1. Subaru poryalarını bijondan saplamaya çeviremezsiniz, tasarımı incedir, diş tutacak yer yoktur, saplamalı poryalarda et kalınlığı farklıdır.
Subaru: BMW:
2. Ne yazık ki subarular, yıllardır tüm modellerde M12x 1.25 bijon kullanır. Bu metrik 12mm çap ve her dönüş için 1.25mm hatve demektir. Bu da ince dişe mukabil gelir, o yüzden elinde havalı tabanca olan kasaplar o dişleri anında sıyırtıp, bize bir de poryanın sökülüp saplamanın değiştirilmesi işçiliğini saplarlar. Ben elinde havalıyla bijona girişen çırak görünce panter gibi atlar oldum artık, çünkü her defasında bana onlar kaybettiğim saatler ve saplama değişimi , ustayla işçiliğin tartışılması vs vs olarak dönüyor. Diğer japonların çoğu 12x1.5 dişe geçti ama subaru hala 1.25te ısrar ediyor, geriye dönük uyumluluk ve tedarik zincirindeki sipariş hacimlerinden dolayı bu kararda kaldıklarını tahmin ediyorum.
3. İsterseniz, tüm saplamalarınızı ve bijonlarınızı 12x1.5a çevirebilirsiniz, ama maliyeti bayağı bir tutacaktır, jaspadan OEM saplama fiyatlarını bir kontrol edebilirsiniz. Yan sanayi derseniz, aracın tüm ağırlığının ve yol tutuşunun o 5 saplamada olduğunu hatırlayın...
4. Tork konusu, bundan o kadar muzdarip oldum ki gittim kendi tork anahtarımı satın aldım, acayip te pahalı aletler, ama kafam rahat. Şimdi, eğer birisi sizin bijonlarınızı tabanca ile 25 kiloya sıktı ise, sizin tork anahtarını takıp çık çıt sesi duymanız birşey ifade etmez. tork anahtarının doğru kullanımı, elle misal 7-8kg sıkıp, sonra 10'a tamamlamak için tork anahtarıyla devam etmektir. ayrıca, tüm materyaller gibi, metaller de çaktikçe sünerler, uzarlar. Bunun bir kısmı elastik deformasyonla olur, yani lastik gibi geri aynı ölçüsüne gelir, bir kısmı ise plastik deformasyonla olur, sündüğü mesafede kalır. Plastik deformasyonun bir tık ötesi kopma, yani malzemenin kırılmasıdır. Silindir kapak saplamaları gibi, bijonlar da bir miktar sünüp, uzayıp mekanik kilitleme sağlamak üzere tasarlanmışlardır. ama fazlasında malzemeye kalıcı hasar verirsiniz. Bazen bu o saniyede olmaz, yani çırak/usta (usta demeye ağzım varmıyor, ustalık farklı bir mertebe, usta denilen adam zaten bunları bilir, o yüzden sürekli çırak yazıyorum yaşından bağımsız) elinde acayip bir tork veren havalı ile sizin bijonlara giriştiğinde hemen kırmayabilir, kırma limitinin %80ine getirmiştir, siz zor bir yerde gece yol kenarında elle lastik değiştirirken o kalan limit elinizde çıt diye gevreyebilir.
Kendi lastiklerimi fabrika değerlerinde torklayıp taktığımda, lastikçide işim olduğunda %90 "abi bunlar çok gevşek, açılır bunlar daha iyi sıkalım" dediklerine şahit oldum. Çoğunun el ayarı bu şekilde. Hatta bir keresinde, patlayan lastiği değiştirmek için bijon anahtarıyla yarım saat uğraşıp açamadım, sağolsun bir kamyoncu durdu da 1.5 metrelik çelik boruyu anahtarı takıp öyle açabildik bijonları, o en son havalıyla sıkan çocuğun kulakları bayağı çınlamıştır. Ondan beri hep tork anahtarı...
(12-03-2020, Saat: 12:10)baris demiş ki: Birkaç konuya açıklık getireyim:
1. Subaru poryalarını bijondan saplamaya çeviremezsiniz, tasarımı incedir, diş tutacak yer yoktur, saplamalı poryalarda et kalınlığı farklıdır.
