CIhttps://tr.motor1.com/news/132103/lancer-evo-wrx-sti-rekabeti/
subaru wrx sti ve evoyu çok güzel tanıtmış ve açıklamış.
Japon kültürüne her zaman ilgi duymuşumdur. Dünya'nın merkezi sayılan Avrupa'dan oldukça uzakta yer alan Doğan Güneş'in Ülkesi denildiğinde aklıma iki şey gelir - samuraylar ve spor otomobiller. Asıl konumuz ikincisi fakat ilkine kısaca değinmek istiyorum. Samuray rütbesinin adı 1873 yılında Meiji hükûmeti döneminde Shizoku olarak değiştirildi ve tarihler 1 Ocak 1947'yi gösterdiğinde bu mevkii tamamen yok oldu. Bir kavramı kaldırmak hiçbir zaman kolay değildir, adı kaldırsanız da ruhu almak o kadar da basit olmaz.
Konu ruh olduğunda Japonların spor otomobileri ile domine ettiği yıllarda doğan ve resmen samuray ruhunu taşıyan bir rekabet diğer tüm modellerin üzerine çıkmayı başarmıştı. Evet, Mitsubishi Lancer Evolution ve Subaru Impreza WRX STi'dan bahsediyorum. 1992 yılı bu rekabet için büyük önem taşır. Lancer Evo'nun ilk jenerasyonu ve WRX STi'ın temel olarak aldığı model Impreza'nın ilk kez piyasaya adım attığı günlerde takvimler 1992'yi gösteriyordu.
Yol otomobillerinin yanı sıra Dünya Ralli Şampiyonası'na da taşan bu rekabet, Mitsubishi'nin Lancer Evolution üretimini onuncu jenerasyon sonrasında durduracağını açıklaması ile son buldu. 24 yıl süren bu maceranın anısına dünyanın en saygın spor otomobillerinden ikisinin tarihine kısaca göz atalım.
Subaru Impreza WRX STi GC8B vs. Mitsubishi Lancer Evolution I
Teknik Özellikler
Mitsubishi Lancer Evo
Subaru WRX STi
Motor
2.0 Litrelik Turboşarjlı I4
2.0 Litrelik Turboşarjlı Boxer
Güç (kW/bg @d/d)
182/244 @6,000
184/250 @6,500
Tork (Nm @d/d)
309 @3,000
335 @ 3,500
Şanzıman
5 İleri Manuel
5 İleri Manuel
Çekiş Tipi
AWD
AWD
0-100 km/s (saniye)
5.3
4.9
Ağırlık (kg)
1,240
1,230
Mitsubishi'nin 1973'ten beridir ürettiği model Lancer'ın spor versiyonu olan Evolution I, 1992 yılında üretime girmişti. Bundan yaklaşık iki yıl sonra Subaru, Legacy'nin halefi olan Impreza modeline WRX STi türevini getirerek rekabeti ateşlemiş oldu. Kod adları GSR (Evo) ve GC8B (STi) olan ikilinin ne kadar yakın olduğunu teknik verilerden seçebilirsiniz. İşin ilginç tarafı Evolution I, ekim 1992 ile ocak 1994 yılları arasında üretimde kaldı. Öte yandan ilk WRX STI tanıtıldığında tarihler şubat 1994'ü gösteriyordu ve üretim ağustos 1994'e kadar sürdü. Bu yüzden aslında onu Evolution II ile kıyaslamak daha makul olacaktır. Bakalım durumlar nasıl değişiyor:
Teknik Özellikler
Mitsubishi Lancer Evo
Subaru WRX STi
Motor
2.0 Litrelik Turboşarjlı I4
2.0 Litrelik Turboşarjlı Boxer
Güç (kW/bg @d/d)
190/258 @6,000
184/250 @6,500
Tork (Nm @d/d)
347 @3,000
335 @ 3,500
Şanzıman
5 İleri Manuel
5 İleri Manuel
Çekiş Tipi
AWD
AWD
0-100 km/s (saniye)
5.3
4.9
Ağırlık (kg)
1,250
1,230
Temel manada ufak bir güç, tork ve ağırlık artışı gibi görünse de Lancer Evo'nun yeni jenerasyonu yol tutuşu, aks mesafesi ayarları, ön gergilere bağlı hafifletilmiş viraj demirinde gördüğü iyileştirmelerin yanı sıra daha büyük bir spoiler ve 10 mm daha geniş lastiklere kavuştu. Avantaj; Lancer Evolution II!
