Ulkemizde benzin fiyatlarının pahalı olması sebebiyle subarusu olan ve benzinle binen herkesin ortak sorunu olan yakıt maliyeti canımızı yakmakta. Lpg taktıralım desek ilerki donemde basimiza gelmesi muhtemel subap sorunları nedeni ile amortisman sureci hem uzamakta hemde finansal olarak bu süreç bizi ayni kapıya çıkarmaktadır. Gelin birde şu pencereden bakalım; Aracınızı satıp eşdeğer ve yakıtı daha uygun bir araç almaya kalksanız? Tabiki öyle bir araç yok ama ornek vermek gerekirse şu anda kullandığım araç Forester 2012 xpremium ve satın almak istedigim araçları listelersek 2017-2018 Nissan Qahsqai, Peugeot 3008, Renault Kadjar vb. Özellik ve segment olarak aynı sınıf olmasa bile bu araclar ihtiyaclarima karsilik verecektir diye dusunuyorum. Gelelim fiyat farkına. Bu araclari alabilmek icin Tabiri yerindeyse Gül gibi Subaru'muzu satıp üzerine bugünün şartları ile minimum 100.000 TL vermek gerekiyor. Düz bir hesap ile 100.000 km den daha fazla yol yapabiliyoruz bu ücretle. Yıllık 10.000 km yapan birisi olarak 10 yıllık yakıt masrafımı peşin vererek piyasada daha çok tutulan uygun yakıtlı bir araç alabiliyorum. Kaliteden de ödün vermek zorunda kalıyorum. Bu hesap tüm SUBARU'su olanlar için 3 aşağı 5 yukarı aynı. O yüzden araçlarımıza sahip çıkmamızda fayda var diye düşünüyorum.
Sizlerin de bu konudaki dusuncelerinizi açıkcası merak ediyorum.
Bu hesabı ben de birkaç ay önce kabaca yapmıştım. Subaruyu satmaktan da başka araç almaktan da vazgeçniştim. Tamamen haklısınız. O zaman alacağım araçlar satacağımdan yaklaşık 50-60 fazlaydı. O kadar parayı bir seferde vermektense arıza verdikçe veya gerektikçe 3-5 bin olarak taksitle veririm diye düşündüm.
Düşük km subarunuz var ise satmak ve yerine ikinci el başka bir marka araç almak çok mantıklı değil. Ama modeli ne olursa olsun yüksek km ye gelmiş bir subarunuz var ise şu piyasa da satmak yerine de 1-3 yaş arasında 0-50k km aralığında az yakan vergisi düşük olan bir model araç almak mantıklı duruyor. Segment düşürerek SUV yerine ( içinde bulunduğumuz ekonomik durum için ) binek araca yonelinebilir.
Tabi ki de herkesin ekonomik durumu kendine göreceli. Subaru fanatikliğimi bir kenara bırakırsam, ben önce sahip olacak aracın amacına hizmet etmesini beklerim. Şöyle bir örnek vereyim; Sürekli şantiyeler arasın dolaşıyorum, şirketim de passat, superb, amarok gibi kendi segmentindeki üst sınıf araçlara bulunduruyor. Bir şantiyeye gidiyorum 1-2 ay kalacağım daha yolu yapılmamış, dağın başı. Passat mı istemeliyim Amarok mu? (kaldı ki sürekli servis bakımlı olmalarına rağmen o kadar çok arıza çıkarıyor bunlar) Aynı şekilde; Evden uzaktayım diyelim, aracı eşim kullanıyor. Basit bir soru: Bize az yakan, parçası ustası bol bir araç mı lazım, yoksa bozulmayan bir araç mı? Ben bu şekilde bakıyorum olaya.
LPG iyidir hoştur, bizim araçlarımızı uzun vadede yıprandırıyor. Ama hangi aracı yıprandırmıyor? Yıpranma tadilatının maliyetli olması Subarularının parça ve usta konusunda diğerlerine göre daha az bulunmasından kaynaklanmıyor mu?
Dizel araçlara bakalım. Madem konusu denk geldi üzerine anlatayım. İki gün önce 2019 model D maxa ( 120K kmde) enjektör almışlar. Denso marka. Ödeme onayını getirdiler 14.000 TL. Geçen yıl sıfır Mercedes x250 aldık. Otobanda giderken hararet yaptı. Kasko garanti derken 130.000 TL para gitti. Sağolsun bir mühendis arkadaşımız Dacia araca hararet yaptırdı. Sandık motor alalım dedik 60.000 civarında maliyet hesapladılar.
