Arkadaşlar Ebay'den aldığım Legacy paddle shiftlerini, Jaspa Mehmet Usta inanılmaz bir mühendislikle projelendirerek, benim 2006 model 2.5 XT aracıma montajını gerçekleştirdi. Aracımı bugün teslim aldım. İstanbul'dan İzmir Urla'ya kadar sorunsuz ve ağzım kulaklarımda kullandım. Mehmet usta aracın ufak tefek diğer işleriyle birlikte 20 günde montajı gerçekleştirdi. Paddle shiftler 2000 liraya mal oldu. Mehmet ustanın işçiliğini yazmayayım. Bizim ayrı bir hukukumuz var, o yüzden ona göre fiyat verdi. Siz böyle bir projeye girmek isterseniz, işçiliği pazarlık edersiniz artık. Paddle shifter'ları da sizin almanız gerekecek. Aracın en az 2 hafta kalacağını da hesaba katarsınız. Sistemin nasıl çalıştığını aşağıda izah edeceğim
Gelelim işin teknik boyutlarına:
Malum bizim kasa Forester'larda hiçbir şekilde paddle shifterli model bulunmuyor. Ancak aynı yıllarda üretilen Legacy ve Outback'lerin bazı modellerinde var. Hatta aracım 2006-2007 Legacy (165'lik) olsaydı, paddle shiftlerin direksiyon kutusundaki soketleri hazır olacaktı. Takacaktık ve çalışacaktı. Ancak benim kasa Forester'larda doğrudan 4 vitesli tiptronik vites var. Vites D konumundayken, sağa aldığınızda manuel moda geçiyor (shiftronik yazısı çıkıyor) ve vites kolunu ileri geri yaparak manuel vites değiştirebiliyorsunuz.
Mehmet usta işin kolayına kaçsaydı, paddle shifterleri shiftroniğe bağlar geçerdi. Yani kulakçıkları kullanmak için vites kolunu yine sağa çekmek gerekecekti. O zaman da haliyle paddle shifter'in bir anlamı olmayacaktı. Çünkü zaten elin vites kolundayken, oradan manuel kullanabilirsin. Mehmet usta ise adeta yeni bir vites beyni yaptı. Sistem şöyle:
-D konumunda giderken her iki kulakçığı aynı anda çektiğinizde, vites koluna hiç dokunmadan, yani vites halen D konumundayken, shiftronik devreye giriyor. Artık istediğin gibi kulakçıklardan vites değiştirebilirsin. Tabi sistem, motoru kırmanı önlemek için, bazen sınırlıyor. Mesela 160 ile giderken vitesi 2'ye almana müsade etmiyor, aynen CVT Subarulardaki gib "dıt dıt" sesi geliyor. Yine mesela D konumunda 4 üncü viteste giderken kulakçıktan vitesi 3'e aldın ve öyle unuttun, gaza basmaya devam edersen, kendisi 4'e alıyor (yine aynen CVT'deki gibi).
-İki kulaçığı ikinci defa çektiğinde ise shiftronik devreden çıkıyor ve araç D konumunda yürümeye devam ediyor (bir de güzel ara gaz veriyor ki sormayın, mest olursunuz).
-Mantık gereği paddle shifter kullanırken vitesi D'den 1-2-3 modlarına almaya çalıştığınızda, veya araç paddle shift modundayken park ettiğinizde arıza ışığı yakıyor, ancak korkacak birşey yok. Aracı istop edip tekrar çalıştırdığınızda araç paddle shifter kapalı modda açılıyor, ve arıza ışığı sönmüş oluyor. Yani araç hiçbir şey olmamış gibi çalışıp yoluna devam ediyor.
-Kulakçıkları, vitesin manuel moduyla aynı anda kullanabilirsin. Yani ister vites kolundan manuele al, kulakçıklarla devam et, istersen aynı anda iki kulakçığı çekip manuele al ve vites kolundan devam et. İstersen vitese dokunmadan kulakçıklarla devam et.
Sürüş hissiyatı: Viraj keyfim en az iki kat arttı. Balıklıova yolunda virajdan viraja attım, bana mısın demedi. Yokuş aşağı, yokuş yukarı 4EAT'ın kafa karışıklıklarına maruz kalmadan inip çıkabiliyorum. Ah birde şu Forester 5 veya 6 vitesli olsaydı daha efsane olurdu. Ancak 160ile giderken (-) kulakçığı çektğimde vitesi 3'e aldı, "helal olsun" dedim. 80 ile giderken de devri tavan yapmadan 2'ye atabildim. Hayran kaldım.
Diğer artıları:
-Sistem tamamen kapatılabiliyor. Her iki kulakçığı 15 saniye çekili tuttuğunuzda paddle shifter sistemi tamamen devre dışı kalıyor. Tekrar 15 saniye çektiğinizde sizden 4 moddan birini seçmenizi istiyor. 1,2 ve 4. modlar padlle shifter kapalı modlar. 3. moda geldiğinizde paddle shifter sistemi devreye giriyor. Mehmet usta niye 1. modu "açık mod" yapmamış inanın hiç bir fikrim yok. Sormak da aklıma gelmedi
-Sistem kolayca sökülebilir. Benden sonraki sahibine orjinal direksiyon kapaklarını da vereceğim. İsterse paddle shiftleri söker, aracı orjnaline çevirir.
-Eksileri: Aslında yok. Ancak Legacy ile Forester'ın direksiyon kapakları ve direksiyon yuvası farklı ebatlarda olduğu için, Mehmet usta kapakları taş gibi yerlerine oturttuğu halde, anahtar yuvasının etrafı biraz biçimsiz oldu. Oraya geniş zamanda benim döşemeciden bir formül bulacağız. Gerçi böyle de beni rahatsız etmiyor, ama ileride satacak olursak, alacak arkadaş haklı olarak o bölgeye takılabilir.
Şimdilik böyle. Deneyimledikçe buraya ekleme yaparım. Eksik yönler görürsem veya arıza olursa mutlaka yazarım