Subaru: BMW:
2. Ne yazık ki subarular, yıllardır tüm modellerde M12x 1.25 bijon kullanır. Bu metrik 12mm çap ve her dönüş için 1.25mm hatve demektir. Bu da ince dişe mukabil gelir, o yüzden elinde havalı tabanca olan kasaplar o dişleri anında sıyırtıp, bize bir de poryanın sökülüp saplamanın değiştirilmesi işçiliğini saplarlar. Ben elinde havalıyla bijona girişen çırak görünce panter gibi atlar oldum artık, çünkü her defasında bana onlar kaybettiğim saatler ve saplama değişimi , ustayla işçiliğin tartışılması vs vs olarak dönüyor. Diğer japonların çoğu 12x1.5 dişe geçti ama subaru hala 1.25te ısrar ediyor, geriye dönük uyumluluk ve tedarik zincirindeki sipariş hacimlerinden dolayı bu kararda kaldıklarını tahmin ediyorum.
3. İsterseniz, tüm saplamalarınızı ve bijonlarınızı 12x1.5a çevirebilirsiniz, ama maliyeti bayağı bir tutacaktır, jaspadan OEM saplama fiyatlarını bir kontrol edebilirsiniz. Yan sanayi derseniz, aracın tüm ağırlığının ve yol tutuşunun o 5 saplamada olduğunu hatırlayın...
4. Tork konusu, bundan o kadar muzdarip oldum ki gittim kendi tork anahtarımı satın aldım, acayip te pahalı aletler, ama kafam rahat. Şimdi, eğer birisi sizin bijonlarınızı tabanca ile 25 kiloya sıktı ise, sizin tork anahtarını takıp çık çıt sesi duymanız birşey ifade etmez. tork anahtarının doğru kullanımı, elle misal 7-8kg sıkıp, sonra 10'a tamamlamak için tork anahtarıyla devam etmektir. ayrıca, tüm materyaller gibi, metaller de çaktikçe sünerler, uzarlar. Bunun bir kısmı elastik deformasyonla olur, yani lastik gibi geri aynı ölçüsüne gelir, bir kısmı ise plastik deformasyonla olur, sündüğü mesafede kalır. Plastik deformasyonun bir tık ötesi kopma, yani malzemenin kırılmasıdır. Silindir kapak saplamaları gibi, bijonlar da bir miktar sünüp, uzayıp mekanik kilitleme sağlamak üzere tasarlanmışlardır. ama fazlasında malzemeye kalıcı hasar verirsiniz. Bazen bu o saniyede olmaz, yani çırak/usta (usta demeye ağzım varmıyor, ustalık farklı bir mertebe, usta denilen adam zaten bunları bilir, o yüzden sürekli çırak yazıyorum yaşından bağımsız) elinde acayip bir tork veren havalı ile sizin bijonlara giriştiğinde hemen kırmayabilir, kırma limitinin %80ine getirmiştir, siz zor bir yerde gece yol kenarında elle lastik değiştirirken o kalan limit elinizde çıt diye gevreyebilir.
Kendi lastiklerimi fabrika değerlerinde torklayıp taktığımda, lastikçide işim olduğunda %90 "abi bunlar çok gevşek, açılır bunlar daha iyi sıkalım" dediklerine şahit oldum. Çoğunun el ayarı bu şekilde. Hatta bir keresinde, patlayan lastiği değiştirmek için bijon anahtarıyla yarım saat uğraşıp açamadım, sağolsun bir kamyoncu durdu da 1.5 metrelik çelik boruyu anahtarı takıp öyle açabildik bijonları, o en son havalıyla sıkan çocuğun kulakları bayağı çınlamıştır. Ondan beri hep tork anahtarı...
Konu Bijon saplaması ama aynı problemi silindir kapak saplamasında yaşadım yakın zamanda. Aracımın benden önce ki sahibi motor yaptırırken meçhul şahısın kapak saplamasını fazla sıkmasından dolayı yakın zamanda yağ kaçağı oldu silindir kapağı ile blok arasından.. Tam da yağ kanalının orada. Raci usta halletti sağolsun.
