Merhaba Arkadaşlar.
Bugün hepimizin çok handikapta kaldığı bir konudan bahsetmek istiyorum.
Mevsimlik lastik ya da diğer adıyla Dört Mevsim lastiği alınır mı, kimler almalı, kimler almamalı, mantıklı mı?
Bu soruların cevaplarını konumuza yayarak ele alayım dedim.
İlk önce bu lastiğin olayından bahsedelim geneli kışlık diş derinliğine yakın diş derinliğine sahip olan, kışlık desenli ama yazın da kullanılabilen bir lastik türü diyorum ben, ya da pazarlama diliyle de şöyle bir tanım çıkıyor Google da; Dört mevsim lastiği, pek çok durumda arabanın en iyi performansı vermesini sağlayan, her mevsim kullanılabilen, üzerinde üçtepe kar logosu bulunan lastik türüdür. ... Mevsim geçişlerinde ve ılıman iklimlerde kullanıldığında üst düzey performans sağlayan dört mevsim lastikleri, arabaların fabrika çıkışında üzerinde bulunur.
Alınır mı demeyelim bu soruyu konuya dikkat çekmek için sordum aslında alınır ve satıldığına göre böyle bir melez yani hybrid lastiğe de ihtiyaç duyulduğu için üretilmiş satılıyor ve satılacaktır da.
Almak için mantıklı düşünülünce bir takım şartları karşılıyor olmamız gerekiyor diye düşünüyorum.
1. ilk olarak ılıman iklime sahip bir şehirde yaşıyor olmak önemli yazları sıcak kışları bol yağmurlu ve hava sıcaklıklarının 10 derece altına düşse de eksilere düştüğü zamanların az yaşandığı bir yerde yaşıyorsanız Mevsimlik Lastik sizi pişman etmeyecektir.
2. hem ılıman iklimli bölgede yaşıyor hem de lastik depolama sıkıntınız varsa mesela bodrumunuz yoksa yazlık kışlık farklı lastikler kullandığınızda balkonunuzu lastikler işgal edecekse yine mantıklı. (Aslında bu madde 2. sıraya yerleşecek bir madde değil hatta sıralamaya girecek en son madde ama ılıman iklimden bahsetmişken değineyim dedim)
3. Yaz aylarında olması gereken düşük yakıt miktarına ihtiyacınız yoksa
4. Yukarıdaki şartları karşılıyorsanız ve extradan yol sesini dert etmiyorsanız.
5. Bir çok markanın mevsimlik lastiği var ama sonuçta yol ile bağlantımızı sağlayan tek şey lastiklerimiz ve bunun da iyi olanını alabiliyorsanız.
6. Daha kısa sürelerde yeni lastik alabilirim derseniz.
7. Hafif araziden fazlasına girmeyecekseniz.
Ben bu 7 maddenin 6 sını önemsiyorum bu konuda.
Yaşanılan coğrafi bölgenin önemi aslında en önemli kriter çünkü ılıman iklim de olsa zaman zaman mevsim şartları normal kış yaşayan bir coğrafyaya kayabiliyor. Yollar temiz olabilir ama düşük hava sıcaklıkları yazlık lastiğin o yolda kalmasını zorlaştırabilir, bizim Subaru kullanıcısı olarak gitmekte sıkıntı yaşamadığımızı hepimiz biliyoruz önemli olan dönebilmek ve durabilmek (aslında durabilmek ama o şartlarda yazlık lastik direksiyonu çevirseniz de düz gidebilir) Bu yüzden kazaların çoğuna bakın kimse gittiği için kaza yapmıyor %90 duramadığı için kaza yapıyor. Bu yüzden hafif kış şartlarında da etkili olabilecek bu lastiğe ihtiyaç var.
Ama ılıman bir yerde yaşayıp da sürekli şehir dışı yolunuz varsa çok da mantıklı bir lastik değil yollarda şehiriçlerinden daha sert kış koşullarıyla karşılaşmak doğaldır.
Maliyet konusuna değinelim bakıldığında 4 yazlık ve 4 kışlık lastik fiyatına kıyasla ucuz görünüyor ama bir lastiğin ömrü 60,000 km ya da en fazla 5 yıldır yani sağlıklı kullanım için, o saatten sonra yol tutma durumu riske girer çünkü kauçuk malzeme durduğu yerde de kuruyan çürüyen çatlayan bir malzemedir, yumuşaklığını kaybetmesi yeterlidir.
Aslında yazlık ve kışlık ayrı ayrı kullanımda lastiklerimiz ömürlerinin yarısını yatarak geçirirler ama bu durum onlara bir sezon daha fazla kullanılma ve ömrünün uzaması gibi bir avantaj yaşatmaz bahsettiğim gibi kullanmasak da ömründen tüketen bir hammaddeye sahiptir. Onun için 5 yıl oldu yazlıkları aldım dediğiniz zaman aslında 2.5 yıl yolda kullanılmış bir lastikten bahsediyoruz 2,5 yılını da depoda geçirmiş nispeten daha az yıpranarak ömrünü doldurmuş bir lastik.
Mevsimliğe gelince o 4 mevsim aktif çalışacaktır genel olarak da 3 yıldan sonra diş derinliği yazlık gibi görünmeye başlayacaktır.
Zaten kışlık lastiklerin çoğu 8 ya da 9 mm diş derinliğine sahipken mevsimliklerin geneli de 7 mm diş derinliğine sahiptir.
Bu kışlık diş derinliğine yaklaşık ölçüye ilaveten daha yumuşak hammaddeyle yol tutuşunu kışın arttırmış oldukları mevsimlik lastik yazın kar kış soğuk olmayan sıcak asfaltta (Ilıman iklimli memleketlerde yazın hava sıcaklıklarından bahsetmeye gerek yok sanırım) yol ile sürtünmesi yazlık lastiğe göre çok daha fazla olacağından yakıt tüketimi aracın fabrika verilerini hiç görmeyecek yazlık lastikle kullanıma kıyasla da yine düşük değerlere yaklaşmayacaktır. Dolayısıyla 2 takım lastik kullanan araç sürücüsüne kıyasla yazın daha fazla vergi pardon yakıt parası ödersiniz . Yani 2. takım lastiğe vermediğiniz fark yakıt olarak cebinizden yine çıkacaktır.
Extradan bir iki marka dışında kışlık lastikler oldukça gürültücüdürler ve bu kışlık desen ve diş derinliği yaz aylarında yolda uğultuya sebep olacaktır aracın yol sesi yaz aylarında daha da artacaktır. Aracında müzikten başka ses sevmeyenlere pek uygun bir lastik değil açıkçası.
Her lastiğin iyisi var kötüsü var bu yüzden bir çok lastik firmasının ürün gamında mevsimlik lastik mevcut değil ama mevsimlik lastik üretebilen teknolojiye sahip olan her firmanın mevsimlik lastiği de çok iyi değil bazısı yok dememek için üretmiş bile olabilir.
Mesela Nokian Weatherproof la Lassa nın mevsimliğinin alakası olmadığını net olarak söyleyebilirim. Bazı markalar boşuna pahalı değil.
Son gözden geçirmemiz gereken düşünce ise; Nasıl olsa Subaru m var mevsimlik lastik de kışlık sayılır Subaruyla her yere girerim ben diye aracımıza çok güvenip sırf araba dört çeker olduğu için mevsimlik alacaksanız bence almayın. Bu konuda Michelin Crossclimate kullanan Yavuz Bahçekapılı kardeşimiz tecrübe ve görüş bildirecektir diye düşünüyorum
Subaru hafif arazide yazlık lastikle de gidebiliyor ama mevsimlik takayım dağda bayırda kampta asfaltta her yerde kullanayım diyorsanız dişleri derin diye mevsimlik lastiğe güvenmeyin. Aslında ne devedir ne kuştur bu mevsimlik lastik kışlık gibi kışın yol tutmaz.
Bir de dediğim gibi tüm şartlar oluşmuş da üstüne bir de depolama sorunu varsa mesela Ankara İstanbul gibi yerlerde ve bir çok şehirde lastikçilerin lastik park hizmeti ücretlidir ama Sivas ta öyle bir ücret yok yerleri varsa kabul ediyorlar. Balkonum garajım ardiyem vs müsait değil diyorsanız oldukça mantıklı.
Tabi mevsimlik lastik kullandığınız için lastikçiye hiç gitmemeyi düşüneniniz de olacaktır ama yılda bir balans kontrolü yaptırmak mantıklı olacaktır.
