Herkese hayırlı günler
Bir yıl kadar önce (Kasım 2018) Kahramanmaraş'ta Subaru 2006-2008 kasa Atmosferik Forester aldım.
180000 km hasar kayıtlı bir araçtı.
Aldığımdan beri yaptığım işlemleri not alıyorum. (Sadece buna özel değil diğer araçlarımda da aynısını yapmıştım.) Taşrada yaşayan biri olarak Subaru alan, almayı düşünenlere fikir vermesi açısından maceralarımı anlatayım dedim.
Aracı almadan önce markayı çok araştırmıştım ama forumdan habersiz olduğum için Subaru ustasına göstermeden sanayideki ustaların denemesi sonucu aracı takasla aldım. Aldığım kişi de söylediğine göre çok memnundu. Sonrasında da birkaç kez karşılaştık pişman oldum verdiğime diyordu. Ama şimdiki halini görse daha da pişman olur herhalde.
Aracımı aldığımda sağ ön teker davlumbazı yoktu ve sunroof camı çatlaktı. Arıza lambası yanıyordu. (LPG'den demişler) Sunroof açılırken takılıyordu. Çok da problem etmedim o zaman. (Aşkın gözü kördür.)
- Alır almaz arıza kodlarını ELM327 cihazıyla okutup sıfırladım. Kodları not alıp etkenlerine göre yavaş yavaş çözmeye karar verdim.
- Aldığım kişi subaplarının yeni değiştiğini söylemişti. Ona rağmen rölantide bazen özellikle soğukta sallanma yapıyordu. LPG'den olabileceğini düşünerek mevsimin de kışa yaklaşmasını düşünerek gaz ayarı yaptırmaya gittim. Klasik 3000 devir adaptasyon ayarı yapıldı. Motor mükemmel çalışıyor diye söylendi bir de.
- Aldıktan bir hafta kadar sonra, yağmurlu bir yolculuk sonrasında yokuşu çıkmamaya başladı. Önceden tamirine bakan ustaya gittim. Hava girişinin filtreden önceki kısmının bağlantısını tam oturtmadıkları için sağ tarafta olmayan davlumbaz kısmından giren su bütün sensörlere dolmuş. Sensörlerin tamamı (Hava akışmetre, gaz kelebeği, sağ sol valfler ve 3. ejnektör) söküldü, temizlendi, kurutulup tekrar takıldı. Hava girişi de düzeltildi. Honda (Yanılmıyorsam CRV'den) çıkması bir davlumbaz uyduruldu. Nedeni de o sıralar sağ davlumbaz bulamadım. Bu da işi görünce değiştirmedim kaldı öyle.
- Dönüşlerde arabanın ön kısmından metalin sürtme sesi gibi bir ses geliyordu. Z rotların biri kırıkmış kırılmasının nedeni de Z rotların bağlantısının ters yapılmasıymış. Nasıl becerdiklerine ben de hayret ettim. Bir tarafı düzgün diğer tarafını ters takmışlar. Değiştirildi. Montajı düzeltildi.
- Sunroof açılırken takılıyordu. Zaten kışın kullanmayacağım için bir reklamcıdan şeffaf folyoyla kaplamasını rica ettim. En azından yaza kadar su geçmesini önledi.
- Aralık sonuna doğu kaygan zeminde öndeki arabanın polis aracını görüp ani durması sonucu arkadan çarptığım bir kazamız oldu. Sağ far değişti. Kaput, çamurluk, radyatör tamir gördü.
- Ocak 2019 : Rölantide titreme nedeniyle bobinler değişti. Titreme geçmedi. Bu arada AFR ayarı diye bir ayar olduğu öğrenilince AFR ayarına gidildi. 3 no gözde LPG giriş yerinden hava alma problemi varmış giderildi. Nisbeten titreme düzldi gibi.
- Şubat 2019 : titreme problemi tekrar nüksedince AFR'ciye tekrar gidildi. Regülatör kaçırıyormuş değiştirildi. LPG enjektörleri değiştirilip tekrar ayar yapıldı. Eski enjektörler kenara kondu. Tekrar döneceğiz bu konuya. Önemli çünkü.
