Arkadaşlar yine malumunuz LPG li araçlarımızda sık sık başımıza gelen bir konu daha dikkatimi çekti bu sorunun kaynakları ve çözümünü araştırırken karşıma çıkan bir konuyu daha paylaşmak istedim sizlerle.
BENZİNDEN GAZA GEÇERKEN TİTREME STOP ETME SORUNU
Sıralı sistem araçlarda benzinden gaza geçerken tekleme ve stop etme sorunu çoğunlukla havaların soğuk olduğu dönemlerde ortaya çıkan sorundur. Arıza genelde LPG sistemi kaynaklı ortaya çıksada bazen motor sisteminden kaynaklandığı görülmektedir. Şimdi bu sorunun yaşanmasına yol açan muhtemel sebepleri LPG ve motor sistemi olarak açıklık getirelelim.
LPG Sistemi Kaynaklı Benzinden Gaza Geçişlerde Yaşanan Tekleme ve Stop Etme Sorunu
1: LPG Enjektör Debi Ayarlarının Bozuk Olması
Atiker Akl Aldesa Mimgas kısacası yerli yabancı valtek ve rail tipi enjektörlerde 20 bin km bir debi ayarı yapılması gerekir aksi halde debi ayarı bozuk olan enjektörlerde motor soğukken benzinden gaza geçişlerde tekleme yanı sıra stop etme sorunu yaşanır. Rail ve valtek tip enjektörlerde kullanmaya bağlı olarak aşınma yaşanıp debi ayarlarında yükselme yanı sıra enjektörlerin motora gönderdiği yakıt miktarında artış görülür. Buna bağlı olarak gaza geçişlerde yaşanan sorunlarla beraber yakıt sarfiyatındada artış kaçınılmaz hale gelir. Bu sebepten ötürü her 20,000 km bir mutlaka LPG enjektör debi seviyelerini ayarlatmamız gerekir.
LPG Enjektör Debi Ayarı Nedir Nasıl Yapılır?
Enjektör debi ayarı LPG enjektörlerinin motorun ihtiyacına göre orantılı yakıt göndermesi için üretici firma veya LPG servisi tarafından yapılan ayara denir.
LPG Enjektör debi ayarı üst resimdeki gibi komparatör cihazı LPG enjektörlerine sırayla bağlanıp debi oranları ölçülüp enjektörlerin tepesindeki alyan başlı vidalardan anahtar kullanılarak 45-50 seviyelerinde ayarlanması ile yapılır.
LPG Enjektör Değişim Sonrası Yaşanan Benzinden Gaza Geçerken Tekleme Sirkeleme Sorunu
Yukarda belirtiğimiz üzere LPG enjektör değişimi sonrası sıkça yaşanan sorun genelde nozul çaplarının sökülen enjektör nozulları ile aynı ölçüde olmadığından kaynaklanan sorundur. Enjektör değişimi sonrası sıcak motorda görünmeyen bu sorun genelde sabahları ilk geçişlerde tekleme ve rolanti düşüklüğüne yol açmaktadır. Sorunun çözümü için eski enjektör nozulları takılması veya nozul çaplarının uygun ölçüde delinmesi gerekir.
* Benzinden Gaza Geçiş Isısının Düşük Ayarlanmasına Bağlı Benzinden Gaza Geçerken Silkeleme Sorunu
Gaza geçiş ısı ayarının düşük olması yaz aylarında havaların sıcak olması ve motorun çabucak ısınmasının etkisi ile benzinden gaza geçişlerde pek sorun yaşatmaz. Fakat aynı şeyi kış aylarında söylemek mümkün değildir. Örneğin kış ayında benzinden gaza geçi şısısı 25 30 dereceye ayarlandığında regülatördeki gaz buharlaşmadan enjektörlere gideceği için enjektörlerin vasifesini tam anlamı ile yapamasına beraberinde benzinden gaza geçerken silkeleme sorununa yol açar. Kış aylarında gaza geçiş ısısının minumun 35 dereceye ayarlanması gerekir.
