(15-04-2022, Saat: 15:51)Snae demiş ki: (05-04-2022, Saat: 12:01)Nuri_Kongur demiş ki: Disk öyle bir olay hiç başıma gelmedi bunca yıllık şöförlük hayatımda. Kullandığım diskler hep ana üretici firma oldu. Anladığım kadarıyla disk tornalatmak öyle ucuz bir şey değil. Bilinen bir marka ve 2-3 balatada bir disk yenilemek bana daha makul geliyor hala. Acaba dedim yüzey pütürlü olunca balatayı mı erken bitiriyor? Muhtemelen erken bitiriyordur ama torna parası ile karşılaştırınca yeni balatadan karlı değilmiş.
Frenler konusunda hassasım. İlla Subaru değil ama ikinci bir araç almamda “ustaların” seat aracımın frenlerini berbat edip çözememeleri baş sebep.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Arıcan Subaru'da balata değişimini yaptırdım onların tavsiyesi üzerine ben de ilk defa tecrübe etmiş oldum . Kenarda oluşan set kısmını ve yüzeyde oluşan çizikleri alacak kadar talaş kaldırılmasını söyledim , öyle de olmuştur diye düşünüyorum ancak müsait bir zamanda kalınlıklarını kontrol ederim . Bu arada torna parası iki disk için 100 TL verdim .
İkisi için 100 lira o kadar yüksek sayılmazmış aslında. Ama en dış çeperde aşınma sonucu ortaya çıkan çıkıntının traşlanmasının gerekçesini anlamıyorum. Sonuçta oraya balata baskı uygulamadığından, zamanla baskı yaptığı bölüm incelirken en dış çeper yukarda kalıyor. Hiç traşlanmasa fren balatasına zarar verir mi? Vermesi için bir gerekçe görmüyorum , zira balata oraya temas etmiyor.
Şu kesin zamanla diskin yüzeyinde çizik çizik izler olmakta. Bu izler fren balatasını daha çabuk aşındırması muhtemel. Hatta çok orantısız çizikler ise, oluşturacağı titreşim ile ses yapması da olası. Ama bu kadar bozuk bir yüzey oluşuyor ise bence orada balata ömründen daha ciddi problem vardır. Kaliper pimleri problemlidir veya baskıyı yapan pistonlarda bir problem olduğundan balata disk yüzeyine dengeli bir basınçla tutunmuyor demektir. Acaba ustalar böylesi bir durumda bozuk yüzeyin gerekçelerini araştırıp düzeltme cihetine gitmekte mi? Tek tek ustayı töhmet altına almak istemem ama , kendi yaşadıklarıma bakınca, böyle bir teşhis ve tedavi yöntemine pek baktıklarını sanmıyorum. Subaru aracımın önceki sahibi çok titiz, ve bütün bakımlarında son 20K hariç yetkili servis ve orijinal parçayla yapılmış olmasına rağmen, sağ ön ve arka fren kaliper pimleri nerede ise yerine yapışmış durumda idi. Buna bağlı sonuç olarak balatalar simetrik aşınmamıştı.
Bu şekilde bakılınca, disk tornalamanın ancak çok nadir durumlarda yapılmasını, kaliper pim ve gerekirse piston bakımlarının her balata değişimende mutlaka yapılmasının daha doğru bir yöntem olduğunu düşünüyorum. Kaliper pim ve piston bakımı yapılmadan , sadece disk tornalama ile biz araç sürücülerine sahte bir emniyet hissi verilirken, o kadar da gerekli olmayan bir katma değer oluşturulup artı ücret ödüyoruz. Her balata değişimi esnasında pim ve piston bakım zaten balata değişimi içinde olması gereken bir hizmet.
Yazıyı yeniden okuyunca, konuya yabancı olanlar için pim ve piston bakımı ne demektir açıklamanın doğru olacağına karar verdim. Böylece neden zaten fren değişimi sırasında yapılmasını işin fıtratında olduğunu daha net anlarız.
Piston bakımı: pistonlar temizlenir piston çeperlerinde yağ var mı yok mu gözle incelenir. Yağ varsa, tamir kiti ile tamir edilir. Normal bir ustanın bunu zaten yaptığını düşünüyorum. Aksi takdirde kaçak yapan fren hidrolik sisteminde, “fren patlamasına” bağlı çok kaza olurdu.
Kaliper pimi bakımı: pimleri tozdan koruyan körükler gözle kontrol edilir, patlak olan varsa mutlaka yenilenir. Ayrıca pimler yerinden sökülür, temizlenir. Silikon veya bakır tabanlı gres ile yağlanır. Yerine takıldığında pimlerin rahat hareket edip etmediği elle kontrol edilir. Düzenli yapıldığında bu söylediğim şeyler en fazla 10-15 dakikaya mal olur ki, tornalama için, disklerin sökülmesi ve tornalatmak için beklenilen süre mutlaka daha fazladır. Yani ustanın vaktinden çalan bir şey değil, bilakis azaltan bir şey. Sizin tecrübenizde 100 lira bir şey değil, ama muhtemelen o ücret sadece tornacıya verilen ücrettir. Usulen o ücrete sökümü yapıp takan usta da kendi ücretini ekleyecektir ki, mutlaka 200 ve üstü bir meblağa çıkacaktır.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi