(15-01-2019, Saat: 20:40)nitro37 demiş ki: Şimdi bak şöyle anlatayım. Turbo basınç gostergesinin bir hortumu var ortalama 6 yada 8 mm kalinliginda. O hortumu bir t boru vasıtası ile motordaki emiş hortumlarimdan birine bağlıyorlar. Senin turbon egzoz gazı vasıtası ile motora intercooler dan aldığı soğuk havayı basarkene bu saatin hortumundan da t boru sayesinde geçmiş oluyor. Saat boru daki havanın basıncını ölçerek senin motora kaç bar hava basıldığını ekranda gösteriyor. Diyelim ki Yazılımıni yapan şirket senin turbo basıncını 1.3 bara göre ayarladi. Ama bu ayarlama her vites için olmaz. Sadece ikinci vitese göre ayarlama yapar. İkinci vitesden sonra 1.3 bar, sen vites yükseldikçe düşmeye baslar. Atıyorum 3. Vitesde 1.1 bar 4. Vitesde 0.9 bar 5. Vitesde 0.6 bar vs. Bu ayarlamalarin altında gaza basmaya devam ettiğin anda turbo basıncın o vites için nominal olan değerin altına duser. Basınç düşünce saatin hortumundan geçen havanın da basıncıda duser. Basınç düşünce saat de sana dibe peak yapma sınırina geldin diye ışıkla uyarır. Nefes bitti diyor yani ya vites at yada son vitesdeysen daha fazla asılma çünkü artık içeriye soğuk hava değil aşırı sıcak hava yollamaya başlıyorsun .
Şimdi mesela ben senin arabanın turbo barini wastgate ayarindan biraz açtım. Sonra bindim arabaya direk ikinci vitesde gaza bastım ve saatin gösterdiği değere baktım. Atıyorum 2. Bar bastı ikinci vitesde. Bu demektir ki 1. Vites daha sert basacak. Yani 1. Vitesde fazla basmamaliyim ki turbo gereksiz yere zorlanmasın. Ama buna karşın 3-4-5 . Viteslerimde muhakkak bar kaybı da olucak. Her kayipta içerdeki basınç düştükçe saat hortumu bunu ölçtüğü için anlayacak ve nefesin bittiği yerde tamam deyip beni uyaracak. Olay bu anlatması biraz zor. Arabada olsak daha kolay olurdu.
Tam tersini yapmak mümkünmü abi ?
düşük viteste az basınç vites attıkça yükselen basınç şeklinde bir harita daha sağlıklı olmazmı. Sonuçta araba 4.viteste daha fazla basınca ihtiyaç duyar.
(15-01-2019, Saat: 20:40)nitro37 demiş ki: Şimdi bak şöyle anlatayım. Turbo basınç gostergesinin bir hortumu var ortalama 6 yada 8 mm kalinliginda. O hortumu bir t boru vasıtası ile motordaki emiş hortumlarimdan birine bağlıyorlar. Senin turbon egzoz gazı vasıtası ile motora intercooler dan aldığı soğuk havayı basarkene bu saatin hortumundan da t boru sayesinde geçmiş oluyor. Saat boru daki havanın basıncını ölçerek senin motora kaç bar hava basıldığını ekranda gösteriyor. Diyelim ki Yazılımıni yapan şirket senin turbo basıncını 1.3 bara göre ayarladi. Ama bu ayarlama her vites için olmaz. Sadece ikinci vitese göre ayarlama yapar. İkinci vitesden sonra 1.3 bar, sen vites yükseldikçe düşmeye baslar. Atıyorum 3. Vitesde 1.1 bar 4. Vitesde 0.9 bar 5. Vitesde 0.6 bar vs. Bu ayarlamalarin altında gaza basmaya devam ettiğin anda turbo basıncın o vites için nominal olan değerin altına duser. Basınç düşünce saatin hortumundan geçen havanın da basıncıda duser. Basınç düşünce saat de sana dibe peak yapma sınırina geldin diye ışıkla uyarır. Nefes bitti diyor yani ya vites at yada son vitesdeysen daha fazla asılma çünkü artık içeriye soğuk hava değil aşırı sıcak hava yollamaya başlıyorsun .
Şimdi mesela ben senin arabanın turbo barini wastgate ayarindan biraz açtım. Sonra bindim arabaya direk ikinci vitesde gaza bastım ve saatin gösterdiği değere baktım. Atıyorum 2. Bar bastı ikinci vitesde. Bu demektir ki 1. Vites daha sert basacak. Yani 1. Vitesde fazla basmamaliyim ki turbo gereksiz yere zorlanmasın. Ama buna karşın 3-4-5 . Viteslerimde muhakkak bar kaybı da olucak. Her kayipta içerdeki basınç düştükçe saat hortumu bunu ölçtüğü için anlayacak ve nefesin bittiği yerde tamam deyip beni uyaracak. Olay bu anlatması biraz zor. Arabada olsak daha kolay olurdu.