En son yazın bir bijonum daha telef olmuştu yola çıkacağım diye araştırdım tekrar Amarok saplaması da aynı ölçü sadece sarı renkliydi. Oem parça almıştım ama yine de güvenemedim ilk fırsatta Oem saplamaya geri döndüm. Barış bey tork anahtarı da lastikçilerde çözüm olmuyor onun da tık dedikten sonraüstünde zıplayıp 6-7 kere tık dedirten çırak gördüm. Yazlık kışlık jant kullanıp kendimiz değiştirsek daha sağlıklı ama lift olmadan lastik değiştirmek çok zahmetli iş. Ortadan kriko vurup iki lastiği yerden kesip değiştirdim en son kışlıkları jantla takarken ama o bile sıkıntı. Techizat önemli bu konularda.
(15-03-2020, Saat: 02:47)Cherkess demiş ki: En son yazın bir bijonum daha telef olmuştu yola çıkacağım diye araştırdım tekrar Amarok saplaması da aynı ölçü sadece sarı renkliydi. Oem parça almıştım ama yine de güvenemedim ilk fırsatta Oem saplamaya geri döndüm. Barış bey tork anahtarı da lastikçilerde çözüm olmuyor onun da tık dedikten sonraüstünde zıplayıp 6-7 kere tık dedirten çırak gördüm. Yazlık kışlık jant kullanıp kendimiz değiştirsek daha sağlıklı ama lift olmadan lastik değiştirmek çok zahmetli iş. Ortadan kriko vurup iki lastiği yerden kesip değiştirdim en son kışlıkları jantla takarken ama o bile sıkıntı. Techizat önemli bu konularda.
Sadece lastik değişimi için yazıyorum. Lastik değiştirirken yere oturup lastiği iki diziminizin arasına alıp yönlendirirsek inanılmaz kolay jantı oturtup somunları takıyoruz. Hatta elimizin altında şarjlı makina var ise hepten güzel. Daha önceleri lastik söküp takmak benim için işkence idi. Bir deneyin derim. Tork anahtarı kısmına gelirsek, amazondaki rakamlar Türkiye ile kıyas kabul bile etmez. Yurt dışında çok ucuz. Ben İngiltere amazon’dan aldım. Henüz gelmedi gerçi. Bu covid yüzünden bu yakınlarda zor gibi. Ama gerek ikinci el, gerek ise hiç tahmin etmeyeceğiniz yerlerden arar iseniz bulursunuz. Mesela, bizim Kocaeli gümrük satış mağazasında tesadüfen Gedore marka tork anahtarını 200 liraya bulup aldım. 2. eldi gerçi. Ama sıfırı o ürüne özel 3500 liranın üstünde olduğunu görünce fazla düşünmeden aldım. Fren balata değişimi sırasında tekerlekleri onunla söküp taktım, ücretini çıkarmıştır diye düşünüyorum. İmkanınız var ise yurt dışından tork anahtarı getirtin. Ben 20 ve 39 sterline aldım . Bu rakamlar TR’de istenen rakamlarla kıyasla bedava. İşin diğer teknik kısmı hakkında fikrim yok
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
(12-03-2020, Saat: 18:11)Salih demiş ki:
(12-03-2020, Saat: 12:10)baris demiş ki: Birkaç konuya açıklık getireyim:
1. Subaru poryalarını bijondan saplamaya çeviremezsiniz, tasarımı incedir, diş tutacak yer yoktur, saplamalı poryalarda et kalınlığı farklıdır.
Subaru: BMW:
2. Ne yazık ki subarular, yıllardır tüm modellerde M12x 1.25 bijon kullanır. Bu metrik 12mm çap ve her dönüş için 1.25mm hatve demektir. Bu da ince dişe mukabil gelir, o yüzden elinde havalı tabanca olan kasaplar o dişleri anında sıyırtıp, bize bir de poryanın sökülüp saplamanın değiştirilmesi işçiliğini saplarlar. Ben elinde havalıyla bijona girişen çırak görünce panter gibi atlar oldum artık, çünkü her defasında bana onlar kaybettiğim saatler ve saplama değişimi , ustayla işçiliğin tartışılması vs vs olarak dönüyor. Diğer japonların çoğu 12x1.5 dişe geçti ama subaru hala 1.25te ısrar ediyor, geriye dönük uyumluluk ve tedarik zincirindeki sipariş hacimlerinden dolayı bu kararda kaldıklarını tahmin ediyorum.
3. İsterseniz, tüm saplamalarınızı ve bijonlarınızı 12x1.5a çevirebilirsiniz, ama maliyeti bayağı bir tutacaktır, jaspadan OEM saplama fiyatlarını bir kontrol edebilirsiniz. Yan sanayi derseniz, aracın tüm ağırlığının ve yol tutuşunun o 5 saplamada olduğunu hatırlayın...
