse ekleme yaparım ama şimdilik konumuz bu kadar arkadaşlar.
Benzinli araç aldınız ama yakıtı ekonomik gelmedi ve ya günlük kullanacaksınız ama bütçeniz oldukça sarsılacak bu durumda yakıt tasarruf sistemlerinden ilk akla geleni genellikle LPG dir. Daha sonra farklı arayışlara meyil edilebilir.
Ben LPG ye YAKIT TASARRUF SİSTEMİ demiyorum. Zaten sistemi bilen kimse buna yakıt tasarruf sistemi diyemez. Sistemin yakıttan değil paradan tasarruf ettiğini bilmek gerekiyor ilk önce. 10 Lt yakıt tüketen bir araç LPG den minimum 11,7 lt yakıt tüketir. Yani en az sapma 1,7 lt dir. Kısaca daha ucuza daha çok yakıt tüketirsiniz. Lpg yi 3 Tl olarak baz alalım 100 km de tüketilen yakıtın kaç litre olduğuyla çarpalım 3x12=36 kuruş, Benzini 5 Tl olarak baz alalım 100 km deki tüketimle çarpalım 10x5=50 kuruş (kaba bir hesap yapıyorum benzin 5,6 Tl diye atlamazsanız sevinirim.) Arada 14 kuruşluk tasarrufunuz var ama lt bazında 2 litre fazla tüketiminiz var. Bu durumda LPG yakıt değil Para tasarruf sistemidir. Yakıt Tasarruf Sistemi diyebilmek için 10 LT olan tüketiminiz 8-9 lt lere çeken bir sistem varsa odur Yakıt Tasarruf Sistemi buna böylelikle bir netlik getirmiş olduk.
Aracınıza LPG taktırmadan önce mutlaka yaptırın demiyorum ama yaptırırsanız daha iyi randıman alacağınız daha az sorun yaşayacağınız ya da olası sorunların önüne geçecek önlemlerden bahsedeceğim.
Öncelikle ilk tavsiyemiz iyi bir usta bulduktan sonra kaliteli ve aracınız eski değilse OBD destekli bir kit tercih etmenizdir. Bundan sonra yapacağınız şeylerden bahsedeyim bu konu çok uzamayacak zaten merak etmeyin.
1. Aracınızın boğaz kelebeğini temizleterek işe başlayabilirsiniz zira araçta titremeye ve gaz yememe sıkıntısının kaynağı boğaz kelebeği kirliliğidir. Özellikle de elektronik boğaz kelebeği olan araçlar için daha elzem bir durumdur bu temizlik.
2. Aracınızın bakımını yaptırın bakım sürenizin dolmasına 2-3 bin km kaldıysa da erkene çekin bakımı çok faydasını göreceksiniz.
3. Bakım yapılalı çok olmuyorsa en azından Hava filtrenizi yenileyin.
4. Akünüzü ölçtürün zayıfsa mutlaka yenileyin çünkü LPG de rölanti ve stop etme sıkıntılarının kaynağı öncelikle Aküdür.
5. Aracınıza taktıracağınız kiti iyi seçin iyi araştırın. Enjektörler araç beygir değerlerine uyumlu regülatör aracınız beygir değerlerine ve motor hacmine uyumlu mu bunları bilmekte fayda var. Sonraki yapılan ek işlemler için LPG ustasının ekstra ücret yansıtacağını hesaba katın.
6. Antifriz değişimini LPG işleminden sonraya bırakırsanız daha isabetli olur. Ayrıca LPG takıldıktan sonra aracınızda meydana gelecek yarım litre kadar antifriz eksilmesini de dikkate alın çünkü LPG regülatörü suyun bir kısmını sürekli içinde barındırır ve doğal olarak LPG takıldığında eksilen antifrizi regülatör tutacaktır.
7. LPG taktırmadan önce imkanınız varsa manifoltu söktürüp deliklerini dışarıda açtırın böylelikle motora çapak kaçmasının önüne geçersiniz. Gerçi şimdi ters matkap uçları var çapakları dışarı doğru çekerek çalışıyor. Ama bu konuda hassas davranmanızı tavsiye ederim. Bence en güzel yöntem bir yandan elektrik süpürgesiyle vakumlayarak çapakları hiçbir yere gitmeden ortadan kaldırmak olurdu ama daha bunu yapan ustaya rastlamadım.
8. LPG elektrik bağlantılarının bantla değil lehimle yapılacağı garantisini ustanızdan alın. Bantlı devreler sorun çıkarmaya şase yapmaya çok müsait oluyor.
9. LPG göstergesinin araç içindeki yerini iyi belirleyin. Yolculuk esnasında geceleri göz almaması önemli bir olaydır ayrıca takip edilebilecek bir yerde konumlandırılması da önemlidir.
10. LPG şamadırasındaki gaz emiş hortumunu depo dibine değecek gibi eğmelerini de rica edin. Böylece ölçümleriniz daha iyi sonuç verecektir gazdan benzine atma olayının da önüne geçmiş olacaksınız.
TURBOLU SUBARULARDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN BİR KAÇ NOKTA DAHA VAR
1. LPG enjektörleri aracın beygir değerini karşılamalı ve güç kaybına neden olmamalıdır. Bu konuda Prins marka kitlerde Sarı, Siyah, Kahverengi enjektör gibi bir kategorilendirme mevcuttur diğerlerinde de illa ki bir adı ve ya enjektör delik çapı değeri vardır.
2. Aracın regülatörü mutlaka en büyüğünden olmalıdır mümkünse V6 ve ya V8 motorlara takılan regülatörlerden tercih edin meserla Romano da bu regülatör süper regülatör olarak adlandırılmıştır. Diğer markalarda da farklı isimleri vardır.
3. Yukarıdaki 10. madde özellikle turbolular için daha da geçerlidir.
4. Gaz boruları 8mm lik olmalıdır mutlaka ayrıca 150 ve üstü beygirdeki araçlar için de 8mm lik boru kullanılması daha sağlıklıdır. Biz burada bir arkadaşın 2010 Legacy aracına takılan kitte performans kaybı yaşayınca regülatörü büyütüp Süper regülatör ve 8mm lik boruya geçiş yaptırmıştık sorunumuz çözülmüştü.
5. Montaj öncesi yapılması önerilen şeyler bu araç için de geçerli arkadaşlar.
Bu noktaları bilmeniz sizin aracınızda sorunsuz bir LPG sistemini uzun yıllar kullanmanıza yardımcı olacaktır.
LPG konusunda bilinmesi gereken bir noktayı tekrarlamakta fayda görüyorum; LPG aracınızdaki hiç bir hatayı kabul etmez tölerans aralığı çok düşüktür. Ama benzin aracınızdaki bir çok hataya tölerans gösterir. LPG taktırınca O2 sensörüm arıza verdi ve ya aracım stop eder oldu demeden önce O2 sensörünüzün önceden miyadının dolduğunu kabullenin, stop eder olmadan önce de akünüzün zayıf olduğu için LPG de sıkıntı çıkardığını unutmayın.
Daha aklıma gelirse ekleme yaparım ama şimdilik konumuz bu kadar arkadaşlar.