- Mart 2019 : - Sol arka teker rulmanından gelen sesten dolayı bilyayı söküp ona göre muadil bilya bulmak için tornacıya gidildi. Tornacı da bilyayı sökerken parçaladı. Parça da bulunamayınca internetten sipariş geçilip iki üç günlüğüne uydurma birşey yapıldı. Sol arka aksın bilyası da parçalanmış. Çıkma sol aks geldi. uymayınca geri gönderildi. Buradan çıkarıldığım ders: Bir parçada problem çıkarsa elinde yedeği olmadan eskisine dokundurma.
- Mart sonunda sekonder hava pompası sökülerek temizlendi ve takıldı. Bundan kaynaklı arıza gelmez oldu.
- 3. benzin enjektörünün kablosu temassızlık yaptığı için soket değiştirildi. Bu soketi Maraş'ta bulabildiğime hala hayret ediyorum. İnternette sadece Olabi'de bulabilmiştim.
- Yaz aylarında sunroof mekanizması incelendi. Araya giren ufak bir dal parçasının çıkarılmasıyla sunroofun bozuk olmadığı anlaşıldı.
- Eylül 2019 : Arka sensörün ısıtıcı devresini kandırma çalışmaları bu ayda başarıya ulaştı.
- Ekim 2019 : Aynı gün içinde bir iki defa yolda gaz yememe, duman atma olunca katalitikten şüphelenildi. Şüphelenildiği gibi çıktı. Katalitik konvertör uygun muadille değiştirildi.
- Kasım 2019 : Yüz km'de birkaç defa arıza vermeye başlayan ön Oksijen sensörünün artık ömrünü tamamladığı düşünülerek değiştirildi. Arka sensörün de kandırılması sayesinde son kalan arıza kayıtları da silindi. O gün bugündür çıkan arıza kayıtları anlık oluyor.
- Aralık 2019 : Rölantide sallanma acaba bujilerden mi diyerek bujiler değiştirildi. 3. buji siyah gerisi kül rengi çıktı.
- Şubat 2020 : Egsoz ve genel muayene sorunsuz geçti.
Şubat ayı ortasında aldığımda üzerinde olan değiştirdiğimde bir kenara koyduğum LPG enjektörlerini bir açayım dedim. Montajı yapan usta öyle bir yanlışlık yapmış ki LPG enjektörlerinin ikisini iş yapmaz hale getirmiş. Bu nedenle özellikle tam kapalı enjektörün denk geldiği 3. silindire yakıt gitmediği ve uzun zamandır aracın bu şekilde kullanıldığı anlaşılıyor. Subap ayarını da bunun bozmuş olabileceği söylendi.
Ay sonunda rölantide özellikle soğuk havada sallanması iyice artması ve arada bir iki defa da duracak kadar devrin düşmesi nedeniyle artık uzun zamandır yapmam gereken ama nöbetler ve başka nedenlerle ertelediğim Raci usta ziyaretini yapmam şart oldu.
Arıcan'da Raci usta dinler dinlemez subap ayarı dedi. Subap ayarı yapılırken gördük ki aracı bilmeyen kişiler kafasına göre toplamış aracı. Vakti gelmişken 10000 bakımı da yapıldı. Arka diferansiyel çatlamış o da değiştirildi.
Süspansiyonların ikisi de patlakmış. Akkar Amortisör Şakir ustaya gösterildi. İçi boşaltıldığı için hiç birşey yapılamadı. biraz bütçenin bitmesi biraz da vakit kısıtlılığı nedeniyle başka zamana bırakıldı.
Kayra Otogaza gidilerek AFR ayarı yapıldı.
Maraş'taki ustayı da ziyaret edince aracı göstereceğim. Subap ayarına bu araçlarda ihtiyaç yok diyordu.
Gösterdikleri ilgi alakadan dolayı ARICAN'dan RACİ ve ÖMER ustalara, AK&KAR amortisörden ŞAKİR ustaya, KAYRA otogazdan DURSUN ustaya çok teşekkür ederim.