* Programdan Gaz Benzin Enjeksiyon Sürelerinin Yanlış Ayarlanması
LPG ecu süne kaydedilen gaz benzin enjeksiyon sürelerinde regülatör basıncının değişmesi etkenlerden değişme yaşanır. Eğer bilgisayara bağlandığında gaz benzin tetikleme sürelerinde %15 in üzerinde fark var ise tekleme yanısıra benzinden gaza geçerken stop etme sorunu yaşanabilir. Senede bir kez LPG ayarı yapılırken gaz benzin enjeksiyon süreleri kontrol edilmelidir.
* LPG Regülatör Kaynaklı Benzinden Gaza Geşişlerde Tekleme ve Stop Etme Sorunu
Regülatör basınç ayarı bozulmuş olabilir basınç ayarı bozuksa ayar yapıldığında düzelecektir. LPG regülatörü içerisindeki diyafram seti zaman içinde doğal olarak sertleşir bu serleşmeye bağlı gaz basıncında düzensizlik meydan gelerek enjektörlere orantısız miktarda yakıt gider. Bunun yansıması olarak özellikle sabahları gaza geçişte tekleme yaşanır. LPG servisine bu şikayet üzerine gidildiğinde sonuç alamıyorya motor soğukken bilgisayara bağlanıp regülatör basıncı kontrol edilmelidir.
MOTOR SİSTEMİ KAYNAKLI GAZA GEÇİŞLERDE TEKLEME
• Aracın buji ve buji kabloları belirli bir süre kullanıldıktan sonra özelliğini kaybetmektedir. Bu nedenle bir süre sonra bujinin ve buji kablolarının değiştirilmesinde fayda vardır. Aksi takdirde bu durum, aracın teklemesine neden olabilir.
• Aracın ateşleme bobini de tıpkı buji ve buji kabloları gibi bir süre sonra eski işlevini yerine getirememektedir. Bu nedenle ateşleme bobini de 100,000 km bir değiştirilmezse benzinden gaza geçerken sirkelemesine hatta teklemesine neden olabilir
Alıntı:www.lpgyedekparca.com
BENZİNDEN GAZA GEÇERKEN TİTREME STOP ETME SORUNU
Sıralı sistem araçlarda benzinden gaza geçerken tekleme ve stop etme sorunu çoğunlukla havaların soğuk olduğu dönemlerde ortaya çıkan sorundur. Arıza genelde LPG sistemi kaynaklı ortaya çıksada bazen motor sisteminden kaynaklandığı görülmektedir. Şimdi bu sorunun yaşanmasına yol açan muhtemel sebepleri LPG ve motor sistemi olarak açıklık getirelelim.
LPG Sistemi Kaynaklı Benzinden Gaza Geçişlerde Yaşanan Tekleme ve Stop Etme Sorunu
1: LPG Enjektör Debi Ayarlarının Bozuk Olması
Atiker Akl Aldesa Mimgas kısacası yerli yabancı valtek ve rail tipi enjektörlerde 20 bin km bir debi ayarı yapılması gerekir aksi halde debi ayarı bozuk olan enjektörlerde motor soğukken benzinden gaza geçişlerde tekleme yanı sıra stop etme sorunu yaşanır. Rail ve valtek tip enjektörlerde kullanmaya bağlı olarak aşınma yaşanıp debi ayarlarında yükselme yanı sıra enjektörlerin motora gönderdiği yakıt miktarında artış görülür. Buna bağlı olarak gaza geçişlerde yaşanan sorunlarla beraber yakıt sarfiyatındada artış kaçınılmaz hale gelir. Bu sebepten ötürü her 20,000 km bir mutlaka LPG enjektör debi seviyelerini ayarlatmamız gerekir.
LPG Enjektör Debi Ayarı Nedir Nasıl Yapılır?
Enjektör debi ayarı LPG enjektörlerinin motorun ihtiyacına göre orantılı yakıt göndermesi için üretici firma veya LPG servisi tarafından yapılan ayara denir.
