[Bir süredir Dizel EGR'li araçlarda görülen emme manifold içinde oluşan çamurumsu kurumlaşma ile ilgili araştırıyorum. İşin basit yolu EGR'yi yazılım ve fiziki körleyerek devre dışı bırakmak ama bu yola biraz şüpheyle yaklaştığım için yabancı forumları taradım. Özellikle yaygın dizel kullanımı olan Avustralya'da bu işlerle çok uğraşılmış ve EGR iptalinin cezası olduğu için bu sorunun çözümüne kafa yorulmuş. Benim düşünceme göre EGR sadece emisyon amacıyla değil aynı zamanda yanma ısısının düşürülerek silindir içinde ısıya bağlı stresi azaltmak gibi bir fonksiyonu da var.
En çok tercih edilen yol olarak karter havalandırması ile emme manifolduna girişi arasına oil catch can - yağ buhar filtresi uygulaması. Bu uygulamayı benzinli yüklü motorlar yakıt karışımını bozmaması için yıllardır uygulamakta ama dizeldeki amacı farklı. Kısa şekilde özetlemek gerekirse EGR den emme hattına geri döndürülen eksoz gazı normalde kuru bir is ve emme manifold hattında normalde balçıklaşarak kurum oluşturmaması gerek ama karter havalandırmasından gelen ve içinde yoğun yağ buharı olan havayla karşılaşınca egsoz kurum/is ile birlikte çamurumsu oluşumun meydana gelmesini sağlıyor. Bahsettiğim filtrenin kullanım amacı ise karter havalandırmasından gelen buhardaki yoğun yağı tutarak emme hattında bu yağların ulaşmasını engellemek. Bu şekilde ortalama 100 bin km civarı emmen hattında tıkanmalar sonucu ciddi performans kaybı ve egr valf arızası gibi ihtimalleri çok ileri km lere kadar ertelemek. Ayrıca bu yağ buharı intercooler ve turbo emme türbini içerisinde de yağ kontaminasyonu ve tortu bırakıyor.
Araştırmalarım sonucu Türkiye'de oil catch can olarak sadece taiwan malı D1 Spec diye bir ürün var ve 450-500 TL arası fiyatlara satılmakta ama içinde yağı yakalayacak pek bir düzenek yok bu yüzden çok işe yarayan bir şey değil içine bulaşık teli koyarak daha işe yarar bir hale getirip kullanıyorlar bu şekilde benim içime sinmedi.
Araştırmalarım sonucu bu iş için kullanılacak en düzgün setup MANN’ın ürettiği Provent serisi en iş gören ürün ama Türkiye’de bulunmamakta. Yedek parça işi yaptığım için MANN distribütöründen fiyat aldım. Provent200 için 100 Euro gibi bir maliyeti olacak. Kendime getireceğim isteyen varsa fazla getirebiirim. Ürün tesliminde ödeme karşılığı teslim edebilirim. Yaklaşık 2-3 ay sürecek gelmesi.
Not : Kar amaçlı satış yapmadığımdan (geldiği günkü maliyetiyle teslim edeceğim) konuyu alım-satım konusu olarak açmadım teknik bölümde açtım. Uygun görülmezse taşınabilir.
Subaru Dizel montaj örnekleri
En çok tercih edilen yol olarak karter havalandırması ile emme manifolduna girişi arasına oil catch can - yağ buhar filtresi uygulaması. Bu uygulamayı benzinli yüklü motorlar yakıt karışımını bozmaması için yıllardır uygulamakta ama dizeldeki amacı farklı. Kısa şekilde özetlemek gerekirse EGR den emme hattına geri döndürülen eksoz gazı normalde kuru bir is ve emme manifold hattında normalde balçıklaşarak kurum oluşturmaması gerek ama karter havalandırmasından gelen ve içinde yoğun yağ buharı olan havayla karşılaşınca egsoz kurum/is ile birlikte çamurumsu oluşumun meydana gelmesini sağlıyor. Bahsettiğim filtrenin kullanım amacı ise karter havalandırmasından gelen buhardaki yoğun yağı tutarak emme hattında bu yağların ulaşmasını engellemek. Bu şekilde ortalama 100 bin km civarı emmen hattında tıkanmalar sonucu ciddi performans kaybı ve egr valf arızası gibi ihtimalleri çok ileri km lere kadar ertelemek. Ayrıca bu yağ buharı intercooler ve turbo emme türbini içerisinde de yağ kontaminasyonu ve tortu bırakıyor.
Araştırmalarım sonucu Türkiye'de oil catch can olarak sadece taiwan malı D1 Spec diye bir ürün var ve 450-500 TL arası fiyatlara satılmakta ama içinde yağı yakalayacak pek bir düzenek yok bu yüzden çok işe yarayan bir şey değil içine bulaşık teli koyarak daha işe yarar bir hale getirip kullanıyorlar bu şekilde benim içime sinmedi.
Araştırmalarım sonucu bu iş için kullanılacak en düzgün setup MANN’ın ürettiği Provent serisi en iş gören ürün ama Türkiye’de bulunmamakta. Yedek parça işi yaptığım için MANN distribütöründen fiyat aldım. Provent200 için 100 Euro gibi bir maliyeti olacak. Kendime getireceğim isteyen varsa fazla getirebiirim. Ürün tesliminde ödeme karşılığı teslim edebilirim. Yaklaşık 2-3 ay sürecek gelmesi.
Not : Kar amaçlı satış yapmadığımdan (geldiği günkü maliyetiyle teslim edeceğim) konuyu alım-satım konusu olarak açmadım teknik bölümde açtım. Uygun görülmezse taşınabilir.
Subaru Dizel montaj örnekleri