Merhaba arkadaşlar uzun bir aradan sonra yine can alıcı bir konuyla karşınızdayım.
Biliyorsunuz daha önce uzun uzun anlattığım bir motor yeme süreci yaşamıştım geçen yıl tam da bu zamanlardı.
Motor yedikten sonra yine rahat battı uzun zamandır da aklımda olan yapsam nasıl olur acaba diye düşündüğüm bir projeye giriştim.
İmpreza XV olarak bu kasanın 2010 yılında piyasaya sürüldüğünü biliyordum ben de neden olmasın diye düşünüp kolları sıvadım.
Öncelikle aracı 3cm yükseltmenin araca hiçbir sıkıntı yaratmadığını test etmiştik önceki yıllarda ben aracımın tam olarak SUV yüksekliğinde olmasını istiyordum.
Aslında beni buna iten İmpreza XV değildi önceki imprezamda yaşadığım ön ön kaldırıma yanaşınca 2-3 kere tamponu kaldırımda bırakmış olmamdı, çünkü ön teker ile plaka arasındaki tampon mesafesi oldukça uzun, ama bu babda düşününce de İmpreza XV güzel bir örnek ve esin kaynağı oldu benim için.
İlk önce amortisörleri söktürüp kulelerin kalıbını çıkarttırdım daha sonra Lazer kesim yapan bir yerde 3mm lik plakadan kesim yaptırdım. Sonra Torna malzemeleri satan bir yerden metal boru kestirdim.
Aracı 7cm yükselteceğim diye düşünüyordum lazer kesim plakalar 3+3=6 mm yapıyordu ancak boruyu kesen yerde çok milimetrik iş çıkaramadıkları için 6cm lik 4 tane boru kestirdik. Önler için 10cm çapında arkalar için de 8 cm çapında kesim yaptırdık boruları.
Daha sonra taşıyıcıyı aşağı almak gerekiyordu salıncaklardan ve arka taşıyıcıdan onun için de döküm alüminyum malzeme kestirdik tornada deldirdik. Ancak alüminyum plakaları 5 er cm lik kestirdik çünkü kurtarıyordu.
Tabi bununla da kalmadı salıncak ve arka dingil saplamalarını da uzatmak gerekti tornada ek yaptırarak uzattırdık ne kadar aradıysam da o ölçülerde Civata bulamadım. Özel yapım olabiliyormuş ama onu yapan yer de Sivasta olmadığı için uzatma yoluna gittik.
Bu hazırlıklardan sonra Getleri Tornada gaz altı kaynakla yaptırdık, yani boruları Lazer kesim plakalara kaynattırdık.
Montaj bu işin en kolay bölümü zaten.
Monte ettik bu arada arka fren hortumu çok gergin kaldı amortisördeki fren hortumu ayağına sacdan ek yaparak hallettik o işi de.
Sonrasında aracı teste çıktık alttan bir sürtme sesi geliyordu aracı lifte almadan kanala girince egzos borusunun şafta sürttüğünü farkettik egzoscuya gidip bu işi de ısıtıp boruyu azar azar bükerek hallettirdik ama bu süreçte araç oturdukça tekrar tekrar sürtme yaşadık 3-4 seferde halledebildik. Bazen ustalar sizin dediğinizi pek dinlemiyor hocam tamam daha da sürterse getir diye diye her seferinde yolladığı için tekrar tekrar gitmek zorunda kaldım ama ek yapmadan orijinali bozmadan güzel iş çıkardı en sonunda.
Bu mekanik işler bittikten sonra da bu sefer araç kozmetiği gözüme batmaya başladı Araçta İmpreza XV yle kıyaslayınca dodik marşbiyel ve difüzör eksiği güzümü tırmalamaya başladı.
Dodik işine önce el attım Facebook ta Enver Yakupoğlu diye bir arkadaş var tüm araçlara Dodik yapabiliyor ondan metre işi dodik aldım 4,5 cm lik.Bu ölçüyü çamurluktaki kuşak dedikleri hatta göre belirliyorsunuz keşke 5cm lik alsaydım dediğim de oldu ama böyle de güzel.
Sonra Marşbiyeli ne yapsam da bulamadım STİ marşbiyel bakayım dedim o da yok piyasada HB kasa için. Ben de PLASTİDİP ile 4 kat boyayarak hallettim o sorunu da. Halen aklımda bir şeyler var bakalım fırsat ve nakit buldukça yapmak istediğim Spoyler ve arka difüzör var artı ön için de plaka altı dudak takmayı düşünüyorum.