LPG Enjektör debi ayarı üst resimdeki gibi komparatör cihazı LPG enjektörlerine sırayla bağlanıp debi oranları ölçülüp enjektörlerin tepesindeki alyan başlı vidalardan anahtar kullanılarak 45-50 seviyelerinde ayarlanması ile yapılır.
LPG Enjektör Değişim Sonrası Yaşanan Benzinden Gaza Geçerken Tekleme Sirkeleme Sorunu
Yukarda belirtiğimiz üzere LPG enjektör değişimi sonrası sıkça yaşanan sorun genelde nozul çaplarının sökülen enjektör nozulları ile aynı ölçüde olmadığından kaynaklanan sorundur. Enjektör değişimi sonrası sıcak motorda görünmeyen bu sorun genelde sabahları ilk geçişlerde tekleme ve rolanti düşüklüğüne yol açmaktadır. Sorunun çözümü için eski enjektör nozulları takılması veya nozul çaplarının uygun ölçüde delinmesi gerekir.
* Benzinden Gaza Geçiş Isısının Düşük Ayarlanmasına Bağlı Benzinden Gaza Geçerken Silkeleme Sorunu
Gaza geçiş ısı ayarının düşük olması yaz aylarında havaların sıcak olması ve motorun çabucak ısınmasının etkisi ile benzinden gaza geçişlerde pek sorun yaşatmaz. Fakat aynı şeyi kış aylarında söylemek mümkün değildir. Örneğin kış ayında benzinden gaza geçi şısısı 25 30 dereceye ayarlandığında regülatördeki gaz buharlaşmadan enjektörlere gideceği için enjektörlerin vasifesini tam anlamı ile yapamasına beraberinde benzinden gaza geçerken silkeleme sorununa yol açar. Kış aylarında gaza geçiş ısısının minumun 35 dereceye ayarlanması gerekir.
* Programdan Gaz Benzin Enjeksiyon Sürelerinin Yanlış Ayarlanması
LPG ecu süne kaydedilen gaz benzin enjeksiyon sürelerinde regülatör basıncının değişmesi etkenlerden değişme yaşanır. Eğer bilgisayara bağlandığında gaz benzin tetikleme sürelerinde %15 in üzerinde fark var ise tekleme yanısıra benzinden gaza geçerken stop etme sorunu yaşanabilir. Senede bir kez LPG ayarı yapılırken gaz benzin enjeksiyon süreleri kontrol edilmelidir.
* LPG Regülatör Kaynaklı Benzinden Gaza Geşişlerde Tekleme ve Stop Etme Sorunu
Regülatör basınç ayarı bozulmuş olabilir basınç ayarı bozuksa ayar yapıldığında düzelecektir. LPG regülatörü içerisindeki diyafram seti zaman içinde doğal olarak sertleşir bu serleşmeye bağlı gaz basıncında düzensizlik meydan gelerek enjektörlere orantısız miktarda yakıt gider. Bunun yansıması olarak özellikle sabahları gaza geçişte tekleme yaşanır. LPG servisine bu şikayet üzerine gidildiğinde sonuç alamıyorya motor soğukken bilgisayara bağlanıp regülatör basıncı kontrol edilmelidir.
MOTOR SİSTEMİ KAYNAKLI GAZA GEÇİŞLERDE TEKLEME
• Aracın buji ve buji kabloları belirli bir süre kullanıldıktan sonra özelliğini kaybetmektedir. Bu nedenle bir süre sonra bujinin ve buji kablolarının değiştirilmesinde fayda vardır. Aksi takdirde bu durum, aracın teklemesine neden olabilir.
• Aracın ateşleme bobini de tıpkı buji ve buji kabloları gibi bir süre sonra eski işlevini yerine getirememektedir. Bu nedenle ateşleme bobini de 100,000 km bir değiştirilmezse benzinden gaza geçerken sirkelemesine hatta teklemesine neden olabilir
Alıntı:www.lpgyedekparca.com