Bir yıl kadar önce (Kasım 2018) Kahramanmaraş'ta Subaru 2006-2008 kasa Atmosferik Forester aldım.
180000 km hasar kayıtlı bir araçtı.
Aldığımdan beri yaptığım işlemleri not alıyorum. (Sadece buna özel değil diğer araçlarımda da aynısını yapmıştım.) Taşrada yaşayan biri olarak Subaru alan, almayı düşünenlere fikir vermesi açısından maceralarımı anlatayım dedim.
Aracı almadan önce markayı çok araştırmıştım ama forumdan habersiz olduğum için Subaru ustasına göstermeden sanayideki ustaların denemesi sonucu aracı takasla aldım. Aldığım kişi de söylediğine göre çok memnundu. Sonrasında da birkaç kez karşılaştık pişman oldum verdiğime diyordu. Ama şimdiki halini görse daha da pişman olur herhalde.
Aracımı aldığımda sağ ön teker davlumbazı yoktu ve sunroof camı çatlaktı. Arıza lambası yanıyordu. (LPG'den demişler) Sunroof açılırken takılıyordu. Çok da problem etmedim o zaman. (Aşkın gözü kördür.)
- Alır almaz arıza kodlarını ELM327 cihazıyla okutup sıfırladım. Kodları not alıp etkenlerine göre yavaş yavaş çözmeye karar verdim.
- Aldığım kişi subaplarının yeni değiştiğini söylemişti. Ona rağmen rölantide bazen özellikle soğukta sallanma yapıyordu. LPG'den olabileceğini düşünerek mevsimin de kışa yaklaşmasını düşünerek gaz ayarı yaptırmaya gittim. Klasik 3000 devir adaptasyon ayarı yapıldı. Motor mükemmel çalışıyor diye söylendi bir de.
- Aldıktan bir hafta kadar sonra, yağmurlu bir yolculuk sonrasında yokuşu çıkmamaya başladı. Önceden tamirine bakan ustaya gittim. Hava girişinin filtreden önceki kısmının bağlantısını tam oturtmadıkları için sağ tarafta olmayan davlumbaz kısmından giren su bütün sensörlere dolmuş. Sensörlerin tamamı (Hava akışmetre, gaz kelebeği, sağ sol valfler ve 3. ejnektör) söküldü, temizlendi, kurutulup tekrar takıldı. Hava girişi de düzeltildi. Honda (Yanılmıyorsam CRV'den) çıkması bir davlumbaz uyduruldu. Nedeni de o sıralar sağ davlumbaz bulamadım. Bu da işi görünce değiştirmedim kaldı öyle.
- Dönüşlerde arabanın ön kısmından metalin sürtme sesi gibi bir ses geliyordu. Z rotların biri kırıkmış kırılmasının nedeni de Z rotların bağlantısının ters yapılmasıymış. Nasıl becerdiklerine ben de hayret ettim. Bir tarafı düzgün diğer tarafını ters takmışlar. Değiştirildi. Montajı düzeltildi.
- Sunroof açılırken takılıyordu. Zaten kışın kullanmayacağım için bir reklamcıdan şeffaf folyoyla kaplamasını rica ettim. En azından yaza kadar su geçmesini önledi.
- Aralık sonuna doğu kaygan zeminde öndeki arabanın polis aracını görüp ani durması sonucu arkadan çarptığım bir kazamız oldu. Sağ far değişti. Kaput, çamurluk, radyatör tamir gördü.
- Ocak 2019 : Rölantide titreme nedeniyle bobinler değişti. Titreme geçmedi. Bu arada AFR ayarı diye bir ayar olduğu öğrenilince AFR ayarına gidildi. 3 no gözde LPG giriş yerinden hava alma problemi varmış giderildi. Nisbeten titreme düzldi gibi.
- Şubat 2019 : titreme problemi tekrar nüksedince AFR'ciye tekrar gidildi. Regülatör kaçırıyormuş değiştirildi. LPG enjektörleri değiştirilip tekrar ayar yapıldı. Eski enjektörler kenara kondu. Tekrar döneceğiz bu konuya. Önemli çünkü.