Yükseltmeyle alakası olmayan bir modifiye daha yaptım yurtdışından bulup 2007-2009 legacylerde de bulunan F1 Paddle Shifter getirttim. Bir müddet araştırdıktan sonra bir gün kolları sıvayıp o işide hallettim ama bu işe girecekseniz aklınızda olsun sadece kulakları getirtmekle olmuyor o iş. Direksiyon altındaki alt plastiğin de değişmesi gerekiyor. Ben ilk başta kesmiştim kenarlardan ufak pencereler açmıştım ama yandan anlaşılmıyor gibi görünse de aracın direksiyonuna geçince oldukça çirkin bir görüntü vardı. neyse uzun araştırmalar sonucu parçayı Japonyadan getirtebildim. Bulması oldukça zor bir parça ve parça kodu da net değil arkadaşlar.
Bu arada aracı yükseltmesem de kafama takılan bir durum vardı o da bu 1.5 lerde arka viraj demirinin olmayışıydı (Evet bir kısmınız şimdi öğrendi değil mi bu durumu) ben motor yaptırırken siparişlere bu kasanın 2.0 larındaki kodla arka viraj demirinin kelepçelerini viraj demir lastikleri ve Z rotları da getirtmiştim onu da monte ettirmiştim.
SONRASI
Tüm bu modifiyelerden sonra durumun ne olduğunu merak ediyorsunuz doğal olarak.
Aracın kullanımında bir fark olmadı performans negatif yönde etkilenmedi ama konfor bariz arttı araç çok güzel salınıyor yaylanıyor.
Kaldırımlar kabus olmaktan çıktı istediğim yere rahatça girip çıkabiliyorum.
Hafif arazide forester nereye giderse bende gidebiliyorum zaten 16 janta geçmiştim Legacy nin kışlıklarını takınca net olarak forester yüksekliğine kavuşuyor. Yazlıkları 195/65/15 ile aynı çapta olan 205/55/16 ya geçmiştim kışlıklarda ise 205/60/16 kullanıyorum.
Viraj performansı eskisinden çok daha iyi arka viraj demiri işini gayet iyi yapıyor.
İmkanım Olsa Olması Gereken Neydi?
İmkan olsa 2008 sonrası Forester ın salıncakları ve amortisörleriyle aynı işlemi sadece viraj demiri ekleyerek çok daha profesyonel yapabilirdim ama evde kendi imkanlarımla bu kadar oldu arkadaşlar.
Umarım beğenirsiniz.
Biliyorsunuz daha önce uzun uzun anlattığım bir motor yeme süreci yaşamıştım geçen yıl tam da bu zamanlardı.
Motor yedikten sonra yine rahat battı uzun zamandır da aklımda olan yapsam nasıl olur acaba diye düşündüğüm bir projeye giriştim.
İmpreza XV olarak bu kasanın 2010 yılında piyasaya sürüldüğünü biliyordum ben de neden olmasın diye düşünüp kolları sıvadım.
Öncelikle aracı 3cm yükseltmenin araca hiçbir sıkıntı yaratmadığını test etmiştik önceki yıllarda ben aracımın tam olarak SUV yüksekliğinde olmasını istiyordum.
Aslında beni buna iten İmpreza XV değildi önceki imprezamda yaşadığım ön ön kaldırıma yanaşınca 2-3 kere tamponu kaldırımda bırakmış olmamdı, çünkü ön teker ile plaka arasındaki tampon mesafesi oldukça uzun, ama bu babda düşününce de İmpreza XV güzel bir örnek ve esin kaynağı oldu benim için.
İlk önce amortisörleri söktürüp kulelerin kalıbını çıkarttırdım daha sonra Lazer kesim yapan bir yerde 3mm lik plakadan kesim yaptırdım. Sonra Torna malzemeleri satan bir yerden metal boru kestirdim.
Aracı 7cm yükselteceğim diye düşünüyordum lazer kesim plakalar 3+3=6 mm yapıyordu ancak boruyu kesen yerde çok milimetrik iş çıkaramadıkları için 6cm lik 4 tane boru kestirdik. Önler için 10cm çapında arkalar için de 8 cm çapında kesim yaptırdık boruları.
Daha sonra taşıyıcıyı aşağı almak gerekiyordu salıncaklardan ve arka taşıyıcıdan onun için de döküm alüminyum malzeme kestirdik tornada deldirdik. Ancak alüminyum plakaları 5 er cm lik kestirdik çünkü kurtarıyordu.
Tabi bununla da kalmadı salıncak ve arka dingil saplamalarını da uzatmak gerekti tornada ek yaptırarak uzattırdık ne kadar aradıysam da o ölçülerde Civata bulamadım. Özel yapım olabiliyormuş ama onu yapan yer de Sivasta olmadığı için uzatma yoluna gittik.