Mehmet beyin de söylediği gibi; imkan varsa yüksek km araçları şu piyasada değiştirmek daha mantıklı. Ama adı üzerinde bunlar araç, amaca hizmet ettiği sürece doğru karara ulaşılacaktır. Uzun yazdım kusura bakmayın.
Sevgili arkadaşlar piyasa daki çoğu subarunu. Km si oynanmis durumda, heleki 10 yaşından büyük olanlarin çok nadir orjinal km li olanları var. Şimdi bu konuyu konuştuğumuz zaman hemen hemen herkes şu savunmayı yapıyor" İçinde ailemi taşıyorum o yüzden bütçemi zorlasa da bu markayi kullanıyorum" iyi güzelde aynı ailemizi depreme dayanıksız konutlarda oturturuyoruz ama. Yani bu işin savunma kısmı bana biraz bahane gibi geliyor. Araba ile kaza yapma riski ile bulunduğumuz evde depreme yakalanma riskini karşılaştırdigimiz da bence depreme yakalanmak daha öncelikli bir risk. O yüzden kısaca benim düşüncem şu butcesi olanlar Subaru ya devam etsin ama olmayanlar yada ucu ucuna denk getirenler veyahut işleri bu aralar kötü gidenler başka markaya yonelsinler. Araba almak bu ülkede ne zaman hobi olur işte o zaman Subaru da diretirsiniz.
Daha önce clio ve punto kullandım. Arabayı da genellikle eşim kullanıyor. Mevcutta 2008 model impreza hb aracım var 115 bin km de. Hem clio hem de puntoyu ilana koyduktan sonra 1 hafta içinde sattım. bunlar piyasada çok tutulan, hızlı satılan ve çok az yakan araçlar. Imprezaya geçtiğimden beri yakıt masrafım en az 2 katı arttı, fazlası vardır eksiği yoktur. Şu an hali hazırda 150-160k civarlarına daha yüksek model bir araç alabilecek gücüm var. ancak inanın arabamı o kadar çok sevdim ki satmak istemiyorum. İçinde kendimi güvende hissediyorum. bir sonraki hedefim de XV ancak temiz bir örneği 200k olduğu için bekleyeceğim gibi. Kısacası, bence bu iş biraz da tercih meselesi. Ben açıkcası en kötü 5 yaşında bir mercedes alabilecek güce gelene kadar subaruya binmeye devam edeceğim. evet parçası ve bakımı pahalı, yakıtı fazla vs ama yol tutuşu, verdiği güvenli araç hissi, sorunsuzluğu benim için daha ağır basan tarafları.
Bir Subaru için yüksek km bana göre LPG'li araçlar için 250k, diğerleri için en az 300k üstüdür. Parçası ve servisi pahalı diyenlere bir de VW ve Opel'e bakmalarını öneririm. Üst segment araçları (Mercedes, BMW, Audi vs.) saymıyorum bile. Yakışa gelince; benim araç dizel olduğu için yakıt konusunda bir sıkıntım yok. Benzinli (özellikle turbolu) araçların fazla yakması normaldir. SUV grubuna bakarsak 1.4 TS VW Tiguan ve 1.5 Ecoboost Ford Kuga gibi araçlar eğer 90-100'le giderseniz ekonomiktir ama gidebileni görmedim. Yüksek süratlerde ve şehir içinde 2 lt motorlu Subaru'larla aynı yakmaktadır. Yani vergi haricinde bir avantajları yoktur. Ayrıca gerek DSG gerekse Powershift gibi çift kavramalı yarım otomatik şanzımanlar çok sorunludur ve onarımı pahalıdır. Mehmet'in başka markalara bakma önerisine katılmakla birlikte yüksek araca alıştıktan sonra otomobile geçişte sorun yaşanabileceğini düşünüyorum. Bunun için önerim; eğer trafik sorunu olmayan bir yerde yaşıyorsanız yüksek model çift kabin pikap seçeneğini düşünmeniz. 4x4 olanların vergisi çok yüksek olduğu için 4x2 otomatik vites bir Toyota Hilux, Mitsubishi L200 veya Ssanyong Grand Musso gibi bir araç, özellikle bagaj imkanları ile, çok tatmin edici olabilir.