Merhaba arkadaşlar,
Uzun zamandır foruma bir konu yazmamıştım. Önemine binaen daha önce mesaj kısmında uyarı olarak yazdığım bir mesele ile beraber aracın problemlerinin çözümünde karşılaştığım bir sorunu da yazayım dedim.
Bildiğiniz gibi arkadaşlar ben Hatay'da oturuyorum. Periyodik bakımlarını veya basit mekanik sorunlarını yaptırabileceğim tamircim var. Ağır bakımlarını ve özel veya ustalık gerektireceğini düşündüğüm problemlerini işinin ehli bir ustada yaptırmak için genellikle şehirlerarası başka bir işim olduğunda denk getirip çözme yoluna gidiyorum.
Şanzımanın (CVT) sarsıntılı çalışması, ilk aldığım zamanki performansının azalması, sıkışık trafikte şanzıman lambasının (AT Oil) yanıp sönmesi ve rölantide çok ciddi titreme yapması nedeniyle CVT şanzımana tork konvertörü revizyonu yapılması gerektir diye düşünerek yola çıktık. Ayrıca 2-3 haftadır araç yokuşlarda veya ani hızlanma gereken durumlarda balans ayarı bozuk gibi sarsıntılı hale geliyordu. (40-50 km hızlarda bile oluyordu)
Aracı tamire götürdüğümde biraz geç kalmıştık, gene de sorunların usta bir elden tespiti için test sürüşü yaptık. Motor yükteyken olan titremenin aks kollarından kaynaklı olduğunu söyledi usta. Ancak şanzımanla ilgili problemi pek bir şeye benzetemediğini farkettim. Geri dönüp bilgisayara bağladı. Şanzıman kalibrasyonunun yapılmamış olduğunu söyledi. Bir sene kadar önce şanzıman yağı değişmişti. O zaman kalibrasyon yaptık zaten dedi. Sıfırlama yaptın mı hiç? dedi. Daha önce şanzıman lambası (AT Oil) yanıp söndüğü için FreeSSM programından "Clear Memory" ve "Clear Memory 2" ile sıfırlama yapmıştım. Onlardandır dedi. Şanzıman sıcaklığının uygun dereceye düşmesi beklenerek kalibrasyon yapıldı. Sonrasında şanzımanın çalışması ile ilgili hiçbir sorun kalmadı. Tork konvertördür, redaksiyon dişlisidir bizi uğraştırmadı.
UYARI : FreeSSM programı CVT şanzımanı görmemesine rağmen "Clear Memory 2" ile şanzıman kalibrasyonunu siliyor. Tekrar kalibrasyon yapılması için Subaru Select Monitor programına ihtiyaç oluyor. Tedbiren FreeSSM programını CVT şanzımanlı araçlarda sadece teşhis amacıyla kullanılmasını tavsiye ederim.
Aksların yan sanayi tekinin fiyatının 7500 tl olduğu söylendi. Orijinal parçanın bir yerde 18 bin diğerinde 22 bin olduğu düşünülünce mantıklı geldi. İkisini birden değişmek bile benim tamir masrafı olarak hazırladığım bütçeyi aşmıyordu. Ayrıca tekini değişsem 2 3 ay sonra diğeri de bozuluyor. O nedenle simetrik değiştirmek mantıklı geldi. (Bakınız Özgür Hoca @Cherkess) Aksları hızlıca değiştik. Vakti gelmemesine rağmen araç liftteyken periyodik bakımını da yaptırdık. En az bir gün yatar diye düşündüğümüz aracı 3-4 saatte teslim alıp çocuklarla beraber memlekete geri dönmek üzere yola çıktık.
Yolda titreme veya şanzımanda problem hissetmedim. Araç gayet iyiydi. Aksları çift değiştiğime de memnun oldum. Allah'a şükür araca ağız tadıyla binemiyorduk birkaç aydır dedim. Bundan önceki araçlarımda da problemlerini bitirdikten sonra sattığım için Tam satılacak oldu araç diyer içimden geçti.
Bir whatsapp grubunda daha önce konuştuğumuz için aksları değiştiğimi söyledim. Arkadaşın biri merak etmiş benim de değişmem lazım. Muadil markanın kodunu alabilir miyim dedi. Ben de o gün hem yorgun olduğumdan hem de eski aksları koyduğum kutunun eşyaların altında kalmasın kodu veremedim. Ertesi gün sabah işe geldiğimde kodu gönderdim. MGA 73548 parça kodu. Arkadaş bakıp Orijinalin onda biri fiyata, inşallah işinizi görür. Fiyatı çok uygun deyince kafamdan aşağı kaynar sular döküldü. Ustaya güvendiğimden daha önce hiç kontrol etmemiştim. İnternette kısa bir araştırma sonucu aksın tekinin en ucuz 2169 tl en pahalı 3770 tl olduğunu gördüm. Kaynar sular devam ediyordu. Konduramadım zaten Türk firması olduğu için fabrikasını aradım, perakende fiyatı hakkında bilgi veremeyiz dediler. Adana distribütörünü aradım orası da bilgi vermek istemedi. Peki sizin sahteniz var mı dedim. Sahtecilik şikayeti olmadı, zaten sahtesi nasıl olacak ki zaten uygun parçanın fiyatı dedi. Ama bana 7500 tl olarak fatura edildi dedim. Çok pahalı, sizin internette gördüğünüz satış fiyatları daha uygun dedi satış temsilcisi.
Ertesi gün tamirciyi aradım. Bir yanlışlık olmalı ben araştırıp size döneyim dedi. Gıcık yediğim için abi ben bunları söküp gönderecem siz parayı iade edin dedim. Sağolsun geri döndü. Aldığımız yerden kaynaklı bir sorun olmuş. Sen sökme internetten bize sipariş geç biz sana para iadesi yapar sıfır malzemeyi de aldığımız yere veririz dedi. O şekilde yaptık.
Geldikten sonra da buradaki lastik tamircisinin ömrünü tamamlamış ama bu yazı çıkarır dediği lastik 10-20 km gibi bir hızla kaldırıma vurunca yandan yarıldı. 2500 kilometreyi bu dandik lastikle araç dolu olarak sorunsuz yaptığım için Allah'a şükrettim. Yeni lastikleri de Goodyear olarak başka bir tamirciden aldım.
ÇIKARILACAK DERSLER:
1. Güvendiğiniz usta da olsa parça fiyatını kontrol edin. Kontrol güvene mani değildir. Arada insan faktörü var.
2. Aracın bir parçasının sağlığı konusunda en ufak bir şüpheniz varsa değiştirin.
Aracım satılıktır. Ama emin olun yerine koyacak araç bulamıyorum. 2017-2020 model araçlarda 2010 model aracın özelliklerini arıyorum. Bu kadar maceradan sonra bir süre daha binesim var.
Hepinize iyi forumlar, kazasız sorunsuz sürüşler dilerim.