- Mart 2019 : - Sol arka teker rulmanından gelen sesten dolayı bilyayı söküp ona göre muadil bilya bulmak için tornacıya gidildi. Tornacı da bilyayı sökerken parçaladı. Parça da bulunamayınca internetten sipariş geçilip iki üç günlüğüne uydurma birşey yapıldı. Sol arka aksın bilyası da parçalanmış. Çıkma sol aks geldi. uymayınca geri gönderildi. Buradan çıkarıldığım ders: Bir parçada problem çıkarsa elinde yedeği olmadan eskisine dokundurma.
- Mart sonunda sekonder hava pompası sökülerek temizlendi ve takıldı. Bundan kaynaklı arıza gelmez oldu.
- 3. benzin enjektörünün kablosu temassızlık yaptığı için soket değiştirildi. Bu soketi Maraş'ta bulabildiğime hala hayret ediyorum. İnternette sadece Olabi'de bulabilmiştim.
- Yaz aylarında sunroof mekanizması incelendi. Araya giren ufak bir dal parçasının çıkarılmasıyla sunroofun bozuk olmadığı anlaşıldı.
- Eylül 2019 : Arka sensörün ısıtıcı devresini kandırma çalışmaları bu ayda başarıya ulaştı.
- Ekim 2019 : Aynı gün içinde bir iki defa yolda gaz yememe, duman atma olunca katalitikten şüphelenildi. Şüphelenildiği gibi çıktı. Katalitik konvertör uygun muadille değiştirildi.
- Kasım 2019 : Yüz km'de birkaç defa arıza vermeye başlayan ön Oksijen sensörünün artık ömrünü tamamladığı düşünülerek değiştirildi. Arka sensörün de kandırılması sayesinde son kalan arıza kayıtları da silindi. O gün bugündür çıkan arıza kayıtları anlık oluyor.
- Aralık 2019 : Rölantide sallanma acaba bujilerden mi diyerek bujiler değiştirildi. 3. buji siyah gerisi kül rengi çıktı.
- Şubat 2020 : Egsoz ve genel muayene sorunsuz geçti.
Şubat ayı ortasında aldığımda üzerinde olan değiştirdiğimde bir kenara koyduğum LPG enjektörlerini bir açayım dedim. Montajı yapan usta öyle bir yanlışlık yapmış ki LPG enjektörlerinin ikisini iş yapmaz hale getirmiş. Bu nedenle özellikle tam kapalı enjektörün denk geldiği 3. silindire yakıt gitmediği ve uzun zamandır aracın bu şekilde kullanıldığı anlaşılıyor. Subap ayarını da bunun bozmuş olabileceği söylendi.
Ay sonunda rölantide özellikle soğuk havada sallanması iyice artması ve arada bir iki defa da duracak kadar devrin düşmesi nedeniyle artık uzun zamandır yapmam gereken ama nöbetler ve başka nedenlerle ertelediğim Raci usta ziyaretini yapmam şart oldu.
Arıcan'da Raci usta dinler dinlemez subap ayarı dedi. Subap ayarı yapılırken gördük ki aracı bilmeyen kişiler kafasına göre toplamış aracı. Vakti gelmişken 10000 bakımı da yapıldı. Arka diferansiyel çatlamış o da değiştirildi.
Süspansiyonların ikisi de patlakmış. Akkar Amortisör Şakir ustaya gösterildi. İçi boşaltıldığı için hiç birşey yapılamadı. biraz bütçenin bitmesi biraz da vakit kısıtlılığı nedeniyle başka zamana bırakıldı.
Kayra Otogaza gidilerek AFR ayarı yapıldı.
Maraş'taki ustayı da ziyaret edince aracı göstereceğim. Subap ayarına bu araçlarda ihtiyaç yok diyordu.
Gösterdikleri ilgi alakadan dolayı ARICAN'dan RACİ ve ÖMER ustalara, AK&KAR amortisörden ŞAKİR ustaya, KAYRA otogazdan DURSUN ustaya çok teşekkür ederim.