Herkese iyi günler.
Bugün hepimizin çok handikapta kaldığı bir konudan bahsetmek istiyorum.
Mevsimlik lastik ya da diğer adıyla Dört Mevsim lastiği alınır mı, kimler almalı, kimler almamalı, mantıklı mı?
Bu soruların cevaplarını konumuza yayarak ele alayım dedim.
İlk önce bu lastiğin olayından bahsedelim geneli kışlık diş derinliğine yakın diş derinliğine sahip olan, kışlık desenli ama yazın da kullanılabilen bir lastik türü diyorum ben, ya da pazarlama diliyle de şöyle bir tanım çıkıyor Google da; Dört mevsim lastiği, pek çok durumda arabanın en iyi performansı vermesini sağlayan, her mevsim kullanılabilen, üzerinde üçtepe kar logosu bulunan lastik türüdür. ... Mevsim geçişlerinde ve ılıman iklimlerde kullanıldığında üst düzey performans sağlayan dört mevsim lastikleri, arabaların fabrika çıkışında üzerinde bulunur.
Alınır mı demeyelim bu soruyu konuya dikkat çekmek için sordum aslında alınır ve satıldığına göre böyle bir melez yani hybrid lastiğe de ihtiyaç duyulduğu için üretilmiş satılıyor ve satılacaktır da.
Almak için mantıklı düşünülünce bir takım şartları karşılıyor olmamız gerekiyor diye düşünüyorum.
1. ilk olarak ılıman iklime sahip bir şehirde yaşıyor olmak önemli yazları sıcak kışları bol yağmurlu ve hava sıcaklıklarının 10 derece altına düşse de eksilere düştüğü zamanların az yaşandığı bir yerde yaşıyorsanız Mevsimlik Lastik sizi pişman etmeyecektir.
2. hem ılıman iklimli bölgede yaşıyor hem de lastik depolama sıkıntınız varsa mesela bodrumunuz yoksa yazlık kışlık farklı lastikler kullandığınızda balkonunuzu lastikler işgal edecekse yine mantıklı. (Aslında bu madde 2. sıraya yerleşecek bir madde değil hatta sıralamaya girecek en son madde ama ılıman iklimden bahsetmişken değineyim dedim)
3. Yaz aylarında olması gereken düşük yakıt miktarına ihtiyacınız yoksa
4. Yukarıdaki şartları karşılıyorsanız ve extradan yol sesini dert etmiyorsanız.
5. Bir çok markanın mevsimlik lastiği var ama sonuçta yol ile bağlantımızı sağlayan tek şey lastiklerimiz ve bunun da iyi olanını alabiliyorsanız.
6. Daha kısa sürelerde yeni lastik alabilirim derseniz.
7. Hafif araziden fazlasına girmeyecekseniz.
Ben bu 7 maddenin 6 sını önemsiyorum bu konuda.
Yaşanılan coğrafi bölgenin önemi aslında en önemli kriter çünkü ılıman iklim de olsa zaman zaman mevsim şartları normal kış yaşayan bir coğrafyaya kayabiliyor. Yollar temiz olabilir ama düşük hava sıcaklıkları yazlık lastiğin o yolda kalmasını zorlaştırabilir, bizim Subaru kullanıcısı olarak gitmekte sıkıntı yaşamadığımızı hepimiz biliyoruz önemli olan dönebilmek ve durabilmek (aslında durabilmek ama o şartlarda yazlık lastik direksiyonu çevirseniz de düz gidebilir) Bu yüzden kazaların çoğuna bakın kimse gittiği için kaza yapmıyor %90 duramadığı için kaza yapıyor. Bu yüzden hafif kış şartlarında da etkili olabilecek bu lastiğe ihtiyaç var.
Ama ılıman bir yerde yaşayıp da sürekli şehir dışı yolunuz varsa çok da mantıklı bir lastik değil yollarda şehiriçlerinden daha sert kış koşullarıyla karşılaşmak doğaldır.
Maliyet konusuna değinelim bakıldığında 4 yazlık ve 4 kışlık lastik fiyatına kıyasla ucuz görünüyor ama bir lastiğin ömrü 60,000 km ya da en fazla 5 yıldır yani sağlıklı kullanım için, o saatten sonra yol tutma durumu riske girer çünkü kauçuk malzeme durduğu yerde de kuruyan çürüyen çatlayan bir malzemedir, yumuşaklığını kaybetmesi yeterlidir.