4. Tork konusu, bundan o kadar muzdarip oldum ki gittim kendi tork anahtarımı satın aldım, acayip te pahalı aletler, ama kafam rahat. Şimdi, eğer birisi sizin bijonlarınızı tabanca ile 25 kiloya sıktı ise, sizin tork anahtarını takıp çık çıt sesi duymanız birşey ifade etmez. tork anahtarının doğru kullanımı, elle misal 7-8kg sıkıp, sonra 10'a tamamlamak için tork anahtarıyla devam etmektir. ayrıca, tüm materyaller gibi, metaller de çaktikçe sünerler, uzarlar. Bunun bir kısmı elastik deformasyonla olur, yani lastik gibi geri aynı ölçüsüne gelir, bir kısmı ise plastik deformasyonla olur, sündüğü mesafede kalır. Plastik deformasyonun bir tık ötesi kopma, yani malzemenin kırılmasıdır. Silindir kapak saplamaları gibi, bijonlar da bir miktar sünüp, uzayıp mekanik kilitleme sağlamak üzere tasarlanmışlardır. ama fazlasında malzemeye kalıcı hasar verirsiniz. Bazen bu o saniyede olmaz, yani çırak/usta (usta demeye ağzım varmıyor, ustalık farklı bir mertebe, usta denilen adam zaten bunları bilir, o yüzden sürekli çırak yazıyorum yaşından bağımsız) elinde acayip bir tork veren havalı ile sizin bijonlara giriştiğinde hemen kırmayabilir, kırma limitinin %80ine getirmiştir, siz zor bir yerde gece yol kenarında elle lastik değiştirirken o kalan limit elinizde çıt diye gevreyebilir.
Kendi lastiklerimi fabrika değerlerinde torklayıp taktığımda, lastikçide işim olduğunda %90 "abi bunlar çok gevşek, açılır bunlar daha iyi sıkalım" dediklerine şahit oldum. Çoğunun el ayarı bu şekilde. Hatta bir keresinde, patlayan lastiği değiştirmek için bijon anahtarıyla yarım saat uğraşıp açamadım, sağolsun bir kamyoncu durdu da 1.5 metrelik çelik boruyu anahtarı takıp öyle açabildik bijonları, o en son havalıyla sıkan çocuğun kulakları bayağı çınlamıştır. Ondan beri hep tork anahtarı...
Konu Bijon saplaması ama aynı problemi silindir kapak saplamasında yaşadım yakın zamanda. Aracımın benden önce ki sahibi motor yaptırırken meçhul şahısın kapak saplamasını fazla sıkmasından dolayı yakın zamanda yağ kaçağı oldu silindir kapağı ile blok arasından.. Tam da yağ kanalının orada. Raci usta halletti sağolsun.
Salih bey, yağ kaçağının sebebi neymiş? Çatlaktan kaynaklı mı? Nasıl hal oldu? Kaçak çatlaktan mı yoksa saplamayı sıvı conta sürmeden taktıklarından mı olmuş?
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Lastikçim beni artık tanıyor. Ben gittiğimde havalı tabanca arabanın 2 mt yanına yanaşmaz. Ekstra 5-10 veriyorum hem çırak seviniyor hem benim kafam rahat oluyor.
(15-03-2020, Saat: 02:47)Cherkess demiş ki: En son yazın bir bijonum daha telef olmuştu yola çıkacağım diye araştırdım tekrar Amarok saplaması da aynı ölçü sadece sarı renkliydi. Oem parça almıştım ama yine de güvenemedim ilk fırsatta Oem saplamaya geri döndüm. Barış bey tork anahtarı da lastikçilerde çözüm olmuyor onun da tık dedikten sonraüstünde zıplayıp 6-7 kere tık dedirten çırak gördüm. Yazlık kışlık jant kullanıp kendimiz değiştirsek daha sağlıklı ama lift olmadan lastik değiştirmek çok zahmetli iş. Ortadan kriko vurup iki lastiği yerden kesip değiştirdim en son kışlıkları jantla takarken ama o bile sıkıntı. Techizat önemli bu konularda.