Bu hazırlıklardan sonra Getleri Tornada gaz altı kaynakla yaptırdık, yani boruları Lazer kesim plakalara kaynattırdık.
Montaj bu işin en kolay bölümü zaten.
Monte ettik bu arada arka fren hortumu çok gergin kaldı amortisördeki fren hortumu ayağına sacdan ek yaparak hallettik o işi de.
Sonrasında aracı teste çıktık alttan bir sürtme sesi geliyordu aracı lifte almadan kanala girince egzos borusunun şafta sürttüğünü farkettik egzoscuya gidip bu işi de ısıtıp boruyu azar azar bükerek hallettirdik ama bu süreçte araç oturdukça tekrar tekrar sürtme yaşadık 3-4 seferde halledebildik. Bazen ustalar sizin dediğinizi pek dinlemiyor hocam tamam daha da sürterse getir diye diye her seferinde yolladığı için tekrar tekrar gitmek zorunda kaldım ama ek yapmadan orijinali bozmadan güzel iş çıkardı en sonunda.
Bu mekanik işler bittikten sonra da bu sefer araç kozmetiği gözüme batmaya başladı Araçta İmpreza XV yle kıyaslayınca dodik marşbiyel ve difüzör eksiği güzümü tırmalamaya başladı.
Dodik işine önce el attım Facebook ta Enver Yakupoğlu diye bir arkadaş var tüm araçlara Dodik yapabiliyor ondan metre işi dodik aldım 4,5 cm lik.Bu ölçüyü çamurluktaki kuşak dedikleri hatta göre belirliyorsunuz keşke 5cm lik alsaydım dediğim de oldu ama böyle de güzel.
Sonra Marşbiyeli ne yapsam da bulamadım STİ marşbiyel bakayım dedim o da yok piyasada HB kasa için. Ben de PLASTİDİP ile 4 kat boyayarak hallettim o sorunu da. Halen aklımda bir şeyler var bakalım fırsat ve nakit buldukça yapmak istediğim Spoyler ve arka difüzör var artı ön için de plaka altı dudak takmayı düşünüyorum.
Yükseltmeyle alakası olmayan bir modifiye daha yaptım yurtdışından bulup 2007-2009 legacylerde de bulunan F1 Paddle Shifter getirttim. Bir müddet araştırdıktan sonra bir gün kolları sıvayıp o işide hallettim ama bu işe girecekseniz aklınızda olsun sadece kulakları getirtmekle olmuyor o iş. Direksiyon altındaki alt plastiğin de değişmesi gerekiyor. Ben ilk başta kesmiştim kenarlardan ufak pencereler açmıştım ama yandan anlaşılmıyor gibi görünse de aracın direksiyonuna geçince oldukça çirkin bir görüntü vardı. neyse uzun araştırmalar sonucu parçayı Japonyadan getirtebildim. Bulması oldukça zor bir parça ve parça kodu da net değil arkadaşlar.
Bu arada aracı yükseltmesem de kafama takılan bir durum vardı o da bu 1.5 lerde arka viraj demirinin olmayışıydı (Evet bir kısmınız şimdi öğrendi değil mi bu durumu) ben motor yaptırırken siparişlere bu kasanın 2.0 larındaki kodla arka viraj demirinin kelepçelerini viraj demir lastikleri ve Z rotları da getirtmiştim onu da monte ettirmiştim.
SONRASI
Tüm bu modifiyelerden sonra durumun ne olduğunu merak ediyorsunuz doğal olarak.
Aracın kullanımında bir fark olmadı performans negatif yönde etkilenmedi ama konfor bariz arttı araç çok güzel salınıyor yaylanıyor.
Kaldırımlar kabus olmaktan çıktı istediğim yere rahatça girip çıkabiliyorum.
Hafif arazide forester nereye giderse bende gidebiliyorum zaten 16 janta geçmiştim Legacy nin kışlıklarını takınca net olarak forester yüksekliğine kavuşuyor. Yazlıkları 195/65/15 ile aynı çapta olan 205/55/16 ya geçmiştim kışlıklarda ise 205/60/16 kullanıyorum.
Viraj performansı eskisinden çok daha iyi arka viraj demiri işini gayet iyi yapıyor.
İmkanım Olsa Olması Gereken Neydi?
İmkan olsa 2008 sonrası Forester ın salıncakları ve amortisörleriyle aynı işlemi sadece viraj demiri ekleyerek çok daha profesyonel yapabilirdim ama evde kendi imkanlarımla bu kadar oldu arkadaşlar.
Umarım beğenirsiniz.