Zaman dilimleri hep kovalamaca şeklinde olan ikilide Subaru cevabını 1994 sonu ile 1996 sonu arasında piyasaya sürdüğü GC8C ile verdi. Tablo kalabalığı yaratmamak adına WRX STi'daki değişikliklerden bahsederek bu savaşı da olabildiğince kısa bir sürede kapatmayı planlıyorum:
Rekabet avantajı tekrar el değiştirdi; yeni liderimiz Subaru Impreza WRX STi GC8C!
Subaru Impreza WRX STi'ın ikinci jenerasyonu gelene Lancer Evolution tam beş jenerasyon değiştirmişti. Tüm rekabeti detaylı bir biçimde yazmak yerine kısa bir özet geçerek mücadelenin ikinci kısmına geçiş yapacağız. Tabloda kazanan jenerasyonları italik olarak göstereceğim.
Mitsubishi Lancer Evolution
Evo III
Evo IV
Evo V
Jenerasyon
Kodu
Subaru Impreza WRX STi
GC8D
GC8D-GC8E*
GC8F-GC8G
Son duruma bakarsak bayrak yine Subaru Impreza WRX STi'da. Ancak bu konuda model yıllarının birbirleriyle çakışmaması gibi özel durumlar var. GC8G ve Evo V jenerasyonlarında güç ve tork değerleri ile 0-100 km/s hızlanmaları aynı (280 bg, 375 Nm, 4.9 saniye) fakat Subaru, rakibi Mitsubishi'nin 1,360 kg olan ağırlığından tam 170 kg hafif bir otomobil üretmeyi başarmıştı.
"Bugeye" Subaru Impreza WRX STi vs. Mitsubishi Lancer Evolution VI
[img=0x163]https://icdn-4.motor1.com/images/mgl/KVelR/s3/subaru-impreza-wrx-sti.jpg[/img]
Teknik Özellikler
Mitsubishi Lancer Evo VI
Subaru WRX STi
Motor
2.0 Litrelik Turboşarjlı I4
2.0 Litrelik Turboşarjlı Boxer
Güç (kW/bg @d/d)
205/280 @6,000
205/280 @6,500
Tork (Nm @d/d)
375 @3,000
400 @ 4,000
Şanzıman
5 İleri Manuel
6 İleri Manuel
Çekiş Tipi
AWD
AWD
0-100 km/s (saniye)
4.5
4.9
Ağırlık (kg)
1,365
1,270
Altıncı türevine geçen Evolution sadece 5 kilogram ağırlaşırken Subaru'nun tartılarda gösterdiği değer 80 kg artmıştı! Yine de geri kalan tüm özelliklerde Mitsubishi ve Subaru ya aynı, ya da çok benzer değerler yakalamayı başarmıştı. Tablo, yakın takibi net bir şekilde gözler önüne seriyor.
Burada Lancer Evolution'a bir parantez açmak istiyorum zira bu pakette Mitsubishi bir özel versiyon piyasaya sürdü. Şu anda oldukça ilginç bir araç ile WRC'ye geri dönen Toyota'nın Gazoo Racing isimli ralli ekibinin başında bulunan Tommi Makkinen, Japon üreticiye dört şampiyonluk getirmişti. Bunun karşılığında Mitsubishi, efsane pilota saygılarını bu özel versiyon ile sundu. İki otomobilin tarihinden bahsedildiği bir yazıda Lancer Evolution 6½ atlansa büyük bir eksiklik olurdu, değil mi[/size][/size]
[size=undefined][size=undefined]
Görüldüğü gibi rekabet yine farklı zamanlarda. Evolution VI ile VII arasında WRX STi'ın yeni jenerasyonu bir kez makyajlandı. Evolution sekizinci jenerasyonuna girdiğinde ikinci nesil WRX STi yeni yüzüyle piyasadaki ilk yılını doldurmuştu. Bu ikiliyi karşılaştırdığımızda aslında büyük bir fark var. Ağırlık savaşında avantajını sürdüren Boxer motorlu Japon 1,395 kg'lık gövdesini 5.6 saniyede 100 km/s hıza ulaştırıyordu. Güç konusunda Evo VIII'den zayıf olan otomobil yine de rakibinden daha kısa sürede bu hızlanmayı gerçekleştiriyordu. 2.5 litrelik motorundan 227 bg güç ve 300 Nm tork üreten STi, 265 bg ve 355 Nm üreten vatandaşının 1,470 kg ağırlığında olması dolayısıyla ondan 0.5 saniye daha hızlı olmayı başarıyordu.