Aslında yazlık ve kışlık ayrı ayrı kullanımda lastiklerimiz ömürlerinin yarısını yatarak geçirirler ama bu durum onlara bir sezon daha fazla kullanılma ve ömrünün uzaması gibi bir avantaj yaşatmaz bahsettiğim gibi kullanmasak da ömründen tüketen bir hammaddeye sahiptir. Onun için 5 yıl oldu yazlıkları aldım dediğiniz zaman aslında 2.5 yıl yolda kullanılmış bir lastikten bahsediyoruz 2,5 yılını da depoda geçirmiş nispeten daha az yıpranarak ömrünü doldurmuş bir lastik.
Mevsimliğe gelince o 4 mevsim aktif çalışacaktır genel olarak da 3 yıldan sonra diş derinliği yazlık gibi görünmeye başlayacaktır.
Zaten kışlık lastiklerin çoğu 8 ya da 9 mm diş derinliğine sahipken mevsimliklerin geneli de 7 mm diş derinliğine sahiptir.
Bu kışlık diş derinliğine yaklaşık ölçüye ilaveten daha yumuşak hammaddeyle yol tutuşunu kışın arttırmış oldukları mevsimlik lastik yazın kar kış soğuk olmayan sıcak asfaltta (Ilıman iklimli memleketlerde yazın hava sıcaklıklarından bahsetmeye gerek yok sanırım) yol ile sürtünmesi yazlık lastiğe göre çok daha fazla olacağından yakıt tüketimi aracın fabrika verilerini hiç görmeyecek yazlık lastikle kullanıma kıyasla da yine düşük değerlere yaklaşmayacaktır. Dolayısıyla 2 takım lastik kullanan araç sürücüsüne kıyasla yazın daha fazla vergi pardon yakıt parası ödersiniz . Yani 2. takım lastiğe vermediğiniz fark yakıt olarak cebinizden yine çıkacaktır.
Extradan bir iki marka dışında kışlık lastikler oldukça gürültücüdürler ve bu kışlık desen ve diş derinliği yaz aylarında yolda uğultuya sebep olacaktır aracın yol sesi yaz aylarında daha da artacaktır. Aracında müzikten başka ses sevmeyenlere pek uygun bir lastik değil açıkçası.
Her lastiğin iyisi var kötüsü var bu yüzden bir çok lastik firmasının ürün gamında mevsimlik lastik mevcut değil ama mevsimlik lastik üretebilen teknolojiye sahip olan her firmanın mevsimlik lastiği de çok iyi değil bazısı yok dememek için üretmiş bile olabilir.
Mesela Nokian Weatherproof la Lassa nın mevsimliğinin alakası olmadığını net olarak söyleyebilirim. Bazı markalar boşuna pahalı değil.
Son gözden geçirmemiz gereken düşünce ise; Nasıl olsa Subaru m var mevsimlik lastik de kışlık sayılır Subaruyla her yere girerim ben diye aracımıza çok güvenip sırf araba dört çeker olduğu için mevsimlik alacaksanız bence almayın. Bu konuda Michelin Crossclimate kullanan Yavuz Bahçekapılı kardeşimiz tecrübe ve görüş bildirecektir diye düşünüyorum
Subaru hafif arazide yazlık lastikle de gidebiliyor ama mevsimlik takayım dağda bayırda kampta asfaltta her yerde kullanayım diyorsanız dişleri derin diye mevsimlik lastiğe güvenmeyin. Aslında ne devedir ne kuştur bu mevsimlik lastik kışlık gibi kışın yol tutmaz.
Bir de dediğim gibi tüm şartlar oluşmuş da üstüne bir de depolama sorunu varsa mesela Ankara İstanbul gibi yerlerde ve bir çok şehirde lastikçilerin lastik park hizmeti ücretlidir ama Sivas ta öyle bir ücret yok yerleri varsa kabul ediyorlar. Balkonum garajım ardiyem vs müsait değil diyorsanız oldukça mantıklı.
Tabi mevsimlik lastik kullandığınız için lastikçiye hiç gitmemeyi düşüneniniz de olacaktır ama yılda bir balans kontrolü yaptırmak mantıklı olacaktır.
Herkese iyi günler.