Tam tersini yapmak mümkünmü abi ?
düşük viteste az basınç vites attıkça yükselen basınç şeklinde bir harita daha sağlıklı olmazmı. Sonuçta araba 4.viteste daha fazla basınca ihtiyaç duyar.
O imkansiz Burak. Sıkıştırma araç vites yükselttikce düşer . Sikistirmanin düştüğü yerde turbonun gücü azalır yani senin onerin suna benziyor arabanın 5. Vitesi 1. Vitesden daha güçlü ve torklu olsun.
Nitro o yüzden var. Sikistirmanin ve turbonun bittiği yerde o devreye giriyor. Kalkıp ta 2. Vitesde daha gaz pedalinin yarisina basmisken nitroyu acamazsin.
(15-01-2019, Saat: 22:21)BurakSF5 demiş ki: Tam tersini yapmak mümkünmü abi ?
düşük viteste az basınç vites attıkça yükselen basınç şeklinde bir harita daha sağlıklı olmazmı. Sonuçta araba 4.viteste daha fazla basınca ihtiyaç duyar.
O imkansiz Burak. Sıkıştırma araç vites yükselttikce düşer . Sikistirmanin düştüğü yerde turbonun gücü azalır yani senin onerin suna benziyor arabanın 5. Vitesi 1. Vitesden daha güçlü ve torklu olsun.
Anladım abi. Benim 0.5 bar yetiyorda bana 4.viteste hızlanmaya çalışınca illa vites küçültüyor dizel gibi alsın yürüsün istiyorum sorayım dedim
(15-01-2019, Saat: 22:27)nitro37 demiş ki: O imkansiz Burak. Sıkıştırma araç vites yükselttikce düşer . Sikistirmanin düştüğü yerde turbonun gücü azalır yani senin onerin suna benziyor arabanın 5. Vitesi 1. Vitesden daha güçlü ve torklu olsun.
Anladım abi. Benim 0.5 bar yetiyorda bana 4.viteste hızlanmaya çalışınca illa vites küçültüyor dizel gibi alsın yürüsün istiyorum sorayım dedim
Dizel de de aynı ama tork bandı hangi Aralık da ise o aralığın üstü boşuna gaz sarfiyatı demek. Altı ise turbonun doldurmasını beklemek demek. Senin araba hızlanmaya çalıştığında turbonun doldurmasını beklemek yerine vites küçültüp gerekli duyduğu basınca hemen ulaşıyor. İtme kuvveti egsozdan geldiği için üst devirlerde basma kuvveti düşüyor basınç düştüğünden. İkinci vites nominal değerlerin ortası demek. O yüzden hep 2. Vitese göre bar ayarlaması yapılıyor. Düşünsene araba 1. Vitesde hemen 5 bn devri görüyor ikinci vitesde biraz daha geç 5bn devri 3. Vitesde biraz daha geç böyle böyle son vitesde azami suratı azami devirde yakalıyor. Eğer ki her vitesde aynı süratte o devri yakalasa o zaman da araba son vitesde son devirde 80 km hızla anca giderdi. Kısa mesafe drag arabaları kısa şanzıman oranına bu yüzden sahip ama sen bunu kendi aracına uyarlarsan daha 100 metre gitmeden 3 . Vitese atmış olursun arabayı hahaha
Evet abi mesela benim eski imprezamda 1,2,3,4 vites dişlileri type-ra versiyon takılmış. o araba evc kapalı iken 0.5 barda yürüyordu. 0.9 basan wrxler ve gc8lerle kafa kafaya yürüyordu 5.e attığımdada geriye düşüyordu basınç yetmiyordu.
Burada bir arkadaşım 1.4 tsi golf 7 ye turbo,egzoz yazılım yaptı sonra yetmedi nos taktı. Bakalım ne olacak
Elon Musk bosuna uzaya roket firlatmak icin teknoloji yaratiyor. yok motoru, roketin agirligi, ateslemesi, argesi, milyar $ lar..... bizim millet 1.4lt motoru az daha kurcalarsa sanirim uzaya en ucuza cikacak.
(15-01-2019, Saat: 21:12)nitro37 demiş ki: İkinci vitesde uyarı 1.5 barda iken mi geliyor
Evet bu şekilde oluyor
Tamam senin sınırın demekki 1.5 bar onun üstü düşüse geçiyor demektir. 3. Vitesde kaç bar basıyor birde ona bak ardindan 4 vitesde kaç bara geliyor ibre onu takip et. Ama 1. Vitesde 1.5 bari az da olsa geçiyor olması lazım.