Evolution sondan bir önceki türevi olan IX, rakibinin üçüncü jenerasyonuyla birkaç aylığına mücadele etti. 295 bg güç üreten Mitsubishi modeline karşılık Subaru'nun 2.5 litrelik ünitesi 300 bg üretebiliyordu. Sıkı mücadele sonsuza dek sürecek gibiydi fakat Mitsubishi'nin farklı planları vardı...
2016 Subaru Impreza WRX STi vs. Mitsubishi Lancer Evolution X Final Edition
Teknik Özellikler
2016 Subaru Impreza WRX STi
Mitsubishi Lancer Evolution X Final Edition
Motor
2.5 Litrelik Turboşarjlı Boxer
2.0 Litrelik Turboşarjlı I4
Güç (kW/bg @d/d)
228/305 @6,000
226/303 @6,000
Tork (Nm @d/d)
395 @ 4,000
410 @3,000
Şanzıman
6 İleri Manuel
5 İleri Manuel
Çekiş Tipi
AWD
AWD
0-100 km/s (saniye)
4.6
5.3
Ağırlık (kg)
1,440
1,560
İkili yakın olmayı hiçbir zaman bırakmadı. Bunun bitecek olması çok üzücü. Yazı genelinde araçları kısaca karşılaştırmaya çalıştım, bu noktada tablonun yeterli olacağını düşünüyorum.
[/size][/size]
[size=undefined][size=undefined]
Formula 1 dünyasında James Hunt ile Niki Lauda, Ayrton Senna ile Alain Prost arasında gördüğümüz ve saygı duyarak, hayranlıkla takip ettiğimiz rekabetin otomotiv dünyasındaki karşılığı bana sorarsanız kesinlikle Mitsubishi Lancer Evolution ile Subaru Impreza WRX STi mücadelesidir.
Seni özleyeceğiz Lancer Evo, umarım günün birinde geri dönersin ve Impreza ile çetin fakat hoş rekabetine devam edersin!
Subaru Impreza WRX STI - Mitsubishi Lancer Evolution
76 fotoğraflar
[/size][/size]
[/url]
[*]
[*]
[*][url=https://tr.motor1.com/rss/]
subaru wrx sti ve evoyu çok güzel tanıtmış ve açıklamış.
Japon kültürüne her zaman ilgi duymuşumdur. Dünya'nın merkezi sayılan Avrupa'dan oldukça uzakta yer alan Doğan Güneş'in Ülkesi denildiğinde aklıma iki şey gelir - samuraylar ve spor otomobiller. Asıl konumuz ikincisi fakat ilkine kısaca değinmek istiyorum. Samuray rütbesinin adı 1873 yılında Meiji hükûmeti döneminde Shizoku olarak değiştirildi ve tarihler 1 Ocak 1947'yi gösterdiğinde bu mevkii tamamen yok oldu. Bir kavramı kaldırmak hiçbir zaman kolay değildir, adı kaldırsanız da ruhu almak o kadar da basit olmaz.
Konu ruh olduğunda Japonların spor otomobileri ile domine ettiği yıllarda doğan ve resmen samuray ruhunu taşıyan bir rekabet diğer tüm modellerin üzerine çıkmayı başarmıştı. Evet, Mitsubishi Lancer Evolution ve Subaru Impreza WRX STi'dan bahsediyorum. 1992 yılı bu rekabet için büyük önem taşır. Lancer Evo'nun ilk jenerasyonu ve WRX STi'ın temel olarak aldığı model Impreza'nın ilk kez piyasaya adım attığı günlerde takvimler 1992'yi gösteriyordu.
Yol otomobillerinin yanı sıra Dünya Ralli Şampiyonası'na da taşan bu rekabet, Mitsubishi'nin Lancer Evolution üretimini onuncu jenerasyon sonrasında durduracağını açıklaması ile son buldu. 24 yıl süren bu maceranın anısına dünyanın en saygın spor otomobillerinden ikisinin tarihine kısaca göz atalım.