Sadece lastik değişimi için yazıyorum. Lastik değiştirirken yere oturup lastiği iki diziminizin arasına alıp yönlendirirsek inanılmaz kolay jantı oturtup somunları takıyoruz. Hatta elimizin altında şarjlı makina var ise hepten güzel. Daha önceleri lastik söküp takmak benim için işkence idi. Bir deneyin derim. Tork anahtarı kısmına gelirsek, amazondaki rakamlar Türkiye ile kıyas kabul bile etmez. Yurt dışında çok ucuz. Ben İngiltere amazon’dan aldım. Henüz gelmedi gerçi. Bu covid yüzünden bu yakınlarda zor gibi. Ama gerek ikinci el, gerek ise hiç tahmin etmeyeceğiniz yerlerden arar iseniz bulursunuz. Mesela, bizim Kocaeli gümrük satış mağazasında tesadüfen Gedore marka tork anahtarını 200 liraya bulup aldım. 2. eldi gerçi. Ama sıfırı o ürüne özel 3500 liranın üstünde olduğunu görünce fazla düşünmeden aldım. Fren balata değişimi sırasında tekerlekleri onunla söküp taktım, ücretini çıkarmıştır diye düşünüyorum. İmkanınız var ise yurt dışından tork anahtarı getirtin. Ben 20 ve 39 sterline aldım . Bu rakamlar TR’de istenen rakamlarla kıyasla bedava. İşin diğer teknik kısmı hakkında fikrim yok
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
(12-03-2020, Saat: 18:11)Salih demiş ki: Konu Bijon saplaması ama aynı problemi silindir kapak saplamasında yaşadım yakın zamanda. Aracımın benden önce ki sahibi motor yaptırırken meçhul şahısın kapak saplamasını fazla sıkmasından dolayı yakın zamanda yağ kaçağı oldu silindir kapağı ile blok arasından.. Tam da yağ kanalının orada. Raci usta halletti sağolsun.
Salih bey, yağ kaçağının sebebi neymiş? Çatlaktan kaynaklı mı? Nasıl hal oldu? Kaçak çatlaktan mı yoksa saplamayı sıvı conta sürmeden taktıklarından mı olmuş?
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Abi Raci ustanın dediğine göre uygun torkta değil daha fazla sıkılmış. Zamanla saplama klavuz dişini bozmuş. Bir tane sanıyorduk. Raci usta yaptırıp toplarken bir diğer saplama daha sıyırmış tekrar göndermişti. Şimdi gönül rahatlığıyla biniyorum. Kapak açılmışken süpab ayarı, silindir kapak contası, süpab lastikleri de değişti. Şu an eksantrik dişlinin oradan ufak bir kaçak kaldı onuda en kısa sürede yaptıracağım.
Sanayi için meslek eğitimi müfredatına teknik okur yazarlığı eklemek ve uygulamaya da tork ayarlarına dikkat etmeyi sokmak lazım. Bütün bakım kılavuzlarında hangi vidanın kaç torkla sıkılacağı yazıyor ama uygulamda dikkat eden yok. Tevekkeli değil ülkede ayarlı tork anahtarı çok pahalı. Çünkü satmıyor, stok maliyetini satış rakamına yansıtıyor satıcı da.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
konu çok dağılmış olacak ama alfanın motor üst kapağı yapıldı, ustamın önünde kapağı kapatırkan hangi saplama-civata kaç torkla ve hangi sırayla sıkılacak şeması vardı. alfanın orijinal dokümanı. hatta orada sıkılan civatalar arasında 5-10-15 dakikalık bekleme süreleri de vardı. velakin bu tork olayı önemli. daha önce 2 aracımda saplama değiştirmek zorunda kaldım bu yüzden ben de. şimdi müdahil oluyorum sıkılacağı zaman.
(16-03-2020, Saat: 12:36)vipercann demiş ki: konu çok dağılmış olacak ama alfanın motor üst kapağı yapıldı, ustamın önünde kapağı kapatırkan hangi saplama-civata kaç torkla ve hangi sırayla sıkılacak şeması vardı. alfanın orijinal dokümanı. hatta orada sıkılan civatalar arasında 5-10-15 dakikalık bekleme süreleri de vardı. velakin bu tork olayı önemli. daha önce 2 aracımda saplama değiştirmek zorunda kaldım bu yüzden ben de. şimdi müdahil oluyorum sıkılacağı zaman.