Subaru Impreza WRX STi GC8B vs. Mitsubishi Lancer Evolution I
Teknik Özellikler
Mitsubishi Lancer Evo
Subaru WRX STi
Motor
2.0 Litrelik Turboşarjlı I4
2.0 Litrelik Turboşarjlı Boxer
Güç (kW/bg @d/d)
182/244 @6,000
184/250 @6,500
Tork (Nm @d/d)
309 @3,000
335 @ 3,500
Şanzıman
5 İleri Manuel
5 İleri Manuel
Çekiş Tipi
AWD
AWD
0-100 km/s (saniye)
5.3
4.9
Ağırlık (kg)
1,240
1,230
Mitsubishi'nin 1973'ten beridir ürettiği model Lancer'ın spor versiyonu olan Evolution I, 1992 yılında üretime girmişti. Bundan yaklaşık iki yıl sonra Subaru, Legacy'nin halefi olan Impreza modeline WRX STi türevini getirerek rekabeti ateşlemiş oldu. Kod adları GSR (Evo) ve GC8B (STi) olan ikilinin ne kadar yakın olduğunu teknik verilerden seçebilirsiniz. İşin ilginç tarafı Evolution I, ekim 1992 ile ocak 1994 yılları arasında üretimde kaldı. Öte yandan ilk WRX STI tanıtıldığında tarihler şubat 1994'ü gösteriyordu ve üretim ağustos 1994'e kadar sürdü. Bu yüzden aslında onu Evolution II ile kıyaslamak daha makul olacaktır. Bakalım durumlar nasıl değişiyor:
Teknik Özellikler
Mitsubishi Lancer Evo
Subaru WRX STi
Motor
2.0 Litrelik Turboşarjlı I4
2.0 Litrelik Turboşarjlı Boxer
Güç (kW/bg @d/d)
190/258 @6,000
184/250 @6,500
Tork (Nm @d/d)
347 @3,000
335 @ 3,500
Şanzıman
5 İleri Manuel
5 İleri Manuel
Çekiş Tipi
AWD
AWD
0-100 km/s (saniye)
5.3
4.9
Ağırlık (kg)
1,250
1,230
Temel manada ufak bir güç, tork ve ağırlık artışı gibi görünse de Lancer Evo'nun yeni jenerasyonu yol tutuşu, aks mesafesi ayarları, ön gergilere bağlı hafifletilmiş viraj demirinde gördüğü iyileştirmelerin yanı sıra daha büyük bir spoiler ve 10 mm daha geniş lastiklere kavuştu. Avantaj; Lancer Evolution II!
Zaman dilimleri hep kovalamaca şeklinde olan ikilide Subaru cevabını 1994 sonu ile 1996 sonu arasında piyasaya sürdüğü GC8C ile verdi. Tablo kalabalığı yaratmamak adına WRX STi'daki değişikliklerden bahsederek bu savaşı da olabildiğince kısa bir sürede kapatmayı planlıyorum:
- Güç 280 bg'e, tork 367 Nm'ye çıktı.
- Pik güç devri değişmezken, pik tork devri 4,000'e yükseldi.
- 0-100 km/s ivmelenme süresi 5.1 saniye oldu.
- Ağırlık 1,240 kg oldu.
Rekabet avantajı tekrar el değiştirdi; yeni liderimiz Subaru Impreza WRX STi GC8C!
Subaru Impreza WRX STi'ın ikinci jenerasyonu gelene Lancer Evolution tam beş jenerasyon değiştirmişti. Tüm rekabeti detaylı bir biçimde yazmak yerine kısa bir özet geçerek mücadelenin ikinci kısmına geçiş yapacağız. Tabloda kazanan jenerasyonları italik olarak göstereceğim.
Mitsubishi Lancer Evolution
Evo III
Evo IV
Evo V
Jenerasyon
Kodu
Subaru Impreza WRX STi
GC8D
GC8D-GC8E*
GC8F-GC8G
Son duruma bakarsak bayrak yine Subaru Impreza WRX STi'da. Ancak bu konuda model yıllarının birbirleriyle çakışmaması gibi özel durumlar var. GC8G ve Evo V jenerasyonlarında güç ve tork değerleri ile 0-100 km/s hızlanmaları aynı (280 bg, 375 Nm, 4.9 saniye) fakat Subaru, rakibi Mitsubishi'nin 1,360 kg olan ağırlığından tam 170 kg hafif bir otomobil üretmeyi başarmıştı.
"Bugeye" Subaru Impreza WRX STi vs. Mitsubishi Lancer Evolution VI
[img=0x163]https://icdn-4.motor1.com/images/mgl/KVelR/s3/subaru-impreza-wrx-sti.jpg[/img]
Teknik Özellikler
Mitsubishi Lancer Evo VI
Subaru WRX STi
Motor
2.0 Litrelik Turboşarjlı I4
2.0 Litrelik Turboşarjlı Boxer
Güç (kW/bg @d/d)
205/280 @6,000
205/280 @6,500
Tork (Nm @d/d)
375 @3,000
400 @ 4,000
Şanzıman
5 İleri Manuel
6 İleri Manuel
Çekiş Tipi
AWD
AWD
0-100 km/s (saniye)
4.5
4.9
Ağırlık (kg)
1,365
1,270
Altıncı türevine geçen Evolution sadece 5 kilogram ağırlaşırken Subaru'nun tartılarda gösterdiği değer 80 kg artmıştı! Yine de geri kalan tüm özelliklerde Mitsubishi ve Subaru ya aynı, ya da çok benzer değerler yakalamayı başarmıştı. Tablo, yakın takibi net bir şekilde gözler önüne seriyor.
Burada Lancer Evolution'a bir parantez açmak istiyorum zira bu pakette Mitsubishi bir özel versiyon piyasaya sürdü. Şu anda oldukça ilginç bir araç ile WRC'ye geri dönen Toyota'nın Gazoo Racing isimli ralli ekibinin başında bulunan Tommi Makkinen, Japon üreticiye dört şampiyonluk getirmişti. Bunun karşılığında Mitsubishi, efsane pilota saygılarını bu özel versiyon ile sundu. İki otomobilin tarihinden bahsedildiği bir yazıda Lancer Evolution 6½ atlansa büyük bir eksiklik olurdu, değil mi[/size][/size]
[size=undefined][size=undefined]
Görüldüğü gibi rekabet yine farklı zamanlarda. Evolution VI ile VII arasında WRX STi'ın yeni jenerasyonu bir kez makyajlandı. Evolution sekizinci jenerasyonuna girdiğinde ikinci nesil WRX STi yeni yüzüyle piyasadaki ilk yılını doldurmuştu. Bu ikiliyi karşılaştırdığımızda aslında büyük bir fark var. Ağırlık savaşında avantajını sürdüren Boxer motorlu Japon 1,395 kg'lık gövdesini 5.6 saniyede 100 km/s hıza ulaştırıyordu. Güç konusunda Evo VIII'den zayıf olan otomobil yine de rakibinden daha kısa sürede bu hızlanmayı gerçekleştiriyordu. 2.5 litrelik motorundan 227 bg güç ve 300 Nm tork üreten STi, 265 bg ve 355 Nm üreten vatandaşının 1,470 kg ağırlığında olması dolayısıyla ondan 0.5 saniye daha hızlı olmayı başarıyordu.
Evolution sondan bir önceki türevi olan IX, rakibinin üçüncü jenerasyonuyla birkaç aylığına mücadele etti. 295 bg güç üreten Mitsubishi modeline karşılık Subaru'nun 2.5 litrelik ünitesi 300 bg üretebiliyordu. Sıkı mücadele sonsuza dek sürecek gibiydi fakat Mitsubishi'nin farklı planları vardı...
2016 Subaru Impreza WRX STi vs. Mitsubishi Lancer Evolution X Final Edition
Teknik Özellikler
2016 Subaru Impreza WRX STi
Mitsubishi Lancer Evolution X Final Edition
Motor
2.5 Litrelik Turboşarjlı Boxer
2.0 Litrelik Turboşarjlı I4
Güç (kW/bg @d/d)
228/305 @6,000
226/303 @6,000
Tork (Nm @d/d)
395 @ 4,000
410 @3,000
Şanzıman
6 İleri Manuel
5 İleri Manuel
Çekiş Tipi
AWD
AWD
0-100 km/s (saniye)
4.6
5.3
Ağırlık (kg)
1,440
1,560
İkili yakın olmayı hiçbir zaman bırakmadı. Bunun bitecek olması çok üzücü. Yazı genelinde araçları kısaca karşılaştırmaya çalıştım, bu noktada tablonun yeterli olacağını düşünüyorum.
[/size][/size]
[size=undefined][size=undefined]
Formula 1 dünyasında James Hunt ile Niki Lauda, Ayrton Senna ile Alain Prost arasında gördüğümüz ve saygı duyarak, hayranlıkla takip ettiğimiz rekabetin otomotiv dünyasındaki karşılığı bana sorarsanız kesinlikle Mitsubishi Lancer Evolution ile Subaru Impreza WRX STi mücadelesidir.
Seni özleyeceğiz Lancer Evo, umarım günün birinde geri dönersin ve Impreza ile çetin fakat hoş rekabetine devam edersin!
Subaru Impreza WRX STI - Mitsubishi Lancer Evolution
76 fotoğraflar
[/size][/size]
[/url]
[*]
[*]
[*][url=https://tr.motor1.com/rss/]